AMD lägger ned verksamheten i Norden

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Orici:

Webhallen gör #12915333

Tråkigt jag gillade Webbhallen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

ingen större förlust.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ RAM 16GB Corsair DDR4 2133 ] [MOBO MSI Z170-S02 ] [CPU i7 6700K@4.8, H80i kylare ] [GPU Geforce GTX 1080 STRIX 8GB ] [PSU 700W, BeQuiet Kraft ] [ SSD 240GB Samsung 850 EVO-Series, Lagring: 3TB ] [Monitor ASUS ROG Swift PG278Q ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Benny_k:

Knappast vårat fel att AMD inte kan kunkurrera prestandamässigt? Pajas! Men du kan väl köpa något som är sämre och stoppa in i ditt high end bygge?

vi skall icke driva en välgörenhet ! håller med! vem vill köpa sämre skit före nästans samma pengar? Men på faller AMD helt kommer dina HE prylar att sakta men säkert utvecklas i en lägre takt och framförallt kosta mycket mera.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Seriöst fan vad folk på detta forumet är pantade. Läser ni inte vad det står?

Det hade räckt med rubriker och prestandagrafer i alla artiklar på Sweclockers. Det är viktigare att kommentera en artikel (helst så tidigt som möjligt) för e-dickens skull än att ta till sig av informationen i den.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Skybalotte:

Undrar om detta är en början på en konkurs...
Hoppas verkligen inte det! Ni ska ju gå åt det andra hållet och ta igen!

Början på deras konkurs skedde för ett bra tag sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Skybalotte:

Undrar om detta är en början på en konkurs...
Hoppas verkligen inte det! Ni ska ju gå åt det andra hållet och ta igen!

Nej, det här gör man så att man inte går i konkurs.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Jag saknar ATI...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yoshman:

Jag gissar här: ARM gör nu stora försök att ta sig in på servermarknaden, Intel gör sina absolut största vinster från servers och laptops så de har absolut inget intresse av att få in ARM bland någon av dessa vilket leder till att de prissätter produkterna i dessa segment lite bättre (för oss konsumenter).

Att Intel varit tvungen att sätta ett extremt lågt pris (i.e. de har mycket lägre marginaler än vad som är normalt för Intel) på sina SoC:er för telefoner och mobiler p.g.a. av konkurrens från ARM är helt uppenbart, är däremot lite tveksam till att detta produktsegment gör speciellt stor skillnad i resultatet än så länge.

Men servrar med ARM finns ju inte än och de verkar ju ligga i ett segment där Intel ändå inte riktigt jobbar. Det snackas ju om mikroservrar och folk verkar allmänt förvirrade när det väl kommer till vad servrarna faktiskt ska användas till. Det är väl fortfarande i första hand små Atombaserade servrar som är huvudkonkurrenten och inte Xeon. Det enda vi sett från ARM än så länge är väl lite små kluster som iof är häftiga men som inte är jätteanvändbara. Det kommer nog hända en del med ARM framöver för det verkar ju som om de ska ändra en del i arkitekturen för att få upp prestandan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tråkigt jag gillade Webbhallen.

Det är ju väldigt förstårligt att dom gör så.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Hmm inte vet jag...kanske man vill stödja nån? Kan dra hundratals paraleller om detta, men kanske du fattar?

Skulle jag kopa 100 Vishera skulle inte detta hjalpa nagonting, sa manga ar ute och cyklar helt.

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk

Vem bryr sig om ett gäng muppar på Stockholmskontoret får släcka lampan?

Försäljningen fortsätter ju.

Visa signatur

"Do not ever say that the desire to "do good" by force is a good motive. Neither power-lust nor stupidity are good motives."
- Ayn Rand

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Nej det är det inte. Det är inte min som kunds uppgift att se till att det finns konkurrens. Jag är inget välgörenhetsföretag. Jag köper det som är bäst för de pengarna jag vill lägga, och resten ligger på företagen. För att jag ska köpa deras produkter så vill jag att de ska vara ett bättre alternativ för mig än konkurrenterna. Att det går dåligt beror på att AMD har gjort dåliga processorer och haft dålig marknadsföring det senaste. Det är ingen Intel-ägares fel.

Annars skulle jag skita fullständigt i gymnasiet, och starta ett eget företag i stället. Jag kan göra vad jag vill, om det går i konkurs så är det kundernas fel

Att det går dåligt för amd är ansolut till stor del just intels fel, samt även "kunderna"

Du tror alltså att amd alltid gjort dåliga processorer? Amd krossade intel för några år sedan, de var både billigare, snabbare, strömsnålare och mer överklockningsbara. Dock mutade intel datortillberkarna till att sluta använda amds-procesorer, och kunderna köpte de sämre intelprocessorerna ändå..

Amd är körda, oavsätt om de utvecklar en betydligt bättre och billigare processor än intel så kommer de inte få sålt mer. Intel mutar bara datortillverkarna till att frysa ute amd igen och kunderna är för korkade för att välja amd oavsätt om de är bättre

Permalänk
Medlem

Är folk inte kapabla att läsa texter eller vad?..

