Vad använder ni för teknik hemma? Dela med er!

Permalänk
Medlem

Vad använder ni för teknik hemma? Dela med er!

Hej!

Jag gillar att dra nytta av teknik så mycket det går och har kommit en bit på vägen hemma. Jag gör inte saker enbart för skojs skull utan vill helst ha en någerlunda vettig anledning bakom det hela. Dock händer det såklart att man testar lite på skoj med

Allt jag har hemma är basic prylar för att förenkla tillvaron:
-Nas för musik och filmstream (backuppad)

-Studioserver:
Producerar musik på denna ibland också. Servern kör främst "Vitamin D video server" för mina tre övervakningskameror (har haft inbrott innan). Detta sparar allt som rör sig på disk i 30 dagar. Väldigt smidigt då man har djur hemma och kan övervaka vad som händer om man så känner för. Efter att vi haft inbrottet innan jul var det väldigt betryggande att logga in mot servern och kolla övervakningen om man är nojjig och har ett visst kontrollbehov som jag nu har, det är ju klart roligt med
Innan hade jag även en moviejukebx på denna dator (popcornhour).
Jag kör även webserver men har inte luskat ut vad jag ska publicera riktigt ännu tips på smarta serverfunktioner? hittills kör jag bara min remote login på webbkamerorna (motorstyrda med ljudinspelning och ljudsändning från remotedator till kamera). Kan komma åt allt externt via n900'an med givetvis
Teamviewer används flitigt med.

-HTPC (min gamla speldator) lirade lite fallout på denna innan men nu kör jag mest starcraft II streams på den vid turneringar och det ljuvliga programmet XBMC. HTPC'n är kopplad till förstärkaren givetvis och har 2 lokala konton, ett för mediavisning och ett för musikuppspelning. Då anslutar jag dit via RDP från min laptop, stänger av tv'n och drar igång winamp. Jag kan gå runt i hela huset och byta musik som jag behagar Ett alternativ till Logitechs Squeezebox i princip. På htpc'n står även wiiet som jag brukar ha inkopplat till datorn för överföring (extern disk).

Jag har funderat väldigt mycket på styrning av lampor via datorer men har inte satt mig in i detta alls, det hade varit väldigt smidigt att kunna se exakt vad som är igång och kanske tillochmed schemalägga det via systemet. Misstänker dock att det är en omfattande och dyr historia.

Vad har ni själva för smarta lösningar hemma? Berätta och dela med er!

Permalänk

Jadu, jag har en 50" TV framför sängen, kopplad till min dator. Samt en datorskärm vid datorbordet som också självklart är kopplad till datorn.

2st setups av 10", 2st Yamaha ståendes på datorbordet och 2st Coustic 10" i Jamo-golvlådor. En liten switch på recievern där jag byter så jag antingen kan höra ljudet i A (datorbordet) eller B (sängen), eller båda.

Det är nog den mest "smarta" kopplingen jag har i mitt rum iallafall.

EDIT; Jag har en Emulatordator som är kopplad till TVn och datorskärmen där jag kan sitta och spela SNES, N64 osv med en XBOX 360 tråd-handkontroll.

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator

Permalänk
Medlem

kör 120" till projektorn, kopplad via datorn, sen en HTPC i sovrummet

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Avstängd

Sanyo PLV-Z5 projj, eftersom jag bara har en vägg som jag kan ha duken på, och för att slippa dra sladdar genom hela rummet från min PC, så kör jag VLC streamer på datorn, vidare till Min Ipad/iphone (beroende på om min son använder paddan) som jag sedan kör Airplay på vidare till min AppleTV gen3 för att slutligen koppla in den i förstärkaren och en hdmi sladd upp till projjen.

Kände mig som en riktig man när jag kom på detta, enda kravet från frugan var just att det inte skulle vara kablar kors och tvärs genom hela vardagsrummet

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Medlem

i min lilla etta jag bor i tills januari så har jag bantat ner det rätt rejält

speldator
htpc + samsung 51"
pfsense router
2st filservers

sedan några jobb laptopar

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem

Jag kan ju skriva det som används så slipper vi en kilometerstråd.

En stationär spel/arbetsdator:
Intel Core i7 930 @ 2.80GHz
Noctua NH-D14
Corsair 18GB 2000MHz
ASUS P6T Deluxe V2
Radeon HD 5870 1GB
Corsair HX 750W
Cooler Master HAF 932 3x 230mm, 1x 140mm
120 GB Kingston HyperX 3K SSD
Windows 7 Ultimate N x64 Eng

Bärbar lek/arbetsdator:
MacBook Pro mid 2012
16GB Corsair
120GB Corsair Performance SSD

HTPC:
Raspberry Pi
Apple TV 3 (väntar på jailbreak)

Filserver:
Gammalt bygge med Core 2 Quad 2,4 GHz, 4GB RAM, Windows Server 2008 R2 Enterprise x64 Eng. Kör torrents/DC på denna för att spara direkt till disk.
3st 2TB, 3st 1TB + Corsair Performance 46GB SSD.

Host för virtuella maskiner
Gigabyte GA-Z68AP-D3
Crucial DDR3 BallistiX Sport 16GB KIT
Intel® Core i5-3450 Processor
Seasonic nätagg
ESXi 5.1

16GB minne till beställer väldigt snart då mina sju virtuella burkar äter allt :).

2st Netgear NAS NV+ för backup, ett ska snart offsite.
NAS01 2st 750 GB, 1st 500GB
NAS02 2st 750GB, 1st 500GB, 1st 1TB.

Router: Cisco WRVS4400N
Switch: HP ProCurve 1810-G 24
Internet: 1000/100Mbit fiber

För er som undrar kör jag följande virtuellt:
En Ubuntuserver med Subsonic (streama mina 3,5TB musik var som helst).
En Webbserver med apache, FTP (Windows Server 2008 R2 Enterprise x64 Eng).
En Ubuntuserver som jag försöka lista ut varför jag har och vad den gör
En domänkontrollant med Windows Server 2008 R2 Enterprise X64 Eng.
En exchangeserver Windows Server 2008 R2 Enterprise X64 Eng.
En övervakningsserver (OP5) som skickar mail/SMS när något går ner.
En manage-server där jag kör backuper och kommer åt alla verktyg m.m. Kör förövrigt Veeam Backup and Replication 6.5 och Cobian Backup 11 för att skyffla backuperna offsite. Backup till NAS varje natt, offsite varje vecka.

Kommer åt detta utifrån med tunnlad RDP över SSH.

Förklarar/berättar gärna mer om någon är nyfiken.

Onkyo-stärkaren är självkalrt kopplad till det mesta. Min gamla 47" TV rullar på än, den må vara gammal. Menne, byt inte ut det som inte är trasigt säger man va?

Det var väl det, tror jag.

Permalänk
Medlem

*En speldator med en uppsättning av 3st ips skärmar. Agerar även filserver.
*Fjällans Speldator med en skärm.
*Htpc i vardagsrummet kopplat till en 50" plasma tv samt Dynavoice Challenger surround till det. Streamar högupplösta semester filmer från huvuddatorn.
*Xbox 360
*Trådlös nätverksskrivare
*Htpc i sovrummet kopplat till en 27" tv. Som också streamar från huvuddatorn eller chekar film på netflix
*Web/fil Server för webbutveckling.
*Sterero i köket kopplat till Blluetooth reciver som man kan koppla upp telefonen eller surfplattorna på och streama musik.
*En ipad 2 och en Nexus 7 som kan stänga av och sätta på huvuddatorn när den är inoim LANet. Samt vnc remote.
*Två lapptoppar
*Kör vnc på alla datorer så att man kan fjärrstyra när man vill.
*Telia egna Thomson TG789vn gateway.... Skulle behövas bytas ut till något vettigare.

Visa signatur

[ i7-8700K @ 5Ghz || CM MasterLiquid ml360r || 64GB DDR4 3200Mhz || MSI Z370Pro Carbon || KFA2 RTX 3080TI || EVGA Supernova G2 750W || Samsung 960 EVO || Lian Li pc-o11 Dynamic ]

Permalänk
Medlem

Blitt mycket att skriva o jag skall skriva specs men kan skriva lite av sakerna jag har och använder här ett förråd och en källare full med saker.

I datorrummet har jag En WS i sigg som används till kompilering och allmän användning så allt från spel till film.
En filserver som jag kan komma åt över nätet och lokalt med en lagrings kapacitet på 40TB.
En sädbalja (seed box) som tankar upp torrents 24/7.
En Mac mini G4 som kör MorphOS (Amiga kompatibelt OS på API nivå) används för NG Amiga och surf.
En expanderad Amiga 1200 som ligger i mitt galleri här som används till ASM samt AMOS programmering och retro spelande samt IRC.
En offline maskin för programmering.
En spel maskin för utlåning om någon kommer på besök.
En Linux burk med mängder av nätverkskort som används som router samt brandvägg i hemmanätverket.
En 42" tv i vardagsrummet med en PS3, Wii, fusion HTPC, raspberry pi samt en flashad Xbox 360.
Sedan en 42" och 20" TV i hobby rummet med nästan alla spel-konsoler som tillverkats från Pong till PS2, allt som går chippa är chippat av mig eller har flash carts, mitt underbara lekrum, planterar att köpa dit ett 60-tals flipperspel.

Sedan har frugan en mini-itx dator och en laptop i vardagsrummet.

Sedan har jag min arbetsvrå där jag har allt från lödutrustning till EEPROM brännare för mina projekt.

