Podcast 10: "Grafikkort och lussebullar"

Permalänk
Entusiast

Jag hoppar HTML5-spelaren. Har kommit fram till att jag är för klantig för att köra webspelare. Jag brukar bara råka stänga ner fönstret eller klicka på en länk. Så trogna winamp får sköta spelandet.

Tycker Jonas är lite lat. Att knåda deg för hand är ju riktigt trevligt och då bakar jag med vetemjöl special som ska knådas extra mycket. Bakar bröd minst en gång i veckan och det har jag gjort i ett par år.

Tycker det var ett bra avsnitt och bra att ni förklarade hur mycket jobb det faktiskt ligger bakom era tester för det är långt ifrån uppenbart när man läser dem.

På tal om fraktaler, nu ska jag woka lite romanesco.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Vore kul om ni kunde visa på microstuttering med RadeonPro, hur bra det funkar och hur frametimes ser ut.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Spelaren fungerade bra här, kör med Chrome! Men, ingen direkt fördel med den över den 'nedladdningsbara' filen.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emilakered:

Märkligt. Jag testade spelaren i Chrome utan Flash, och vi har även kört på en iPhone (där Flash absolut inte fungerar). Problemet kan vara att Firefox inte klarar av mp3 med HTML5, vilket aktiverar en Flash-fallback. I så fall inte mycket vi kan göra åt det, tyvärr, med nuvarande lösning kan vi endast använda ett filformat.

Chrome kommer med Flash inbyggt.
Firefox stödjer Ogg, men inte MP3 pga MP3 är ett proprietärt patenterat format.

Aja, bra iaf att ni har en fallback och att det iaf funkar med native HTML5 på iaf vissa webbläsare.

Permalänk
Medlem

Funkar fint i Firefoxen, men snälla sänk ljudet på jingeln.

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Inaktiv

Ni är inte ensamma om att se problematiken med nya drivrutiner mitt under ett speltest. Nedanstående text är från The Guru Of 3D.

Far Cry PC Graphics Performance with multiple graphics cards

** Please read ** - I've been hesitating whether or not to post this review. When we worked our way half way through the benchmarks we got informed by AMD that they will be releasing a performance driver for Far Cry 3 upcoming Monday or Tuesday. With that in mind I wondered whether or not to continue with the article. Considering that people would like to know what performance is like with the current drivers I have made a simplified version of this performance overview with a limited number of graphics card. This way you do have an impression if you are playing, or about to play the game this weekend.

http://www.guru3d.com/articles_pages/far_cry_3_graphics_perfo...

Fortsätt ert fina arbete, bästa podcasten hittils!

Permalänk
Medlem

Tjaa, här funderar allt bra iaf. Vet inte vad det är jag kör, men eftersom det fungerar, varför krångla? Firefox är det iaf.

Permalänk

Vackert foto!

Permalänk

Trevligt, första podcast jag lyssnat på från er men det blir lätt fler i framtiden.

Permalänk

Sitter och lyssnar nu! Roligt att det det ibland kommer Podcasts då man inte behöver titta utan man kan sitta och göra annat (som t.ex Spela Counter Strike 1.6)

Mycket uppskattat med diverse "pladder" nu när man firar att pengarna nyss trillat in

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk

Vilket är det enklaste sättet att spela upp podcasten i sin mobil, har en android telefon? Tycker det är lite jobbigt att behöva ladda ned och överföra ljudfilen till telefonen varje vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyskillz:

Vilket är det enklaste sättet att spela upp podcasten i sin mobil, har en android telefon? Tycker det är lite jobbigt att behöva ladda ned och överföra ljudfilen till telefonen varje vecka.

RSS, podcast spelare, ladda ner ljudfilen.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Inaktiv

Ladda ner (genom 3G eller WIFI) som mp3 fil genom android webbläsaren www.sweclockers.com och öppna med valbar mediaspelare, woalla!

Permalänk
Medlem

Haha! Vad är glügg för nåt? 05:18

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk

"Bästa pris påOBH Nordica 6682 Hercules"

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

Den inbyggda spelaren är trevligt alternativ för de som inte vill ladda ner för att sen behöva radera osv. tex de som bara tittat in och vill se vad Swec är.
Och den fungerar utmärkt i Opera 12.11 om man nu kommer ihåg att man stängt av plugins by default och behöver klicka i ladda dem.. ehm aja tog väl 20sek innan jag kom på det men ändå

Själv knådade man ju föresten en liten vetedeg för runt 150pers i förra veckan... Ibland ville man ha en bakmaskin ända tills någon går förbi och ser att en "nörd" vet hur man bakar, minen personerna fick var värd jobbet... Men Jonas behöver kanske träna lite mer..

