Allt-i-ett-datorer på uppgång – förväntad ökning 20 procent under 2013

Permalänk
Melding Plague

Allt-i-ett-datorer på uppgång – förväntad ökning 20 procent under 2013

Försäljningen av allt-i-ett-datorer väntas öka med hela 20 procent under 2013, mycket tack vare Windows 8 och nya modeller med pekskärmar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har ingen personlig erfarenhet av dem. De är definitivt smidiga, och känns för mig som ett bättre alternativ än vad många idag använder sina notebooks till; Platssparande snarare än portabla.
Det är ingenting för entusiaster, men vi blir ju färre..

Permalänk
Inaktiv

Observera att 20% av ett väldigt liten mängd är fortfarande väldigt få datorer.

Permalänk
Medlem

Ärligt talat förstår jag fortfarande inte poängen med dessa. Klumpiga som en stor skärm och klen som en laptop. Visst, du slipper ett chassi som står under bordet, men det är ändå en absolut lättaste delen att placera ut.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Inaktiv

Jag tvivlar ju starkt på att det är just pg.a Windows 8 - det är ju en hel del "statistik" som Microsoft kastar omkring sig just nu för att rättfärdiga sitt nya Windows...

Permalänk
Inaktiv

Hade dom inte varit så dyra (prestanda/kr) så hade jag förmodligen ägt en nu.

Vilken dröm!

Permalänk
Master of Overkill

Sån hade ju varit nice som övervaknings dator på jobbet.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Hade varit skoj om någon tillverkare tog fram AIO-barebones, med eller utan färdigmonterad skärmpanel och med några alternativ på djupet (t.ex. slim, medium, fat). Jag hade tagit en 27" fat i så fall, och packat den med valfritt innehåll.

HP har ju ett chassi som är åt det hållet, men det är för mycket hp-special om jag minns rätt, och så finns det väl bara en storlek?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Hade bestämt mig för att köpa den här generationens iMac när den släpptes. Men kunde inte ana att de 2012 fortsätter att pumpa ut modeller med 512mb vram
Om jag inte minns fel så fanns modellen över instegsmodellen med 1gb vram?! (rätta mig om jag har fel).
Men 512mb på samtliga modeller med 1080p?!
Och 1gb för 2560x1440?! XD Visst.. dyraste modellen går att konfigurera till 2gb men aldrig i mitt liv att jag köper en dator för de pengarna.
Nä.. Hoppas att nästa uppgradering iMacs släpps tidigare den här gången. Helst i samband med Haswell och då med retina display på samtliga modeller. DÅ köper jag. Annars ska jag luska reda på någon begagnad istället.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
99:e percentilen

Jag har ännu inte sett någon med bra och balanserad prestanda. Min kusin spelar Battlefield 3 på en iMac 27" med ett HD 6770M. Han måste spela på Low i 1280x720. Inte jätteroligt på den skärmen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Ärligt talat förstår jag fortfarande inte poängen med dessa. Klumpiga som en stor skärm och klen som en laptop. Visst, du slipper ett chassi som står under bordet, men det är ändå en absolut lättaste delen att placera ut.

Jag fattar inte heller poängen. Det måste ju vara en inredningsaspekt som styr det. Den är klumpig som en stationär, men svag och oflexibel som en laptop. Inga fördelar alls.

Att gömma ett chassi är ju inte speciellt svårt och skärmen är ju lika ful (eller snygg) som en vanlig skärm.

Enda anledningen jag kan komma på är om man vill ha en stor skärm, och en någorlunda snygg dator. De flesta snygga chassin säljs ju lösa, så kan man inte skruva ihop sin egen dator (vilket 90% inte kan och ytterligare 9 % slutat med under de senaste 10 åren) så måste man ju ha en ful märkesdator. Men då måste det väl ändå var bättre att bara skaffa en stor skärm till sin laptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Sån hade ju varit nice som övervaknings dator på jobbet.

