Permalänk
Medlem

Bygga vattenkylning i Define R4

Hej! Som titeln beskriver så har jag alltså tänkt att bygga ett eget vatten-system i min R4:a. En fråga som slog mig var dock var jag bör montera radiatorn för bästa effekt och chassi-temp. Jag har två alternativ. Det ena är att montera radiatorn upp i toppen av chassit och det andra alternativet är att montera den i fronten. Vilket rekommenderas?

En annan fråga. Tänkte också koppla in mitt grafikkort i samma loop och undrar därför om det räcker med radiatorn med två fläktar eller bör jag ha en radiator med tre fläktar?

Tack på förhand

MVH Lukas

Permalänk
Medlem

http://www.mnpctech.com/casemodblog/2012/08/20/guide-to-insta...
fronten helt klart För då behöver du troligtvis inte öppna upp fläktplatserna där uppe, då blir systemet troligtvis tystare

Visa signatur

3570k - 16gb 1600mhz - AsRock extreme4 ATX - EVGA GTX 680 - SSD: Intel 320 120gb - FD R4 - Cooler master Silent Pro 700w
~"Min högsta klock på 5.3 som exempel är "håll andan för helvete annars kraschar det"-stabil."~ scrooch

Permalänk

2x140 räcker bra såvida du inte sitter på sexkärnig i7 och ett gtx 480, en 280 rad har bara lite mindre yta än en 360 rad

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

2x140 räcker bra såvida du inte sitter på sexkärnig i7 och ett gtx 480, en 280 rad har bara lite mindre yta än en 360 rad

Så 2x120 räcker ej? Har sett att man ej kan ha kvar dammfiltret vid 2x140.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sw1fteX:

http://www.mnpctech.com/casemodblog/2012/08/20/guide-to-insta...
fronten helt klart För då behöver du troligtvis inte öppna upp fläktplatserna där uppe, då blir systemet troligtvis tystare

Kör man utan dörren då? Den ser ju ut solid iaf på bilden vart ska man skicka eller ta luften ifrån när man monterar i fronten.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Skrivet av aONE:

Så 2x120 räcker ej? Har sett att man ej kan ha kvar dammfiltret vid 2x140.

Det är svårt att veta utan att du berättar vad du sitter med för prylar i datorn

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Det är svårt att veta utan att du berättar vad du sitter med för prylar i datorn

Jag har i5 3570K samt geforce gts 450.
Inget värstingkort, därför tänkte jag på om det gick bra i samma loop.

Permalänk
Skrivet av aONE:

Jag har i5 3570K samt geforce gts 450.
Inget värstingkort, därför tänkte jag på om det gick bra i samma loop.

Det kommer fungera utmärkt med en 240 eller 280mm rad 240 brukar vara ganska mycket billigare.

Det borde itne spela någon större roll om du sätter radiatorn i toppen eller fronten. Tänk bara på att ha radiatorn som utblås, så att du inte får in varmluften i chassit

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Det kommer fungera utmärkt med en 240 eller 280mm rad 240 brukar vara ganska mycket billigare.

Det borde itne spela någon större roll om du sätter radiatorn i toppen eller fronten. Tänk bara på att ha radiatorn som utblås, så att du inte får in varmluften i chassit

Härligt! Det rätar ju ut endel frågetecken om man säger så ^^. Men om jag nu sätter radiatorn i fronten, ska jag då ha inblåset i baken?
Jag har ju trots allt bara en plats för en 140 fläkt bak i chassit, blir luftflödet bra? Funkar ens detta eller är jag helt ute och cyklar?

Permalänk
Skrivet av _MmattiasS_:

Det kommer fungera utmärkt med en 240 eller 280mm rad 240 brukar vara ganska mycket billigare.

Det borde itne spela någon större roll om du sätter radiatorn i toppen eller fronten. Tänk bara på att ha radiatorn som utblås, så att du inte får in varmluften i chassit

Håller med om att en 240 rad kommer räcka med dom sakerna.

Däremot om du vattenkyler cpu och gpu är det inget att oroa dig med att blåsa in "varmluft" in i chassit, luften kommer på sin höjd vara 30 grader och det finns inte mycket som värmer upp den inuti chassit och inget som behöver kylning direkt.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Håller med om att en 240 rad kommer räcka med dom sakerna.

Däremot om du vattenkyler cpu och gpu är det inget att oroa dig med att blåsa in "varmluft" in i chassit, luften kommer på sin höjd vara 30 grader och det finns inte mycket som värmer upp den inuti chassit och inget som behöver kylning direkt.