..
Ni nämnde Techreport jag vet inte hur mycket ni frågat runt om deras grafer men deras "tid spenderad över x" är kanske tillräckligt kompakt/liten och (i mitt förvirrade huvud) enkel att förstå (om jag nu inte fått allt om bakfoten..)
Den skulle kunna förklaras lite mer djupt en gång och sen bara länka tillbaka och helt enkelt förklara att "när en frame går över den tiden så laggar spelet till lite, dvs litet ibland omärkbart hack i flytet även om fps mätaren visar average 60000 fps... Och kan var störande om det händer ofta" under över/den grafen
.. Och ja jag tycker om dem för att de är mer avancerade och tycker inte att Swec borde bli så djupa eftersom det skulle var för avancerat/tråkigt för en trolig majoritet av Swecare speciellt på sena kvällar...

Aja trevlig Swecoma pod.... Speciellt att få hör lite mer om hur ni testar grafikkort.

Permalänk

Som någon tidigare skrev så vore det roligt om ni tog upp Radeon Pro i någon artikel/nyhet/podcast/video.
Jag måste även säga att jag inte skulle klara mig utan alla era prestandindex. Det är så underbart att bara kunna surfa in på random grafikkortstest och jämföra! Ni gör ett grymt jobb, med alla tester och podcasts.

Visa signatur

Ryzen 3700x, 32 Gb Corsair Vengence 3000 Mhz CL16, MSI X570 Gaming Edge, Silicon Power 1TB NVMe SSD, 750 Gb Seagate Momentus XT, Seagate Barracuda 4 TB, Fractal Design Defice C TG,
LG 29EA93 2560x1080, Logitech G933, Razer Deathadder Respawn, Corsair Strafe RGB

Permalänk
Medlem

Gillar "batch 2" i pepparkaksbak! ;D

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk

Spelaren fungerade bra men jag gillar inte att den stängs av när man går in på någonting annat på sweclocker t.ex forumet

Visa signatur

Prolle: Intel i5 2500k @4.3ghz CPU-kylare: Cooler Master 212 Hyper EVO Mobo: Gigabyte Z68X-UD3H-B3 RAM: G.Skill Ripjaws Gaming 2x4GB Graffe: Sapphire Radeon 7950 Nätaggregat: Corsair CX 600w SSD: Samsung EVO 250GB (systemdisk), Intel 320 80GB HDD: Seagate Barracuda 1TB Skärm: LG IPS237 Tangentbord: Qpad MK-85 Mus: Qpad OM-75 Headsett: Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Toppenskön podcast

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Enhörningen:

Spelaren fungerade bra men jag gillar inte att den stängs av när man går in på någonting annat på sweclocker t.ex forumet

Det är det man har flikar till
Fast jag har också en förmåga att glömma vilket flik eller vilket fönster som spelaren ligger i och sedan stänga det av misstag mitt i. Så jobbigt att behöva leta reda på var man var hela tiden.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är det man har flikar till
Fast jag har också en förmåga att glömma vilket flik eller vilket fönster som spelaren ligger i och sedan stänga det av misstag mitt i. Så jobbigt att behöva leta reda på var man var hela tiden.

Apropå flikar...
När jag sitter vid datorn (med Chrome) så är det inga problem att lyssna på podcast samtidigt som jag gör något annat, men på mobilen verkar det omöjligt!
Så fort jag försöker öppna en ny flik eller öppna en annan app så stängs spelaren av.
Är det någotn som vet hur jag ska göra för att kunna lyssna och göra annat samtidigt? Har en galaxy s3.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelburken: Intel Core i5 3570k @ 4,4 Ghz, HD7870 Crossfire, 8GB RAM, Skärmar: 3x Dell U2312HM Eyefinity
Asus Zenbook UX32VD, Nexus 6P
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

Haha! Vad är glügg för nåt? 05:18

?? Han sa ju Glögg normalt. Vad är det roliga i det?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Hahaha lussebulle snacket är bara för bra.

Visa signatur

Citera om ni vill något!