Vi har gjort egna AIO genom att fästa en Zotax på VESA-fästet av en vanlig skärm och har den just för övervakning. Nackdelen är att man måste rulla de olika systemen, jag hoppas dessa AIO erbjuder möjligheten att ansluta flera skärmar så man kan se flera system parrallellt, det vore optimalt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vi har gjort egna AIO genom att fästa en Zotax på VESA-fästet av en vanlig skärm och har den just för övervakning. Nackdelen är att man måste rulla de olika systemen, jag hoppas dessa AIO erbjuder möjligheten att ansluta flera skärmar så man kan se flera system parrallellt, det vore optimalt.

Vi har letat länge här på IT avdelningen efter något sånt då vi bara har whiteboard nu som anteckning och våra vanliga skärmar

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

De flest som köper dator har väl inte lika mycket koll som vi sweclockare, är väl därför de säljer så bra.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Jag fattar inte heller poängen. Det måste ju vara en inredningsaspekt som styr det. Den är klumpig som en stationär, men svag och oflexibel som en laptop. Inga fördelar alls.

Att gömma ett chassi är ju inte speciellt svårt och skärmen är ju lika ful (eller snygg) som en vanlig skärm.

Enda anledningen jag kan komma på är om man vill ha en stor skärm, och en någorlunda snygg dator. De flesta snygga chassin säljs ju lösa, så kan man inte skruva ihop sin egen dator (vilket 90% inte kan och ytterligare 9 % slutat med under de senaste 10 åren) så måste man ju ha en ful märkesdator. Men då måste det väl ändå var bättre att bara skaffa en stor skärm till sin laptop.

Men glöm inte sladdarna! folk betalar vad som helst för att slippa sladdar!
Köper du en skärm/tgb/mus till laptopen slipper du inte sladdarna heller.

Permalänk
Medlem

Perfekt plattform för Fusion.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Måhända att AIO-datorer inte är en hemsk idé - men touchscreen... Stackars axlar säger jag bara

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

men pekskärm... vill man ha det i hemmamiljö? jag vill inte ha chipsfingrar över hela skärmen. Jag står ut med det på telefonen och ipaden men där går gränsen, man putsar ju på den konstant. Och det här går ju inte hand i hand med spelindustrin som kräver mer o mer vartannat år. Vem vill byta ut allt så fort det blir lite krävande? sinnessjukt! jag blir uppriktigt sagt orolig av vad som händer efter 2015 nu när AMD och Intel har sina planer på allt integrerat.

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem

ojdå, då kommer snart imac få touch screen, och apple säga "Revolutionerande Nytt" och sen lämna in patent ansökan och stämma alla andra företag som gör (allt i ett datorer)

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicis:

men pekskärm... vill man ha det i hemmamiljö? jag vill inte ha chipsfingrar över hela skärmen. Jag står ut med det på telefonen och ipaden men där går gränsen, man putsar ju på den konstant. Och det här går ju inte hand i hand med spelindustrin som kräver mer o mer vartannat år. Vem vill byta ut allt så fort det blir lite krävande? sinnessjukt! jag blir uppriktigt sagt orolig av vad som händer efter 2015 nu när AMD och Intel har sina planer på allt integrerat.

Man kanske inte köper dessa om man ska spela på datorn. Sen får du själv se till att tvätta dig om fingrarna när du ska ta i saker, om du vill slippa skit på skärmar och tangentbord mm.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Jag tvivlar ju starkt på att det är just pg.a Windows 8 - det är ju en hel del "statistik" som Microsoft kastar omkring sig just nu för att rättfärdiga sitt nya Windows...

Du tror att många med windows 7 tycker att pekskärm är ett bra alternativ? Hela grejen med windows 8 är ju att det marknadsförs som att det är anpassat för pekskärmar, om folk använder det i någon större utsträckning återstår väl att se, men kan tänka mig att man använder det när man startar typ första applikationen efter att datorn startat.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Snusfri

Dessa datorer är inte för P12 spelandes människor som doppar nävarna konstant i chipsskålen och halsar cola.
De är till för vanliga svenssons som vill ha en snygg och enkel dator för bankärenden, lite surf på facebook, youtube och liknande.

