Permalänk
Medlem

Hjälp! Brinner min dator upp?!

Hej!

Satt som vanligt vid datorn och på sin höjd lirat Minecraft. När jag skulle sluta för dagen så tyckte jag någon av fläktarna gick på väldigt höga varv.
Jag drog ner CPUID Hardware monitor för att försöka förstå problemet och fick detta resultat

Läste någonstans att det är cpusocketen som har den höga tempen (104) men frågan är ju varför cpu tempen är på normalnivå då? (43 grader)

Tack på förhand!

Permalänk
Inaktiv

Ladda ner CoreTemp och kolla vad det står där.

Permalänk
Medlem

Som sagt kolla med andra program.
Everest bör ha valet att visa samma sensor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja, den brinner upp

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Avstängd

Nej den brinner inte upp, snarare ett sensor bugg fel.

Permalänk
Medlem

näe den brinner inte upp den stänger av sig oftast vid den temperaturen testa belasta datorn och se om den gör något sånt.
har du en ssd så försöker programmet läsa av temperaturen på den

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalthor:

Hej!

Satt som vanligt vid datorn och på sin höjd lirat Minecraft. När jag skulle sluta för dagen så tyckte jag någon av fläktarna gick på väldigt höga varv.
Jag drog ner CPUID Hardware monitor för att försöka förstå problemet och fick detta resultat

http://www.sweclockers.com/image/gallery/2012/12/04/Aning-var...

Läste någonstans att det är cpusocketen som har den höga tempen (104) men frågan är ju varför cpu tempen är på normalnivå då? (43 grader)

Tack på förhand!

Eftersom AMD Phenom II CPU:er throttlar vid 62c så gissar jag att
TMPIN2 är CPU
TMPIN1 är sydbrygga
TMPIN0 är nordbrygga

Eventuellt så är moderkortet lite för varmt men tror att den skulle ha stängt av sig eller pajat innan den når dessa temperaturer, så jag tror sensorn visar fel.

Permalänk
Medlem

Kolla temperaturerna under idle. Är de fortfarande ~104 grader så är det nästan garanterat sensorfel.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalthor:

Hej!

Satt som vanligt vid datorn och på sin höjd lirat Minecraft. När jag skulle sluta för dagen så tyckte jag någon av fläktarna gick på väldigt höga varv.
Jag drog ner CPUID Hardware monitor för att försöka förstå problemet och fick detta resultat

http://www.sweclockers.com/image/gallery/2012/12/04/Aning-var...

Läste någonstans att det är cpusocketen som har den höga tempen (104) men frågan är ju varför cpu tempen är på normalnivå då? (43 grader)

Tack på förhand!

vad kör du med för processorkylare ?
är det original kan det vara den du hört varva upp men håller processorn så hög temperatur så hade den snart lagt av har för mig att vissa amd cpuer stänger av vid 112 grader en sempron vi klockade här på helix la av vid den temperaturen

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

vad kör du med för processorkylare ?
är det original kan det vara den du hört varva upp men håller processorn så hög temperatur så hade den snart lagt av har för mig att vissa amd cpuer stänger av vid 112 grader en sempron vi klockade här på helix la av vid den temperaturen

Jag har en gammal Thermalright Ultra-120 Extreme intryck med en noctua-fläkt om jag inte minns fel. Det va ett tag sen jag slängde ihop den och mitt minne sviker ^^ men iaf. Den är inte stock

Permalänk
Medlem

Kanske dags för byte av pasta.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dalthor:

Alltså är det ett sensorbug. Core temp visar en mer exakt temperatur och den är okej. Om den är i idle. Om det är i Load så är den riktigt bra.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Alltså är det ett sensorbug. Core temp visar en mer exakt temperatur och den är okej. Om den är i idle. Om det är i Load så är den riktigt bra.

Japp Det är idle.

Skrivet av Pimpim666:

Kanske dags för byte av pasta.

Jag har börjat fundera på detta. Ett nytt datorbygge hade ju vart roligt men får vänta lite på sig för jag har andra saker att slänga pengar på just nu. ^^

Permalänk
Medlem

På Gigabytebrädor brukar det vara så här!
TMPIN0 moderkortstemp
TMPIN1 CPU-Socket på MB
TMPIN2 NorthBridge

Fast dessa siffror är så uppåt väggarna så det måste vara sensorfel, prova ladda hem Gigabytes Autotune och se vad det ger för temp på sensorerna. Eftersom TMPIN1 visar konstant temp så skulle jag tro att den sensorn är stendöd, då kan HW-Monitor kompensera genom att hitta på ett eget värde, den gör nämligen det för sensorer som saknas på vissa moderkort!

