Permalänk
Medlem

Rekomedering för delar till Vattenkylning

Hej, Vet inte om detta är rätt ställe att lägga tråden på men.

Börjar bli sugen på att skaffa mig vattenkylning som då skall användas för att kyla en i7a plus ett 680. Detta ska byggas i ett corsair 650D vilket innebär att det skulle bli en 240mm radiator i taket, räcker detta?

Vad för delar bör jag använda, och vad bör jag tänka speciellt på?
Kan någon snäll själ plocka ihop ett fint kit?

Edit: I7an är 1155 och 680 är ett evga referens

Tack på förhand!

Mvh Tobias

Visa signatur

||Chassi - Corsair Obsidian 650D ||Motherboard - Asus P7P55D Deluxe ||PSU Corsair TX650v2
||Grafikkort Gigabyte GTX460oc SLI ||Corsair 16GB DDR3 XMS3 1333MHZ ||Steelseries Sibira V1
||Prosessor Intel I5 760 3.8GHZ + Transformer 4 ||Corsair Force 60gb ||Logitech G11

Permalänk
Medlem

En 240 räcker till enbart 680t.

Permalänk

Du får nog satsa på mer rads än det. En tjock 240 i toppen, en tjock 120 i bakkant, en tjock 120 i botten och ev en tunn/tjock i framkant.
PS: Har ingen aning om hur 650 är uppbyggd

Permalänk
Medlem

Vad är ditt mål med kylningen, tystnad/prestanda/utseende etc? Budget för vattenkylningen? Jag kan med säkerhet säga att en 240 skulle ge dig usla temperaturer och ljudnivå för dina komponenter, jag hade satsat på minst 3x120mm radiatoryta till det, helst 4x120mm+.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Vad är ditt mål med kylningen, tystnad/prestanda/utseende etc? Budget för vattenkylningen? Jag kan med säkerhet säga att en 240 skulle ge dig usla temperaturer och ljudnivå för dina komponenter, jag hade satsat på minst 3x120mm radiatoryta till det, helst 4x120mm+.

Tanken är prestanda å utseende, tystnad är ja inte så kräsen med. Har väl egentligen ingen gräns för budget. så länge det inte kostar en förmögenhet!

Visa signatur

||Chassi - Corsair Obsidian 650D ||Motherboard - Asus P7P55D Deluxe ||PSU Corsair TX650v2
||Grafikkort Gigabyte GTX460oc SLI ||Corsair 16GB DDR3 XMS3 1333MHZ ||Steelseries Sibira V1
||Prosessor Intel I5 760 3.8GHZ + Transformer 4 ||Corsair Force 60gb ||Logitech G11

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kategori/683/kit

Kör själv med ett 360 HFX men det passar nog inte utan lite moddning.

Min Cpu ligger på 79c max 30-35 idle ~25 grader varmt i mitt rum just nu kanske (en gissning)
Grafikortet ligger på 36 just nu aldrig varit över 53(1.213volt) grader på kortet.

Och om du kollar länken där nere så kör jag överklockat,

klockfrekvenser på min cpu och grafikort
http://valid.canardpc.com/2603298

Permalänk
Medlem

Om du ska kyla en i7 samt ett 680 ( jag antar att bada ska vara overklockade ) sa kommer du att behova bra radiatorer, vilket innebar tjocka radiatorer. Jag kor med 1x 360mm 64mm och 1x 240mm 64mm i min lada och kan med nod o nappe kora med alla flaktar pa lojligt lagt varvtal utan att elda upp mitt system. Processorn ar det som kommer att bli varmast, da GPU fullcoverblocks kyler valdigt bra.

Jag rekommenderar dig att mata i chassiet och se hur manga extra tjocka radiatorer du kan fa in - alternativt kan du ha en som "hanger" ut pa baksidan. 650D har ju anslutningar for extern vattenkylning.

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelathur:

Om du ska kyla en i7 samt ett 680 ( jag antar att bada ska vara overklockade ) sa kommer du att behova bra radiatorer, vilket innebar tjocka radiatorer. Jag kor med 1x 360mm 64mm och 1x 240mm 64mm i min lada och kan med nod o nappe kora med alla flaktar pa lojligt lagt varvtal utan att elda upp mitt system. Processorn ar det som kommer att bli varmast, da GPU fullcoverblocks kyler valdigt bra.

Jag rekommenderar dig att mata i chassiet och se hur manga extra tjocka radiatorer du kan fa in - alternativt kan du ha en som "hanger" ut pa baksidan. 650D har ju anslutningar for extern vattenkylning.

Ja det är tanken, dock är jag inte jätte sugen på att modifiera för att få plats med en 360mm. Men ja vet inte om jag ska nöja mig med att bara kyla processorn till en början. Men vad behövs för att kyla endast processorn?

Visa signatur

||Chassi - Corsair Obsidian 650D ||Motherboard - Asus P7P55D Deluxe ||PSU Corsair TX650v2
||Grafikkort Gigabyte GTX460oc SLI ||Corsair 16GB DDR3 XMS3 1333MHZ ||Steelseries Sibira V1
||Prosessor Intel I5 760 3.8GHZ + Transformer 4 ||Corsair Force 60gb ||Logitech G11