Valve rullar ut Steam Big Picture

Permalänk

Nice, detta blir grymt i vardagsrummet, tillsammans med Windows 8.
Och för er som fortfarande tror på gamla rykten, ja, det går att köra Steam under Win8

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

GILLAR DETTA SKARPT! Sjukt nice.

TV'n är helt rätt forum för mig att lira spel på. Avslappnat, ett sätt att komma ifrån.

Använder datorn för mycket i jobbet för att det ska va roligt att använda den på fritiden.

Permalänk
Inaktiv

För egen del är Big Picture rätt ointressant. Intressantare är att en del spel stödjer att installeras på andra ställen än i installationsmappen (bättre sent än aldrig..) och detta kommer nog vara relevant för många fler.

Jag har lite svårt att se att Steam skulle bli någon direkt konkurrent mot spelkonsollerna i och med detta. En risk som dock uppstår är att utvecklarna kanske börjar få för sig att lägga ännu mindre arbete på att mus/tangentbord när spel portas till PC.

För övrigt en liten varning om någon skulle få för sig att installera om Steam på eventuell C:-disk/SSD. Gör backup på samtliga spel då dessa tas bort vid avinstallation. Fick själv 530GB spel att ladda ned igen.

Permalänk
Medlem

Trevligt UI, lite buggar ibland men gillar iden, vissa genrer är verkligen bättre med handkontroll.

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Medlem

Självklart är det ett litet hot mot konsolerna... Men tänk om konsolerna körde skiten? Det hade varit helt episkt. Valve+Sony SteamStation.

Permalänk

Detta kommer passa mig väldigt bra då jag har ett litet rum och en tv precis vid datorn, så om jag vill ta det lugnt är det bara att slänga sig i sängen och spela!

Visa signatur

"I hate when people quote me for things i don't say" - Abraham Lincoln

&

Permalänk
Medlem

Perfekt, nu kan man spela GTA V från soffan men i 1080p och 60 fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Trevligt, men gråter blod om man ska köra fps med handkontroll.

Deadlight och Castle Crashers däremot, javisst.

Någon som kan tipsa om en billig handkontroll? Har en redan en trådlös till Xbox 360 men har för mig att medföljande kabeln är till för att ladda via USB, men inte att spela med i Windows. Alternativet är att köpa en svindyr trådlös dongel för att ansluta kontrollen till en PC, o där räcker det känner jag.

Finns billiga på dealextreme. Jag köpte den här till min trådlösa 360 handkontroll och den fungerar utmärkt. Lite meckig att installera bara men instruktionerna finns i kommentarerna.

http://dx.com/p/pc-wireless-gaming-receiver-for-xbox-360-cont...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ozo64:

Finns billiga på dealextreme. Jag köpte den här till min trådlösa 360 handkontroll och den fungerar utmärkt. Lite meckig att installera bara men instruktionerna finns i kommentarerna.

http://dx.com/p/pc-wireless-gaming-receiver-for-xbox-360-cont...

Galet billigt och fri frakt verkar det som, får bli en sån, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Kan tänka mig en skön input-lagg när jag lirar pc via teven, har för mig att jag testat och det blev en jävla delay av någon anledning.

Är nog endast dig, hade inga problem att lira Dark Souls, som kräver rätt så tighta reaktioner för parry på min TV.

Skrivet av Xe993:

Perfekt, nu kan man spela GTA V från soffan men i 1080p och 60 fps

Om ändå, men önsketänkade kan man alltid ha i bakhuvudet.

Visa signatur

Main Rig
Intel Core i5-4690K @ 4.5Ghz | MSI Z97 Gaming 5
2x4GB Kingston HyperX | EVGA 780 Ti | Darkpower Pro 750W
Samsung SSD 850 Pro 256GB | Corsair Obsidian 800D
Custom Water Cooled

Permalänk
Medlem

Hahah. lycka till Steam. Kanske bättre att fokusera på hack/cheaters innan ni släpper plattformer osv. hänvisar till Valve och deras förbannat dåliga skydd.