Edit: Kan vara viktigt att påpeka att jag sett forumposter där det visat sig att HW-Monitor låter sig påverkas av andra program som kollar systeminfo om de är på samtidigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Alltså är det ett sensorbug. Core temp visar en mer exakt temperatur och den är okej. Om den är i idle. Om det är i Load så är den riktigt bra.

Nja tempen på kärnorna ser ju likvärdig ut, de temperaturer han frågade om finns ju inte Coretemp!
Autotune från Gigabyte visar å andra sidan åtminstone temp motsvarande TMPIN0 om jag inte minns fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

På Gigabytebrädor brukar det vara så här!
TMPIN0 moderkortstemp
TMPIN1 CPU-Socket på MB
TMPIN2 NorthBridge

Fast dessa siffror är så uppåt väggarna så det måste vara sensorfel, prova ladda hem Gigabytes Autotune och se vad det ger för temp på sensorerna. Eftersom TMPIN1 visar konstant temp så skulle jag tro att den sensorn är stendöd, då kan HW-Monitor kompensera genom att hitta på ett eget värde, den gör nämligen det för sensorer som saknas på vissa moderkort!

Edit: Kan vara viktigt att påpeka att jag sett forumposter där det visat sig att HW-Monitor låter sig påverkas av andra program som kollar systeminfo om de är på samtidigt!

Såhär ser det ut i Easytune6 Gigabytes egna tjofräsprogram.

http://i67.photobucket.com/albums/h282/Dalthor-san/Datorgreje...

Tempen ändrar sig inte överhuvudtaget. Tog bort sidan på chassit för att se om det blev påverkan men det blev det inte. Det är ett passivt kylt nordbrygga så det måste va under cpun isf? men den borde ju stängt av sig för längesen om den skulle legat på konstant 100 grader och gud vet hur länge den gjort det då jag reagerade först nu.

Permalänk
Medlem

Som många sagt tidigare så är det troligtvis trasiga sensorer, och vad jag förstått är det ett ofta förekommande problem på vissa modeller av Gigabytes moderkort. När du ändå har chassit öppet känn lite försiktigt på kylflänsarna som passivt kyler NB och SB, har de en temp på 100C så borde kylarna vara så heta att du bränner dig. Det finns även VRM MOSFETs i avlång rad intill CPU! På de flesta kort har de en kylare som är rektangulär (rätt lång). VRM MOSFET ska helst hållas under 100C för att inte ta skada vad jag förstått.

Är kylflänsarna kalla så kontrollera att de inte sitter löst, annars skulle ju det kunna förklara höga värden. Att montera om kylflänsarna med ny pasta skulle ju kunna undanröja eventuella tvivel på att de inte kyler som de ska. Jag håller annars med de andra om att sensorerna verkar spöka, är det värmeavledning som är problemet vill man ju å andra sidan veta det.

Permalänk
Medlem

Ska ta en titt på detta imorrn. Jobbat kväll idag så har inte haft tid att titta mer på det. Kan ge mer info imorrnkväll efter jobbet Så ska jag kolla allt du nämnt kerbo. Tack så mycket för tipsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalthor:

Ska ta en titt på detta imorrn. Jobbat kväll idag så har inte haft tid att titta mer på det. Kan ge mer info imorrnkväll efter jobbet Så ska jag kolla allt du nämnt kerbo. Tack så mycket för tipsen.

Det är lugnt, bättre att skynda långsamt och göra saker ordentligt. Bara roligt om man kan vara till hjälp och samtidigt kanske lära sig lite på resan. När det är mycket teknisk support på jobbet blir det å andra sidan lite mindre tid här på forumet, men det är samma typ av jobb så jag räknar forumet som fortbildning!

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat att känna på nordbryggan. Den va varm men inte så att jag brände mig. Verkade inte sitta löst heller. Sydbryggan kommer jag inte åt för grafikkortet sitter i vägen likaså MOSFET:arna som gömmer sig under cpukylaren.