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Märkligt. Jag testade spelaren i Chrome utan Flash, och vi har även kört på en iPhone (där Flash absolut inte fungerar). Problemet kan vara att Firefox inte klarar av mp3 med HTML5, vilket aktiverar en Flash-fallback. I så fall inte mycket vi kan göra åt det, tyvärr, med nuvarande lösning kan vi endast använda ett filformat.

Chrome har innebygd flash. Burja legga ut i ogg vorbis snella. Opus lite på sikt.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av sassa46:

Bra spelare, men om ni kan, byt bakgrunden till transparent

Vi kan tyvärr inte modifiera spelarens utseende alls, bortsett från storlek inom vissa gränser.

Skrivet av Texaco:

något som ni måste tänka på om ni gör två separata grafikkortstest är att man måste kunna jämföra dem emellan, ex ha med både 7870/7850 och gtx650/660 i båda testerna. Då detta gör det enkelt att se prestandaskillnaden mellan de olika testen.

Jag tror jag nämnde det mist fem gånger i podcasten, med HD 7870 och GTX 660 som exempel på bryggkort..

Skrivet av abbebandy:

vilken skola gick du på?

Gick på universitetet.

Skrivet av Oggyoc:

Firefox verkar använda en kombination av Flash och HTML 5 för spelaren. Där själva uppspelningen använder flash och gränsnittet HTML 5.

Själva spelaren i sig fungerar utmärkt med Fx 17

Antagligen är det en speciell uppspelningskomponent för webbläsare som inte kan köra mp3 direkt. Det fungerar som sagt utmärkt även utan Flash, på till exempel iOS och Android (Chrome).

Skrivet av Atlas Tasume:

Spelaren fungerade bra här, kör med Chrome! Men, ingen direkt fördel med den över den 'nedladdningsbara' filen.

Nej, det är mer eller mindre samma sak för Chrome. Spelaren är mer tänkt för att upplevelsen ska bli likvärdig även i andra webbläsare.

Skrivet av rektor:

Chrome kommer med Flash inbyggt.
Firefox stödjer Ogg, men inte MP3 pga MP3 är ett proprietärt patenterat format.

Aja, bra iaf att ni har en fallback och att det iaf funkar med native HTML5 på iaf vissa webbläsare.

Skrivet av kingu:

Chrome har innebygd flash. Burja legga ut i ogg vorbis snella. Opus lite på sikt.

Jag är medveten om att Chrome har Flash inbyggt, och dödade givetvis den relevanta processoen (i Chrome) för att testa! Att det inte går i Firefox utan Flash får nog tyvärr vara som det är i dagsläget, tills vi under nästa år förhoppningsvis hinner kika på en annan spelarlösning. Just den här levereras av vår podcast-host, och är väldigt enkelt att implementera.

Vad det gäller filformat har mp3 överlägset bredast kompabilitet, vilket gör att det är vad vi använder och kommer att använda tills vidare. Vi testade alla upptänkliga varianter i början av podcastandet för de som minns, och har ganska bra med kött på benen vad som krånglar i olika klienter vid det här laget.

Skrivet av Enhörningen:

Spelaren fungerade bra men jag gillar inte att den stängs av när man går in på någonting annat på sweclocker t.ex forumet

Det är tyvärr inte mycket att göra åt, stänger du fliken eller surfar vidare dödar du webbsidan spelaren är på.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det är min bild, så inga konstigheter.

Visst är det Norrköping! Bilden är från 2010, innan den där bron över vattnet fanns. Jag pluggade också där i ett par år.

Varför använder ni inte DiRT Showdown's inbyggda test? den får mitt GTX 680 att svettas och är en DX11 titel med gott om olika inställningar

http://www.youtube.com/watch?v=aJOv21ckieI

den är bara en 1 minut lång slinga som går snabbt och lätt

gjorde ett eget test med GTX 680

http://i.imgur.com/4eJXl.jpg

ni ser ju att det kräver en del

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Dune II är fortfarande det spelet jag haft bäst spelupplevelse i. Nånsin. Musiken är fantastisk med.

Permalänk

Tack Jonas!
Jag och fästmön bakade lussebullar med glögg och pepparkakor till. Kul att höra din input. Fy vad negativ han dendär är.

Visa signatur

HP

Permalänk
Inaktiv

Ny Amd drivrutin (12.11 beta 11) för bl.a. oss med crossfire i Far Cry3

http://support.amd.com/us/kbarticles/Pages/AMDCatalyst1211bet...