Byta fläkt på äldre (socket 478) kylare, möjligt ?

Permalänk
Medlem

Byta fläkt på äldre (socket 478) kylare, möjligt ?

Hej! Då var det dags för min allra första tråd.

Jag har en gammal stationär Pentium 4 PC med ett Asus P4PE moderkort, och som jag hadde tänkt använda som någon server. På CPU'n sitter det en Arctic Cooling Super Silent 4 Ultra TC kylare (länk) vilkens fläkt helt stannat (genom utlitning eller frånvaro av olja) och som man bör ta i för att röra (rotera).

Genom prisjakt har jag hittat ett par ställen som säljer nya, men jag vill helst bara byta fläkten. Tyvärr räcker inte kylflänsen när CPU användningen slår i topp (som ofta händer), om den inte går ner fort så är automatisk avstängning ett faktum. Så min fråga är: Ni som är kunniga på området, finns det något sätt att slänga på en chassi-fläkt ?

Sedan finns en annan modell som heter Arctic Silencer 64 Ultra (länk). I prisjakt framgår det inte om modellerna har automatisk fläktkontroll, dock vet jag att den förstnämda (vilken jag har) har just automatisk fläktkontroll men jag vet dessvärre inte hur det ligger till med det andra (på Arctic Coolings hemsida så nämns inte det i de få paragrafer som beskriver den: länk). I och med att jag kan få den andra billigare så hadde jag siktet på den om jag nu inte kan ersätta fläkten på den första som jag ju har. Finns det anledning till oro för högt ljud vid idle då jag förmodar att den har en konstant RPM oavsett värmeutveckling ?

Jo, jag skickade ett meddelande till arctic, men fick ett kort svar som översatt löd:

Citat:

Hej NAMN,
Denna CPU är föråldrad.
Det finns ingen kylare som är kompatibel med den längre.
Tack.

Vilket absolut inte var ett svar på min fråga till dem !

Tack på förhand !

Visa signatur

Dator: Top Secret Ancient Artefact

Permalänk
Medlem

Det är ju bara en enkel 92mm på flänsen. Ryck loss den och ghettomodda på en ny. Problemet löst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Det är ju bara en enkel 92mm på flänsen. Ryck loss den och ghettomodda på en ny. Problemet löst.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för svaret. Om jag visste vad ghettomoddning var så hadde ju, som du påpeka, problemet varit löst. Guider/tutorials är krav på att gå vidare. Sen vet jag inte vad du menar med "vanlig 92mm". Vad jag kan se så liknar det inte på något sett en vanlig (chassi) fläkt, kolla inzoomningar här: http://www.arctic.ac/en/p/cooling/cpu/14/super-silent-4-ultra...

Visa signatur

Dator: Top Secret Ancient Artefact

Permalänk

Köp en sånhär(dom finns med inbyggd temp kontroll, en liten tempsensor medföljer)

Sätt den på kylflänsen, fäst den med silvertejp, eller nåt annat vettigt

Permalänk
Medlem
Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk

Har du en 80mm fläkt och ett par Trä skruv så går det

använde själv sådana runt 4cm långa, funkade fin fint!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Några guider/tutorials över ämnet, era lyckliga tomtar ?

@Fenix

Känner till den redan. Vad gäller köp av helt ny kylare skulle jag hellre sikta på Arctic Cooling Silencer 64 Ultra, kostar 109 inkl frakt enligt prisjakt.

Visa signatur

Dator: Top Secret Ancient Artefact

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oi:

Tack för svaret. Om jag visste vad ghettomoddning var så hadde ju, som du påpeka, problemet varit löst. Guider/tutorials är krav på att gå vidare. Sen vet jag inte vad du menar med "vanlig 92mm". Vad jag kan se så liknar det inte på något sett en vanlig (chassi) fläkt, kolla inzoomningar här: http://www.arctic.ac/en/p/cooling/cpu/14/super-silent-4-ultra...

Ghettomod = Använd vad som finns till hands, typ. T.ex. om du köper valfri 92mm-fläkt och fäster med buntband, silvertejp, klister, skruv rakt in i flänsen (det är ju aluminium så det borde ge med sig), etc.

Tycker dock att alternativ 1 borde vara att försöka smörja fläkten och på så vis på ut flera år till ur den. Jag hade en fläkt som man fick ta i för att ens rubba, och efter att ha tagit isär och gjort rent från all gammal stelnad olja samt smörjt så blev den nästan som ny igen. Har iofs bara smörjt glidlagrade fläktar, denna ska ju ha något keramiskt lager så det kanske inte funkar lika bra, men borde åtminstone vara värt ett försök innan du slänger den.

