Nokia Lumia 920, 4.5-tums display & PureView

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsson95:

Är sugen på en Lumia, men oroar mig för att WP8 är för opersonligt..

Sedan verkar Spotify-appen vara skit, som jag använder dagligen på min Iphone 4.
Instagram finns inte heller, så får vackert vänta innan jag byter.

Jag har aldrig använt vare sig Spotify eller Instagram så det kan jag inte uttala mig om.
Men "opersonligt"? Jag skulle säga tvärt om. Jag byter till WP8 mycket för att det är mer personligt än iOS och Android.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Jag har aldrig använt vare sig Spotify eller Instagram så det kan jag inte uttala mig om.
Men "opersonligt"? Jag skulle säga tvärt om. Jag byter till WP8 mycket för att det är mer personligt än iOS och Android.

Jag är så gammal att jag minns när en telefon var en telefon på tekniska meriter och inte en "livsstil" .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Avstängd

Bluetooth slukar verkligen batteri på dessa lurar så ha inte igång det när ni inte använder det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Jag är så gammal att jag minns när en telefon var en telefon på tekniska meriter och inte en "livsstil" .

He he jag med
Kommer ihåg när man tyckte bäst=fränast ringsignaler och då skulle signalen helst vara en liten melodi

Men det var ju den tiden då man knappt använde den. Ringa kostade skjortan och vem fan skulle man ens ringa till?
Nu är den en förlängning av en själv, ja menar jag sitter o skriver det här på skithuset!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Bluetooth slukar verkligen batteri på dessa lurar så ha inte igång det när ni inte använder det.

Jopp, på många smartphone så är det så även på min old i4s

Skrivet av Nisse-Tuta:

He he jag med
Kommer ihåg när man tyckte bäst=fränast ringsignaler och då skulle signalen helst vara en liten melodi

Men det var ju den tiden då man knappt använde den. Ringa kostade skjortan och vem fan skulle man ens ringa till?
Nu är den en förlängning av en själv, ja menar jag sitter o skriver det här på skithuset!?

hah, känner igen mig där faktiskt... DÅ hade man en tegelsten bokstavligen, innan 2000talet så var det hetaste man kunde ha, bra batteritid(4-5tim?), luckan å kompaktheten x)

edit- lång antenn också

Visa signatur

Nick BF5/2042 - Osterlindh

Permalänk
Medlem

Såg precis att man kan använda en lampa när man filmar (inte kunnat det tidigare) så jag testade att filma i ett kolsvart rum. Hade inte testat att filma tidigare heller för den delen. Kameran är helt fantastisk. Allt är så detaljrikt. Man ser alla dammkorn etc. Fokusen är också jävligt bra. Kanske ett alternativ att ha en fokus där man trycker på skärmen för att fokusera på en viss punkt hade varit bra. Det var ju inte så längesedan man ansåg att N8 var den bästa kameramobilen, fast denna klor N8 med hästlängder enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

Såg precis att man kan använda en lampa när man filmar (inte kunnat det tidigare) så jag testade att filma i ett kolsvart rum. Hade inte testat att filma tidigare heller för den delen. Kameran är helt fantastisk. Allt är så detaljrikt. Man ser alla dammkorn etc. Fokusen är också jävligt bra. Kanske ett alternativ att ha en fokus där man trycker på skärmen för att fokusera på en viss punkt hade varit bra. Det var ju inte så längesedan man ansåg att N8 var den bästa kameramobilen, fast denna klor N8 med hästlängder enligt mig.

Filmade även jag några klipp idag och måste hålla med att videokvalitén är i klass för sig..
Däremot är jag inte helt vän med stillbilderna, visst är den helt grym i mörker och så, men det känns ändå som att det saknas skärpa i bilderna, blir suddiga/blur, känns lite som att när den precis ska fokuserar så är bilden krispig och fin däremot så blir den suddig/oskarp/blur kalla vad ni vill, precis när man tar kortet.. Känns faktiskt lustigt med tanken att video kvalitén är bra och stillbilderna mindre bra i skärpa.

