Permalänk

byta ut vatten mot olja (vattenkylning)

Hej jag sitter just nu med vattenkylning och jag funderar på att byta ut vattnet mot olja, men har lite funderingar angående det.

1. Kommer jag få sämre kylning?
2. Är det svårt att göra rent hela loopen om jag vill ha vatten igen ist för olja?
3. Hur ska jag göra rent om jag vill gå tillbaka till vatten?
4. Vilken olja ska man använda?

Det som kyls i loopen just nu är prollen (core2duo E8400) ett grafikkort (RadeonHD 5750 1gb) ska även sätta in mitt andra 5750 i loopen sen när jag har vattenblock till den, ska även lägga till nordbryggan i loopen (eventuellt mosfet och ram minnen också om jag bestämmer mig för att börja överklocka mer än vad jag redan gjort).
Pumpen pumpar 500L/h, sitter med en enkel 120mms radiator (har ej råd med en till eller en större atm då jag är nybliven farsa
Anledningen till att jag funderar på att byta till olja är för att jag inte vill ha problemet att datorn går åt skogen om sonen min skulle få för sig att dra i slangarna när han blir äldre x) skulle inte vara kul om han döda speldatorn min x)

Visa signatur

AMD phenom II 965, DDR3 10gb corsair xms3, MSI 970A-G46, radeon hd 6970 bfbc2 edition, 1.5tb wd hdd, axp supernova 600W, cooler master haf xb, vattenkylning på gpu och cpu.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte rekommendera alls att välja olja, din pump lär inte må bra av detta då olja är trögare att pumpa runt. Om sonen drar i slangarna oavsett vad du har i systemet lär det bli tomt och datorn slå av pga överhettning. Kör du med avjoniserat vatten så leder detta inte ström heller så ingen större katastrof för delarna men värre för den lilla sonen om han får för sig att dricka vattnet, vilket inte hade vart bra med olja heller iofs.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Avstängd

Flytta datorn.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ten:

Jag skulle inte rekommendera alls att välja olja, din pump lär inte må bra av detta då olja är trögare att pumpa runt. Om sonen drar i slangarna oavsett vad du har i systemet lär det bli tomt och datorn slå av pga överhettning. Kör du med avjoniserat vatten så leder detta inte ström heller så ingen större katastrof för delarna men värre för den lilla sonen om han får för sig att dricka vattnet, vilket inte hade vart bra med olja heller iofs.

Fast så fort vattnet blandas med partiklar som släpper från vattenblock/slangar och ev. damm så förblir det inte avjoniserat, och leder då ström.

Edit: TS borde bara låta sidan sitta på och skruva fast den med ordentliga tumskruvar.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Skrivet av GreenPotatis:

Hej jag sitter just nu med vattenkylning och jag funderar på att byta ut vattnet mot olja, men har lite funderingar angående det.

1. Kommer jag få sämre kylning?
2. Är det svårt att göra rent hela loopen om jag vill ha vatten igen ist för olja?
3. Hur ska jag göra rent om jag vill gå tillbaka till vatten?
4. Vilken olja ska man använda?

Det som kyls i loopen just nu är prollen (core2duo E8400) ett grafikkort (RadeonHD 5750 1gb) ska även sätta in mitt andra 5750 i loopen sen när jag har vattenblock till den, ska även lägga till nordbryggan i loopen (eventuellt mosfet och ram minnen också om jag bestämmer mig för att börja överklocka mer än vad jag redan gjort).
Pumpen pumpar 500L/h, sitter med en enkel 120mms radiator (har ej råd med en till eller en större atm då jag är nybliven farsa
Anledningen till att jag funderar på att byta till olja är för att jag inte vill ha problemet att datorn går åt skogen om sonen min skulle få för sig att dra i slangarna när han blir äldre x) skulle inte vara kul om han döda speldatorn min x)

Olja tar inte upp lika mycket värmeenergi som vatten. Någon typ av mineralolja brukar väl rekommenderas? Prova och kom tillbaka och berätta hur pass mycket sämre dina temps blir, jag väntar med spänning, det finns nog ingen som kan säga på förhand exakt hur mycket sämre det blir.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenPotatis:

Hej jag sitter just nu med vattenkylning och jag funderar på att byta ut vattnet mot olja, men har lite funderingar angående det.

