Permalänk
Medlem

Intel stockkylare RPM?

Tjabba,

Någon som vet vad MAX RPM för Intels Stockkylare till de nya modellerna är? (Ivy Bridge-serien).

Min kommer bara upp i 2100RPM och den låter knappt alls, hör den inte fast jag har öppet chassi 30cm från mitt huvud.

Ska den bara kunna komma upp i 2100 RPM och vara tyst? Har precis blåst om Windows (nyinstallation) samt resetat BIOS till default och den kommer inte över 2100 RPM.

Jag är van vid att stock-kylare ska låta som flygplan och kunna komma upp i 3000 RPM.

Någon som har någon idé? Eller är 2100 RPM Max?

Tack

Permalänk
Medlem

Dra ner OCCT och kör ett pass så får du väl se var max hamnar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Dra ner OCCT och kör ett pass så får du väl se var max hamnar!

Jag skrev ju i tråden att min kommer upp i 2100 RPM som max, men jag är väldigt skeptisk till att detta är max RPM då den knappt låter eller kyler, de ska väl kunna låta som flygplan :P.

Tänkte om min fläkt är defekt eller något skit, eller om 2100 RPM är max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Jag skrev ju i tråden att min kommer upp i 2100 RPM som max, men jag är väldigt skeptisk till att detta är max RPM då den knappt låter eller kyler, de ska väl kunna låta som flygplan :P.

Tänkte om min fläkt är defekt eller något skit, eller om 2100 RPM är max.

Fattade inte av din fråga att du hade benchmarkat den, låter dock som ruskigt lågt varvtal. Har läst att en och annan gnäller på oljudet från den. Du kanske har någon auto-funktion istället för vanlig PWM i BIOS/UEFI och rent av en jäkla låg temp helt enkelt! Checka in inställningarna så kanske du hittar nått!

Permalänk
Medlem

Om det är samma fläkt som det är till i53570K så bör den låta som f***n. Min åkte ut efter 10 minuter.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 3570K MB: Asus P8Z77-V HDD: Corsair SSD Force 3 Series 120GB, 2 x 1GB Seagate Baracuda RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP Gfx: ASUS GeForce GTX 660Ti 2048MB Nätagg: be quiet! Straight Power E9 700W 80+ Gold Chassi: Gammalt Lian-Li DAC/Hörlursförstärkare: Lead Audio LA-100 Hörlurar: Sennheiser HD-650

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Fattade inte av din fråga att du hade benchmarkat den, låter dock som ruskigt lågt varvtal. Har läst att en och annan gnäller på oljudet från den. Du kanske har någon auto-funktion istället för vanlig PWM i BIOS/UEFI och rent av en jäkla låg temp helt enkelt! Checka in inställningarna så kanske du hittar nått!

Skrivet av hjeltman:

Om det är samma fläkt som det är till i53570K så bör den låta som f***n. Min åkte ut efter 10 minuter.

Jag drog igång speedfan och justerade så min CPU-fläkt kördes på 100%, vilket i sin tur blev 2100 RPM och den var hyfsad tyst.

Dock kom jag på en sak. När jag startar upp datorn (vid BOOT) så spinnar CPUfläkten på som fan, precis som jag antar att dess max-RPM är, för att direkt börja varva ner igen.
Dvs att fläkten kan komma upp i denna höga hastighet och oljud, men något utanför Windows får den att inte gå över 2100 RPM.

Får kika i BIOS, även fast att allt är "Default".
Återkommer om jag hittar något

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Jag drog igång speedfan och justerade så min CPU-fläkt kördes på 100%, vilket i sin tur blev 2100 RPM och den var hyfsad tyst.

Dock kom jag på en sak. När jag startar upp datorn (vid BOOT) så spinnar CPUfläkten på som fan, precis som jag antar att dess max-RPM är, för att direkt börja varva ner igen.
Dvs att fläkten kan komma upp i denna höga hastighet och oljud, men något utanför Windows får den att inte gå över 2100 RPM.

Får kika i BIOS, även fast att allt är "Default".
Återkommer om jag hittar något

Inte ens säkert att speedfan fixar det, den har väl inte uppgraderats med de nyare chipen på flera år har jag för mig. Det krånglar väldigt med de maskiner jag testat speedfan på, i rättvisans namn ska jag säga att det var något år sen jag provade sist!

Permalänk
Medlem

dem går inte över 2100 rpm verkar det som (de flesta 775 burkar på skolan går inte över det iallafall fanns dock en lite tjockare och större 775 kylare och den varvade på mer (kommer in te ihåg hur mkt dock..)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb