SweClockers julkalender 2012 öppnar vid tolvslaget – tävlingar varje dag fram till jul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Användarnamnqwer:

Det faktum att SweC är ett företag betyder inte att de inte ska få kritiseras för sina val. Vidare så är SweC en community-baserad verksamhet och inte enbart en redaktionell nyhetssida, vilket är än större skäl för varför medlemmar ska få kritisera (och berömma) hur de väljer att utforma sina tävlingar mm.

Jag förstår helt och fullt att SweC kan vilja marknadsföra sig via Facebook för att nå ut till presumtiva medlemmar, men jag anser att det är dåligt att kräva medlemskap i ett helt annat community för att kunna delta i tävlingar här. Att ha tävlingen på SweC hindrar inte att samtidigt marknadsföra sig på Facebook också, så jag tror vi främst ifrågasätter att man bara har tävlingen på Facebook och inte på SweC också.

Btw, tror inte Swec sysslar med att sälja adresser faktiskt, så det är nog på sin höjd så att de adresser kan få SWeC-nyhetsbreven skickade till sig eller liknande.

Javisst...

Bästa hade vart om man kunde delta i tävlingen härifrån och dom andra som har facebook kunde göra det där istället, men det kanske är för mycket att begära...

Visa signatur

"Early to bed and early to rise, makes a man healthy, wealthy and wise."

Permalänk
Medlem
Skrivet av daolo:

Källa på detta?! Känns lite skumt när man trycker avbryt under en tävling... Samtidigt kan jag tycka att det borde räcka att man gillar Swec på FB?

För övrigt gillar jag inte Facebook, men med de fina vinster som Swec presenterar så har jag full förståelse för att man "måste" gå ut bredare via facebook. Om tävlingen hade stannat på swec så hade självklart vinsterna inte varit desamma.

Tävlingen är över när man väljer att dela eller inte, så man avbryter inte mitt under tävlingen.
Vare sig du väljer att dela eller inte så får du ett meddelande där det står "tack för din medverkan" eller något liknande, så svaret kommer in oavsett.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Användarnamnqwer:

Det faktum att SweC är ett företag betyder inte att de inte ska få kritiseras för sina val. Vidare så är SweC en community-baserad verksamhet och inte enbart en redaktionell nyhetssida, vilket är än större skäl för varför medlemmar ska få kritisera (och berömma) hur de väljer att utforma sina tävlingar mm.

Jag förstår helt och fullt att SweC kan vilja marknadsföra sig via Facebook för att nå ut till presumtiva medlemmar, men jag anser att det är dåligt att kräva medlemskap i ett helt annat community för att kunna delta i tävlingar här. Att ha tävlingen på SweC hindrar inte att samtidigt marknadsföra sig på Facebook också, så jag tror vi främst ifrågasätter att man bara har tävlingen på Facebook och inte på SweC också.

Btw, tror inte Swec sysslar med att sälja adresser faktiskt, så det är nog på sin höjd så att de adresser kan få SWeC-nyhetsbreven skickade till sig eller liknande.

Ingen har väl ännu glömt han som reggade sig på swec för att kunna delta i tävlingen om "monsterdatorn" för ngt år sedan och vann den, Datorn dök upp till försäljning en kort tid efteråt och vinnaren försvann från swec (om jag inte misstar mig helt). Så tävlingar i all ära, Men vissa tävlingar kanske borde vara mer "vikta" för dom trognaste medlemmarna.

Permalänk
Medlem

Denna tråd har ju om något bevisat att gnäll är svenskar världsmästare på...

Permalänk
Inaktiv

Vad händer när jag går in o gillar då?

Kommer alla mina vänner se "Aresz gillar Sweclockers" tio ggr per dag i ett par månader då? Det händer alla mina vänner som råkar gilla något. O det är jag ju inte sugen på, även om jag verkligen gillar Swec så ogillar jag Facebook o allt gillande, det har gått för långt.

Måste jag gilla varje dag för att vara med i utlottningen eller hur fungerar det?