Sen är det humor att folk kommer med kommentarer som "stackars axlar", "sjukt oergonomiskt" och liknande när det gäller touchpanelerna.
Touchen är ett komplement för att tex starta program, scrolla, använda i lite enklare facebook-spel osv, det är INTE tänkt att ersätta mus och tangentbord.

Vore trevligt om folk kunde tänka lite längre än näsan räcker och se att olika människor har olika behov och använder datorn på ett annat sätt än vad vi "Swecare" gör.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd

näää ruttna frukten kommer stoppa alla andra från allt i ett dator

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Räknar de in surfplattorna i statistiken? De om något uppfyller kriterierna på en dator som integrerats i en pekskärm.

Permalänk
Medlem

Intressant utveckling. Det är ju naturligtvis inte kanske det mest optimala för "Gamers" men för all dagligt bruk eller arbete så är det rent fantastiskt med allt i ett datorer. Rent och snyggt plats för andra saker och lättare att hålla rent omkring sig. På kontor med massa papper och annat som behöver sin plats så är det inte direkt aktuellt med ett full tower och massa kablar.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Kan överväga en sån här maskin i köket eller liknande men inte på mitt egna skrivbord. Ergonomiskt ägs dock touch biten sönder av mus och tangentbord när det gäller dator(oavsett form). Tvärt om är det däremot för plattor.

Permalänk
Skrivet av THB:

Dessa datorer är inte för P12 spelandes människor som doppar nävarna konstant i chipsskålen och halsar cola.
De är till för vanliga svenssons som vill ha en snygg och enkel dator för bankärenden, lite surf på facebook, youtube och liknande.

Sen är det humor att folk kommer med kommentarer som "stackars axlar", "sjukt oergonomiskt" och liknande när det gäller touchpanelerna.
Touchen är ett komplement för att tex starta program, scrolla, använda i lite enklare facebook-spel osv, det är INTE tänkt att ersätta mus och tangentbord.

Vore trevligt om folk kunde tänka lite längre än näsan räcker och se att olika människor har olika behov och använder datorn på ett annat sätt än vad vi "Swecare" gör.

Men är det värt fingeravtryck på panelen för något som bara är ett komplement?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Man kanske inte köper dessa om man ska spela på datorn. Sen får du själv se till att tvätta dig om fingrarna när du ska ta i saker, om du vill slippa skit på skärmar och tangentbord mm.

Hahaha du ska bara veta vad som ligger i skrivbordslådan, babywipes för händerna, trasor för skärm och tangentbord. Börjar undra om man ska bli som Michael Jackson eller Howard Hughes och bo som en enstöring. Torkar av nån grejerna minst en gång om dagen.

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Skrivet av THB:

Dessa datorer är inte för P12 spelandes människor som doppar nävarna konstant i chipsskålen och halsar cola.
De är till för vanliga svenssons som vill ha en snygg och enkel dator för bankärenden, lite surf på facebook, youtube och liknande.

Sen är det humor att folk kommer med kommentarer som "stackars axlar", "sjukt oergonomiskt" och liknande när det gäller touchpanelerna.
Touchen är ett komplement för att tex starta program, scrolla, använda i lite enklare facebook-spel osv, det är INTE tänkt att ersätta mus och tangentbord.

Vore trevligt om folk kunde tänka lite längre än näsan räcker och se att olika människor har olika behov och använder datorn på ett annat sätt än vad vi "Swecare" gör.

Netbooks var också menade som komplement, se vad som hände med det...

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Det är ingenting för entusiaster, men vi blir ju färre..

Tror inte vi blir färre, potentiellt fler med tanke på att generationsskiften sker och datoranvändningen per capita ökar som helhet. Mina mor och farföräldrar lär aldrig använda en PC, men när jag når den åldern/situationen lär jag dock fortfarande använda en dator till vad jag behagar.

Men helt klart, dessa datorer är inte för entusiaster. De är till för folk som surfar nätet, chattar facebook, shoppar på nelly eller whatever. Deras utformning och prestanda bör inte entusiastgruppen klaga på IMO. Ofta så funkar de perfekt till de här basala ändamålen.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro