Permalänk

Hjälp Gunnar klocka sin i5 2500k

Hejsan sweclockare, jag är en nybörjare.

Jag har msi z68 gd55 moderkort samt intel i5 2500k.

Har klockat min i5 2500k till 4.2 ghz
Vcore är på 1.225

Kör Prime95 30 minuter, inga problem
Men blåskärm vid vanligt användande. Senast tog det någon timme innan det hände. Går det att se någonstans varför det händer? Jag hinner inte läsa meddelandet.

Bör jag höja eller sänka vcore? Är det någon annan inställning i bios jag bör ändra?

Hittils har jag bara rört cpu klocken samt vcore.

Någon här med en i5 2500k klockad till 4.2 ghz eller liknande som kan rekommendera en vcore eller inställningar som funkar?

Tack
/Gunnar

Permalänk

Hur mycket Vcore som behövs för en viss hastighet är olika för olika processorer. Testa dig fram istället, du får nog resultat snabbare då.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Avstängd

Ska fråga Jörgen om detta återkommer strax!

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Hur mycket Vcore som behövs för en viss hastighet är olika för olika processorer. Testa dig fram istället, du får nog resultat snabbare då.

Så mycket har jag förstått.

Jag antar att det jag egentligen försöker fråga är om det går att ta reda på om jag ska höja eller sänka vcore, eller ändra någon annan inställning? Kan man läsa av meddelandet som kommer fram vid blåskärm? Jag hinner inte läsa det i nuläget. Kanske är jag för gammal,vem vet.

Målet är att ha en stabil intel i5 2500k vid 4.2 GHz.

Tack
Gunnar

Permalänk
Avstängd

Jörgen här, försök att bocka av allt ifrån auto till manuela volt. Ju mer manuellt du ställer in ju mindre risk för att det ballar ur och att du får en stabilare klock. Du kan se olika volt i uefi och försöka setta de som manuellt. Du kan börja att endast höja bclk till det säger stopp när du använder prime95 och sedan höja vcore och andra volt så du får själv jämna ut det. Höj aldrig för mycket, då du riskerar cpuns död.

Permalänk
Medlem

Max 1.35 volt är en bra tumregel för då riskerar man inte att processorn långsamt dör pga elektromigration effekten.

Kör själv 4,5 ghz på 1,32 volt.

Tror du får öka volt lite till runt 1.25-1.27 kanske. Prova dig fram. Jag kör med offset. Manuell funkar också bra.

Ibland får man också öka Load Line Calibration, från Regular till tex Medium-High för att de ska bli stabilt i Prime95.
LLC är ett sätt att kompensera för Vdroop när processorn belastas (volten sjunker lite, om för mkt, då hänger datorn sig)
Eller så behöver man inte ställa om den om den inställningen är inställd på Auto.

Kolla temperaturerna. Med stock kylaren får man lätt 75-80C i Prime95 på standard frekvens inställningen.
Överklockad till 4,2 ghz får man högre temperatur, kolla den med RealTemp. HWMonitor är bra också.

Rek är man ska komma under 80-85C, men processorn tål max 95C innan den själv börjar "throttla" dvs sänker farten, datorn blir långsammare, för att minska värmen. Oftast då har man för dålig kylning då.

Oftast om man har 80C i Prime95 som jag har på 4,5 ghz, så är det annat i spel, där har jag typ 60C max.

Kanske behövs köpa en bättre kylare om du inte har nån annan än stock kylaren (den som följer intel processorn)

Kan rekommendera en som är bra, och billig, Cooler Master Hyper 212+ EVO.

Visa signatur

Dator 1: ASUS P8Z77-V PRO, MSI GTX 1060 3GB OC, Intel 2700K @stock, CM Hyper 212+, HAF 932 Advanced + DemcifleX filters, 4x4(16)gb Vengeance LP 1866 CL9, G400 mus, LG IPS236V IPS, 1TB Samsung F3 HDD, Samsung EVO 1TB SSD, TP-Link 300mbps 802.11n PCI, Realtek Gbit PCI, Logitech C270 webcam.
Dator 2: Laptop Acer 5742G (8GB RAM, NVIDIA 540M, Bluray, Samsung EVO 500GB SSD)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MW2 FANBOY:

Jörgen här, försök att bocka av allt ifrån auto till manuela volt. Ju mer manuellt du ställer in ju mindre risk för att det ballar ur och att du får en stabilare klock. Du kan se olika volt i uefi och försöka setta de som manuellt. Du kan börja att endast höja bclk till det säger stopp när du använder prime95 och sedan höja vcore och andra volt så du får själv jämna ut det. Höj aldrig för mycket, då du riskerar cpuns död.