Och ni som säger att Facebook är gratis måste tänka om lite, alla tusentals servrar som står o går dygnet runt och all brandbedd som används är också gratis eller?

Permalänk
Medlem

Du gillar bara Sweclockers en gång, så du kan se vad som försigår.

Citat:

Och ni som säger att Facebook är gratis måste tänka om lite, alla tusentals servrar som står o går dygnet runt och all brandbedd som används är också gratis eller?

För mig är Facebook gratis, jag bidrar inte direkt till deras serverkostnader. Dom har reklam/sponsorer och försäljning av tjänster till sådant.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Minsc S2:

Du gillar bara Sweclockers en gång, så du kan se vad som försigår.

För mig är Facebook gratis, jag bidrar inte direkt till deras serverkostnader. Dom har reklam/sponsorer och försäljning av tjänster till sådant.

Det är ju din information och dina klick som du betalar med.

Permalänk
Medlem

Grymt kul att SweC tar sig tid och knåpar ihop en julkalender, mindre kul är att man behöver vara medlem på Facebook för att delta, som så många andra har påpekat. Får väl se hur det blir nästa år...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Det är ju din information och dina klick som du betalar med.

Ta av dig foliehatten och förklara gärna hur du tänker

Skrivet av anon4992:

Och ni som säger att Facebook är gratis måste tänka om lite, alla tusentals servrar som står o går dygnet runt och all brandbedd som används är också gratis eller?

Nej, det är du som måste tänka om lite. Kan dra det lite snabbt för dig.

Facebook har ca 1 miljard aktiva användare idag, visst?
Tänk dig då hur mycket reklam som kan nå ut till dessa aktiva användare genom att de bara sitter och klickar sig runt på Facebook, och vad de är beredda att betala för sin reklamplats på världens mest populära sociala nätverk.

Det blir i slutändan ganska mycket reklamvisningar, inte sant?

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Skrivet av markiiie:

Ta av dig foliehatten och förklara gärna hur du tänker

Nej, det är du som måste tänka om lite. Kan dra det lite snabbt för dig.

Facebook har ca 1 miljard aktiva användare idag, visst?
Tänk dig då hur mycket reklam som kan nå ut till dessa aktiva användare genom att de bara sitter och klickar sig runt på Facebook, och vad de är beredda att betala för sin reklamplats på världens mest populära sociala nätverk.

Det blir i slutändan ganska mycket reklamvisningar, inte sant?

hehe, det är ganska roligt hur du i första andetaget ifrågasätter person 1, och dessutom påstår att han är paranoid. För att sendan i andra andetaget svarar person 2 genom att förklara i princip exakt det som person 1 påstod. Ironi någon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Användarnamnqwer:

hehe, det är ganska roligt hur du i första andetaget ifrågasätter person 1, och dessutom påstår att han är paranoid. För att sendan i andra andetaget svarar person 2 genom att förklara i princip exakt det som person 1 påstod. Ironi någon?

Nu tänker du nog knasigt, eller så har jag missbedömt person nummer 1

Så gott som alla inlägg angående Facebooks inkomster i denna tråden har varit något i stil med att de säljer ens information, ens aktivitet, ens platser, antalet klick, uppladdade bilder o.s.v för statistikens skull. Därför har jag utgått från att han menar samma sak som resterande 97% av tråden

Därav kommentaren med foliehatten. Om han nu är det första undantaget i tråden så ska han få en ursäkt för mitt grova skämt

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Det är ju din information och dina klick som du betalar med.

Suck...
Vilken information är det som jag delar med mig av som facebook kan utnyttja som valuta? Var klickar jag för att ge facebook pengar?
Jag använder bara facebook för att diskutera arbeten med andra studenter i min högskole-klass. Om facebook på något sätt kan lyckas vaska fram något värdefullt i det så grattis till dom.
De får gärna sälja mitt namn (som är så svårt och leta reda på), information om vilken skola jag har gått i (också svårt att t.ex googla fram), eller vad jag åt till frukost, till någon myndighet - jag kunde faktiskt inte bry mig mindre.

