Normalt att Corsair låter mycket?

Permalänk
Medlem

Normalt att Corsair låter mycket?

Hej på er, första gången jag har Corsair nätdel och jag är väldigt besviken på ljudnivån. Den låter utan tvekan mest i min dator oavsett belastning.
Normalt att Corsair låter mycket? Är detta nåt för garanti ärende eller måste jag skaffa annat? Vilket rekommenderas?

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infexis:

Hej på er, första gången jag har Corsair nätdel och jag är väldigt besviken på ljudnivån. Den låter utan tvekan mest i min dator oavsett belastning.
Normalt att Corsair låter mycket? Är detta nåt för garanti ärende eller måste jag skaffa annat? Vilket rekommenderas?

har lite erfarenhet av corsair och dem brukar vara relativt tysta faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infexis:

Hej på er, första gången jag har Corsair nätdel och jag är väldigt besviken på ljudnivån. Den låter utan tvekan mest i min dator oavsett belastning.
Normalt att Corsair låter mycket? Är detta nåt för garanti ärende eller måste jag skaffa annat? Vilket rekommenderas?

Samma gäller nog också för mig. Spelar ingen roll vilken belastning datorn har, den låter alltid lika mycket.

Permalänk
Medlem

Mitt Corsair AX850W låter ingenting, det som låter i min dator är CPU fläkten och DCII korten under belastning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Medlem

Det kanske är just TX har läst att andra hade liknande bekymmer..

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem

Samma sak för mig. Mitt AX1200 låter alldeles för mycket, speciellt med tanke på priset.
Skapade en tråd en timma före dig om det.
http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1...

Visa signatur

🗄️ : Fractal Design Define C 🔌: Seasonic Focus Plus 850 Platinum 850 W 🏬: Asus ROG Strix X570-F Gaming 🎞️: 32Gb(2x16GB) Kingston DDR4 3600MHz CL17 FURY RGB 🔲: AMD 5900X ❄️: Noctua NH-D15 💾: WD Black SN850 Gen 4 SSD 1TB + Crucial BX500 480GB 3D NAND SATA 🏴: Asus GeForce GTX 2080 Ti Strix Gaming OC 11Gb 🖥️: Asus ROG Swift PG348Q 34" Ultra-Wide

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcg:

Samma sak för mig. Mitt AX1200 låter alldeles för mycket, speciellt med tanke på priset.
Skapade en tråd en timma före dig om det.
http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1...

heh, jag läste faktiskt igenom den
så med andra ord är detta inget för garanti/reklamation utan det är bara o leva med det?

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infexis:

heh, jag läste faktiskt igenom den
så med andra ord är detta inget för garanti/reklamation utan det är bara o leva med det?

Vet inte om man kan reklamera det för att fläkten flyttar mer luft än en hårtork?
Har knappt använt min stationära då den låter för mycket. Klarar mig än så länge på laptopen när jag jobbar.
Hade ju varit kul att börja använda sin stationära för +20k men när den låter så mycket så kör jag endast spel på den.

Visa signatur

🗄️ : Fractal Design Define C 🔌: Seasonic Focus Plus 850 Platinum 850 W 🏬: Asus ROG Strix X570-F Gaming 🎞️: 32Gb(2x16GB) Kingston DDR4 3600MHz CL17 FURY RGB 🔲: AMD 5900X ❄️: Noctua NH-D15 💾: WD Black SN850 Gen 4 SSD 1TB + Crucial BX500 480GB 3D NAND SATA 🏴: Asus GeForce GTX 2080 Ti Strix Gaming OC 11Gb 🖥️: Asus ROG Swift PG348Q 34" Ultra-Wide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KRUSSIDULL:

Mitt Corsair AX850W låter ingenting, det som låter i min dator är CPU fläkten och DCII korten under belastning.

Samma här. Mitt HX750W låter absolut ingenting utan den fläkt som låter mest är GPU fläkten.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Eftersom Corsair inte tillverkar något själva, och har använt olika OEM-tillverkare under åren, så är jag inte alls förvånad om vissa serier håller sämre kvalité än andra.

De Corsair-nätagg som tillverkats av Seasonic har alltid varit bra, men de andra är jag inte särskilt imponerad av.

Särskilt ruttna är deras CX-agg, men så är det ju uttryckligen budgetskräp också...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Beror på hur tyst ditt övriga system är. Men mitt 750hx och 1200ax var riktigt högljudda saker. Byte till seasonic 1000 plati och nu är det enbart mina 5 tb som knastrar till ibland

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Ok men någon som kan rekommendera ett tyst agg runt 650W (så att det klarar att driva mitt system överklockat med 670 SLI)

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk

Jag har aamma nätagg som TS, och ja, det lät en del i början men nu har det blivit tyst. Skönt, kan jag säga

Permalänk
Medlem

Det går inte att säga nått generellt om Corsari nätagg, Corsair köper in nätagg från minst tre olika tillverkare, och det varierar både mellan serier och i bland till och med inom samma serie.
Vissa agg, läs de byggda av Seasonic är tysta, så länge de inte lider av coil whine Nyare TX verkar vara högljudda, har inte testat dem själv, och AX (undantaget 1200W aren) är riktigt tysta, vet inte exakt hur det är med 1200W aren men det är annan tillverkare än övriga.

