Fredagspanelen 48: AMD lägger ned i Norden, Intels vd avgår och Star Citizen slår rekord

Permalänk
Medlem
Skrivet av ortopeden:

Angående skärmen och 144Hz. Kan det vara så att 144Hz dividerat på två är 72Hz, en gammal fin upplösningsstandard. Och visst är det väl så att då får man 3D i 72Hz? Eller har jag inte förstått 3D korrekt?

Yes det är för att slippa jitter när man spelar upp 3D filmer med såna aktiva 3D glasögon. Då kan källan på 24p(23.976Hz) skalas upp med en multipel på 3 för varje öga vilket resulterar i 144Hz. Spelar man upp en 3D 24p film på en 120Hz skärm med 3D glasögon kommer det istället alternera mellan 3*24p och 2*24p på varje öga och det blir typ microstuttering deluxe.

Permalänk
Medlem

Tack för att ni säjer att jag har tillverkat HDD Power Switch

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ophe:

Precis. Nu har jag iofs en halvmeter för långt för en sån där mode-variant men ändå.

Saknar mitt hår nu.

Permalänk
Medlem

Var det polis eller ambulans eller något som kom fram i ljudet i klippet?

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Blir det nyårspanel i år?

Permalänk
Skrivet av Maskrosbarnet:

Du har klippt dig Jonas!

Nej, han har toffs (kanske var den långsiktiga planen)

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Medlem

Hett tips. Filtrera T-röd genom rostad lök så försvinner kräk-medlet

http://www.youtube.com/watch?v=VWGGwXM5MNo

Visa signatur
Permalänk
Medlem

"För att använda Facebooks sociala plugins måste du aktivera plattformsapplikationer." Det tyckte jag däremot inte om, nu kommer jag att bli bombad med skräp under en månad.

Permalänk
Medlem

gillar jonas nya frilla!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Gillar att Jonas kör med Peacock-frilla. Det klär^^

Visa signatur

Intel® Core™ i7-2600K - ASUS P8Z68-V PRO - Corsair Vengeance 1600MHz 8GB - Asus 7970 DirectCUII - Corsair AX 850W PSU - Fractal Design Arc Midi Tower

Qpad MK 80-Pro - Logitech G400 - Benq XL2420T

Permalänk
Medlem

Gillar hur Jonas vrider på flaskan då och då ^^,

Permalänk

Bra panel som vanligt Finns inget bättre än era fredagspaneler, sluta aldrig med dem!

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Tycker det här var den lungnaste skönaste och proffsigaste fredagspanelen någonsin. Mediaträning eller börjar ni bli mer vana i skorna? Lite synd bara att ni inte var så pålästa på en del av de ämnen ni tar upp. Vet man att man ska ta upp ett ämne i fredaspanelen, för att jag antar att ni har skrivit något sorts manus eller iaf lite stödord, så kan man ju ägna 5 minuter till att kolla upp vissa fakta... tex det där om 144 Hz som har varit behandlat förut på sweclockers.

Kan också hålla med en föregående talare om att det ser väldigt spartanskt ut när ni står där bakom ett rangligt bord. Visst ni kanske har utrymmesproblem men det vore ju grejt med ett par fotöljer till er och någon soffa till eventuella gäster som ni faktiskt har med ibland i era podcasts. Ta med dem i fredagspanelen istället!

Alltid trevligt dock med fredagspanel! Gillas skarpt!

Permalänk
Medlem

Den andra är den första

Visa signatur

\AcHieVer\ ROG B450-F | 5900X | EVGA RTX3070ti | 49" Ultrawide QLED | 32GB Corsair RGB @3200 | Captain 240 EX White RGB vattenkyl | 750w EVGA 80+br | BitFenix Outlaw, Zahlman controller | 2xM.2 NVMe 1TB mm | Cyborg Command pad | 2xSamsung A7 10,4" med Gameglass | Stream Deck
Asus ROG G50Vt | Intel X9100 ES @ 3.3 | 100 GS overvolted | LCDHype custom LCD script |

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av kxdude:

Tycker det här var den lungnaste skönaste och proffsigaste fredagspanelen någonsin. Mediaträning eller börjar ni bli mer vana i skorna? Lite synd bara att ni inte var så pålästa på en del av de ämnen ni tar upp. Vet man att man ska ta upp ett ämne i fredaspanelen, för att jag antar att ni har skrivit något sorts manus eller iaf lite stödord, så kan man ju ägna 5 minuter till att kolla upp vissa fakta... tex det där om 144 Hz som har varit behandlat förut på sweclockers.