Jag hade ingen aning att det fanns så många paranoida människor med foliehattar i högsta hugg här på Sweclockers. (Inte enbart riktat åt dig Artesz.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av markiiie:

Nu tänker du nog knasigt, eller så har jag missförstått person nummer 1

För alla inlägg angående Facebooks inkomster i denna tråden har varit något i stil med att de säljer ens information, ens aktivitet och ens platser för statistikens skull. Därför har jag utgått från att han menar samma sak som resterande 97% av tråden

Jag skulle tippa på det senare, eftersom du uppenbarligen istället för att läsa ordentligt bara utgår från saker...

Det är fullkomligt självklart att Facebook använder all den information och aktivitet du ger upphov till på deras sida för att rikta reklam på bästa sätt. Sånt gör alla sidor, inkl. SweC (som du kanske märkt någon gång så gör de marknadsundersökningar kring vilka som är medlemmar eller besöker sidan). Fördelen Facebook har är framförallt att de har så mycket mer personlig information om dig så de kan erbjuda en mycket bättre träffsäkerhet i exponeringen. Så ja, du betalar med din information och dina klick.

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

Suck...
Vilken information är det som jag delar med mig av som facebook kan utnyttja som valuta? Var klickar jag för att ge facebook pengar?
Jag använder bara facebook för att diskutera arbeten med andra studenter i min högskole-klass. Om facebook på något sätt kan lyckas vaska fram något värdefullt i det så grattis till dom.

Jag hade ingen aning att det fanns så många paranoida människor med foliehattar i högsta hugg här på Sweclockers. (Inte enbart riktat åt dig Artesz.)

Jag gissar att du inte studerar till att bli ekonomilärare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Användarnamnqwer:

Jag gissar att du inte studerar till att bli ekonomilärare?

HUR vet du att jag är lärarstudent!? SVARA!? Jobbar du för Facebook, vavavavavavvava!?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

HUR vet du att jag är lärarstudent!? SVARA!? Jobbar du för Facebook, vavavavavavvava!?

suck...du har angett det i din profil?
Slå upp en bok i gymnasieekonomi och läs första stycket om marknadsföring så har du nog svaret på hur Facebook använder din information och aktivitet för att tjäna pengar. Med det säger jag inte att just den informationen som du ger upphov till på Facebook är särskilt värdefull om du nu bara diskuterar skolämnen med dina kompisar, men en normal användare på Facebook ger dem betydligt mer matnyttig information.

Permalänk
Medlem
Citat:

suck...du har angett det i din profil?

Suck...och du borde slå upp ordet "Ironi" i ett ordlexikon.
Jag är mycket väl medveten om att det står i min profil (jag har själv skrivit det), poängen var att det är så lätt att hitta information om individer även utanför facebook.

Citat:

Med det säger jag inte att just den informationen som du ger upphov till på Facebook är särskilt värdefull om du nu bara diskuterar skolämnen med dina kompisar, men en normal användare på Facebook ger dem betydligt mer matnyttig information.

Tack, du sa precis det jag ville att någon skulle säga.
Dom flesta här som är så extremt anti-facebook verkar inte inse att ingen tvingar dom att lägga upp all möjlig information om deras personliga liv, eller att skriva några blogginlägg om dagen.

Vill ni vara med i Sweclockers julkalender?
*Gör ett konto: skriv inget om er själva som ni inte vet att andra ska veta.
*Gilla Sweclockers på Facebook.
*Var med i tävlingarna, skriv era bidrag och skicka in.
OBS! Det är möjligt att Facebook (och därmed FBI, FRA, CIA, Säpo, m.fl) får tillgång till er mailadress och det namn ni uppgav när ni skapade kontot, om ni därför har en olaglig adress eller ett osedvanligt fult/misstänksamt namn, tänk på att skapa en fejk-mail och ett fake-namn innan ni skapar ert konto.
*Skaffa inga vänner på facebook - de kan tagga er och därmed skriva mer om ert privatliv än ni kanske önskar.
*När julkalendern är slut, ha tillräckligt med självdisciplin för att inte börja använda Facebook till annat!
*Om ni klarar av punkten ovan, låt er facebook adress falla i glömska. (Men skriv ner den ifall Sweclockers eventuellt skulle anordna tävlingen på Facebook nästa år igen.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

