Permalänk

Trasig CPU-kylare

Min CPU-kylare gick igår sönder förmodligen. Den började tjuta och ha sig så tror att kullagrerna skar i fläkten. Men är inte säker. Den snurrar nu inte i vilket fall så nu kyls datorn passivt med hjälp av alla andra fläktar i chassit och detta fungerar helt okej när processorn är underklockad.

Men vad finns det för möjligheter till reklamationsrätt? Räknas detta som ett fabrikationsfel eller ett slitagefel?

Det är en Cooler Master V8. Och tyvärr har garantin gått ut.

Jag kontaktade komplett och sa att jag skulle lämna av den på en auktoriserad verkstad så att de kunde undersöka den och reparera den och ifall det var ett fabriksfel så skulle de ersäta det. Men jag vill ju inte betala en dyr reparation när jag kan reparera den någorlunda bra själv för en mycket billigare peng.

De vet heller ingen auktoriserad verkstad i Nordvästra skåne. Men vet ni om någon?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Deathdevil:

Min CPU-kylare gick igår sönder förmodligen. Den började tjuta och ha sig så tror att kullagrerna skar i fläkten. Men är inte säker. Den snurrar nu inte i vilket fall så nu kyls datorn passivt med hjälp av alla andra fläktar i chassit och detta fungerar helt okej när processorn är underklockad.

Men vad finns det för möjligheter till reklamationsrätt? Räknas detta som ett fabrikationsfel eller ett slitagefel?

Det är en Cooler Master V8. Och tyvärr har garantin gått ut.

Jag kontaktade komplett och sa att jag skulle lämna av den på en auktoriserad verkstad så att de kunde undersöka den och reparera den och ifall det var ett fabriksfel så skulle de ersäta det. Men jag vill ju inte betala en dyr reparation när jag kan reparera den någorlunda bra själv för en mycket billigare peng.

De vet heller ingen auktoriserad verkstad i Nordvästra skåne. Men vet ni om någon?

Hur gammal är den? Om du riskerar att den inte går på reklamation så kommer du troligen få betala undersökningsavgift om du väljer att inte reparera den, på minst några hundra. Jag skulle nog (om du inte känner dig säker på att det går på reklamation) köpa en ny kylare och spara de hundra det kostar att få det bekräftat att den är paj.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdevil:

Min CPU-kylare gick igår sönder förmodligen. Den började tjuta och ha sig så tror att kullagrerna skar i fläkten. Men är inte säker. Den snurrar nu inte i vilket fall så nu kyls datorn passivt med hjälp av alla andra fläktar i chassit och detta fungerar helt okej när processorn är underklockad.

Men vad finns det för möjligheter till reklamationsrätt? Räknas detta som ett fabrikationsfel eller ett slitagefel?

Det är en Cooler Master V8. Och tyvärr har garantin gått ut.

Jag kontaktade komplett och sa att jag skulle lämna av den på en auktoriserad verkstad så att de kunde undersöka den och reparera den och ifall det var ett fabriksfel så skulle de ersäta det. Men jag vill ju inte betala en dyr reparation när jag kan reparera den någorlunda bra själv för en mycket billigare peng.

De vet heller ingen auktoriserad verkstad i Nordvästra skåne. Men vet ni om någon?

Men det är väl bara att byta fläkten själv? Jag menar har garantin gått ut så har den ju. Fläktar håller ju inte för evigt liksom och brukar vara bland det som lägger av först. Så personligen tycker jag nog inte det är värt besväret att leta upp en auktoriserad verkstad och skicka in den. Utan den bättre lösningen är nog att plocka upp en bra fläkt och byta själv.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Skrivet av Deathdevil:

Min CPU-kylare gick igår sönder förmodligen. Den började tjuta och ha sig så tror att kullagrerna skar i fläkten. Men är inte säker. Den snurrar nu inte i vilket fall så nu kyls datorn passivt med hjälp av alla andra fläktar i chassit och detta fungerar helt okej när processorn är underklockad.

Men vad finns det för möjligheter till reklamationsrätt? Räknas detta som ett fabrikationsfel eller ett slitagefel?

Det är en Cooler Master V8. Och tyvärr har garantin gått ut.

Jag kontaktade komplett och sa att jag skulle lämna av den på en auktoriserad verkstad så att de kunde undersöka den och reparera den och ifall det var ett fabriksfel så skulle de ersäta det. Men jag vill ju inte betala en dyr reparation när jag kan reparera den någorlunda bra själv för en mycket billigare peng.

