Duger denna som webbserver och epostserver

Permalänk

Duger denna som webbserver och epostserver

http://www.dustin.se/product/5010639053/dell-poweredge-r210-i...

Vi har en sådan idag för en intern sida samt kameraövervakning så den går inte direkt tungt. Frågan är då om den även skulle orka med att hålla igång en företagshemsida där större delen av trafiken kommer handla om gruppträningsbokningar och annat träningsrelaterat?
Det är svårt att uppskatta någon siffra på antalet besökare då vår befintliga sida ligger på en server (hos en konsult) som vi egentligen inte har någon kontroll över och kan därmed heller inte se någon statistik.
E-posten handlar om företagets e-post så det är runt 10-20 e-postkonton med uppskattningsvis ett tiotal mail om dagen per konto.

Servern kör Ubuntu Server, Apache, PHP och MySQL samt K/Motion för kameraövervakningen.
Anslutning till omvärlden ligger på 100/100 fiber och möjligheter för 1000/1000 finns men det blir nog inte ekonomiskt försvarbart.

Permalänk
Medlem

Det bör inte vara några problem. Annars kanske ni kan köra eposten via google apps. Förr kunde man få gratis för så pass få användare men tror inte att gratisversionen är kvar längre. Kör själv google apps gratisversion för mailkontot på min hemsida och det funkar ju.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Squall Leonhart:

http://www.dustin.se/product/5010639053/dell-poweredge-r210-i...

Vi har en sådan idag för en intern sida samt kameraövervakning så den går inte direkt tungt. Frågan är då om den även skulle orka med att hålla igång en företagshemsida där större delen av trafiken kommer handla om gruppträningsbokningar och annat träningsrelaterat?
Det är svårt att uppskatta någon siffra på antalet besökare då vår befintliga sida ligger på en server (hos en konsult) som vi egentligen inte har någon kontroll över och kan därmed heller inte se någon statistik.
E-posten handlar om företagets e-post så det är runt 10-20 e-postkonton med uppskattningsvis ett tiotal mail om dagen per konto.

Servern kör Ubuntu Server, Apache, PHP och MySQL samt K/Motion för kameraövervakningen.
Anslutning till omvärlden ligger på 100/100 fiber och möjligheter för 1000/1000 finns men det blir nog inte ekonomiskt försvarbart.

Hej!

Kan du logga in på servern och köra dem här komandona och kopiera in resultatet?
(köres var för sig)

uptime (ger upptid/belastning osv)
free -m (visar ledig minnesmängd.)

Så vi kan se hur belastningen på servern ser ut i dagsläget.

Just för mail så är det inga direkt problem, då det i dem klasserna inte ens skulle göra så att load skulle öka då det är relativt små mängder.
Angående hemsidan så är det lite samma sak där, fast det är mer beroende på hur optimerad eran hemsida är, och omni kan lägga en cache framför eran företags sida som tar den mest krävande belastningen (så att inte php osv behöver genereras om vid varje besökare).

Men det är sådant som märks om ni måste lägga till en cache före eller inte då ni flyttat över hemsidan.

Klistra in resultaten från komandona så kan vi ge lite mer råd.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk

En kvaliciferad gissning är att den belastningen som maskinen har i dagsläget skulle en 486DX/66 klara utan vidare, en vanlig desktop-pc skulle klara av detta galant. Dock är det lite annorlunda med redundans och kvalité på prylarna.

Visa signatur

--
Mats

Permalänk

Knappt någon belastning alls just nu. Även om kameroran för stunden är avstängda så tror jag inte att belastningen lär öka nämnvärt mycket med Kmotion.

Skrivet av PowerNet:

Hej!

Kan du logga in på servern och köra dem här komandona och kopiera in resultatet?
(köres var för sig)

uptime (ger upptid/belastning osv)

14:48:57 up 8 days, 6:07, 1 user, load average: 0.00, 0.01, 0.05

Citat:

free -m (visar ledig minnesmängd.)

total used free shared buffers cached Mem: 7976 1616 6360 0 218 863 -/+ buffers/cache: 534 7442 Swap: 8183 0 8183

Jag fick för övrigt veta att antalet sidvisningar med nuvarande sida ligger på 20 000 per dygn under bra dagar så att säga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Squall Leonhart:

Knappt någon belastning alls just nu. Även om kameroran för stunden är avstängda så tror jag inte att belastningen lär öka nämnvärt mycket med Kmotion.

14:48:57 up 8 days, 6:07, 1 user, load average: 0.00, 0.01, 0.05

total used free shared buffers cached Mem: 7976 1616 6360 0 218 863 -/+ buffers/cache: 534 7442 Swap: 8183 0 8183

Jag fick för övrigt veta att antalet sidvisningar med nuvarande sida ligger på 20 000 per dygn under bra dagar så att säga.

Hej!

Jag skulle nog säga att den servern skulle nog kunna klara av det utan några större bekymmer.

Såklart beroende på hur eran hemsida är uppbyggd (om det är mycket php/mysql intensivt), och om du själv har erfarenhet av att optimera t.ex. apache/php och kanske lägga till en cache för att minska belastningen direkt mot apache (med php/mysql), så kan t.ex. en varnish med optimerad cache vara väl användbart.