Permalänk

http://www.tvspelskungen.se/xbox360-pc-wireless-gaming-receiv...

169 kr är överkomligt för att koppla alla dina trådlösa xbox360-kontroller till datorn. Fungerar utmärkt om en följer installationsanvisningarna på sidan.

Enligt wikipedia har Microsoft slutat sälja donglen löst och skickar bara med den till sin handkontroll för pc (http://en.wikipedia.org/wiki/Xbox_360_accessories#Wireless_Ga...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Kan tänka mig en skön input-lagg när jag lirar pc via teven, har för mig att jag testat och det blev en jävla delay av någon anledning.

Av egen erfarenhet med trådlösa xbox360 kontrollen på datorn samt på HTPCn som är kopplad till TVn så kan jag säga att jag inte upplevt någon skillnad alls. Har även prövat trådlöst tangentbord/mus på HTPCn och jag upplever inte någon skillnad i reaktionshastighet gentemot xbox360 kontrollen.

Visa signatur

Specs: Fräsig dator

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera tvspelskungen, köpte min dongel därifrån och fick superb service vid lite problem.

Intressant de här med inputlag, jag har kört en del fifa 13 nu med en trådad x360 kontroll och inte haft några problem alls, både på datorn samt via min fullhd projektor... när jag sen i samma veva som jag fick min dongel och skulle lira på min 55" led ifrån Samsung (6-serien) så var det just en sjuk delay, knapptryckningarna reagerade långt efter och det var mer eller mindre ospelbart.. läste på om detta men hittar endast ett fåtal som verkar haft problemet och då har det varit TVn/bildvisaren som varit boven. Det input lag man känner av är alltså inte något som sitter i dongeln utan beror på den tvn man lirar på, normalt har lcd/led (tv-skärmar) betydligt högre responstid och det är därför man märker detta, i mitt fall är det tex. bildförbättringschipet som gör att bilduppdateringen är så seg... dock finns det en funktion som heter "spelläge" som gör att man förbigår ovan.. vilket gjorde en fantastisk skillnad, nu var det längre inte några problem att lira på datorn med led tv´n som bildvisare, och med dongeln till min trådlösa x360 kontroller...

Sitter man med en plasma-skärm kommer man säkert inte märka av detta öht, utan vi med lite segare/äldre lcd/led-skärmar som får kolla om det finns något spelläge (Samsung) eller helt enkelt kolla responstid etc.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Startrance:

Om du lyssnade på reklamen om big picture så kan du höra att dom säger "and you can even use your keyboard & mouse" with big picture, så använda handkontrollen till FPS ? gud nej det behöver du inte göra.

Fast det gäller ju då att du har datorn nära din tv, eller har trådlöst tangentbord + mus, ifall du vill sitta i soffan & spela.

Jag har tex dragit kablar med USB transiver och HDMI + DVI + DP, det kosta 3500kr men då kan jag bara koppla in tangentbord i väggen och mus behöver inte ha trådlöst och jag kan koppla in TV vart jag vill i huset, då transiver har bara gjort mina dator kablar 15/25 meter längre.

Så jag kan ha datorn på övervåningen och ha TVn i vardagsrummet och spela utan någon delay.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Riktigt najs!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pertanbus:

Vadå, 1920x1080?.... Har vi verkligen inte kommit längre?

För tv är det 1080 som gäller, och även till 99.133% på skärmar.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr:

Av egen erfarenhet med trådlösa xbox360 kontrollen på datorn samt på HTPCn som är kopplad till TVn så kan jag säga att jag inte upplevt någon skillnad alls. Har även prövat trådlöst tangentbord/mus på HTPCn och jag upplever inte någon skillnad i reaktionshastighet gentemot xbox360 kontrollen.

får testa igen då, testa att lira bf3 via teven men fick en jävla skum input lagg, det var iof ett tag sedan kanske värt att testa igen!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av joshoa:

För tv är det 1080 som gäller, och även till 99.133% på skärmar.

