Permalänk
Medlem

Vatten kyla ett system

Jag snackar inte om mitt system, jag tänker bara om jag skulle vatten kylla Cpu, Gpu och ram minnet. Finns det då andra komponenter som jag måste tänka på? alltså som kyls med luft?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RamRoll:

Jag snackar inte om mitt system, jag tänker bara om jag skulle vatten kylla Cpu, Gpu och ram minnet. Finns det då andra komponenter som jag måste tänka på? alltså som kyls med luft?

moderkortet, PSUn, hårddiskarna, fläktkontrollern, men de sköter sig oftast själva utan att du vattenkyler dem, de får ju ändå luft ifall du har fläktar på radiatorerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av RamRoll:

Jag snackar inte om mitt system, jag tänker bara om jag skulle vatten kylla Cpu, Gpu och ram minnet. Finns det då andra komponenter som jag måste tänka på? alltså som kyls med luft?

Har aldrig sett något system med vattenkylning på RAM-minnen... Kolla runt lite i galleriet efter vattenkylda system så ser du hur folk gör.

Här skriver IDG om vattenkylning: http://www.idg.se/2.1085/1.127204

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

RAM behöver du egentligen inte kyla heller, om du inte gör det för utseendet eller kommer överklocka de extremt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Har aldrig sett något system med vattenkylning på RAM-minnen... Kolla runt lite i galleriet efter vattenkylda system så ser du hur folk gör.

Här skriver IDG om vattenkylning: http://www.idg.se/2.1085/1.127204

Nu har du, till och med en sweclockars bygge, https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/600319...
Både Kosovar och hans bror har byggen med RAM kylning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

moderkortet, PSUn, hårddiskarna, fläktkontrollern, men de sköter sig oftast själva utan att du vattenkyler dem, de får ju ändå luft ifall du har fläktar på radiatorerna

Jag tror dem flesta missförstod mig, jag undrade om dem andra delarna skulle klara sig då det kommer att finnas mycket slangar och 2 radiatorer.

Skrivet av Marcusk:

RAM behöver du egentligen inte kyla heller, om du inte gör det för utseendet eller kommer överklocka de extremt mycket.

Haha jag gör det faktiskt för både utseendet och för att jag ska överklocka men att kyla ner RAM-minnet är OVERKILL det vet jag, det är bara något litet extra som jag kommer att gör då jag fick lite extra pengar.

Förövrigt tack för gäst vänligheten

citat
Permalänk
Medlem
Skrivet av RamRoll:

Jag tror dem flesta missförstod mig, jag undrade om dem andra delarna skulle klara sig då det kommer att finnas mycket slangar och 2 radiatorer.

Det bör gå bra så länge det finns åtminstone något luftflöde vid moderkortet/hårddiskarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Det bör gå bra så länge det finns åtminstone något luftflöde vid moderkortet/hårddiskarna.

Jag har planerat det så att det blir ganska bra med luftflöde

Permalänk
Medlem

Finns ju vattenkylda ram på netonnet, 8 eller 16gig 500kr. Tror att det är corsairminnen

Visa signatur

As usual, citera för svar

Permalänk
Skrivet av daikai1:

Finns ju vattenkylda ram på netonnet, 8 eller 16gig 500kr. Tror att det är corsairminnen

Hittar inga vattenkylda ram minnen på NetOnNets sida.

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av daikai1:

Finns ju vattenkylda ram på netonnet, 8 eller 16gig 500kr. Tror att det är corsairminnen

Finns att köpa minnen som går att vattenkylda, svårt att tro att det det finns vattenkylda minnen på NetOnNet

Permalänk
Medlem

Skulle vara konstigt men coolt om det fanns på NetoNet haha, Corsair Dominator är dem som oftast kylls

citat
Permalänk
Skrivet av RamRoll:

Jag snackar inte om mitt system, jag tänker bara om jag skulle vatten kylla Cpu, Gpu och ram minnet. Finns det då andra komponenter som jag måste tänka på? alltså som kyls med luft?

Vet inte riktigt om jag är med på vad du menar, men det finns andra komponenter som också behöver kylas. Moderkort är nog det man behöver tänka på mest förutom dde du har nämnt, men nätagget och hårddiskarna gillar inte heller att bli för varma. Det finns ett galleri någonstans här på swec, där allting är vattenkylt. Moderkort, minnen, hårddiskar och till och med nätagg Kan inte hitta det just nu, men det är ett Silverstone Raven RV02 med grönt färgtema

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Vet inte riktigt om jag är med på vad du menar, men det finns andra komponenter som också behöver kylas. Moderkort är nog det man behöver tänka på mest förutom dde du har nämnt, men nätagget och hårddiskarna gillar inte heller att bli för varma. Det finns ett galleri någonstans här på swec, där allting är vattenkylt. Moderkort, minnen, hårddiskar och till och med nätagg Kan inte hitta det just nu, men det är ett Silverstone Raven RV02 med grönt färgtema

Ska leta efter det galleriet

Permalänk
Medlem

Förlåt, det var kingstons minnen.
Jag tror att dom är vattenkylda iallafall.
http://m.netonnet.se/art/dator/komponenter/internminne/ddr3/k...

Visa signatur

As usual, citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av daikai1:

Förlåt, det var kingstons minnen.
Jag tror att dom är vattenkylda iallafall.
http://m.netonnet.se/art/dator/komponenter/internminne/ddr3/k...

det var inte så dåligt pris igentligen för så snabba minnen men inbyggd vattenkylning + livstidgaranti

Permalänk
Medlem
Skrivet av daikai1:

Förlåt, det var kingstons minnen.
Jag tror att dom är vattenkylda iallafall.
http://m.netonnet.se/art/dator/komponenter/internminne/ddr3/k...

Skrivet av fax110:

det var inte så dåligt pris igentligen för så snabba minnen men inbyggd vattenkylning + livstidgaranti

Dock så ser de väldigt tunna ut och ser ut att sabba flödet ganska bra :/

Permalänk
Skrivet av iSw3de:

Dock så ser de väldigt tunna ut och ser ut att sabba flödet ganska bra :/

Dom använder tunnare 6 eller 8mm slang och tanken är att ha dom alla paralellkopplade.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Skrivet av RamRoll:

Ska leta efter det galleriet

http://www.sweclockers.com/galleri/6196-biohazard-fran-motomo...

Permalänk

Tillbaka till topic.

om man ska börja någonstans är det väll simpelt att köpa in ett vattenkylnings kit från Inet eller dylikt, sen utöka efter hand, så man får en känsla för hur det funkar innan man väljer att vattenkyla varenda liten komponent, som jag förstår det, så går väll teoretiskt sätt varje komponent i ett datorsystem att vattenkyla, man behöver bara hitta kylblocken för det, men vanligast är CPU, GPU, ibland ram om man vill överklocka lite mer än vanligt.

ot
Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Det här är inte en tråd där vi diskuterar stavning eller dyslexi.
Stavningspoliser slipper vi gärna på forumet helt, hemskt onödigt.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.