De vet heller ingen auktoriserad verkstad i Nordvästra skåne. Men vet ni om någon?

Har garantitiden gått ut så skulle jag föreslå att du helt enkelt köper en ny fläkt och monterar på. Mellan 75-200kr så får du en bra och du kan ju använda de gamla fästena.

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Hur gammal är den? Om du riskerar att den inte går på reklamation så kommer du troligen få betala undersökningsavgift om du väljer att inte reparera den, på minst några hundra. Jag skulle nog (om du inte känner dig säker på att det går på reklamation) köpa en ny kylare och spara de hundra det kostar att få det bekräftat att den är paj.

Den är strax över 2 år.

Skrivet av Eltarion:

Men det är väl bara att byta fläkten själv? Jag menar har garantin gått ut så har den ju. Fläktar håller ju inte för evigt liksom och brukar vara bland det som lägger av först. Så personligen tycker jag nog inte det är värt besväret att leta upp en auktoriserad verkstad och skicka in den. Utan den bättre lösningen är nog att plocka upp en bra fläkt och byta själv.

Då tar jag och köper nya fläktar istället. Det låter nog bäst så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdevil:

Den är strax över 2 år.

Då tar jag och köper nya fläktar istället. Det låter nog bäst så.

Gentle Typhoon 120mm 1450rpm kan jag starkt rekommendera. Flyttar mycket luft och är tyst. Själv kör jag en med min radiator, alltid i max hastighet. Man hör den knappt.

Då jag ser att flänsarna sitter mycket tätt på V8:an så behövs bra tryck, så en Gentle Typhoon lär klara detta med bravur.

http://www.inet.se/produkt/5321444/scythe-120mm-gentle-typhoo...

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Skrivet av Eltarion:

Gentle Typhoon 120mm 1450rpm kan jag starkt rekommendera. Flyttar mycket luft och är tyst. Själv kör jag en med min radiator, alltid i max hastighet. Man hör den knappt.

Då jag ser att flänsarna sitter mycket tätt på V8:an så behövs bra tryck, så en Gentle Typhoon lär klara detta med bravur.

http://www.inet.se/produkt/5321444/scythe-120mm-gentle-typhoo...

Tackar för tipset.

Hittade även en nexus fläkt med PWM och som ska flytta 76CFM luft och ha en ljudvolym på max 25dBa

http://cdon.se/hemelektronik/fläkt_nexus_120mm_pwm%2c_transpa... Fast denna kanske inte är den bästa i kontakt med flänsar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdevil:

Tackar för tipset.

Hittade även en nexus fläkt med PWM och som ska flytta 76CFM luft och ha en ljudvolym på max 25dBa

http://cdon.se/hemelektronik/fläkt_nexus_120mm_pwm%2c_transpa... Fast denna kanske inte är den bästa i kontakt med flänsar?

Ingen aning om denna fläkt tyvärr. För de kan ha hög CFM och ändå lågt tryck.

Gjorde samma fel själv när jag bytade min H50 radiatorfläkt. Köpte först en Bitfenix Spectre Pro. Dock fick jag mycket sämre temps under load, så denna bytades snabbt ut mot en Scythe Gentle Typhoon 1450rpm. Nu ligger tempen runt 28-32 idle och 54c vid load.

Dessa finns också i högre RPM om man vill ha det.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Skrivet av Deathdevil:

Tackar för tipset.

Hittade även en nexus fläkt med PWM och som ska flytta 76CFM luft och ha en ljudvolym på max 25dBa

http://cdon.se/hemelektronik/fläkt_nexus_120mm_pwm%2c_transpa... Fast denna kanske inte är den bästa i kontakt med flänsar?

Nej för farao! Köpte mig 4 sådana fläktar för 2-3år sen, står bl.a på förpackningen att de ska va världens tystaste fläktar. Tänkte att de skulle vara gott med pwm styrd med så blir de ju extra tyst.... Jo tjena, de värsta coilwhinet du kan tänka dig spred sig irummet så fort man körde dem med pwm styrningen. kopplade jag in dem på 3pins uttaget så blev de inge tjut men på 2000rpm lr va de va den varvade så va den knappast tyst ändå.

Ingen fläkt jag jag kan rekommendera helt enkelt!

Mvh