Visa signatur

Corei5 2500k@4.5ghz 1.29v|MSI P67A-GD55|Asus5850@900/1000 1.112volt|8GB Corsair Vengeance DDR3 1600mhz cl9|Crucial m4 64GB|WD2TB+Caviar Green|Corsair HX620
http://3dmark.com/3dmv/2867753

Permalänk
Medlem
Skrivet av nVIDIA:

Filmade även jag några klipp idag och måste hålla med att videokvalitén är i klass för sig..
Däremot är jag inte helt vän med stillbilderna, visst är den helt grym i mörker och så, men det känns ändå som att det saknas skärpa i bilderna, blir suddiga/blur, känns lite som att när den precis ska fokuserar så är bilden krispig och fin däremot så blir den suddig/oskarp/blur kalla vad ni vill, precis när man tar kortet.. Känns faktiskt lustigt med tanken att video kvalitén är bra och stillbilderna mindre bra i skärpa.

Det stämmer, men jag har iaf läst att det ska komma en uppdatering som löser det problemet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nVIDIA:

Filmade även jag några klipp idag och måste hålla med att videokvalitén är i klass för sig..
Däremot är jag inte helt vän med stillbilderna, visst är den helt grym i mörker och så, men det känns ändå som att det saknas skärpa i bilderna, blir suddiga/blur, känns lite som att när den precis ska fokuserar så är bilden krispig och fin däremot så blir den suddig/oskarp/blur kalla vad ni vill, precis när man tar kortet.. Känns faktiskt lustigt med tanken att video kvalitén är bra och stillbilderna mindre bra i skärpa.

Låter som lång slutartid, kan du testa med "stativ" och trycka på skärmen istället för knappen. Allra helst med självutlösare.
Är nyfiken på om det hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av djaxxo:

Jopp, på många smartphone så är det så även på min old i4s

Har väldigt svårt att tro att BT verkligen skall vara något problem med dagens mobiler. Jag har alltid igång BT på min mobil (nu iPhone 5 och tidigare iPhone 4) och BT drar så gått som ingenting att bara ha det aktiverat. Jag tror knappast det är något problem med Lumian heller. Drar det massa batteri att bara ha BT på så är det något fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

Det stämmer, men jag har iaf läst att det ska komma en uppdatering som löser det problemet!

Hoppas det stämmer, och inte blir som "allt" annat att det bara sägs och sedan händer det inget.. finns det någon källa på det?

Visa signatur

Corei5 2500k@4.5ghz 1.29v|MSI P67A-GD55|Asus5850@900/1000 1.112volt|8GB Corsair Vengeance DDR3 1600mhz cl9|Crucial m4 64GB|WD2TB+Caviar Green|Corsair HX620
http://3dmark.com/3dmv/2867753

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Låter som lång slutartid, kan du testa med "stativ" och trycka på skärmen istället för knappen. Allra helst med självutlösare.
Är nyfiken på om det hjälper.

Stativ har jag ingen tillgång till, autofokus ska hjälpa till att ta skarpa bilder? stabilisator som finns inbyggt i kameralinsen ska väll den också öka skärpan?

Måste påpeka att jag även tog bilder/närbilder/makro med HTC 8X och där upplevdes det riktigt skarpt, konstigt att Lumian misslyckas inom den punkten

Visa signatur

Corei5 2500k@4.5ghz 1.29v|MSI P67A-GD55|Asus5850@900/1000 1.112volt|8GB Corsair Vengeance DDR3 1600mhz cl9|Crucial m4 64GB|WD2TB+Caviar Green|Corsair HX620
http://3dmark.com/3dmv/2867753

Permalänk
Medlem
Skrivet av nVIDIA:

Stativ har jag ingen tillgång till, autofokus ska hjälpa till att ta skarpa bilder? stabilisator som finns inbyggt i kameralinsen ska väll den också öka skärpan?

Måste påpeka att jag även tog bilder/närbilder/makro med HTC 8X och där upplevdes det riktigt skarpt, konstigt att Lumian misslyckas inom den punkten

Med "stativ" menade jag två böcker, en sko, eller vad du nu har som gör att kameran ligger still. Jag jobbar som fotograf och i mina öron låter det som slutartiden är för lång. Men det är svårt när jag aldrig fotat med den och inte sett bilderna.
Testa mitt tipps om det inte hjälper så vet vi att jag har fel och kan fortsätta felsökningen, eller vänta tills jag får min.