Kan också hålla med en föregående talare om att det ser väldigt spartanskt ut när ni står där bakom ett rangligt bord. Visst ni kanske har utrymmesproblem men det vore ju grejt med ett par fotöljer till er och någon soffa till eventuella gäster som ni faktiskt har med ibland i era podcasts. Ta med dem i fredagspanelen istället!

Alltid trevligt dock med fredagspanel! Gillas skarpt!

Som jag skrev ett par inlägg upp, vi tar tacksamt emot konstruktiv kritik och förbättringsförslag! Målet är givetvis alltid att göra både panelen och annat material bättre inom ramen för vad som är lösbart med till exempel nuvarande lokal och tidsåtgång. Fåtöljer och soffa har vi till exempel tittat en hel del på, men det får helt enkelt inte plats på ett bra sätt där vi filmar just nu.

När det gäller att vara pålästa varierar det lite, även om målet givetvis är att vi ska ha full koll på vad som diskuteras. Vi har ämnen och ren data som siffror på en "fusklapp", men utöver det "improviserar" vi. Det innebär ofta att vi kommer in på saker och ämnen som egentligen inte finns på agendan, vilket helt faller på våra allmänna kunskaper inom området. Ofta går det bra, men ibland snurrar vi in i något där vi inte har stenkoll. Jag tror dock att de flesta uppskattar lite avstickare, därför är vi inte jättenoga med att strikt hålla oss till ämnena.

När det gäller Asus-skärmen kom jag på mig med att inte riktigt veta vad poängen är, det är sådant som händer ibland och jag kan inte skylla på annat än hjärnsläpp. Sanningen är dock att det framför allt marknadsförs som bättre ur gaming-synpunkt, och där menar i alla fall jag att skillnaden 120 Hz -> 144 Hz inte kan vara enorm utanför riktiga hardcore-kretsar. Som någon skrev blir det dessutom en bättre synkronisering för 3D-film i 24/48 fps (beroende på hur man räknar) med tre uppdateringar per öga och frame, men även det känns som ett ganska smalt användingsområde. Observera dock att det bara gäller just 3D, för vanligt 24 Hz-material fungerar ju 120/5 lika bra som 144/6 (vilket var vad min trötta matteskalle försökte få fram i videon).

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Förväntade mig att ni av alla skulle köra med kemiskt ren aceton/bensin istället för T-röd.

Permalänk
ASUS Nordic

Vänta vänta.. jag var inte med på träffen alls tyvärr. Så kan omöjligt vara med på bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

(massa text) Fåtöljer och soffa har vi till exempel tittat en hel del på, men det får helt enkelt inte plats på ett bra sätt där vi filmar just nu. (än mer text)

Barstolar och ett litet runt "barbord" hade väl varit perfekt. Finns många olika barstolar, med eller utan ryggstöd.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av kinc:

Vänta vänta.. jag var inte med på träffen alls tyvärr. Så kan omöjligt vara med på bild

Nu är det förvirrat.. Vi nämnde i podcasten sist att du inte var med, då fick vi mothugg av massa folk som sade att du visst hade varit där. Jag antar dock att vi får tro på ditt ord, rättelse i framtiden!

Skrivet av skog1s:

Barstolar och ett litet runt "barbord" hade väl varit perfekt. Finns många olika barstolar, med eller utan ryggstöd.

Om du kikar på äldre paneler hade vi faktiskt just barstolar. Problemet är att det blir rätt så obekvämt längre stunder, vilket fick framför allt min rygg att ta mycket stryk. Vi ska kika på alternativ, dock!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Nu är det förvirrat.. Vi nämnde i podcasten sist att du inte var med, då fick vi mothugg av massa folk som sade att du visst hade varit där. Jag antar dock att vi får tro på ditt ord, rättelse i framtiden!

Om du kikar på äldre paneler hade vi faktiskt just barstolar. Problemet är att det blir rätt så obekvämt längre stunder, vilket fick framför allt min rygg att ta mycket stryk. Vi ska kika på alternativ, dock!

ja det kan ju inte vara så gött att behöva stå i 50-60 minuter

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S69874278/#/S69874...

1 par av dessa kanske vore något de verkar kompakta men ändå ha plats åt arslet så man slipper glida ner och stämpla golvet

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Snyggt resonerat av Jonas att det vore tråkigt om det var Bregott eller något i T-Röd flaskan. Just på grund av att det inte vore så bra att rengöra processorer med då..