AMD lägger ned sin verksamhet i Norden, vilket tydligen ska bestå av 5 pers anställda,, av AMDs totala personalstyrka på ca 10 000 pers så betyder det att de avskedar 0,0005% av sin personalstyrka, och detta får folk att tro att AMD kommer gå i konkurs för?

Permalänk
Skrivet av Defeat^:

Att det går dåligt för amd är ansolut till stor del just intels fel, samt även "kunderna"

Du tror alltså att amd alltid gjort dåliga processorer? Amd krossade intel för några år sedan, de var både billigare, snabbare, strömsnålare och mer överklockningsbara. Dock mutade intel datortillberkarna till att sluta använda amds-procesorer, och kunderna köpte de sämre intelprocessorerna ändå..

Amd är körda, oavsätt om de utvecklar en betydligt bättre och billigare processor än intel så kommer de inte få sålt mer. Intel mutar bara datortillverkarna till att frysa ute amd igen och kunderna är för korkade för att välja amd oavsätt om de är bättre

Jag tror inte att AMD gör dåliga processorer idag, och verkligen inte att de har gjort det förut. 8120 och 8320 är riktigt prisvärda, särskilt om man ska hålla på med något som utnyttjar många kärnor. Det är just det som är min poäng. Det går upp och ner. Ibland går det dåligt, och ibland går det bra. Samma sak med bilindustrin. Jag hörde någon reporter på radion i morse som hade räknat ut hur lång tid det skulle ta för Volvo att gå i konkurs om det fortsatte nedåt i samma takt som det gör. Men det fungerar inte så. Det kommer antagligen inte vara finanskris i all evighet

Någonting kommer hända. Antingen så kommer AMD upp igen, eller så gör någon annan det

Permalänk
Medlem

Ja för ett företag som omsätter miljarder år efter år och plötsligt får några dåliga kvartalsrapporter så att dom tvingas skära ner lite är ju onekligen dödsdömt. Ekonomerna på sweclockers har talat...

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

det ska nog gå bra, så länge inget mer händer!

Dom ska lägga ned kontoren i Sverige/norden, inte försäljningen.

Woops, trodde annat. xD

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelathur:

Skulle jag kopa 100 Vishera skulle inte detta hjalpa nagonting, sa manga ar ute och cyklar helt.

Du är fri att tro vad du vill men jag förstår inte varför du vill intala folk att deras insats är meningslös och att den enskilde invdividen inte kan göra någon skillnad. Om någon köper 100 Vishera gör denne en skillnad på 100 Vishera, inte mer och absolut inte mindre.

onödigt
Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 1up:

Ja för ett företag som omsätter miljarder år efter år och plötsligt får några dåliga kvartalsrapporter så att dom tvingas skära ner lite är ju onekligen dödsdömt.

Av de senaste 19 kvartalen har 12 varit negativa och den sammanlagda vinsten är -2,48 miljarder dollar (inklusive de 1,224 de fick från uppgörelsen med intel). Omsättningen var senast 1,27 miljarder dollar, vilket var 25% lägre än året innan.
Edit:
Inkomster från processorer, grafik och totalt:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Av de senaste 19 kvartalen har 12 varit negativa och den sammanlagda vinsten är -2,48 miljarder dollar (inklusive de 1,224 de fick från uppgörelsen med intel). Omsättningen var senast 1,27 miljarder dollar, vilket var 25% lägre än året innan.

Ok så det går neråt. Men det är ändå inga små summor pengar det handlar om och det är ju inte direkt så att dom gått in i en vägg och inte säljer några produkter alls. Det jag reagerar på är att folk börjar spekulera i konkurs och uppköp hit och dit som om det vore den lokala korvkiosken...

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 1up:

Ok så det går neråt. Men det är ändå inga små summor pengar det handlar om och det är ju inte direkt så att dom gått in i en vägg och inte säljer några produkter alls. Det jag reagerar på är att folk börjar spekulera i konkurs och uppköp hit och dit som om det vore den lokala korvkiosken...

Nej, någon omedelbar konkurs är nog inte så sannolik, men särskilt bra går de ju inte. Nu börjar man ju dock försöka göra något åt saken, men frågan är väl om nedläggning av kontor som detta (någon nytta borde de väl ha gjort?), försäljning av fastigheter och uppsägning av ingenjörer (vilket enligt skvallret medför jobbig stämning inom företaget) betyder för framtiden (även om det på kort sikt sparar pengar). Risken är väl också att de koncentrerar sig på marknadssegmenten som går bäst (lågbudgetprocessorer antar jag), vilket väl inte vore mycket roligare än konkurs för utomstående...