Sedan har jag hundratals maskiner lagrat allt från udda datorer till mobiler som jag hackar sönder på min fritid.

Har mer saker som elgitarrer och ljudsystem men blir för mycket att skriva, man har hyfsat hög försäkringspremier :/

För lite tid och för mycket saker.

Planerar att införskaffa en större tv så fort vi hittar ett nytt hus vi vill köpa.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StrydeR:

Hej!

Jag gillar att dra nytta av teknik så mycket det går och har kommit en bit på vägen hemma. Jag gör inte saker enbart för skojs skull utan vill helst ha en någerlunda vettig anledning bakom det hela. Dock händer det såklart att man testar lite på skoj med

Allt jag har hemma är basic prylar för att förenkla tillvaron:
-Nas för musik och filmstream (backuppad)

-Studioserver:
Producerar musik på denna ibland också. Servern kör främst "Vitamin D video server" för mina tre övervakningskameror (har haft inbrott innan). Detta sparar allt som rör sig på disk i 30 dagar. Väldigt smidigt då man har djur hemma och kan övervaka vad som händer om man så känner för. Efter att vi haft inbrottet innan jul var det väldigt betryggande att logga in mot servern och kolla övervakningen om man är nojjig och har ett visst kontrollbehov som jag nu har, det är ju klart roligt med
Innan hade jag även en moviejukebx på denna dator (popcornhour).
Jag kör även webserver men har inte luskat ut vad jag ska publicera riktigt ännu tips på smarta serverfunktioner? hittills kör jag bara min remote login på webbkamerorna (motorstyrda med ljudinspelning och ljudsändning från remotedator till kamera). Kan komma åt allt externt via n900'an med givetvis
Teamviewer används flitigt med.

-HTPC (min gamla speldator) lirade lite fallout på denna innan men nu kör jag mest starcraft II streams på den vid turneringar och det ljuvliga programmet XBMC. HTPC'n är kopplad till förstärkaren givetvis och har 2 lokala konton, ett för mediavisning och ett för musikuppspelning. Då anslutar jag dit via RDP från min laptop, stänger av tv'n och drar igång winamp. Jag kan gå runt i hela huset och byta musik som jag behagar Ett alternativ till Logitechs Squeezebox i princip. På htpc'n står även wiiet som jag brukar ha inkopplat till datorn för överföring (extern disk).

Jag har funderat väldigt mycket på styrning av lampor via datorer men har inte satt mig in i detta alls, det hade varit väldigt smidigt att kunna se exakt vad som är igång och kanske tillochmed schemalägga det via systemet. Misstänker dock att det är en omfattande och dyr historia.

Vad har ni själva för smarta lösningar hemma? Berätta och dela med er!

I sovrummet finns huvuddator med massa trevligt lagringsutrymme, i TV-rummet har jag en 117" duk med en Z700-projje. HTPC givetvis. För att slippa anstränga sig så lite som möjligt sköts hemmet av tvättmaskin, torktummlare, diskmaskin och robotdammsugare.

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk

Jag önskar att jag hade mer men min studentplånbok tillåter inte det. Det jag har hemma är en äldre 32'' JVC TV med väldig bra bild dock så stödjer den ej 720P/1080P vilket kan vara synd om man ska spela PS3/360 eller dra igång en HD-film. För att se på film på tvn har jag softmoddat mitt Wii med Wiimc... Snabbt och smidigt att lägga in filmer på USB-stickan och köra det på Wii:t.

Har tyvärr inget ljudsystem till tvn men däremot har jag en stereoförstärkare Sherwood + ett par av Prosons Event 6 högtalare som jag har kopplat till datorn, vilket fungerar smärtfritt utan störningar i ljudet.

Har mer idéer än vad jag har råd till... Ska bli annat när pengarna rullar in, hehe!

Visa signatur

l CPU: X3 440 @ 3.6GHZ l Grafikkort: XFX 5850 1GB l Ram-minne: Corsair XMS3 4gb 1600MHZ DDR3 l Ljudkort: Creative X-Fi Xtreme Gamer l Moderkort: Gigabyte 880GA-UD3H l Bildskärm: 21,5'' LG FLATRON IPS226 l Ljudsystem: Proson Event 6+ JVC SP-EI + Sherwood förstärkare l Mobil: LG Optimus 7 + Nokia Lumia 920 l Spelkonsoler: l PS1 l NES-WII U l

Permalänk

Jag kan nämna det vi kommer att ha när vi flyttar:
Min gamingdator för videoproduktion, laptop för studier och portabel gaming, Xbox för SmartGlass/mediespelare, Nexus 7 för slösurf och smartglass, obestämd minst fyrtiotum tv.
Spotifydator i köket, "spelbar" HTPC ( AMD A8)

EDIT: Missförtod jag tråden nu?

Permalänk
Skrivet av StrydeR:

Jag har funderat väldigt mycket på styrning av lampor via datorer men har inte satt mig in i detta alls, det hade varit väldigt smidigt att kunna se exakt vad som är igång och kanske tillochmed schemalägga det via systemet. Misstänker dock att det är en omfattande och dyr historia.

Vad har ni själva för smarta lösningar hemma? Berätta och dela med er!

Kolla upp Pilips Hue

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk
Entusiast

Till skildnad från dig TS så gör jag det mesta för att det är kul, för att jag kan
Så jag har hängt upp min htpc i en taklampa, kopplat den till min 32" tv framför sängen, och styr den med telefonen över wifi. Den används enbart till filmtittande.

Min "battel station" består av min maindator, i ett grovt modifierat Fractal design R3 chassi

Här är ett galleri på den för den intresserade http://blargmode.se/files/fractal-design-mod-demo/. Har inte lagt upp den på swec eftersom det inte är klart och troligen inte kommer bli det, nya projekt på G

Dold text

Har också en Xbox 360 kopplad till samma skärm som datorn.
Härifrån styr jag också min minecraft server via remote desctop, som står gömd i ett skåp.

Sen har jag en laptop för musik i duschen.

Mer fancy än så är det inte än, men såfort jag kan så ska jag försöka byta ut låset i ytterdörren mot ett system som i många nya bilar, att har man nyckeln med sig så öppnas dörren automatiskt, annars är det låst

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Rolig tråd!

Kör följande saker hemma.

Xbox360
Nintendo WII
Playstation 3
Speldator
DigitalBox Samsung ifrån Comhem (inspelningsbar)
Server (laptop med quadcore som står i garderoben för Hyper-V)
Netgear switch ifrån Comhem

YAMAHA VX767
Sharp Aquos 52 LED (FULL Array) 1080p

Nästan allt är inkopplat till förstärkaren via HDMI så att man lätt kan titta på det man vill , fungerar kanonbra

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Jag har inte så mycket intressant teknik i nuläger att tala om, men ett vanligt tema verkar vara ljusstyrning.

Jag kastade massa pengar på en kickstarterkampanj, vid namn LiFX (http://lifx.co ). Dvs WiFi LED-lampor som kan lysa i "alla" färger. Priset hamnade nog på dyra 500 kr/st, men i mars så ska det bli kul att experimentera med dem.

Permalänk

Mitt hem består av:
Mr Photoshop en Imac som bara används till skriva rapporter och redigera bilder
Mr Lagring hjärtat i mitt hem som har hand om alla bilder, musik, film och all backup
Mr Mediacenter som är min gamla stationära som numera får vara ansluten till förstärkaren. i regel är alltid xbmc på så man kan styra musik och allt på tv:n
Mr Bärbar, den som får göra allt och används mest hela tiden

De jag skulle vilja göra är att att uppdatera min NAS som nu är en synology ds211j, känns som om den flaskar.

Permalänk
Medlem

Trevligt att tråden fortfarande lever litegranna Tänkte dela med mig med lite annat som hänt sedan jag postade när man ändå är igång.

Som jag skrev senast var lampstyrning en del av drömmen och denna är nu uppfylld. Jag använder mig av systemet Switchking , detta fungerar superbra och är inte speciellt dyrt att införa!

Man installerar servermjukvaran på valfri maskin i hemmet. Till denna köper man sedan en usb-mottagare som tar emot signaler från det man tänkt styra via 433MHz bandet. USB-mottagaren jag valt heter Tellstick DUO som både kan skicka och ta emot signaler (bra om man vill ha in information som temp, rörelse mm för att sedan skapa scenarion av dessa)

Sedan köper man in enheter för att koppla på det man vill styra, i mitt fall en massa lampor. Dessa enheter köpte jag in från www.m.nu och jag håller mig till märket Nexa. Allt är svenskt såvitt jag vet. En snabb sökning på Nexa visar alla enheter som fungerar med switchking. Förövrigt så kan man köpa allt man behöver från deras sida, dem har till och med trevliga startpaket för dem som vill komma igång snabbt. Nu har jag i princip kopplat in alla lampor i hela huset. Dem sätts på när det blir mörlt och släcks när det blir ljust, detta styrs via en internettjänst som håller koll på sol upp/nedgång. Resterande lampor/elektronik styr jag via switchkings androidapp som fungerar suveränt! Ett måste för alla teknikfreaks.

Kommande projekt är att sätta högtalare i alla rum som jag sedan skall koppla till serverdatorn. Därifrån skall jag spela diverse stämningsmusik så att jag sedan via switchking snabbt och lätt kan starta strömmen till högtalarna och med ett knapptryck på telefonen ha ljud i dem rum jag vill

Framöver tänker jag nog även beställa en raspberry pi att ha linux på och köra switchkingservern på den istället.

Geek geek, I know..

Permalänk
Medlem
Skrivet av StrydeR:

{...}

Jag använder mig av systemet Switchking , detta fungerar superbra och är inte speciellt dyrt att införa!

{...}

Det där tilltalade verklingen nörden i mig! Jag har tänkt investera i fjärrstyrning av lampor här hemma, men har tyckt att det känns jobbigt med en extra fjärrkontroll. Började gräva lite och kruxet jag har är att jag nästan bara kör Appleburkar hemma, och Switch Kings server- och klientmjukvaror finns bara till Windows/Linux då de är utvecklade i .NET. Synd! Får kanske hoppas på att de skriver om sin mjukvara till något som är OS X-kompatibelt, men då måste de förmodligen skriva om allt ifrån grunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wishie:

Det där tilltalade verklingen nörden i mig! Jag har tänkt investera i fjärrstyrning av lampor här hemma, men har tyckt att det känns jobbigt med en extra fjärrkontroll. Började gräva lite och kruxet jag har är att jag nästan bara kör Appleburkar hemma, och Switch Kings server- och klientmjukvaror finns bara till Windows/Linux då de är utvecklade i .NET. Synd! Får kanske hoppas på att de skriver om sin mjukvara till något som är OS X-kompatibelt, men då måste de förmodligen skriva om allt ifrån grunden.

Annars får du väl köra windows/linux virtuellt i osx o låta servern puttra på där? Den kräver inte mycket resurser alls. Eller får du köpa dig en raspberry pi för 500kr o installera linux på den. Det fina är att den bara drar 3 watt. Sedan har du ju switchkings app till din iphone som sägs funka fint.

Jag älskar switchking, när jag öppnar entré-dörren hemma så öppnas hall-lamporna Jag har olika ljus-scenarion för film, kväll,mys, natt etc etc och det bästa med alla utelampor är att jag äntligen slipper gå runt på alla timers och ställa om för skymning då detta nu sköts av switchking. Varje enhet kostar ca 150kr och är lätt att installera Känner mig som en säljare men detta är så sjukt kul att trixa med. Jag gjorde en beställning av prylar på ca 1400kr, detta installerade jag under en kväll i princip. Näste beställning gjorde jag dagen efter

Permalänk
Medlem

har mp3 för musik o datorn för spel har även min trogna nokia som levt i strax över 6 år nu
resten är vanliga grejer som funits sedan en tid tillbaks ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Inaktiv

Server
En del disk
Agerar webbserver, filserver, mumble.

Router
EEEPC
Debian

Switch
Gigabit, vlanar de 5 ip-adresserna
Har en WLAN accesspunkt kopplad till sig

Vanlig dator med skärm på rummet

Dator med touchskärm i hallen
Spelar julmusik
Spelar twister
Visar väder, städlistor etc, hemmaskriven webbsida som visas

Laptop etc

PS3 vid tv

Dator vid tv
ION i den
Streamar från server

Permalänk
Medlem
Skrivet av StrydeR:

Annars får du väl köra windows/linux virtuellt i osx o låta servern puttra på där? Den kräver inte mycket resurser alls. Eller får du köpa dig en raspberry pi för 500kr o installera linux på den. Det fina är att den bara drar 3 watt. Sedan har du ju switchkings app till din iphone som sägs funka fint.

Jag älskar switchking, när jag öppnar entré-dörren hemma så öppnas hall-lamporna Jag har olika ljus-scenarion för film, kväll,mys, natt etc etc och det bästa med alla utelampor är att jag äntligen slipper gå runt på alla timers och ställa om för skymning då detta nu sköts av switchking. Varje enhet kostar ca 150kr och är lätt att installera Känner mig som en säljare men detta är så sjukt kul att trixa med. Jag gjorde en beställning av prylar på ca 1400kr, detta installerade jag under en kväll i princip. Näste beställning gjorde jag dagen efter

Jo precis, jag kollade i App Store och deras app såg bra ut och hade fått bra recensioner. Jag har iofs en Linuxburk som en enklare webbserver är hemma, men den är tänkt som dedikerad webbserver och inget annat. Hmm.. Virtuellt kommer säkert att fungera, men jag är rädd att den ändå kommer att käka lite för mycket kräm för att värden (det blir på min Mac Mini som agerar HTPC/seed box isf) ska kunna sköta sina övriga uppgifter utan problem. Tål att tänkas på. Det verkar helt klart vara en bra lösning! Får jag fråga hur du har gjort med entrédörren, en sensor som känner av dörrens läge eller hur funkar det?