BCLK ska man då inte ändra, det är ganska onödigt då han också har K-versionen, vilket gör att han kan ändra multipel. Och att bocka av allt från auto till manuellt är bra, om man förutsätter att man vet vad man grejar med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hejkk:

BCLK ska man då inte ändra, det är ganska onödigt då han också har K-versionen, vilket gör att han kan ändra multipel. Och att bocka av allt från auto till manuellt är bra, om man förutsätter att man vet vad man grejar med.

Det är så han kan börja därefter justera bclk, så han kan få ut det sista ur cpun.

Permalänk

Verkar stabilt nu vid (enligt programmet CPU-Z) 1.232 V. Har ställt till 1.24 V i bios. Gunnar tackar för hjälpen. Hoppas detta inte skadar min dator. Om någon har invändningar så hör gärna av er på telefon 0706613865.

God jul
Gunnar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Det är så han kan börja därefter ändra bclk.

Varför ska man ändra BCLK?

Permalänk

Kan inte annat än att småle lite när jag läser denna tråden

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av GunnarJohansson3:

Verkar stabilt nu vid (enligt programmet CPU-Z) 1.232 V. Har ställt till 1.24 V i bios. Gunnar tackar för hjälpen. Hoppas detta inte skadar min dator. Om någon har invändningar så hör gärna av er på telefon 0706613865.

God jul
Gunnar

Hahaha, jo du var mig en rolig typ du!
Du heter ditt fulla namn på en slumpmässig sida på Internet och ger ut ditt telefonnumer utan att tveka.

Norrlänningar!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hejkk:

Varför ska man ändra BCLK?

jag menade justera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Hahaha, jo du var mig en rolig typ du!
Du heter ditt fulla namn på en slumpmässig sida på Internet och ger ut ditt telefonnumer utan att tveka.

Norrlänningar!

Glöm inte att man pratar om sig själv i tredje person.

Btw, var det bara dimman som tänkte: "Det är inte så att Gunnar har en OCZ SSD i datorn?"

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av MW2 FANBOY:

Jörgen här, försök att bocka av allt ifrån auto till manuela volt. Ju mer manuellt du ställer in ju mindre risk för att det ballar ur och att du får en stabilare klock. Du kan se olika volt i uefi och försöka setta de som manuellt. Du kan börja att endast höja bclk till det säger stopp när du använder prime95 och sedan höja vcore och andra volt så du får själv jämna ut det. Höj aldrig för mycket, då du riskerar cpuns död.

Bra tips där....
Att höja BCLK är ett av de snabbare sätten att ta död på 2500K i BIOS :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iSw3de:

Bra tips där....
Att höja BCLK är ett av de snabbare sätten att ta död på 2500K i BIOS :/

dock är det vid finjustering man höjer eller sänker bclk, multiplier höjs först därefter justeras bclk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MW2 FANBOY:

dock är det vid finjustering man höjer eller sänker bclk, multiplier höjs först därefter justeras bclk.

Vet du ens vad BCLK gör?!

Permalänk
Medlem

Hd själv konstiga problem med min i5 2500k, körde Auto volt + 4.3 GHz, funkade klockrent, stallde ner den till 1.34 v med 0.7v offset, då bluescreenade den vid surfning men klarade spel och annan påfrestning utan problem... ? kan det vara att offset gör att den går på för låg spänning när den idlar? eller är är det att jag inte använder LLC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strikez:

Hd själv konstiga problem med min i5 2500k, körde Auto volt + 4.3 GHz, funkade klockrent, stallde ner den till 1.34 v med 0.7v offset, då bluescreenade den vid surfning men klarade spel och annan påfrestning utan problem... ? kan det vara att offset gör att den går på för låg spänning när den idlar? eller är är det att jag inte använder LLC?

Får jag bara fråga varför du inte använder LLC?

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt exakt vad den gör eller när den behövs

Permalänk
Medlem
Skrivet av MW2 FANBOY:

dock är det vid finjustering man höjer eller sänker bclk, multiplier höjs först därefter justeras bclk.

Att ändra Bclk (Base clock) ska du INTE! göra med en "K"märkt processor ifrån Intel. Det är det säkraste sättet att döda din processor. Lämna den på 100.
Finns ingen anledning att röra bclk (ifall du inte satsar på en extrem klock, 5ghz+) då det klockar upp CPU, PCI-E, RAM vilket kan göra datorn väldigt instabil.

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FreddieT:

Att ändra Bclk (Base clock) ska du INTE! göra med en "K"märkt processor ifrån Intel. Det är det säkraste sättet att döda din processor. Lämna den på 100.
Finns ingen anledning att röra bclk (ifall du inte satsar på en extrem klock, 5ghz+) då det klockar upp CPU, PCI-E, RAM vilket kan göra datorn väldigt instabil.

