Podcast 10: "Grafikkort och lussebullar"

Permalänk
Melding Plague

Podcast 10: "Grafikkort och lussebullar"

Med termometern långt under nollan fattar redaktionen mikrofonerna och värmer själen med en podcast i grafikkortens tecken. På agendan hamnar också lussebullar, pepparkakor och Dune i webbläsaren.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

äntligen och nice med nya spelaren med html5
Den fungerar med internet Explorer 10 beta utan problem

Visa signatur

__________________
Chassi NZXT Switch 810 Svart CPU Intel Core i7 4770k GPU Gigabyte Radeon 7990 6GB 1150 MHz RAM Corsair Vengeance DD3 16 GB 1600MHz SSD Samsung 830 128 GB HDD Samsung HD103SJ 1TB Moderkort Gigabyte G1 Sniper 5 Nätaggregat Corsair HX 850W CPU Kylning Noctua NH-C12P SE14 Skärm BenQ G2222HDL 23 Lur Sasmsung Galaxy S3 4G Onyx Black

Permalänk
Medlem

Oj... Sicken häftig bild. Vem knäppte den måntro?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Kalas fint med podcast såhär i tok kylan.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Kör på denna spelaren i fortsättningen! : )

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem

Tack för en bra podcast! bra att ni tog upp det här med genomgång av grafikkort, hoppas att folk förstår vilken tid det läggs ner på alla tester ni gör, inte bara grafikkorten (vilket som ni säger tar lite längre tid). Bra gjort!

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem

Tycker det ser ut att vara Norrköping på bilden? Pluggade där så miljön känns bekant..

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Chris_Kadaver:

Oj... Sicken häftig bild. Vem knäppte den måntro?

Det är min bild, så inga konstigheter.

Skrivet av Schluug:

Tycker det ser ut att vara Norrköping på bilden? Pluggade där så miljön känns bekant..

Visst är det Norrköping! Bilden är från 2010, innan den där bron över vattnet fanns. Jag pluggade också där i ett par år.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Perfekt timing! Precis när man skulle börja med läxorna så tänkte jag kolla förbi här först, det lönade sig! Nu kommer det säkert gå mycket bättre!

Visa signatur

Chassi:Phanteks Enthoo Evolve | Moderkort: Asus Matx | SSD: Crucial m4 128Gb, Samsung 256Gb | CPU: Intel Core I5 9600k | Kylning:Noctuna NH-U12S | Ram: Corsair Vengeance 16GB | GPU: Gigabyte 2080ti | PSU: Corsair RM750 80+ Gold | Skärm: 27GL| Lur: Motorola Edge 30 Pro

Citera för respons!

Permalänk
Medlem

Spelaren fungerade mycket bra, fortsätt med den

Permalänk
Avstängd
Citat:

Problem Playing Media.
You may need to update your browser or update your Flash plugin or the media format may be unsupported by this player.

Poängen med HTML5 är att man inte ska behöva Flash.

Jag kör Firefox nightly utan Flash.

Permalänk
Medlem

Bästa Pris på: OBH Nordica 6682 Hercules (Matberedare) Hahaha.

Alltid bra att ha så slipper man få ont i armen under bakning.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av rektor:

Poängen med HTML5 är att man inte ska behöva Flash.

Jag kör Firefox nightly utan Flash.

Märkligt. Jag testade spelaren i Chrome utan Flash, och vi har även kört på en iPhone (där Flash absolut inte fungerar). Problemet kan vara att Firefox inte klarar av mp3 med HTML5, vilket aktiverar en Flash-fallback. I så fall inte mycket vi kan göra åt det, tyvärr, med nuvarande lösning kan vi endast använda ett filformat.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det är min bild, så inga konstigheter.

Visst är det Norrköping! Bilden är från 2010, innan den där bron över vattnet fanns. Jag pluggade också där i ett par år.

Norrköping, en sådan himla fin stad. Nästan så man önskar att man är född där.

Wait a minute...!

Permalänk

Spelaren fungerar utmärkt på senaste firefox. Bättre än vlc-plugin som jag hade innan i alla fall.

Fortsätt med den!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

bra spelare! fungerar perfekt i chrome och mycket bra podcast

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Norrköping, en sådan himla fin stad. Nästan så man önskar att man är född där.

Wait a minute...!

Plats: Linköping.

Du bor ju i södra Norrköping

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Bra spelare, men om ni kan, byt bakgrunden till transparent

Permalänk
Medlem

Ja skulle verkligen vilja se "Fligh Simulator X" i era speltester Säg vad ni vill om det spelet. Men ja måste nästan säga att det kräver mer än BF3 i många fall. För er som känner till spelet och kanske spelar det. Gå in på custom settings och dra upp alla inställningar ni kan hitta till max, samt ändra fps:en till unlimited. Sitter på ett 7950 och kan säga att jag droppar under 50 i vissa fall

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

Spelaren fungerar fint men den är inte det snyggaste jag sett

Permalänk
Medlem

när alla andra ändå snackar spelare så kan jag flika in att det funkar på WP8 men den var inte speciellt imponerande. Går inte att spola fram eller bak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Märkligt.

något som ni måste tänka på om ni gör två separata grafikkortstest är att man måste kunna jämföra dem emellan, ex ha med både 7870/7850 och gtx650/660 i båda testerna. Då detta gör det enkelt att se prestandaskillnaden mellan de olika testen.

Html-spelaren funkade bra i chrome, dock inte för IE (9 tror jag) för mig

Edit: skulle vara kul att se ett frametime trifire/tri-sli test, då det snackas att frametimen skulle vara bra i dessa konfigurationer.

Permalänk
Medlem

Super som vanligt!
Kan ni inte släppa outrot som nedladdning? Perfekt ringsignal ju!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xwerty:

Super som vanligt!
Kan ni inte släppa outrot som nedladdning? Perfekt ringsignal ju!

använd mp3 cutter för det

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Ni gjorde ett riktigt utförligt test med frametimes och microstuttering för ett bra tag sedan. Om jag inte missminner mig visade det att ett singelkort från HD 7000-serien hade ojämnare framtimes än vad en SLI konfiguration ut GTX600-serien hade.
Vad jag har hört ryktesvägen är att microstuttering för CF med dessa kort har förbättrats avsevärt med nya drivrutiner. Det vore intressant att se om det verkligen stämmer, men också hur det ser ut med frametimes för singelkort. Skulle ni kunna ha med det på nästa grafikkortstest vore det kanon. Det behöver dock inte vara lika utförligt som förra testet då jag kan tänka mig att det är rätt tidskrävande, men bara så man får ett hum om det är åtgärdat eller ej.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Kul med podcast!

Permalänk
Medlem

min skola är ju med!!!!
prolympia i norrköping!
den stora brun-röda tegelbyggnaden halvt i vattnet!

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Bilden är från 2010, innan den där bron över vattnet fanns. Jag pluggade också där i ett par år.

vilken skola gick du på?

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Ahahaha Comaclockers Gillar era olika inledningar skarpt!

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Märkligt. Jag testade spelaren i Chrome utan Flash, och vi har även kört på en iPhone (där Flash absolut inte fungerar). Problemet kan vara att Firefox inte klarar av mp3 med HTML5, vilket aktiverar en Flash-fallback. I så fall inte mycket vi kan göra åt det, tyvärr, med nuvarande lösning kan vi endast använda ett filformat.

Firefox verkar använda en kombination av Flash och HTML 5 för spelaren. Där själva uppspelningen använder flash och gränsnittet HTML 5.

Själva spelaren i sig fungerar utmärkt med Fx 17

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/