Dell introducerar Ultrasharp U2713H – ny 27-tummare med wide gamut

Permalänk
Melding Plague

Dell introducerar Ultrasharp U2713H – ny 27-tummare med wide gamut

Det blir ytterligare en ny skärm från Dell när datortillverkaren lyfter på skynket och introducerar Ultrasharp U2713H i Kina. På menyn står bland annat förbättrad färgåtergivning.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Entusiast

Jag tror jag är kär...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Riktigt förvånad över programmerbar LUT i den prisklassen. Kanske borde byta min U2711 mot den här.

Permalänk

Äsch, jag tycker det är kasst att den inte kom i 21:3

Tog bort citat av oseriöst inlägg
Permalänk
Avstängd

Det här kan bli intressant för oss som sysslar med bilder och inte är beredda att betala för Eizo's eller NEC's topmodeller för åtskilliga tusenlappar mer, beroende på hur väl den återger färger och presterar förstås. Dells "semi-professionella" skärmar gillar jag dock mycket och tror denna kan bli riktigt bra. Visst, med 16:10 så hade det känts ännu intressantare, men till och med Eizo tycks satsa hårt på 2560 x 1440..
Tyvärr.

Permalänk
Medlem

Asså, egentligen, gör 6 ms responstid egentligen någon skillnad? Känns ju inte riktigt som man hinner reagera... Har man 60 fps som de flesta anser är "bra flyt" har man ändå ca 17 ms lagg mellan varje bild? Eller tänker jag helt fel? Kan någon komma med en bra förklaring/länk/argument till varför jag skulle anse de 6 millisekunderna från skärmen som mer störande än de 17 från själva renderingen? Dessutom har väl USB (2 iaf) en uppdateringsfrekvens på 200 Hz = 5 sekunder lagg till, borde inte det märkas ungefär lika mycket om mina "insignaler" (knappande på tangentbordet och viftande med musen) upptäcks lite efter som om skärmen ritar lite efter?

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharpless:

Äsch, jag tycker det är kasst att den inte kom i 21:3

7:1* Nej, men det verkar vara en riktigt trevlig skärm faktiskt. Hade en U2711 ett tag men tålde inte anti-glare-filtret på den. Är det någon som har koll på om det är bättre på deras nya modeller?

Permalänk
Inaktiv

Tycker det börjar bli lite tjatigt nu.

Whiners, whiners EVERYWHERE!!!

Är det inte tillräckligt hög upplösning så är det fel skala... För er som inte har förstått så går utvecklingen framåt och olika standarder tillkommer och försvinner. Om något år så är säkert 16:10 det sämsta bildförhållandet som någonsin existerat.

On Topic: Jag tror att jag ska ta och köpa mig en julklapp till mig själv i år.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av retro123:

Det här kan bli intressant för oss som sysslar med bilder och inte är beredda att betala för Eizo's eller NEC's topmodeller för åtskilliga tusenlappar mer, beroende på hur väl den återger färger och presterar förstås. Dells "semi-professionella" skärmar gillar jag dock mycket och tror denna kan bli riktigt bra. Visst, med 16:10 så hade det känts ännu intressantare, men till och med Eizo tycks satsa hårt på 2560 x 1440..
Tyvärr.

Finns det ens 27" paneler i 16:10? Kan inte påminna mig om att jag sett det faktiskt. 30" brukar ju vara 16:10 och dyrare 24".

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrNeikter:

Tycker det börjar bli lite tjatigt nu.

Whiners, whiners EVERYWHERE!!!

Är det inte tillräckligt hög upplösning så är det fel skala... För er som inte har förstått så går utvecklingen framåt och olika standarder tillkommer och försvinner. Om något år så är säkert 16:10 det sämsta bildförhållandet som någonsin existerat.

Problemet är att jag sällan har hört någon datoranvändare efterfråga mindre pixlar på höjden speciellt då man så ofta arbetar på höjden på en dator, tänk; browser, emailprogram, kontorsprogram, o.s.v. o.s.v, snarare är det så att standarden har tillkommit i datorvärlden p.g.a lägre priser på 16:9 paneler då det är så TV-paneler ser ut. Kan verkligen inte hålla med om ditt påstående om att "utvecklingen gått framåt" i detta hänseende. Sorry.

Permalänk

Dell ska tydligen ah en Ultra wide UltraSharp 29"
http://www.kitguru.net/peripherals/monitors/carl/aria-to-get-...
Vet ej hur mycket man kan lite på källan dock...