Jag förstår absolut din upphetsning, jag är lite likadan själv med det jag har hemma hos mig. Jag är sjukt nöjd över min torrentsetup till exempel. På HTPCn kör jag en torrentklient som är konfad att kolla i en katalog som delas ut via Dropbox. Om jag sedan är på jobbet, på tunnelbanan, eller utomlands och kommer på att jag vill se en film när jag kommer hem, så går jag in med mobilen och lägger till en .torrent-fil i den katalogen i Dropbox. Torrentklienten snappar upp den, och börjar tanka hem. Sedan när den är hemtankad och klar så triggas ett script som först och främst avgör om det som laddats hem är rarat eller inte. Om det är rarat så packar den upp. Sedan avgör scriptet ifall det är är en film eller ett serieavsnitt (enda jag har stöd för än så länge, men bear with me) som har laddats hem. I båda fallen kommer filmfilen att antingen kopieras eller flyttas (beroende på om den var rarad eller inte) till NASen, men med den skillnaden att om det är en serie så flyttas den till /serier/{seriens namn}/{säsong}/. Om det är film hamnar den bara rätt och slätt i /movies/. Efter det så kollar scriptet på Undertexter.se om det finns en subtitle för den exakta rellen jag har valt, och om det gör det så tar den hem undertexten, packar upp, och tar bort zip-filen igen. Sist av allt så plockas det nya serieavsnittet/filmen upp av Plex som indexerar upp den i mitt mediabibliotek, och jag kan direkt se den från webb-GUI:et, mobilen eller direkt på HTPCn. Sjukt automagiskt! Sånt uppskattar jag,

Det finns dock hur mycket förbättringspotential i detta, än är jag inte helt nöjd. Till exempel skulle jag vilja ha stöd för att ladda hem en hel säsong av en serie, eller en hel serie. Jag skulle också vilja att den kan kolla efter undertexter i andra källor än bara Undertexter.se. En till grej jag skulle vilja ha är stöd för fler format än rar/zip. Men men, Rom byggdes inte på en dag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wishie:

Jo precis, jag kollade i App Store och deras app såg bra ut och hade fått bra recensioner. Jag har iofs en Linuxburk som en enklare webbserver är hemma, men den är tänkt som dedikerad webbserver och inget annat. Hmm.. Virtuellt kommer säkert att fungera, men jag är rädd att den ändå kommer att käka lite för mycket kräm för att värden (det blir på min Mac Mini som agerar HTPC/seed box isf) ska kunna sköta sina övriga uppgifter utan problem. Tål att tänkas på. Det verkar helt klart vara en bra lösning! Får jag fråga hur du har gjort med entrédörren, en sensor som känner av dörrens läge eller hur funkar det?

Jag förstår absolut din upphetsning, jag är lite likadan själv med det jag har hemma hos mig. Jag är sjukt nöjd över min torrentsetup till exempel. På HTPCn kör jag en torrentklient som är konfad att kolla i en katalog som delas ut via Dropbox. Om jag sedan är på jobbet, på tunnelbanan, eller utomlands och kommer på att jag vill se en film när jag kommer hem, så går jag in med mobilen och lägger till en .torrent-fil i den katalogen i Dropbox. Torrentklienten snappar upp den, och börjar tanka hem. Sedan när den är hemtankad och klar så triggas ett script som först och främst avgör om det som laddats hem är rarat eller inte. Om det är rarat så packar den upp. Sedan avgör scriptet ifall det är är en film eller ett serieavsnitt (enda jag har stöd för än så länge, men bear with me) som har laddats hem. I båda fallen kommer filmfilen att antingen kopieras eller flyttas (beroende på om den var rarad eller inte) till NASen, men med den skillnaden att om det är en serie så flyttas den till /serier/{seriens namn}/{säsong}/. Om det är film hamnar den bara rätt och slätt i /movies/. Efter det så kollar scriptet på Undertexter.se om det finns en subtitle för den exakta rellen jag har valt, och om det gör det så tar den hem undertexten, packar upp, och tar bort zip-filen igen. Sist av allt så plockas det nya serieavsnittet/filmen upp av Plex som indexerar upp den i mitt mediabibliotek, och jag kan direkt se den från webb-GUI:et, mobilen eller direkt på HTPCn. Sjukt automagiskt! Sånt uppskattar jag,

Det finns dock hur mycket förbättringspotential i detta, än är jag inte helt nöjd. Till exempel skulle jag vilja ha stöd för att ladda hem en hel säsong av en serie, eller en hel serie. Jag skulle också vilja att den kan kolla efter undertexter i andra källor än bara Undertexter.se. En till grej jag skulle vilja ha är stöd för fler format än rar/zip. Men men, Rom byggdes inte på en dag!

I entrédörren har jag skruvat dit en magnetkontakt som skickar signaler till tellsticken (switchking) när dem separeras och när dem går ihop. Magnetkontakten reggas av switchking nör den sänder signaler första gången genom att separera dem. Man sätter switchking i ett så kallat avlyssningsläge, sedan triggar man enheten och ger den ett namn. När sedan datakällan är reggad skapar man scenario som triggas genom bestämda regler, i detta fall vid regeln: entrédörr = PÅ jag har tempsensorer på nedervning, övervåning, i kylen och i frysen samt en i krypgrunden som håller koll på värdena, jag får ut historiska grafer på dessa. Regler kan skapas för att trigga saker vid olika värden på allt givetvis. Ja endast fantasin sätter gränserna.