Freddie

har överklockat 3570k till 5,6ghz utan bekymmer, bclk är för att få ut det sista utav det du kan få ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MW2 FANBOY:

har överklockat 3570k till 5,6ghz utan bekymmer, bclk är för att få ut det sista utav det du kan få ut.

vad kör du för vCore och BCLK på dina 5.6GHz då??

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MW2 FANBOY:

Jörgen här, försök att bocka av allt ifrån auto till manuela volt. Ju mer manuellt du ställer in ju mindre risk för att det ballar ur och att du får en stabilare klock. Du kan se olika volt i uefi och försöka setta de som manuellt. Du kan börja att endast höja bclk till det säger stopp när du använder prime95 och sedan höja vcore och andra volt så du får själv jämna ut det. Höj aldrig för mycket, då du riskerar cpuns död.

"On Ivy Bridge overclocking is done through the CPU Multiplier on a “K” series SKU like the 3770K and 3570K and the multiplier is multiplied by the base clock. When you overclock the base clock(BCLK) you are overclocking the DMI and PCI-E busses as well, so you might damage or corrupt the devices hooked up to these busses such as your HDDs/SSDs and GPUs on the PCI-E bus. That been told, please don’t overclock the Base Clock, but CPU Multiplier instead."

Och även här, första meningen på sidan: http://www.overclock.net/t/1247413/ivy-bridge-overclocking-gu...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

"On Ivy Bridge overclocking is done through the CPU Multiplier on a “K” series SKU like the 3770K and 3570K and the multiplier is multiplied by the base clock. When you overclock the base clock(BCLK) you are overclocking the DMI and PCI-E busses as well, so you might damage or corrupt the devices hooked up to these busses such as your HDDs/SSDs and GPUs on the PCI-E bus. That been told, please don’t overclock the Base Clock, but CPU Multiplier instead."

Och även här, första meningen på sidan: http://www.overclock.net/t/1247413/ivy-bridge-overclocking-gu...

MEN.

Sedan när går komponenter sönder av höjda frekvenser?
Du kan till exempel inte förstöra en processor genom att endast höja multipels (frekvens) men om du går lös på dess spänning så riskerar du en död processor.

Visst att kommunikationen mellan hårddiskar och sånt blir instabil vid höjning av baseclocken men lycka till att faktiskt ha sönder något på detta vis

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MW2 FANBOY:

har överklockat 3570k till 5,6ghz utan bekymmer, bclk är för att få ut det sista utav det du kan få ut.

En ivy bridge i 5,6GHz, utan bekymmer dessutom...hmm?

Vill inte säga att du ljuger men har du lust att dra en printscreen och visa under load?

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av MW2 FANBOY:

har överklockat 3570k till 5,6ghz utan bekymmer, bclk är för att få ut det sista utav det du kan få ut.

Inte en chans. Ivybridge till 5,6 i load stabilt (stablit då du inte har några bekymmer) så är det bara skitsnack så vida du använder dig av luftkylning eller vattenkylning i normal rumstemperatur.
Såvida du inte använder LN2 eller sitter mitt ute i skogen...

Skulle gissa på att du behöver minst 1.5v för det och temperaturerna lika höga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Inte en chans. Ivybridge till 5,6 i load stabilt (stablit då du inte har några bekymmer) så är det bara skitsnack så vida du använder dig av luftkylning eller vattenkylning i normal rumstemperatur.
Såvida du inte använder LN2 eller sitter mitt ute i skogen...

Skulle gissa på att du behöver minst 1.5v för det och temperaturerna lika höga.

Det är nog bara ett vanligt jultroll

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Hahaha, jo du var mig en rolig typ du!
Du heter ditt fulla namn på en slumpmässig sida på Internet och ger ut ditt telefonnumer utan att tveka.

Norrlänningar!

Det är norrlänningar och göteborgare som kan lyfta ens dag genom sin blotta existens ^^

Skrivet av Jekean:

Sedan när går komponenter sönder av höjda frekvenser?

Den första transistorn uppfanns 1947, så ungefär sedan dess
Att köra BCLK på sådär 101-103 MHz skulle jag dock inte påstå är något problem då jag själv kör på 103 och har gjort det sedan jag köpte min 2500K för snart ett år sedan.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Det är norrlänningar och göteborgare som kan lyfta ens dag genom sin blotta existens ^^

Den första transistorn uppfanns 1947, så ungefär sedan dess
Att köra BCLK på sådär 101-103 MHz skulle jag dock inte påstå är något problem då jag själv kör på 103 och har gjort det sedan jag köpte min 2500K för snart ett år sedan.

Källa på att saker går sönder när man höjer bclk(?)
Or it didn't happen

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!