Visa signatur

GPU: RTX 2070 Super CPU: Ryzen R5 5600x Kylning: Corsair H90 PSU: Corsair RM850x RAM: 16GB@3000MHz MOBO: PRIME X370 PRO Chassi: Fractal Design R4 HDD: 2x WD Caviar Green 1TB SSD: Samsung 850 evo 500GB & 250GB M.2
Mus:G Pro Wireless Tangentbord: Model M / VA88M Headset: Fidelio X2 / HD6XX Skärm: Asus MX299Q 21:9 + BenQ xl2730z

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Problemet är att jag sällan har hört någon datoranvändare efterfråga mindre pixlar på höjden speciellt då man så ofta arbetar på höjden på en dator, tänk; browser, emailprogram, kontorsprogram, o.s.v. o.s.v, snarare är det så att standarden har tillkommit i datorvärlden p.g.a lägre priser på 16:9 paneler då det är så TV-paneler ser ut. Kan verkligen inte hålla med om ditt påstående om att "utvecklingen gått framåt" i detta hänseende. Sorry.

Pivot.
Problem solved.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Finns det ens 27" paneler i 16:10? Kan inte påminna mig om att jag sett det faktiskt. 30" brukar ju vara 16:10 och dyrare 24".

Där har du rätt.. hade fått för mig att Dells gamla 27" var 16:10 precis som deras 24" och 30". Ber om ursäkt.

Permalänk
Skrivet av voro12:

Varför inte 16:10???

Visst, vissa gillar högre skärmar, men allvarligt talat? Du vinner 140 pixlar på höjden. Det finns redan andra 16:10 skärmar, bland annat en i en nyhet som publicerades tidigare idag. Köp den i stället? Jag ser inte problemet. Alla tillverkare kan inte göra alla saker precis som du föredrar. Gillar du det inte, så köp den inte.

Permalänk
Skrivet av voro12:

Varför inte 16:10???

Skrivet av retro123:

Problemet är att jag sällan har hört någon datoranvändare efterfråga mindre pixlar på höjden speciellt då man så ofta arbetar på höjden på en dator, tänk; browser, emailprogram, kontorsprogram, o.s.v. o.s.v, snarare är det så att standarden har tillkommit i datorvärlden p.g.a lägre priser på 16:9 paneler då det är så TV-paneler ser ut. Kan verkligen inte hålla med om ditt påstående om att "utvecklingen gått framåt" i detta hänseende. Sorry.

Ställ skärmen på höjden Jätteskönt när man skriver i word, eller surfar

Permalänk
Hedersmedlem

Tog bort lite inlägg jag fann oseriösa och svar på dessa. Kritisera specifikationer får ni göra men håll det ändå på en ordentlig nivå och faktiskt diskutera skärmen.

Permalänk
Medlem

Går denna att köpa i sverige svart så slår jag nog till

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av retro123:

Problemet är att jag sällan har hört någon datoranvändare efterfråga mindre pixlar på höjden speciellt då man så ofta arbetar på höjden på en dator, tänk; browser, emailprogram, kontorsprogram, o.s.v. o.s.v, snarare är det så att standarden har tillkommit i datorvärlden p.g.a lägre priser på 16:9 paneler då det är så TV-paneler ser ut. Kan verkligen inte hålla med om ditt påstående om att "utvecklingen gått framåt" i detta hänseende. Sorry.

Remember this guy?

Dold text

Utvecklingen går framåt. Jag håller med dig om att högre upplösning och 16:10 är ett plus i vissa sammanhang, speciellt vid t.ex. bild/videoredigering. Men vid t.ex. gaming så kan högre upplösning i dagsläget vara ett problem då grafikkorten är lite för svaga för att kunna maxa nyare spel (vid t.ex. 1440p). Se bara på Far Cry 3. Inte ett enda kort single-gpu-kort kan maxa det med 60fps i 1080p.

Även för TV-apparater så finns det ett problem och det är att filmindustrin biter sig fast i långsmala bildformat (vilket iof kan vara effektgivande som i t.ex. lotr) När man tittar på TV/film så vill man ju helst inte ha en alltför tjock svart remsa över och under bilden.