Om du har möjlighet att lägga upp eran företags sida på denna servern, och sen kunna köra lite olika lasttester och se hur maskinen reagerar med en viss belastning.

Hur reagerar den med 50 besökare åt gången? lika med 100 eller mer? (hur beter den sig/hur mycket ökar load?)
Vid vilken load börjar sidan bli nästintill oanvändbar? (vid vilken load/besökarantal börjar sidan ge felmeddelanden/inte laddas?)
Upptäcka delar i apache/php som kan optimeras, lägga på en cache framför php etc etc. (ex varnish)

Har ni flera ip adresser? isåfall kan ni köra t.ex. nginx som webbserver för hemsidan på en ip och köra eran interna sida på apache på en annan ip?
Lika så så kan ni om ni har flera ip adresser dela upp och lägga allt statiskt material så attdet går genom en cache före det når själva webbservern.

För att få snabbt system så handlar det om att kunna optimera apche/php/mysql osv och även använda en cache för att cacha filer i RAM minnet för att minska belastningen mot disk/cpu.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Kan nog hålla med de andra i tråden att servern alldeles säkert orkar med tjänsterna. Jag tänkte ställa några motfrågor istället.

Varför skall ni ta hem mailen och hemsidan? Är det för att spara pengar? Flexibilitet?

Jag tänker väl närmast på att om det kanske är viktigt för er att er hemsida alltid fungerar?
Jag personligen hade ju aldrig lagt den på den enklaste servern som går att köpa som dessutom inte kör ECC eller ens har dubbla nätagg.
Så om nätagget smäller så är ni utan epost och företagswebb i upp till två arbetsdagar förutsatt att ni har dagen efter-garanti. Klarar ni det?

Vidare så är jag alltid skeptisk till att lägga alla ägg i samma korg. Om ni kör kameraövervakning, epost och företagswebben i samma server, vad händer om den går sönder? Backup? Om den har hand om bokningar så består ju hemsidan av föränderlig information som måste tas backup på flera gånger om dagen.
Hur hanterar man det själv på ett smidigt sätt?

Givetvis går allt det att lösa. Men frågan man skall ställa sig vill man det? Vad vinner man på det? Skall man sätta upp hela lösningen själv för "eget" bruk eller skall man köpa tjänsten av någon som har en färdig lösning. De flesta leverar ju en sån tjänst för någon tusenlapp om året. Räknar man normal timpeng för en vanlig anställd så får lösningen endast ta ca 4-6h arbetstid att sätta upp underhålla för att gå jämnt upp första året. Räknar man på säg 3 år så ökar tiden till ca 12-18h h totalt under tre år. Säg dessutom att man skall patcha maskinen 3ggr per år och det tar 1h/gång så har man 3-9h att sätta upp och migrera webben och mailen. Annars så kostar det mer att ha det inhouse.

Visst kan man ju räkna bort arbetstid, om man jobbar gratis. Jag jobbar inte gratis iaf. Jag vet inte hur ni gör?

// Hans

Visa signatur

"Man kan aldrig vara bäst ändå så.. "

// Haseman

Permalänk

Blev lite sent svar.

Det där är frågor jag också ställt mig själv och ärligt talat hade jag överlåtit detta till någon annan. Till exempel Binero då jag använt dem både privat och via detta företag.
Men då har jag en chef eller snarare två bröder som äger företaget som också är allergiska mot hyrda produkter/tjänster. De vill helst äga allt som har med företaget att göra och nu vill de plocka hem allt som har med företagets verksamhet att göra för egen regi.
Jag ska dock se om det går att övertala dem till ett vettigare alternativ som innebär bättre garantier för våra kunder och mindre besvär för mig som servicetekniker.

Permalänk
Medlem

Lycka till!

Det är inget fel i att äga saker. Det blir många gånger billigare. Men då pratar vi om saker, fysiska ting. Inte tjänster. Att tro att man bara för att man är företag kan hålla på att göra ALLT är fel. Det är ett "källarföretagartänk".

Skall man kunna växa ur källaren så behöver man fokusera på det man tjänar pengar på. Inte tro att man sparar pengar genom att göra ALLT själv. Ekonomi är en en sån klockren sak. En duktig redovisningskonsult tar ca 450-500 kr/h. De jobbar ungefär dubbelt till 3 gånger som fort som en vanlig dödlig när det kommer till bokföring. De kan dessutom de flesta regler och kan därför planera ekonomin och maxa vinsten. Varför skall man göra det själv då för?? Tjänar man så lite på sitt företagande så tycker man jag skall fundera starkt på om man skall fortsätta öht.

Samma resonemang gäller IT.

Vad man än pysslar men så skall man fortsätta och fokusera på det och på att tjäna sina kunder där och ge bästa servicen och hålla rimliga priser. Det är det man tjänar pengar på här i världen. Inte av att ha principer och dö i förtid

Visa signatur

"Man kan aldrig vara bäst ändå så.. "

// Haseman