Så jag kan köra Radiator-IN i fronten alltså, och sen en 140 i baken?
En fråga uppå det. Jag har ju som mål att få systemet tyst också såklart, men finns det nån gräns på vad fläktarna ska ha för rpm som minimum? Skulle jag kunna köra på två GT 1150 rpm och en likadan 140 i baken?

Permalänk
Medlem

Det du kan göra är att vända på luftflödet.
Sätt alltså radiatorn i fronten och ha fläktarna där så att de blåser UT luft. Sedan sätter du en fläkt i sidan och vänder på den bakre fläkten. På det sättet får du in kall luft där det är viktigt(sidofläkten kommer blåsa rakt på GPU och bakre fläkten kommer ventilera moderkortet.
Det gäller ju dock att du har datorn på vänster sida om dig så att du inte har en fläkt rakt i örat.
Man kan nog också klara sig med endast en fläkt som blåser in luft men då gäller det att täppa för alla hål som inte har ett fläktfilter.

Det är också risk för att nätdelen kommer blåsa ut luft som sedan går tillbaka in i chassit så det bästa är att göra en simpel "shroud" som styr luften från nätdelen snett bakåt.
Det är nog det bästa sättet för ett riktigt tyst system.

Jag har min radiator i fronten och kör utan utsugsfläktar men det blir lite väl varmt(45C+ på moderkortssensorn, har inte kollat hårddiskarna(monterade i golvet på chassit). Har HD7950 och i5 760@3GHz.

Permalänk
Medlem

Men skulle det funka med två st http://www.inet.se/produkt/5321443/scythe-120mm-gentle-typhoo... till radiatorn eller är de alldeles för långsamma? Om så är fallet, kan någon ge mig något tips på vad jag kan ha till radiatorn, för att få systemet så tyst som möjligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av aONE:

Men skulle det funka med två st http://www.inet.se/produkt/5321443/scythe-120mm-gentle-typhoo... till radiatorn eller är de alldeles för långsamma? Om så är fallet, kan någon ge mig något tips på vad jag kan ha till radiatorn, för att få systemet så tyst som möjligt

Välj den större varianten så kan du alltid köra med en fläkt styrning för att justera hastigheten http://www.inet.se/produkt/5321445/scythe-120mm-gentle-typhoo...

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av aONE:

Men skulle det funka med två st http://www.inet.se/produkt/5321443/scythe-120mm-gentle-typhoo... till radiatorn eller är de alldeles för långsamma? Om så är fallet, kan någon ge mig något tips på vad jag kan ha till radiatorn, för att få systemet så tyst som möjligt

Det finns fläktsyrning inbyggt i R4, jag kör med 1200rpm som jag har på medel eller lägsta. Just nu medel när jag spelar men brukar gå ner på tyst om jag känner för det.

Permalänk

Köpt ett Corsair H80i till mitt R4-chassi, och längden på slangarna tillåter inte montering av radiatorn i fronten, utan det är endast längst uppe där bak som fungerar.

Idén med många chassin, inklusive R4, är ju att suga in luft där fram och blåsa ut den där bak efter att ha passerat förbi hårddiskar, moderkort och andra komponenter. Nätaggregatet sitter ju nere där bak, så där är ett utblås. I fronten sitter fläkt(ar) som blåser in luft.

Nu skriver ju Corsair att "för bästa kylförmåga ska fläktarna monteras som ett luftintag till chassit". Detta passar ju inte alls in i det tänkta luftflödet, nästan alla fläktar blåser in. Jag måste då ta bort en ljudisoleringsplatta mitt uppe i toppen, öppna upp sätta dit en utblåsfläkt. Detta kommer att dels bli mindre tyst, dels blir ju luftflödet ändå inte bra.

Jag har en i7 3770K processor och ett Gigabyte GeForce GTX 670 OC (det med tre fläktar på "WindForce") som värmealstrare. Tror ni att CPU:n skulle kylas tillräckligt om jag istället sätter fläktarna på utblås? Den kommer ju då att kyla med den varmare luften inifrån lådan, å andra sidan kommer ju luftflödet att bli bättre så luften i lådan kommer säkert att bli något mindre varmt.

Permalänk

Hittade den här testen av Corsair H50: http://www.bit-tech.net/hardware/cooling/2009/07/29/corsair-hydro-h50-cpu-cooler-review/4

Enligt den, om man har två fläktar (vilket det ju är på H80i) så ger "utblås-metoden" ungefär samma låga temperatur i idle och ett par rader högre under last. Det beror naturligtvis på hur bra kyld luften i chassit är, men blir det inte värre skillnad så tror jag att jag väljer att montera fläktarna med blås utåt.

Om jag nu kan montera grejorna, man måste hålla i radiatorn och en fläkt med en hand medan man skruvar i skruvarna utifrån med den andra...