Men tro mig. Det viktigaste med en skärm måste inte vara upplösningen. Kontrast, "färgåtergivningen" etc etc är också viktigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _MmattiasS_:

Ställ skärmen på höjden Jätteskönt när man skriver i word, eller surfar

Visst, men är du säker på att denna har pivotfunktion då inte U2711 har det? Dessutom så om jag känner mig själv rätt så kommer jag inte orka använda denna funktion speciellt ofta. Nu har jag en 24" i normalt "landskapsläge" och en Dell 23" stående i pivotläge. Hade jag bara haft en skärm så vet jag med mig att orka vrida på den + gå in i kontrollpanelen för inställningar eller displayfusion skulle skett sällan och bara då jag jobbat med en bild i porträttformat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Visst, men är du säker på att denna har pivotfunktion då inte U2711 har det? Dessutom så om jag känner mig själv rätt så kommer jag inte orka använda denna funktion speciellt ofta. Nu har jag en 24" i normalt "landskapsläge" och en Dell 23" stående i pivotläge. Hade jag bara haft en skärm så vet jag med mig att orka vrida på den + gå in i kontrollpanelen för inställningar eller displayfusion skulle skett sällan och bara då jag jobbat med en bild i porträttformat.

Allt går att fixa med silvertejp.

Trevlig skärm, lite väl "dyr" (man får vad man betalar för gissar jag ? ) för att jag skulle kunna tänka mig köpa den dock.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrNeikter:

Men tro mig. Det viktigaste med en skärm måste inte vara upplösningen. Kontrast, "färgåtergivningen" etc etc är också viktigt.

Självklart! Där verkar ju skärmen i fråga lovande för ett rimligt pris.

Permalänk
Medlem

Nu pratar vi skärmar! nu ska bara priset justeras med!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Och troligtvis har dom även kvar sitt äckliga anti-glare skikt på skärmen med.
Blev så trött på det att jag slet bort det på båda mina dell 30".

Tycker dom skulle kunna erbjuda kunden ett val mellan matt eller glansig yta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sharpless:

Äsch, jag tycker det är kasst att den inte kom i 21:3

Hoppas du är ironisk, hoppas verkligen!

U2713M Är inte direkt poppis på Prisjakt. Jag tänkte slå till på denna modell om det inte vore för de dåliga omdömen som den har fått. Att denna kostar runt 9 tusen kronorsklassen är inte så kul men får hoppas den blir billigare "om" den någonsin lanseras här.

Permalänk
Medlem

KAN man med fördel spela på ett stycke sådan skärm ? spelar mest fps games på pesen

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zotamedu:

Finns det ens 27" paneler i 16:10? Kan inte påminna mig om att jag sett det faktiskt. 30" brukar ju vara 16:10 och dyrare 24".

Ja jag har en 1920x1200.

Jag hoppas det kommer mer högupplösta skärmar snart, men allt som innebär bättre färger och matt yta är välkommet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dj christian:

Hoppas du är ironisk, hoppas verkligen!

U2713M Är inte direkt poppis på Prisjakt. Jag tänkte slå till på denna modell om det inte vore för de dåliga omdömen som den har fått. Att denna kostar runt 9 tusen kronorsklassen är inte så kul men får hoppas den blir billigare "om" den någonsin lanseras här.

För varje onöjd kund finns det säkert fem nöjda..

Till folk som gnäller... För guds skull vad förväntar ni er? Att den optimala skärmen med högre upplösning än 1080p och 16:10 skulle fås i denna prisklass? Själv tycker jag att 16:10 är fruktansvärt överskattad.. Upplösningar över 1080p är välkommnat men har knappast saknat det så jag går in och gnäller i skärmar som inte har den upplösningen. Finns en del skärmar för den upplösningen men de ligger på denna prisnivå.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av brajonk:

KAN man med fördel spela på ett stycke sådan skärm ? spelar mest fps games på pesen

Ja självklart kan du det. Varför skulle du inte kunna?

---
Personligen så föredrar jag 16:9 skärmar. Om man vill ha fler pixlar på höjden så gå tillbaka till 4:3 då. Eller som folk vart inne på tidigare...vrid skärmen 90grader.

Till er som aldrig prövat en 2560x1440 skräm säger jag bara att när man väl vant sig så är det smärtsamt att sitta på lägre upplösning. 1080p är undermåligt i jämförelse. Jag längtar efter 4k

Permalänk
Medlem

Jaha, synd att jag nyligen köpte 2 st u2713HM...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av dj christian:

Hoppas du är ironisk, hoppas verkligen!

U2713M Är inte direkt poppis på Prisjakt. Jag tänkte slå till på denna modell om det inte vore för de dåliga omdömen som den har fått. Att denna kostar runt 9 tusen kronorsklassen är inte så kul men får hoppas den blir billigare "om" den någonsin lanseras här.

Fast skärmarna som heter HM i slutet är ju mer budget. Jämför U2410, U2412M och 2312HM.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24