Permalänk

Beställ inte den gula

Såg den i butik i dag och jag kan meddela att den är inte alls så snygg som den ser ut på bilderna. Tvärtom var den riktigt ful enligt mig. Letade efter en vit i Stockholms innerstad och efter mycket letande lyckades jag:) Har inte pillat så mycket, tung? Jo, men inte farligt tung som många nämner. Snygg så det bara skriker om det. Stackars Iphone säger jag bara. Nu är ni inte bäst på något längre, designen har Nokia gått om på och användarvänligheten har Microsoft lyckats suveränt med.

Förresten någon som vet hur man tar en skärmdump på telefonen?

Visa signatur

// Sebastian

Permalänk
Medlem

Äntligen paus! Efter elva timmars intensivt användande ligger Lumian nu på laddning. Videoinspelning, foto, Youtube, telefon, surf, Nokia music... Den har i princip varit i min näve nonstop hela dagen. Är helt otroligt nöjd så långt. Hade tidigare iPhone 4, den är redan glömd. Nokia kommer att skapa en tsunami i mobilvärlden med sin Lumia 920.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebastianE:

Såg den i butik i dag och jag kan meddela att den är inte alls så snygg som den ser ut på bilderna. Tvärtom var den riktigt ful enligt mig. Letade efter en vit i Stockholms innerstad och efter mycket letande lyckades jag:) Har inte pillat så mycket, tung? Jo, men inte farligt tung som många nämner. Snygg så det bara skriker om det. Stackars Iphone säger jag bara. Nu är ni inte bäst på något längre, designen har Nokia gått om på och användarvänligheten har Microsoft lyckats suveränt med.

Förresten någon som vet hur man tar en skärmdump på telefonen?

Håll in låsknappen och tryck på hemskärmsknappen.

Permalänk
Avstängd

Jobbar som fotograf jag med, och jag tycker snarare det låter som att den har svårt att träffa fokusen rätt, långa slutartider blir det inte om du plåtar i dagsljus eller ett väl upplyst rum. Eftersom den dessutom har en bländare på F/2.0 så räcker det att autofokusen felar väldigt lite för att bilden ska bli oskarp.

Men Nokia hade väl som sagt en uppdatering på G för detta?

*edit*
Men självklart ska man prova att lägga den någonstans eller sätta den på stativ också för att avgöra om det kan vara slutartiden det sitter i.

Skrivet av Nisse-Tuta:

Med "stativ" menade jag två böcker, en sko, eller vad du nu har som gör att kameran ligger still. Jag jobbar som fotograf och i mina öron låter det som slutartiden är för lång. Men det är svårt när jag aldrig fotat med den och inte sett bilderna.
Testa mitt tipps om det inte hjälper så vet vi att jag har fel och kan fortsätta felsökningen, eller vänta tills jag får min.

Visa signatur

9900K @ 5,0ghz | Gaming X Trio 2080 Super | 16gb ram 3200mhz CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebastianE:

Såg den i butik i dag och jag kan meddela att den är inte alls så snygg som den ser ut på bilderna. Tvärtom var den riktigt ful enligt mig. Letade efter en vit i Stockholms innerstad och efter mycket letande lyckades jag:) Har inte pillat så mycket, tung? Jo, men inte farligt tung som många nämner. Snygg så det bara skriker om det. Stackars Iphone säger jag bara. Nu är ni inte bäst på något längre, designen har Nokia gått om på och användarvänligheten har Microsoft lyckats suveränt med.

Förresten någon som vet hur man tar en skärmdump på telefonen?

Jag har själv den gula och är väldigt nöjd över utseendet, riktigt frän men det är väl en smaksak Ville inte ha en svart, vit eller grå utan hellre någon som sticker ut!

Permalänk
Skrivet av Easy_D:

Håll in låsknappen och tryck på hemskärmsknappen.

Tackar:)

Skrivet av Zyriak:

Jag har själv den gula och är väldigt nöjd över utseendet, riktigt frän men det är väl en smaksak Ville inte ha en svart, vit eller grå utan hellre någon som sticker ut!