Varför ska vi då uppmana alla att stanna kvar på 1920x1080? Snacka om bra sätt att stoppa utvecklingen..

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Keeper of the Bamse

Hur aktiverar jag detta nu då? Kollegan har haft det på sin Mac ett tag nu men jag vill också!

edit: Två uppdateringar på raken, missade den andra

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av Pertanbus:

Varför ska vi då uppmana alla att stanna kvar på 1920x1080? Snacka om bra sätt att stoppa utvecklingen..

I dagsläget finns det inga alternativ, så bråttom är det inte.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Hedersmedlem

Testade det här igårkväll med xboxkontrollen. Blev mest förvirrad av gränssnittet och att starta skyrim gick väl sådär. Spelets launcher startade visserligen men likförbannat var jag tvungen att gå tillbaka till datorn för att klicka start på launchern ;). beror såklart på hur skyrim är konstruerat så det ska man väl inte belasta steam för.

Gränssnittet kanske är logiskt uppbyggt egentligen, men jag fick ingen övergripande bild av hur de olika visningslägena hänge ihop eller hur man logiskt rörde sig mellan dem. Denna del tycker jag inte man ska behöva fundera över ens första gången såee... Ett tydligare gränssnitt av "var man är" i menyerna i förhållande till de andra visningssidorna hade varit kanon.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Krashade efter 5 sekunder, lol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mamed:

Behöver man inte en datorn iaf för att köra detta? eller har jag missat nått?

Tänkte samma då folk skriver i forumet "Men hur många använder steam på en TV egentligen? Hade väl varit mer värt att utveckla detta med stöd för PC också" = för teve - inte PC. Alla s k smart-tv:r kanske har en hårdvara som ska klara just dessa utvala Steam-spel. Bara att koppla in vilken gamepad som helst då också i en smart-teves USB-uttag. Det finns stöd för alla gamepads drivrutiner?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pertanbus:

Varför ska vi då uppmana alla att stanna kvar på 1920x1080? Snacka om bra sätt att stoppa utvecklingen..

När har jag sagt det ? "uppmana"

Nä själv avskyr jag piss upplösningen 1920 1080! till och med min 1600 1200 känns behagligare att jobba med

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pertanbus:

Men hur många använder steam på en TV egentligen? Hade väl varit mer värt att utveckla detta med stöd för PC också med upplösningarna 1920x1200, 2560x1440 och 2560x1600?

Det är ju just därför dom har utvecklat den här funktionen, så att fler använder steam på tvn

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Det är ju just därför dom har utvecklat den här funktionen, så att fler använder steam på tvn

Där har du faktiskt en poäng
Kikade lite på Big Picture nyss, ska slänga över bilden på teven och testa lite till.

Visa signatur

Shuttle XPC Z170R8 V2
Microsoft Surface Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertanbus:

Okay, guess it's a valid point! Själv kan jag bara säga att jag sitter (nästan) ergonomiskt korrekt i en bra Kinnarpsstol med mus och tangentbord medans jag sitter som en säck potatis med en TV-spelskontroller i händerna.

Det blir aldrig så att du hänger frammåt mot skärmen efter ett tag när du spelar då?
Tycker nästan att alla man ser som spelar "intensivt" får den frammåt lutade positionen :/

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pertanbus:

Varför ska vi då uppmana alla att stanna kvar på 1920x1080? Snacka om bra sätt att stoppa utvecklingen..

När har jag sagt det ? "uppmana"

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Det blir aldrig så att du hänger frammåt mot skärmen efter ett tag när du spelar då?
Tycker nästan att alla man ser som spelar "intensivt" får den frammåt lutade positionen :/

Jag spelar mest WoW, då blir det inte ett lika intensivt stirrande på några pixlar mitt på skärmen som många inbitna CS-lirare/andra FPS-spelare får. BF3 spelar jag även en del, men mest slackspel, så det blir inte heller särskillt intensivt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2