Suck...och du borde slå upp ordet "Ironi" i ett ordlexikon.
Jag är mycket väl medveten om att det står i min profil (jag har själv skrivit det), poängen var att det är så lätt att hitta information om individer även utanför facebook.

Eftersom du anser dig själv veta kanske du kan förklara? Och när du ändå slår upp kanske du skulle slå upp ordet "målgrupp", vilket verkar fullkomligt främmande för vissa här.

Skrivet av Minsc S2:

Tack, du sa precis det jag ville att någon skulle säga.
Dom flesta här som är så extremt anti-facebook verkar inte inse att ingen tvingar dom att lägga upp all möjlig information om deras personliga liv, eller att skriva några blogginlägg om dagen.

Vill ni vara med i Sweclockers julkalender?
[...]

Jag har aldrig påstått att du måste ange massa personlig information för att se tävlingen. Orsaken till att flera klagar är för att du just måste skaffa ett konto (precis som du beskriver) på en helt annan sida för att se denna sidans jultävling, det spelar ingen roll om det är Facebook eller vilken annan sida som helst, det som det klagas på är att måste ska gå någon annan stans för att delta. Jag tror de flesta skulle klaga även om du var tvungen att registrera dig på Google+, Yahoo eller vilken annan sida som helst.

Sedan finns det såna som dig, som inte verkar förstå att det finns en viss skillnad mellan att påstå att Facebook tjänar pengar på dina uppgifter och att påstå att de säljer alla uppgifter till Säpo. Jag skulle kunna sticka ut hakan lite och säga att hela Facebooks affärsmodell bygger på just det faktum att de använder dina uppgifter för att tjäna pengar, och förstår du inte det så kanske du skulle fundera på att vidga dina vyer och läsa på lite om hur reklammarknaden fungerar.

Permalänk
Medlem
Citat:

det spelar ingen roll om det är Facebook eller vilken annan sida som helst, det som det klagas på är att måste ska gå någon annan stans för att delta. Jag tror de flesta skulle klaga även om du var tvungen att registrera dig på Google+, Yahoo eller vilken annan sida som helst.

Tror du i ärlighetens namn på detta själv?
I vilket fall så är vi klara här, du har börjat ta detta alldeles för personligt, och jag orkar inte tjafsa, i synnerhet då vi antagligen i grund och botten tycker samma sak.

Det är bra att det finns så många som är emot facebook här på Sweclockers, det ger oss övriga en större chans att vinna!

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

Tror du i ärlighetens namn på detta själv?
I vilket fall så är vi klara här, du har börjat ta detta alldeles för personligt, och jag orkar inte tjafsa.

Det är bra att det finns så många som är emot facebook här på Sweclockers, det ger oss övriga en större chans att vinna!

Så du tror inte att någon skulle klaga om SweC hade lagt kalendern på Google+? Låter genomtänkt.
ja, det är svårt att tjafsa när man inte har argumenten på sin sida...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Användarnamnqwer:

Jag skulle tippa på det senare, eftersom du uppenbarligen istället för att läsa ordentligt bara utgår från saker...

Det är fullkomligt självklart att Facebook använder all den information och aktivitet du ger upphov till på deras sida för att rikta reklam på bästa sätt. Sånt gör alla sidor, inkl. SweC (som du kanske märkt någon gång så gör de marknadsundersökningar kring vilka som är medlemmar eller besöker sidan). Fördelen Facebook har är framförallt att de har så mycket mer personlig information om dig så de kan erbjuda en mycket bättre träffsäkerhet i exponeringen. Så ja, du betalar med din information och dina klick.