Okej:) Den jag såg var inte snygg, men samtidigt var jag lite misstänksam, är den lite genomskinlig? För det var ett jävla ljus på den.

Visa signatur

// Sebastian

Permalänk
Medlem

Kan man någonstans fixa så man få återstående batteri i %? Lyckas inte hitta det någonstans, samt få ner baren så man ser täckning osv hela tiden så den inte försvinner.

Permalänk

Har precis hämtat upp en svart på Elgiganten idag. Lite fundersam dock över ett par saker. Vill minnas att det någonstans i tråden nämnts att batteriet är lös på vissa. Min telefon "klonkar" rätt bra när jag skakar på den, behöver inte vara mycket alls. Sen fattar jag inte varför Nokia Drive inte funkar, står bara "go to store" och där säger den bara att den inte är tillgänglig av ett gäng potentiella anledningar. Någon som vet hur man löser det?

Permalänk
Skrivet av Zyriak:

Jag har själv den gula och är väldigt nöjd över utseendet, riktigt frän men det är väl en smaksak Ville inte ha en svart, vit eller grå utan hellre någon som sticker ut!

När fick du den och var beställde du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sam_Q:

Jobbar som fotograf jag med, och jag tycker snarare det låter som att den har svårt att träffa fokusen rätt, långa slutartider blir det inte om du plåtar i dagsljus eller ett väl upplyst rum. Eftersom den dessutom har en bländare på F/2.0 så räcker det att autofokusen felar väldigt lite för att bilden ska bli oskarp.

Men Nokia hade väl som sagt en uppdatering på G för detta?

*edit*
Men självklart ska man prova att lägga den någonstans eller sätta den på stativ också för att avgöra om det kan vara slutartiden det sitter i.

Precis som du påpekar så känns det som om den tappar skärpa precis när man tar fotot... Känns som felet ligger inom fokus området, men det kan mycket möjligt vara slutartiden också, lite otur så är det båda
Vad bra att du har tillgång till en Lumia 920 vad väntar vi på? väntar med spänning på vad du kommer fram till...

Visa signatur

Corei5 2500k@4.5ghz 1.29v|MSI P67A-GD55|Asus5850@900/1000 1.112volt|8GB Corsair Vengeance DDR3 1600mhz cl9|Crucial m4 64GB|WD2TB+Caviar Green|Corsair HX620
http://3dmark.com/3dmv/2867753

Permalänk
Medlem
Skrivet av calanbalan:

Har precis hämtat upp en svart på Elgiganten idag. Lite fundersam dock över ett par saker. Vill minnas att det någonstans i tråden nämnts att batteriet är lös på vissa. Min telefon "klonkar" rätt bra när jag skakar på den, behöver inte vara mycket alls. Sen fattar jag inte varför Nokia Drive inte funkar, står bara "go to store" och där säger den bara att den inte är tillgänglig av ett gäng potentiella anledningar. Någon som vet hur man löser det?

Min klonkar faktiskt inget alls även när jag skakar den brutalt. Du kanske bör kolla upp din om du har haft oturen att få ett måndagsexemplar.
Gällande google drive så måste du ladda ner en karta (såsom jag har förstått det)

Settings ->Applications -> Maps -> Download maps ... klicka vidare till Sverige.

Efter jag gjorde det så kan jag använda Nokia Drive, dock inte testat det i action utan bara legat i soffan och fått igång de

Permalänk
Skrivet av Mellberg:

När beställde du din? Vill veta om min skickas imorrn om jag beställer idag, annars väntar jag hellre tills jag hållt en i handen innan jag beställer.

23 november, ligger på plats 58 tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nVIDIA:

Innebär det inte att Lumian blev urladdad när det står "hej då" för att stänga av sig ? Däremot när jag så fort kopplade in laddning så vaknade den och gick in i windows, startskärmen, ska det vara så ? När laddningen var klar så lät jag den stå ytterligare 10 min innan jag började använda den? Menar batteriet kan väl inte gå sönder för att man inte är så petig som i din beskrivning ?