Inget agg ska dock låta som en "hårtork" då är fan hastighetsregleringen på fläkten trasig. Sen påverkas ju nätagget av hur varm luft man matar det med, det är inte konstigt om nätaggsfläkten får jobba gärnet om den får varmluft från ett dåligt ventilerat (tyst) chassi.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Oavsett belastning och temperatur låter den alltid lika mycket känns det som.
Nu vet jag inte om jag kanske är kräsen för priset, om man har tv eller musik igång på minsta hörbara volym hörs den inte..till och med trafiken ute överröstar datorn, så på det sättet låter den inte mycket. Men det jag stör mig på är att allt annat i datorn är knäpptyst så låter agget som allt tillsammans ..typ

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem

Jag tror det beror på om det är fläktljud eller coilwhine. Det senare lär du få utbytt på garantin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Jag tror det beror på om det är fläktljud eller coilwhine. Det senare lär du få utbytt på garantin.

det är fläktljud

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem

Sitter på AX750W, vilket jag specifikt köpte för dess passiva egenskap när man slö-surfar etc. Dock så blev jag positivt överraskad när jag fann att jag aldrig behöver lyssna på det överhuvudtaget.

Det enda jag hör i min datorn är mitt Twin Frozr II, som också skulle vara tyst men som ofta låter som en jetmotor.

Visa signatur

Si vis pacem, para bellum.

Permalänk

Samma här - Mitt Corsair AX750W låter inte alls, inte ens när jag spelar.
Riktigt tyst nätaggregat !

DANiEL

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Samma här - Mitt Corsair AX750W låter inte alls, inte ens när jag spelar.
Riktigt tyst nätaggregat !

DANiEL

Fast nu sitter du på två 7970x2 (utan någon eftermarknadskylning antar jag nu) och det är väl självklart att man inte hör psu:n i spel då

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av infexis:

Hej på er, första gången jag har Corsair nätdel och jag är väldigt besviken på ljudnivån. Den låter utan tvekan mest i min dator oavsett belastning.
Normalt att Corsair låter mycket? Är detta nåt för garanti ärende eller måste jag skaffa annat? Vilket rekommenderas?

Mitt TX 750 version 1 iofs hörde jag aldrig och mitt AX 850 blir överröstad av allt annat i burken, men jag tror? det är passivt upp till en viss belastning, men när datorn belastas så väsnas grafikkortet så att säga

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Har en HX750W men jag tycker då att den inte låter så speciellt mycket. Förutom coil whinet då :). Men annars så har det inte varit några problem med ljudnivå precis

Visa signatur

Chassi : Corsair iCUE 465X RGB Processor : Intel Core i9-11900F Stock Moderkort : ASUS ROG Strix B560-F GAMING WIFI Cpu Kylare : CM ML240L V2 ARGB Ram : Kingston FURY Beast RGB DDR4 16GB 3200 MHz Gpu : Gigabyte GeForce RTX3080 GAMING OC LHR SSD : Kingston A2000 1TB NVMe M.2 Nätagg Corsair RM750x, 750W Consoller: PS4

Permalänk
Entusiast
Skrivet av tcg:

Samma sak för mig. Mitt AX1200 låter alldeles för mycket, speciellt med tanke på priset.
Skapade en tråd en timma före dig om det.
http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1...

Låter väldigt konstig eftersom AX-serien inte ens ska ha fläkten på innan typ 30% belastning och det tror jag knappast att ditt system framkallar, åtminstone inte i idle.
Jag har 850W-modellen och jag är tveksam till om min fläkt någonsin har snurrat på den i och med att mitt system drar ganska lite.

OnT: TX-serien har jag hört hutlöst mycket skit om så detta förvånar mig inte, antingen köper man riktigt fina kvalitetsagg från Corsair eller så köper man inte alls från dom, så tänker jag!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Mitt Corsair TX850 v2 är tyst och fint. Verkar som det skiljer endel mellan modellerna och exemplar ! Blev lite orolig att min skulle låta så läste på hur man bytte ut fläkt osv men det behövdes ej. Min rigg drar runt 450W vid spel. Hade jag valt nätagg idag hade det blivit ett Fractal Design agg.

Har desvärre inga bra tips till TS..

Permalänk
Hedersmedlem

TX har tillverkats av både CWT, SeaSonic och nu senast Hipro. Corsair blandar och ger. Inte konstigt att resultatet varierar.

De har även sålts från två tillverkare samtidigt, då TX-M gjordes av CWT medan V2 gjordes av SeaSonic.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro