Permalänk
Medlem

Uppgradera grafikkort

Hallå! Så fruktansvärt trött på att mitt grafikkort håller tillbaka datorn, har blurryness på vissa spel och dålig grafik/fps. Köpte datorn i butik så får förstås skylla mig själv. Undrar nu ifall någon snäll själ kan kolla upp ifall det finns ett billigt graffikort att köpa som dessutom passar in i datorn. Jag själv är sjukt dålig vad gäller detta. Hade inte tänkt att lägga allt för mycket på kortet, och vill gärna slippa byta nättaget. 1000-1500, finns det något kort i denna klass som funkar? kan tänka mig att alla kort slår mitt i nuläget.

Specs:
Predator G3610
Intel(R) Core i5-2320 CPU @ 3.00GHz
Ram 8 gb
w7 64 bit.
Amd Radeon HD 7670 (tydligen rebrandat 6670)
nätagg: 500w

Tack på förhand! Säg till ifall någon info saknas!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tyvärr saknas vettiga kort i just den prisklassen du efterfrågar.
HD 7850 t.ex. hade varit ett hyfsat alternativ förutsatt att de hade 2gb vram istället för 1gb. Det finns 2gb versioner men dessa kostar nästan lika mycket som HD 7870.
Tror det är ett medvetet drag från tillverkarna att låta utvecklingen stå still eller rentutav gå bakåt på grafikkortserier som gett hyfsad prestanda för pengarna i prisklassen under 1500kr.

Hur som helst skulle HD 7850 ge dig ett stort lyft. Säkert tweaka lite inställningar i "vram-tunga" spel dock.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Om du vill köpa ett nytt så är 7850 ett bra alternativ. Din prisklass börjar vid hd7770 som går för 1000 kr och sträcker sig ungefär till hd7850 som börjar vid strax under 1500 kr. Från nvidia har du GTX650ti som ligger mitt emellan dessa i pris och prestanda.

Ska säga också att normalt ska du aldrig behöva mer effekt än 500w med bara ett grafikkort.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Så det är alltså 7850 eller gtx 650ti som gäller. 7850 2gig, är det värt att köpa det eller är det något annat kort som gäller då det blir lite högre pris? tyckte jag såg det för ca 1700.

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera ett 7850, jag köpte det och det vart ett väldigt lyft!
Det kortet går även väldigt bra att klocka upp till 7870-hastigheter, Jag köpte dock ett på 1 gig ram, men skulle väl rekommendera ett med 2 gig, men som någon ovanför sa så blir det rätt så mkt dyrare.

Men overall, 7850, mest bang for the buck

Mvh: Ethnic

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Medlem

Men ifall man ska köpa ett 7850 2 gig, då kan man väl lika gärna köpa 7870 2 gig? Eller har jag missuppfattat det helt? Hehe att överklocka är inget jag vågar ge mig in på, har inte så mycket kunskap om sådant

Permalänk
Skrivet av Mehantch:

Men ifall man ska köpa ett 7850 2 gig, då kan man väl lika gärna köpa 7870 2 gig? Eller har jag missuppfattat det helt? Hehe att överklocka är inget jag vågar ge mig in på, har inte så mycket kunskap om sådant

Jag tycker nästan att man skulle lägga pengarna på ett 7870 då istället, istortsätt samma pengar men ett bättre presterande kort överlag.

Permalänk
Medlem

Beror på hur framtidssäkert du vill ha det, Om det är tex bf3 du ska spela(som de flesta jämför med) så fungerar det fint med 1 gig i ram iaf på high/medium och 1080p upplösning. Det kortet jag köpte från XFX gick på 1300 på netonnet, så helnöjd med prestandan för det priset

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder tuppen:

Jag tycker nästan att man skulle lägga pengarna på ett 7870 då istället, istortsätt samma pengar men ett bättre presterande kort överlag.

om du köper ett hd 7850 då kan du klocka upp det som ett 7870 .
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=757653&cks=ASS&assoc=B99...

Visa signatur

|| Amd Phenom II x4 955 @ 3,3ghz|Asus HD 7850 2gb DCII @ 1ghz|8gb|GIGABYTE 870|Corsair CX 500w |Seagate 320gb

Permalänk

Kolla att ditt nätagg har alla kontakter som krävs. Ibland saknas t.ex. dubbla pci-e 6 pin på märkesdatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mehantch:

Så det är alltså 7850 eller gtx 650ti som gäller. 7850 2gig, är det värt att köpa det eller är det något annat kort som gäller då det blir lite högre pris? tyckte jag såg det för ca 1700.

GTX 660 finns för 1800 kr och är märkbart bättre än ett 7850 2GB.

http://cdon.se/hemelektronik/asus_geforce_gtx_660_directcu_ii_2gb_ddr5_2xdvi_hdmi_displayport_pcie-21353274?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt_se
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidia-pci-e/gigabyte-gtx6602gbpci-e/180798.7063/

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Lutar åt 7870, kostar ungefär som gtx 660 fast lite bättre (enl någon compare sida). Detta med att ha tillräckligt med kontakter, brukar det vara ett problem? Då jag inte har så stor koll på hur många som behövs samt hur många jag har.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Såg nu att det står "Erforderligt nätaggregat" 650 w på hd 7870, det borde väl inte fungera med mitt 500w :O?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mehantch:

Såg nu att det står "Erforderligt nätaggregat" 650 w på hd 7870, det borde väl inte fungera med mitt 500w :O?

Jo det borde funka. Gissar dock att du har oem budget nätagg?! Generellt så klarar du dig med 400watts agg av bättre kvalitet och det grafikkortet.
Undvik GTX 650ti. Det är rätt mycket sämre än HD 7850. HD 7870 är ett bra kort om du är villig att lägga din budget såpass högt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Öppnade burken, det hade max 450 w och peak på 500 tror jag det stog. Vet inte om det är ett budget nättag. Jo känns ju nästan som att det är det kortet som gäller, vill inte lägga allt för mycket pengar på kortet, men vill samtidigt få lite för pengarna. Och dessutom verkar det som det är 2 gb minne som gäller.

Permalänk
Medlem

Förresten, tror ni att det nu finns tillräckligt med uttag och sådant för ett 7870 i min G3610 som standard eller måste jag böka och byta massor för att koppla in det?
Grymt tacksam för all hjälp hittils!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mehantch:

Öppnade burken, det hade max 450 w och peak på 500 tror jag det stog. Vet inte om det är ett budget nättag. Jo känns ju nästan som att det är det kortet som gäller, vill inte lägga allt för mycket pengar på kortet, men vill samtidigt få lite för pengarna. Och dessutom verkar det som det är 2 gb minne som gäller.

Du skulle kunna använda ett 450w nättagg med ett 7970 så det ska nog inte vara någon fara. Syftar på icke ghz versionen av kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mehantch:

Förresten, tror ni att det nu finns tillräckligt med uttag och sådant för ett 7870 i min G3610 som standard eller måste jag böka och byta massor för att koppla in det?
Grymt tacksam för all hjälp hittils!

Det enda du behöver är 1: Mät och kolla att kortet passar i ditt chassi. 2: koppla in kortet på befintlig PCI-E plats. 3: Kolla att ditt nätagg har dubbla 6-pins pci-e kontakter. Har den bara en 6-pins kontakt kan du komplettera med en adapter från 2 molex till en 6-pin.
http://www.inet.se/produkt/8906179/adapter-2x4-pins-12v-till-...

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mehantch:

Förresten, tror ni att det nu finns tillräckligt med uttag och sådant för ett 7870 i min G3610 som standard eller måste jag böka och byta massor för att koppla in det?
Grymt tacksam för all hjälp hittils!

Kolla!

Ett 7870 behöver två PCIe-strömkablar medan ett GTX 660 bara behöver en PCIe-strömkabel. PCIe-strömkablar är ofta (6+2)-pin men det finns även de som är bara 6-pin.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Ska mäta samt kolla så det finns kontakter nog i datorn. Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mehantch:

Ska mäta samt kolla så det finns kontakter nog i datorn. Tack för all hjälp!

Annars har alla tillverkare jag köpt grafikkort från skickar med kablar för att göra egna pci-e kontakter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

varför inte köpa ett beg gpu? mest bang!

Permalänk
Medlem

Verkar som att jag hade en pcie 6+2 bara. Sen verkade det bara finnas ett molex uttag? I så fall går det inte att använda adaptern för 2xmolex till 6 pin?

Permalänk
Skrivet av Derileec:

varför inte köpa ett beg gpu? mest bang!

Är det inte bättre att köpa ett grafikkort, kan väl inte göra så mycket med en ensam gpu hehehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mehantch:

Verkar som att jag hade en pcie 6+2 bara. Sen verkade det bara finnas ett molex uttag? I så fall går det inte att använda adaptern för 2xmolex till 6 pin?

Då passar ett GTX 660 bra. Faktiskt det bästa du kan lägga i datorn utan att byta nätaggregat och flerfalt bättre prestanda än det du nu har.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derileec:

varför inte köpa ett beg gpu? mest bang!

Inte längre? Ser Kort som GTX560ti gå för 1000kr, i många fall utan garanti här på forumet. Ett exempel på överpris som folk betalar: http://www.sweclockers.com/annons/73918-asus-geforce-gtx-560t...

Helt galet! Presterar en bra bit sämre än HD7850 och klockar inte i närheten lika bra samt drar mer ström. för 600kr kanske det vore värt men strax under vad ett nytt HD 7850 kostar är åt helvete

Möjligen att satsa på typ HD 5850 eller HD 5870 om man lyckas hitta till bra pris omkring 600kr. I annat fall är det mer värt att köpa nytt tyvärr.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag känner mig ganska övertygad om att det är ett 7870 som gäller, men måste jag byta nättagg nu då? och hur funkar det med min kablar ? hade som sagt en 6+2 pin + en en molex? sen 2 lösa som jag inte vet vilka det är. ( sådana man kopplar in i hårddisken.

Permalänk
Medlem

Dessutom, spelar det roll vilken molxes man kopplar till pcie 6 pin ? Varifrån den kommer, om den är serie kopplad etc.