NAS, problem med att bestämma mig, hjälp!

Permalänk

NAS, problem med att bestämma mig, hjälp!

Hej alla
efter att kollat på priser, forum och försökt själv komma till ett beslut de senaste 4 månaderna, som resulterat i inget köp alls, så väljer jag att slänga ut frågan till er ägare och bättre kunniga istället.

Är trött på att fylla datorerna hemma m hårddiskar och xterna ditos. Såg att det fanns något som kallas för NAS som fungerar som en gemensam lagringsplats, vilket är precis det jag söker.
Är inte alls hemma på detta med NAS och ärligt så fattar jag nget mer än tt det är som. Extern hårddisk, fast man kan ha fler platser för hdd.

All musik, HD Film, dokument och bilder från alla i hushållet ska lagras på NAS.

Jag vill ha 2-4 platser för hdd.

Kommer behöva mycket snabb överföring av data då jag har 3st HTPC i hemmet som jag vill kunna ha möjlighet att köra samtidigt om det krävs som treamar från NASen.
Använder en ASUS RT-AC66U som router.

Budgeten för en Nas ligger på runt 3-3.5k max.

Vad bör jag välja och varför?

Mvh R

Permalänk
Medlem

Jag har själv en Netgear ReadyNAS Ultra 4 bay.
Den är laddad med 4st 2TB diskar och klarar utan problem av att streama till 4st klienter och då har jag bara HD Material där.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Skrivet av Torach:

Jag har själv en Netgear ReadyNAS Ultra 4 bay.
Den är laddad med 4st 2TB diskar och klarar utan problem av att streama till 4st klienter och då har jag bara HD Material där.

Kollade lite på den idag faktiskt, såg intressant ut. Jag hade fastnat för Synology mest hela tiden då de verkar lovordas så mycket här på forumet.
Ska kika lite på den då, hade vart skönt att komma till skott nån gång.
Vad för diskar kör du i den?

Menar du denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=657066 ?

Permalänk
Medlem

Jag har en Synology Ds212j som funkar utmärkt. Har dock inte så många datorer så vet inte hur den fungerar om alla måste kolla samtidigt.

NAS är bra skit, alltid på och tillgänglig. Finns smidiga torrentprogram och man kan komma åt NASen utanför nätverket (kräver dock bra bredband för att det ska vara någon mening).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravetrancer:

Kollade lite på den idag faktiskt, såg intressant ut. Jag hade fastnat för Synology mest hela tiden då de verkar lovordas så mycket här på forumet.
Ska kika lite på den då, hade vart skönt att komma till skott nån gång.
Vad för diskar kör du i den?

Menar du denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=657066 ?

Precis den jag har.

Jag kör just nu 4st WD Green 2TB diskar i den. 2st diskar har dött nu men raiden har klarat sig Fast iofs 2år 24/7 är ok md green diskar anser jag
Skall dock byta ut dom till WD RED 3TB allt eftersom jag får råd. xraid regerar

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Skrivet av muffen:

Jag har en Synology Ds212j som funkar utmärkt. Har dock inte så många datorer så vet inte hur den fungerar om alla måste kolla samtidigt.

NAS är bra skit, alltid på och tillgänglig. Finns smidiga torrentprogram och man kan komma åt NASen utanför nätverket (kräver dock bra bredband för att det ska vara någon mening).

Jag har ju förstått detta, dock så har kunskapen vart så dåligbfrån min sida som gjort ett köp omöjligt. Därför finns det forum som detta, som hjälper en när man behöver det

Skrivet av Torach:

Precis den jag har.

Jag kör just nu 4st WD Green 2TB diskar i den. 2st diskar har dött nu men raiden har klarat sig Fast iofs 2år 24/7 är ok md green diskar anser jag
Skall dock byta ut dom till WD RED 3TB allt eftersom jag får råd. xraid regerar

Gött, då vet jag precis vad jag ska ha. Jag tar en sådan som du har.
Tänkteköpa 2st RED 3TB diskar. Har 2 st externansom jag har hemma, kan man trycka in dom ocksåntrorndu? Denena är en Seagate Backup Plus 3TB & den andra är en WD Elements Desktop 3TB. Kan jag köra dom i NASen?

Tack för hjälpen.

Permalänk

Nu har jag hittat 2 modeller jag är sugen på.
Readynas 4 Ultra RNDU4000 & Readynas 4 PRO RNDP4000.
Det skiljer 1400kr i pris.
Jag vet att Proversionen har en dual core propp. Vet inte vad som skiljer dom pt mer. Nån som har koll?
Är det värt 1400kr mer för Proversionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravetrancer:

Nu har jag hittat 2 modeller jag är sugen på.
Readynas 4 Ultra RNDU4000 & Readynas 4 PRO RNDP4000.
Det skiljer 1400kr i pris.
Jag vet att Proversionen har en dual core propp. Vet inte vad som skiljer dom pt mer. Nån som har koll?
Är det värt 1400kr mer för Proversionen?

Jag känner inte att jag skulle ha någon nytta av den.. Om jag hade pengar som brände i fickan så skulle jag nog satsa p åen RNDU6000 istället då... Mera disk

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)