1. Kommer jag få sämre kylning?
2. Är det svårt att göra rent hela loopen om jag vill ha vatten igen ist för olja?
3. Hur ska jag göra rent om jag vill gå tillbaka till vatten?
4. Vilken olja ska man använda?

Det som kyls i loopen just nu är prollen (core2duo E8400) ett grafikkort (RadeonHD 5750 1gb) ska även sätta in mitt andra 5750 i loopen sen när jag har vattenblock till den, ska även lägga till nordbryggan i loopen (eventuellt mosfet och ram minnen också om jag bestämmer mig för att börja överklocka mer än vad jag redan gjort).
Pumpen pumpar 500L/h, sitter med en enkel 120mms radiator (har ej råd med en till eller en större atm då jag är nybliven farsa
Anledningen till att jag funderar på att byta till olja är för att jag inte vill ha problemet att datorn går åt skogen om sonen min skulle få för sig att dra i slangarna när han blir äldre x) skulle inte vara kul om han döda speldatorn min x)

Om du rengör loopen först så kommer vattnet inte leda någon ström skadligt på ett bra tag,

Permalänk

okay, kommer skippa oljan då, eventuellt fixa avjoniserat vatten, eller köpa kylmedie som inte är elektriskt ledande.

Visa signatur

AMD phenom II 965, DDR3 10gb corsair xms3, MSI 970A-G46, radeon hd 6970 bfbc2 edition, 1.5tb wd hdd, axp supernova 600W, cooler master haf xb, vattenkylning på gpu och cpu.

Permalänk
Medlem

Kylningen kommer bli sämre eftersom oljan inte kan transportera lika mycket värme, och pumpen kommer få jobba hårdare med den trögflytande oljan. Tror det är bättre att titta på alternativ som gör att lillknodden inte kommer in i datorn istället. Rekommenderar isåfall inte tummskruvar som någon annan skrev, det kan ju barn få upp, bättre med riktiga skruvar isåfall. Det är barnsäkert.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk

Okay, kommer göra mitt chassie barnsäkert till 100% blir med vanliga skruvar.

Visa signatur

AMD phenom II 965, DDR3 10gb corsair xms3, MSI 970A-G46, radeon hd 6970 bfbc2 edition, 1.5tb wd hdd, axp supernova 600W, cooler master haf xb, vattenkylning på gpu och cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenPotatis:

Hej jag sitter just nu med vattenkylning och jag funderar på att byta ut vattnet mot olja, men har lite funderingar angående det.

1. Kommer jag få sämre kylning?
2. Är det svårt att göra rent hela loopen om jag vill ha vatten igen ist för olja?
3. Hur ska jag göra rent om jag vill gå tillbaka till vatten?
4. Vilken olja ska man använda?

Det som kyls i loopen just nu är prollen (core2duo E8400) ett grafikkort (RadeonHD 5750 1gb) ska även sätta in mitt andra 5750 i loopen sen när jag har vattenblock till den, ska även lägga till nordbryggan i loopen (eventuellt mosfet och ram minnen också om jag bestämmer mig för att börja överklocka mer än vad jag redan gjort).
Pumpen pumpar 500L/h, sitter med en enkel 120mms radiator (har ej råd med en till eller en större atm då jag är nybliven farsa
Anledningen till att jag funderar på att byta till olja är för att jag inte vill ha problemet att datorn går åt skogen om sonen min skulle få för sig att dra i slangarna när han blir äldre x) skulle inte vara kul om han döda speldatorn min x)

använd sidoplåt.

Permalänk

Som ovan sa använd sidoplåt å när han blir äldre sätt hänglås på:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moddat 700D | MSI Mpower |I5 3570k ~4,62Ghz | Corsair Dominator 1600MHz 16GB | XFX 6970 2GB CF | AX 850w | Phobia watercooling

Permalänk
Medlem

Piska-morots-inlärning funkar också...om man börjar tidigt! Lillknodden lär dock aldrig bli IT-tekniker om du går den vägen...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)