Så du vill säga att jag inte ska utgå ifrån det mest logiska svaret, utan jag ska gå in med inställningen att han är undantaget? Hade du hängt med i tråden så hade du förstått hur jag resonerade, inget att sura över

Jag har då aldrig påstått att de inte använder ens information.
Det jag säger, om du tar och läser en gång till, är att de inte säljer ens information till andra företag. Ens aktiviteter, klick, bilduppladdningar etc, det är klart att det sparas? Det som alla vill få det att låta som här inne, är att Facebook skulle sälja vidare ens information i statistiskt syfte för att tjäna pengar.
Vilket inte är sant

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Skrivet av markiiie:

Så du vill säga att jag inte ska utgå ifrån det mest logiska svaret, utan jag ska gå in med inställningen att han är undantaget? Hade du hängt med i tråden så hade du förstått hur jag resonerade, inget att sura över

Tvärtom, jag menade att du inte ska utgå från något alls utan försöka förstå vad folk menar istället. Det har inget med logik att göra.

Skrivet av markiiie:

Jag har då aldrig påstått att de inte använder ens information.
Det jag säger, om du tar och läser en gång till, är att de inte säljer ens information till andra företag. Ens aktiviteter, klick, bilduppladdningar etc, det är klart att det sparas? Det som alla vill få det att låta som här inne, är att Facebook skulle sälja vidare ens information i statistiskt syfte för att tjäna pengar.
Vilket inte är sant

Jag tycker nog allt att du gjorde det, du påstod att den som sa att du betalar Facebook genom din information och aktivitet på sidan var paranoid. Att de sen inte säljer din rådata rakt av är nog att definiera begreppet väldigt snävt enligt mig, de säljer ett derivat av din rådata. Om du förstår vad jag menar... =P Sen om vi ska vara detaljerade så har vi t.ex. "Sponsored stories" dvs. när din aktivitet används ihop med reklam från ett företag, riktat endast mot de som känner dig. Känns rätt snävt att inte innefatta sånt i begreppet att "tjäna pengar på din information" tycker jag.

Det har inte att göra med att sälja rådata eller statistik till något företag/myndighet, det handlar om marknadsföring. Facebook använder informationen de har om dig, dina vänner, dina aktiviteter osv genom att kunna skräddarsy reklamexponering till sina kunder. Det finns inget mervärde i att sälja rådatan, isolerat, det är sammanhanget den datan finns i som skapar värdet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Användarnamnqwer:

Tvärtom, jag menade att du inte ska utgå från något alls utan försöka förstå vad folk menar istället. Det har inget med logik att göra.

Då menade du fel, inget mer med det

Skrivet av Användarnamnqwer:

Jag tycker nog allt att du gjorde det, du påstod att den som sa att du betalar Facebook genom din information och aktivitet på sidan var paranoid. Att de sen inte säljer din rådata rakt av är nog att definiera begreppet väldigt snävt enligt mig, de säljer ett derivat av din rådata. Om du förstår vad jag menar... =P Sen om vi ska vara detaljerade så har vi t.ex. "Sponsored stories" dvs. när din aktivitet används ihop med reklam från ett företag, riktat endast mot de som känner dig. Känns rätt snävt att inte innefatta sånt i begreppet att "tjäna pengar på din information" tycker jag.

Det har inte att göra med att sälja rådata eller statistik till något företag/myndighet, det handlar om marknadsföring. Facebook använder informationen de har om dig, dina vänner, dina aktiviteter osv genom att kunna skräddarsy reklamexponering till sina kunder. Det finns inget mervärde i att sälja rådatan, isolerat, det är sammanhanget den datan finns i som skapar värdet.

Ska man lirka runt med begrepp och säga "hade det varit så här", "om man ser på det så här", "det kan liknas vid" eller liknande grumliga inledningar, så kan man få det mesta att låta som man vill

Det är så här:

  • Så gott som alla, som har kommenterat här och klagat på Facebooks sätt att tjäna pengar, har påstått att Facebook säljer användarnas info till tredjepart

  • När dessa har blivit överbevisade av gamla seglivade myter så kommer de med ursäkter och undanflykter. Undanflykter som att det finns personer som samlar information för att sälja, eller att någon har fått tag på information genom en databas av användare. Vilket fortfarande inte skulle styrka några argument om att Facebook säljer deras information. Men på detta sätt har de "rätt", men i ett helt annat argument som jag inte har sagt något som helst om från början. Ganska typiskt när någon inte vill medge att de har fel.

  • Ännu en kille kommenterade på samma sätt som alla föregående personer om att Facebook skulle tjäna pengar på honom. Jag tycker att bara detta rättfärdigar mina antaganden om att han, precis som de andra användarna, tror att Facebook skulle sälja hans information.

Att Facebook tjänar pengar på användarna? .. Jaaa?
Det har jag inte sagt emot, och jag vet inte varför du försöker spinna det till att det verkar som jag har sagt det. Att de kan använda informationen som är samlad om dig, för att bestämma vilken reklam som ska visas för dig, låter det konstigt? Och på vilket sätt skulle det vara så fantastiskt illa att man inte vill stötta Facebook, då alla andra sidor de besöker gör precis samma sak för att kunna driva sidan?

Så, jag säger att Facebook inte säljer användarnas information.
Men jag säger däremot inte att Facebook inte skulle tjäna pengar på användarna, genom reklam

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Skrivet av markiiie:

Då menade du fel, inget mer med det

"Assumptions is the mother of all fuckups..."
Förklara gärna hur du tror att det är rätt att anta saker om vad du tror folk skulle mena istället för att läsa inlägget och ta reda på vad de menar. Du verkar tycka det är väldigt kul att istället för att argumentera för din åsikt försöka få sista ordet genom att skoja bort det. Om du nu menar att det är mer "logiskt" (slå upp ordet) att gissa vad folk borde mena rent statistiskt istället för att läsa vad de faktiskt skriver, så får du ju förklara varför så skulle vara fallet... även om jag förstår att det kan vara svårt...

Skrivet av markiiie:

Ska man lirka runt med begrepp och säga "hade det varit så här", "om man ser på det så här", "det kan liknas vid" eller liknande grumliga inledningar, så kan man få det mesta att låta som man vill
[...]

Förklara, hur har jag lirkat med begrepp.
Jag förklarade klart och tydligt att du inte på fullt allvar kan mena att när någon säger att "Facebook tjänar pengar på din information", så skulle det inte innefatta det faktum att det enda Facebook gör är att använda all din information för att sälja reklamexponering baserat på den information. Bara för att de inte säljer din rådata obehandlad till nån myndighet betyder det inte att de inte tjänar pengar på din information. Skärp dig.

Skrivet av markiiie:

Att Facebook tjänar pengar på användarna? .. Jaaa?
Det har jag inte sagt emot, och jag vet inte varför du försöker spinna det till att det verkar som jag har sagt det. Att de kan använda informationen som är samlad om dig, för att bestämma vilken reklam som ska visas för dig, låter det konstigt? Och på vilket sätt skulle det vara så fantastiskt illa att man inte vill stötta Facebook, då alla andra sidor de besöker gör precis samma sak för att kunna driva sidan?

Så, jag säger att Facebook inte säljer användarnas information.
Men jag säger däremot inte att Facebook inte skulle tjäna pengar på användarna, genom reklam

Det är ju precis det du gjort. Du kallade killen som sa att "Facebook tjänar pengar på användarnas information" för paranoid för helvete....Och nu säger du att du såklart vet att de tjänar pengar på sina användare... Vad menar du skulle vara skillnaden mellan att tjäna pengar på "användarnas information" och det du förklarar nu?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Minsc S2:

Suck...
Vilken information är det som jag delar med mig av som facebook kan utnyttja som valuta? Var klickar jag för att ge facebook pengar?
Jag använder bara facebook för att diskutera arbeten med andra studenter i min högskole-klass. Om facebook på något sätt kan lyckas vaska fram något värdefullt i det så grattis till dom.
De får gärna sälja mitt namn (som är så svårt och leta reda på), information om vilken skola jag har gått i (också svårt att t.ex googla fram), eller vad jag åt till frukost, till någon myndighet - jag kunde faktiskt inte bry mig mindre.

Jag hade ingen aning att det fanns så många paranoida människor med foliehattar i högsta hugg här på Sweclockers. (Inte enbart riktat åt dig Artesz.)

Skrivet av markiiie:

Ta av dig foliehatten och förklara gärna hur du tänker

Nej, det är du som måste tänka om lite. Kan dra det lite snabbt för dig.

Facebook har ca 1 miljard aktiva användare idag, visst?
Tänk dig då hur mycket reklam som kan nå ut till dessa aktiva användare genom att de bara sitter och klickar sig runt på Facebook, och vad de är beredda att betala för sin reklamplats på världens mest populära sociala nätverk.

Det blir i slutändan ganska mycket reklamvisningar, inte sant?

Har inget med någon foliehatt att göra, vari ligger mina konspirationstankar?

Allting man gör på fejjan registreras och katerogiseras för att ge reklam till användaren, någon, och givetvis då användaren är med och betalar för användandet av sidan. Din information, vad du klickar på, vad du gillar, vad du söker efter (tänk på hur många sidor som är ihopkopplade med facebook, integreringen är massiv).

Det är ingen foliehatt eller konspiration, utan så dom tjänar sina pengar. Inget konstigt heller egentligen, men man ska som användare vara medveten om varför det är gratis. Inte konstigare än att google har sina fingrar överallt, logga in på ett ställe och plötsligt är du inloggad överallt, smidigt och enkelt men du ger dom också en väldigt massa information om dig.

Så lägg av med att kalla alla som är lite kritiska mot Facebook för foliehattar, det är bara förolämpande.

Reklamvisningarna skräddarsys så gott det går mot dig som individ, och givetvis anstränger dom sig för att få mer och mer information för att anpassa sin reklam ännu mer. Bara som användare är man ju med i kartläggningen, oavsett om man tror "men durr jag klickar ju inte på något" så gör dina vänner och bekanta det.

Men visst finns det självklart användare som är mer eller mindre värdelösa, men dom är där för att sina vänner är det, och bidrar till det stora användarantal som i sin tur klickar sig igenom dagen. Det finns ju tom externa aktörer som säljer "klick" och "gilla", så visst är det värt pengar. Facebook är mer än en sida som har lite reklamlänkar och banners för att täcka sina kostnader.

Permalänk

Snälla ta Facebook diskussionen i någon lämpligare tråd...

Vad för tävlingar hoppas ni på? Jag tycker tävlingarna hittills har varit grymma, lagom lätta och fina priser

Permalänk
Medlem

den senaste tävlingen är ju likadan som en företedda här på Sweclokers ;;/

Permalänk
Medlem
Skrivet av legendery:

Snälla ta Facebook diskussionen i någon lämpligare tråd...

Vad för tävlingar hoppas ni på? Jag tycker tävlingarna hittills har varit grymma, lagom lätta och fina priser

Jadu, hoppas på graffekort + cpu kylning. och det lär ju säkerligen komma så. Hade tävlingarna varit så lätta hade man vunnit. men så lätta är dom inte när konkurensen är stenhård

Visa signatur

Dator: Chassie: Phanteks Enthoo Evolv X Moderkort: Asus Rog Dark Hero Cpu: AMD Ryzen 5900x Gpu: Rtx 4090 Minne: 32gb Gskill Tridentz NeoKylning:Custom loop, Ekwb med 2x 360 radiator Lagring:För mycket ssd´s PSU: Corsair hx 1200

Permalänk
Medlem

Undrar hur det går med "Asus uppgraderingspaket"...

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Tycker jag fick till min jul dikt rätt bra, bara hoppas på det bästa nu!