Härlig lösning med nedladdningen, teknik som förenklar vardagen är underbart! Jag försöker hålla mig till teknik jag har någerlunda nytt av, använder man det inte i vardagen mister det lite sin glans. Egentligen hade jag velat sätta upp en virtuell miljö och skapat en virtuell dator till varje tjänst jag kör men, har jag behovet? nej.. Jag klarar mig bra med min serverburk som dessutom är min studiodator. Det som är bra med den är att den har kräm nog att köra mina prylar men samtidigt snål nog att dra precis över 100watt.

Angående din linuxwebserver så tycker jag absolut att du skall köra switchking på den. I windows är det ca 6 tjänster som körs och dem tar inte alls mycket minne eller cpu. Du lär knappast märka att det ens körs. Hör av dig om du kör igång med projektet, alltid kul o höra hur det går!

Permalänk
Medlem
Skrivet av StrydeR:

I entrédörren har jag skruvat dit en magnetkontakt som skickar signaler till tellsticken (switchking) när dem separeras och när dem går ihop. Magnetkontakten reggas av switchking nör den sänder signaler första gången genom att separera dem. Man sätter switchking i ett så kallat avlyssningsläge, sedan triggar man enheten och ger den ett namn. När sedan datakällan är reggad skapar man scenario som triggas genom bestämda regler, i detta fall vid regeln: entrédörr = PÅ jag har tempsensorer på nedervning, övervåning, i kylen och i frysen samt en i krypgrunden som håller koll på värdena, jag får ut historiska grafer på dessa. Regler kan skapas för att trigga saker vid olika värden på allt givetvis. Ja endast fantasin sätter gränserna.

Härlig lösning med nedladdningen, teknik som förenklar vardagen är underbart! Jag försöker hålla mig till teknik jag har någerlunda nytt av, använder man det inte i vardagen mister det lite sin glans. Egentligen hade jag velat sätta upp en virtuell miljö och skapat en virtuell dator till varje tjänst jag kör men, har jag behovet? nej.. Jag klarar mig bra med min serverburk som dessutom är min studiodator. Det som är bra med den är att den har kräm nog att köra mina prylar men samtidigt snål nog att dra precis över 100watt.

Angående din linuxwebserver så tycker jag absolut att du skall köra switchking på den. I windows är det ca 6 tjänster som körs och dem tar inte alls mycket minne eller cpu. Du lär knappast märka att det ens körs. Hör av dig om du kör igång med projektet, alltid kul o höra hur det går!

Ah, vad trevligt! Såg ut att vara en relativt enkel montering, och inte så dyr heller. Vars kring dörren har du monterat den? Den skickar alltså viss en signal om dörren öppnas, och en annan signal om dörren stängs? Jag tänkte att det annars kanske kan hamna i osynk, att dörren visas som öppen i Switch King när den i själva verket är stängd.

Ja men absolut, om tekniken inte gör livet enklare så är det precis som du säger, den tappar lite av sin glans. Helst ska man sätta upp det en gång, och sedan ska det bara fungera. Det är därför din TellStick-lösning tilltalar mig.

Jag ska fundera på saken om att eventuellt låta webbservern här hemma även agera Switch King-server, jag kommer förmodligen att köpa in fjärrstyrning av lamporna här hemma hur som helst och har man det fixat så är ju steget lite kortare till att köra Switch King. Jag är dock lite rädd att jag inte kommer att kunna utnyttja det fullt ut, utan att jag bara kommer kunna styra belysningen. Jag bor i en möblerad andrahandslägenhet nu så jag är lite begränsad i vad jag kan göra vad gäller installation av brytare och liknande, jag vill inte göra för mycket helt enkelt. Men har du tips på andra saker som man skulle kunna fjärrstyra kring en lägenhet förutom belysning? Vad som helst som kan hjälpa mig att motivera en satsning på Switch King för mig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Mer fancy än så är det inte än, men såfort jag kan så ska jag försöka byta ut låset i ytterdörren mot ett system som i många nya bilar, att har man nyckeln med sig så öppnas dörren automatiskt, annars är det låst

Detta är jag också sugen på. Någon som vet hur?