Permalänk
Medlem

Känner mig lite Intel fanboy nu.. Men jag gillar verkligen inte AMD alls.
6 processorer från AMD genom åren, och bara en av dem är någorlunda bra, och lever dessutom än medans de andra dött... Den som levt genom åren är en en kärnig AMD Athlon 3500+ (939)
Stor kritik från mig.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Visst är det synd när företag omstrukturerar sina företag och folk får sluta på sina arbeten. Personligen har jag kört amd i mina burkar sedan 2004 tycker det har fungerat klockrent för just de uppgifterna jag har behövt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Du ser, läs om dit inlägg så förstår du att du överdriver regält...Om jag vill stöda en Underdog (som AMD) mot dom stora själviska (Intel och Nvidia) så får man väl la göra de? Om jag vill stöda AMD direkt kan jag ju skicka pengar direkt till deras konto....Men jag köper AMD för att de vet vad som är framtiden!!

Fler trådar i programmen åt folket!!! När får vi se 64 kärniga CPUer som faktiskt kan göra nått? (gentemot dagens förhållande vis svaga CPUer...) har inte en vanlig prolle typ 200-300GFlops? Grafikkort har mycket mer och drar mindre ström...(Kanske för att de har fler "kärnor"?)

*** raderat ***

Att påstå att det indirekt är vårat fel att AMD går dåligt pga att vi köpt de processorer som presterat bättre är det mest korkade påstående jag hört på länge! Hade AMD producerat mer kompetenta processorer hade jag köpt de. Jag har tex precis beställt 2 AMD grafikkort för de slog Nvidias motsvarigheter i de test jag läst. Så får man sålt sina produkter, genom att tillverka bra saker!

§1
Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Benny_k:

*** raderat *** Att påstå att det indirekt är vårat fel att AMD går dåligt pga att vi köpt de processorer som presterat bättre är det mest korkade påstående jag hört på länge! Hade AMD producerat mer kompetenta processorer hade jag köpt de. Jag har tex precis beställt 2 AMD grafikkort för de slog Nvidias motsvarigheter i de test jag läst. Så får man sålt sina produkter, genom att tillverka bra saker!

Indirekt har ni ändå påverkat...indirekt är det ert fel INDIREKT...fattar du egentligen vad det innebär? Att ni är en av många faktorer som gör att AMD snart går i konkan!! (eventuellt)

redigerat citat
Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Esseboy:

Indirekt har ni ändå påverkat...indirekt är det ert fel INDIREKT...fattar du egentligen vad det innebär? Att ni är en av många faktorer som gör att AMD snart går i konkan!! (eventuellt)

Fast med den vida betydelsen är det väl få saker man inte är indirekt ansvarig för? Ordet blir inte särskilt användbart...

Permalänk
Medlem

AMD behöver gå i graven då det är ett dåligt företag. Intel kommer inte att splittras om så sker. Det är rena spekulationer utan någon egentlig grund. Det finns ingen sådan lagstiftning och kommer aldrig att finnas.

Priserna på intels processorer kommer inte att vara 10000000000000000000x högre om de hamnar i en monopolställning. De kommer höjas något, men inte särskilt mycket. Priserna på en oligopolmarknad är i princip samma som på en monopolmarknad. I slutändan är det utbud och efterfrågan som styr, efterfrågan minskar i takt med priset och Intel vill kunna rulla alla sina fabriker

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elgot:

Fast med den vida betydelsen är det väl få saker man inte är indirekt ansvarig för? Ordet blir inte särskilt användbart...

Kan väl hända, men ni är i alla fall mer direkt skyldiga än oss med endast AMD

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Hoppas bara inte Intel och nVidia blir ensamma kvar... även i grafikbranschen...

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Esseboy:

Kan väl hända, men ni är i alla fall mer direkt skyldiga än oss med endast AMD

Men det finns ingen anledning att anklaga någon här. Oavsett hur mycket du vill leka med semantik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

AMD behöver gå i graven då det är ett dåligt företag. Intel kommer inte att splittras om så sker. Det är rena spekulationer utan någon egentlig grund. Det finns ingen sådan lagstiftning och kommer aldrig att finnas.

Priserna på intels processorer kommer inte att vara 10000000000000000000x högre om de hamnar i en monopolställning. De kommer höjas något, men inte särskilt mycket. Priserna på en oligopolmarknad är i princip samma som på en monopolmarknad. I slutändan är det utbud och efterfrågan som styr, efterfrågan minskar i takt med priset och Intel vill kunna rulla alla sina fabriker

Tvärt emot så är AMD ett bra företag med ett stort utbud av processorer till bra priser samt har marknadens bästa grafikprocessorer.
Sen kan Intel .Inc tvingas av USAs regering att splittras enligt lagstiftning för att förhindra att Intel styr hela marknaden som det enda företaget,
det har hänt förr, med Standard Oil, med AT&T, och många andra företag.
Intel är inget litet företag utan ett av världens mest massiva krets-tillverkningsbolag med fabriker i alla kontinenter, de har redan förtryckt marknaden och tidigare manipulerat marknaden igenom att avtalat med leverantörer att inte köpa eller handla med AMD produkter alls.
Intel är ett manipulativt girigt företag, ett dåligt företag.