SURPRISE Jonas! T-Röd, aceton osv lämnar just en hinna av olja och slagg efter sig. Så precis som Jonas säger.. det vore ju tråkigt att använda T-Röd eller vad dom nu kallar det hos olika tillverkare.

Vad ska man använda istället då? Jo, precis som det tidigare antagits, något som inte lämnar fett och rester efter sig.

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

ja det kan ju inte vara så gött att behöva stå i 50-60 minuter

Ett par såna här kanske duger? http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20064623/

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rmd:

Snyggt resonerat av Jonas att det vore tråkigt om det var Bregott eller något i T-Röd flaskan. Just på grund av att det inte vore så bra att rengöra processorer med då..

SURPRISE Jonas! T-Röd, aceton osv lämnar just en hinna av olja och slagg efter sig. Så precis som Jonas säger.. det vore ju tråkigt att använda T-Röd eller vad dom nu kallar det hos olika tillverkare.

Vad ska man använda istället då? Jo, precis som det tidigare antagits, något som inte lämnar fett och rester efter sig.

Hur stor skillnad kan det tänkas bli av den här så kallade "hinnan" då? 1 grad? 0.1 grad? Rent praktiskt kommer det vara så liten skillnad att det ändå inte spelar någon roll ju. Jag rengjorde min processor med hushållspapper, skillnaden före>efter blev ca 1 grad..

Kan du ge lite exempel på saker du anser är bättre att städa CPUs med då?

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rmd:

Snyggt resonerat av Jonas att det vore tråkigt om det var Bregott eller något i T-Röd flaskan. Just på grund av att det inte vore så bra att rengöra processorer med då..

SURPRISE Jonas! T-Röd, aceton osv lämnar just en hinna av olja och slagg efter sig. Så precis som Jonas säger.. det vore ju tråkigt att använda T-Röd eller vad dom nu kallar det hos olika tillverkare.

Vad ska man använda istället då? Jo, precis som det tidigare antagits, något som inte lämnar fett och rester efter sig.

Ett problem med isopropanol och finsprit är att det ställer högre krav på ventilation och annat, och jobbar man i en kontorsmiljö utan tillgång till fläktar för ändamålet så blir nog folk lätt illamående efter en dags montering. T-röd är säkert en bra kompromiss som gör det så rent att det inte går att finna någon märkbar skillnad ändå. Någonstans måste man dra en praktisk gräns. Har man riktig otur och inte är i sitt personliga renrum när man monterar så kanske det även landar ett dammkorn eller några hudceller på processorn, ve och fasa!

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

Snyggt resonerat av Jonas att det vore tråkigt om det var Bregott eller något i T-Röd flaskan. Just på grund av att det inte vore så bra att rengöra processorer med då..

SURPRISE Jonas! T-Röd, aceton osv lämnar just en hinna av olja och slagg efter sig. Så precis som Jonas säger.. det vore ju tråkigt att använda T-Röd eller vad dom nu kallar det hos olika tillverkare.

Vad ska man använda istället då? Jo, precis som det tidigare antagits, något som inte lämnar fett och rester efter sig.

Alltid lika roligt att läsa att någon ska lära någon annan som redan vet! Jag gillade ---> SURPRISE

Skillnaden är inte så stor som du vill ha det till kanske

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Kan du ge lite exempel på saker du anser är bättre att städa CPUs med då?

Jag brukar använda isopropanol, finns billigt i enliters-flaska. Jag tycker den klart löser kylpasta bättre än t-röd. Såna små flaskor med TIM-cleaner odyl brukar till stor del vara just isopropanol. Dock brukar literpriset vara några magnituder bättre på typ Apoteket eller Kjell
Brukar använda hushållspapper först för att bli av med allt kladd, sen sista blir med kaffefilter. Luddfritt papper/microfiber-duk är för dyrt tycker jag. Det burkar fungera bra med kaffefilter, och det har jag alltid hemma
Sprejburk med isopropanol är också väldigt praktiskt ibland, en sprej med lång pip kommer åt väldigt bra.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

Varför inte en inredning i stil med den som Top gear har? Lite trevligare miljö att ta emot gäster i.

När det kommer till rengöring av prollar kan man väl använda det mesta som nämnts tidigare utan att göra någon större skillnad?
En kompis använde i veckan vodka för att ta bort den förapplicerade skiten på sin nyköpta kylare, blev ingen större skillnad.

Visa signatur

2X BenQ 24'' G2420HDBL | Sennheiser pc game 350 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries QcK XXL | Microsoft Sidewinder X4

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Ett problem med isopropanol och finsprit är att det ställer högre krav på ventilation och annat, och jobbar man i en kontorsmiljö utan tillgång till fläktar för ändamålet så blir nog folk lätt illamående efter en dags montering.

Så här års kan man råda bot på dålig ventilation mha levande ljus. Blir det mysigt också. Men ha inte det brännbara vätskorna för nära lågorna bara

Men är det någon praktisk skillnad mellan finsprit och typ t-röd? Tja, det kan vara det. Men bryr man sig inte mer än en noggrannhet på ca 5 grader för temperatur-mätningar så har det nog inte så stor betydelse. Sedan brukar inte heller folk vara så noga med att mäta rumstemperaturen heller så. Det ska ju vara kalibrerade termometrar och allt sånt krångel egentligen, men vem orkar...

Dock har jag varit med om att ett pucko använde typ t-röd när fiber skulle svetsas/kopplas. Det blev inte så bra om vi säger så. Det var på den gamla onda tiden när det knappt fanns folk som kunde svetsa fiber. Nu kan man gå in på Svenssons Elektriska och de har minst en person som kan sånt.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pholostan:

Men är det någon praktisk skillnad mellan finsprit och typ t-röd? Tja, det kan vara det. Men bryr man sig inte mer än en noggrannhet på ca 5 grader för temperatur-mätningar så har det nog inte så stor betydelse. Sedan brukar inte heller folk vara så noga med att mäta rumstemperaturen heller så. Det ska ju vara kalibrerade termometrar och allt sånt krångel egentligen, men vem orkar...

I SweClockers fall så är problematiken också än mindre; dels då externa osäkerheter som just rumstemperatur och temperaturmätningens precision vida överstiger eventuell skillnad, och dessutom så är det ju vanligen bara skillnaden mellan olika system som är intressant när saker testas. Så länge metodiken är samma för alla så är det än mindre att klaga på.

Sedan så tror jag att just värmeöverföringskoefficienten mellan kylfläns och CPU påverkas i försvinnande liten grad beroende på T-röd eller finare varianter. I optoexemplet som du nämner så är det viktigt, men det är ju inte pga termokopplingen utan pga optiska egenskaper, skulle jag tro.

Så precis som du säger så är det nog inga problem med metodiken här, på flera olika plan.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Som jag skrev ett par inlägg upp, vi tar tacksamt emot konstruktiv kritik och förbättringsförslag! Målet är givetvis alltid att göra både panelen och annat material bättre inom ramen för vad som är lösbart med till exempel nuvarande lokal och tidsåtgång. Fåtöljer och soffa har vi till exempel tittat en hel del på, men det får helt enkelt inte plats på ett bra sätt där vi filmar just nu.

När det gäller att vara pålästa varierar det lite, även om målet givetvis är att vi ska ha full koll på vad som diskuteras. Vi har ämnen och ren data som siffror på en "fusklapp", men utöver det "improviserar" vi. Det innebär ofta att vi kommer in på saker och ämnen som egentligen inte finns på agendan, vilket helt faller på våra allmänna kunskaper inom området. Ofta går det bra, men ibland snurrar vi in i något där vi inte har stenkoll. Jag tror dock att de flesta uppskattar lite avstickare, därför är vi inte jättenoga med att strikt hålla oss till ämnena.

När det gäller Asus-skärmen kom jag på mig med att inte riktigt veta vad poängen är, det är sådant som händer ibland och jag kan inte skylla på annat än hjärnsläpp. Sanningen är dock att det framför allt marknadsförs som bättre ur gaming-synpunkt, och där menar i alla fall jag att skillnaden 120 Hz -> 144 Hz inte kan vara enorm utanför riktiga hardcore-kretsar. Som någon skrev blir det dessutom en bättre synkronisering för 3D-film i 24/48 fps (beroende på hur man räknar) med tre uppdateringar per öga och frame, men även det känns som ett ganska smalt användingsområde. Observera dock att det bara gäller just 3D, för vanligt 24 Hz-material fungerar ju 120/5 lika bra som 144/6 (vilket var vad min trötta matteskalle försökte få fram i videon).

120/5 blir inte alls lika bra då får du 3 rutor för ena ögat och 2 för det andra. Finns en anledning till att man kör 144 på bio.