Visa signatur

Asus Maximus Impact VII, Intel i7 4970k, Kingston HyperX 16GB, MSI 980 GTX Gaming, Be Quiet! Dark Power Pro10 750W, Vattenkylt, Corsair 250D
Server: Intel 1240v2, 16GB, Supermicro x9sca-f, Antec P182
MacbookPro 15"

Permalänk
Medlem

Server 1:
NAT:ar trafik
webserver
filserver
teamspeak
minecraft
CS:go
Irssi
m.m.
intel i5 quad, 8gb ram, 7x2tb raid5 lagring, 2x320gb speglade för OS

Server2:
ESXi - labbmiljöer
-AD
-Filserver (för AD)
-några linux distar

Speldatorn/media datorn:
Spelar upp media från server1 via samba.
Spelar lite spel
allt i allo dator helt enkelt.

Förstärkare
tar in PS3, tv, dator
skjuter detta till ett 5.1 system och en EH-TW3200 på en 108" duk

Hemautomatisering:
Kör wifi-ir och sedan en ir-RF hemma, så jag kan styra nexa strömbrytare.
Kan via iphone / ipad styra lampor och projektorn.

Gbit körs i hela lanet, in kommer det 100/100 från världen.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olol:

Server 1:
NAT:ar trafik
webserver
filserver
teamspeak
minecraft
CS:go
Irssi
m.m.
intel i5 quad, 8gb ram, 7x2tb raid5 lagring, 2x320gb speglade för OS

Server2:
ESXi - labbmiljöer
-AD
-Filserver (för AD)
-några linux distar

Speldatorn/media datorn:
Spelar upp media från server1 via samba.
Spelar lite spel
allt i allo dator helt enkelt.

Förstärkare
tar in PS3, tv, dator
skjuter detta till ett 5.1 system och en EH-TW3200 på en 108" duk

Hemautomatisering:
Kör wifi-ir och sedan en ir-RF hemma, så jag kan styra nexa strömbrytare.
Kan via iphone / ipad styra lampor och projektorn.

Gbit körs i hela lanet, in kommer det 100/100 från världen.

Jäkligt skysst setup! Har börjat fundera på att sätta upp ESXi hemma också men känner inte att jag har nyttan av det riktigt. Vad drar din maskin som kör labbmiljön i watt? Är väldigt sugen på att satsa på lite seriösare hårdvara för att köra en virtuell miljö och då även använda hårdvaran som alternativ uppvärmningskälla

Kan tillägga att jag också kör lite filserver för privat bruk samt konfad vpn för nätåtkomst med laptop när man är ute på resande fot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjocko:

Detta är jag också sugen på. Någon som vet hur?

Ej hört om detta, återkom gärna om du får reda på något, pris osv. Kan bli intressant

Skrivet av Wishie:

Ah, vad trevligt! Såg ut att vara en relativt enkel montering, och inte så dyr heller. Vars kring dörren har du monterat den? Den skickar alltså viss en signal om dörren öppnas, och en annan signal om dörren stängs? Jag tänkte att det annars kanske kan hamna i osynk, att dörren visas som öppen i Switch King när den i själva verket är stängd.

Ja men absolut, om tekniken inte gör livet enklare så är det precis som du säger, den tappar lite av sin glans. Helst ska man sätta upp det en gång, och sedan ska det bara fungera. Det är därför din TellStick-lösning tilltalar mig.

Jag ska fundera på saken om att eventuellt låta webbservern här hemma även agera Switch King-server, jag kommer förmodligen att köpa in fjärrstyrning av lamporna här hemma hur som helst och har man det fixat så är ju steget lite kortare till att köra Switch King. Jag är dock lite rädd att jag inte kommer att kunna utnyttja det fullt ut, utan att jag bara kommer kunna styra belysningen. Jag bor i en möblerad andrahandslägenhet nu så jag är lite begränsad i vad jag kan göra vad gäller installation av brytare och liknande, jag vill inte göra för mycket helt enkelt. Men har du tips på andra saker som man skulle kunna fjärrstyra kring en lägenhet förutom belysning? Vad som helst som kan hjälpa mig att motivera en satsning på Switch King för mig själv.

Tjah, allt som har en strömkontakt kan du ju fjärra via dosorna i väggen. Jag styr t.ex. förstärkaren till tv/htpc med switchking också. Vissa styr motorvärmare till bilen när viss temperatur uppnås (lite svårt för dem som bor i lägenhet dock. Däremot kan man ju koppla in innanliggande brytare om man inte river ner något vilket man sällen behöver göra för kontakter, dock är det lite jobb att skruva ur allt igen när/om man skall flytta. Nu vill jag inte upmuntra till att trixa med starkström om man inte kan hantera det. Dock antar jag att du har det sunda förnuftet och drar proppen innan du ger dig in och kikar Oftast är det ju bara att bräcka up ytterhöljet sedan sitter insatsen med några skruvar så får du ut allt. Kolla dock med någon el-kunnig om du är osäker!

Permalänk

Dator, (Snart)Nexus 4 och en EXTREM JÄVLA SEG RPI! Hjälp?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Dator, (Snart)Nexus 4 och en EXTREM JÄVLA SEG RPI! Hjälp?

seg RPI?