Nej den är inte nödvändigtvis helt urladdad när den stänger av sig, det är därför det kan vara bra att kalibrera, för den inte har någon koll på när den egentligen är slut utan kalibrering.

Batteriet blir bättre efter några laddningar kan jag säga. Jag tog av min från laddaren vid 11/12 idag och har just nu 81% kvar och då har jag bara laddat min 4 ggr typ.

En fråga till alla som är mer en WP 8 fråga. Jag satte upp mitt microsoft konto på den när jag först startade luren och har där en @outlook.com email. Dock verkar det som om emailen inte kör via IMAP utan servern har ingen koll på om jag har läst eller raderat email på telefonen. Någon som vet hur jag kan lösa detta?

Skrivet av Nisse-Tuta:

Med "stativ" menade jag två böcker, en sko, eller vad du nu har som gör att kameran ligger still. Jag jobbar som fotograf och i mina öron låter det som slutartiden är för lång. Men det är svårt när jag aldrig fotat med den och inte sett bilderna.
Testa mitt tipps om det inte hjälper så vet vi att jag har fel och kan fortsätta felsökningen, eller vänta tills jag får min.

Det jag märkt är att autoinställningarna är bedrövliga. Det verkar som om den drar upp ISO rejält innan den ändrar slutartiden ifall det inte är helt ljust. Jag märkte att jag fick mycket bättre bilder om jag ökade slutartiden och satte ISO manuellt istället för att låta den vara på auto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av calanbalan:

Har precis hämtat upp en svart på Elgiganten idag. Lite fundersam dock över ett par saker. Vill minnas att det någonstans i tråden nämnts att batteriet är lös på vissa. Min telefon "klonkar" rätt bra när jag skakar på den, behöver inte vara mycket alls. Sen fattar jag inte varför Nokia Drive inte funkar, står bara "go to store" och där säger den bara att den inte är tillgänglig av ett gäng potentiella anledningar. Någon som vet hur man löser det?

Skrivet av Reyintaz:

Min klonkar faktiskt inget alls även när jag skakar den brutalt. Du kanske bör kolla upp din om du har haft oturen att få ett måndagsexemplar.
Gällande google drive så måste du ladda ner en karta (såsom jag har förstått det)

Settings ->Applications -> Maps -> Download maps ... klicka vidare till Sverige.

Efter jag gjorde det så kan jag använda Nokia Drive, dock inte testat det i action utan bara legat i soffan och fått igång de

Min klonkar också, jag har för mig att jag läste någonstans att det var den "flytande linsen" som man hörde. Nu måste vi gå till botten med detta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har den gula här hemma, fick den i onsdags och jag är riktigt jäkla nöjd faktiskt, hade en HTC Titan innan.
Men jag känner att jag måste ha både Nokia Purity Pro headsetet och en Fatboy-laddplatta.. Finns dessa tillgängliga till ett bra pris någonstans ännu tro?

Min har startat om sig en gång, i övrigt har jag inte haft några problem, kommer väl en uppdatering under december som jag förstått det som ska lösa det problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ture6600:

Min klonkar också, jag har för mig att jag läste någonstans att det var den "flytande linsen" som man hörde. Nu måste vi gå till botten med detta.

Läste detta också på Windows phone central och där var det en modig kille som öppnat, för att se vart det kom ifrån. Enligt honom så kom det ifrån batteriet som "glappade" en aning , så han lade helt enkelt dit något så att det blev tätt och "klonket" upphörde.

Någon som vill riskera sin garanti ?

Visa signatur

==Ryzen 5800x==16gb ram 3200Mhz cl14==ASUS 550-F== Gigabyte 3070 oc == LG UltraGear 27GP950 27" Gaming 4K UHD IPS==Lumia 930, Samsung S6, Moto X Style, LG G6, Sony xperia xz1 compact, LG V30,Sony xz3,Iphone xs max, Sony xperia 5ii,Samsung S22 Ultra==LG 55EG910V,LG C8 65"==AuneX1s,THX AAA 789==JBL 305==,Hifiman4xx, DT 1990 Pro==

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massabrassan:

När fick du den och var beställde du?

Fick den i torsdags och köpte den på Katshing, bokade nån gång i mitten av oktober dock