Annars gav thereal_twisted ett ok fläktförslag som ju nästan ser exakt ut som den som sitter där nu. Tänk bara på att om du väljer den temperaturstyrda varianten av den så kommer den regleras av temperaturen där själva fläktmotorn sitter, dvs den har ingen susning om hur varm processorn egentligen är.
Själv skulle jag nog valt en mer traditionell fläkt (typ denna) för att se till att så lite luftflöde som möjligt kan smita åt sidorna och så mycket som möjligt fokuseras på att komma ner i och kyla flänsen.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Skrivet av Phukkitt:

Ghettomod = Använd vad som finns till hands, typ. T.ex. om du köper valfri 92mm-fläkt och fäster med buntband, silvertejp, klister, skruv rakt in i flänsen (det är ju aluminium så det borde ge med sig), etc.

Tycker dock att alternativ 1 borde vara att försöka smörja fläkten och på så vis på ut flera år till ur den. Jag hade en fläkt som man fick ta i för att ens rubba, och efter att ha tagit isär och gjort rent från all gammal stelnad olja samt smörjt så blev den nästan som ny igen. Har iofs bara smörjt glidlagrade fläktar, denna ska ju ha något keramiskt lager så det kanske inte funkar lika bra, men borde åtminstone vara värt ett försök innan du slänger den.

Annars gav thereal_twisted ett ok fläktförslag som ju nästan ser exakt ut som den som sitter där nu. Tänk bara på att om du väljer den temperaturstyrda varianten av den så kommer den regleras av temperaturen där själva fläktmotorn sitter, dvs den har ingen susning om hur varm processorn egentligen är.
Själv skulle jag nog valt en mer traditionell fläkt (typ denna) för att se till att så lite luftflöde som möjligt kan smita åt sidorna och så mycket som möjligt fokuseras på att komma ner i och kyla flänsen.

Arctics fläktar har faktiskt en extern temp sensor som man kan placera vart man vill. Tyvärr är sensorn som en liten klump, dvs du får inte in den på nåt ställe där den bör vara för att ge rätt temp.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av thereal_twisted:

Arctics fläktar har faktiskt en extern temp sensor som man kan placera vart man vill. Tyvärr är sensorn som en liten klump, dvs du får inte in den på nåt ställe där den bör vara för att ge rätt temp.

Ah, där ser man, I stand corrected!

Kanske man kan sätta den på ena sidan av flänsen, där luften blåses ut?

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Skrivet av Phukkitt:

Ah, där ser man, I stand corrected!

Kanske man kan sätta den på ena sidan av flänsen, där luften blåses ut?

Skulle nog funka att bara tejpa/trycka dit den på flänsen.

-------------------------------------------------------------------------------------
The ARCTIC F Pro TC controls its speed by itself. Thanks to the temperature sensor, simply install the fan and no further adjustments or setup is required. The fan controller is set to keep the temperature between 32°C and 38°C. When the temperature is below 32°C, the fan spins slowly and silently. If the temperature continues to rise, the fan speed will increase to deliver maximum airflow, and in turn cooling the PC more efficiently.
--------------------------------------------------------------------------------------------

Dom som heter TC har en sån temp givare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phukkitt:

Ghettomod = Använd vad som finns till hands, typ. T.ex. om du köper valfri 92mm-fläkt och fäster med buntband, silvertejp, klister, skruv rakt in i flänsen (det är ju aluminium så det borde ge med sig), etc.

Skruv....tror jag avstår att mecka på den nivån Men buntband låter som den bästa idén vad gäller byte av fläkt. Dock undrar jag:

1. Kommer buntband klara värmen/hettan när de kommer sitta direkt på flänsen ?
2. Antar att med buntband är det tänkt att man skall binda fast fläkten med flänsen utan att behöva borra och hålla på ?

Citat:

Tycker dock att alternativ 1 borde vara att försöka smörja fläkten och på så vis på ut flera år till ur den. Jag hade en fläkt som man fick ta i för att ens rubba, och efter att ha tagit isär och gjort rent från all gammal stelnad olja samt smörjt så blev den nästan som ny igen. Har iofs bara smörjt glidlagrade fläktar, denna ska ju ha något keramiskt lager så det kanske inte funkar lika bra, men borde åtminstone vara värt ett försök innan du slänger den.

Jag försökte för nån timme sedan. Tog loss fläkten och försökte dra isär halvorna men, som jag misstänkte skulle hända, så gick helt enkelt "stavet" (eller vad det skall heta) som håller de båda halvorna fast i varann av. Det kom en del konstig lukt och det spred lite aska/damm här o var. Hoppas man inte får en sjukdom pga detta

Citat:

Annars gav thereal_twisted ett ok fläktförslag som ju nästan ser exakt ut som den som sitter där nu. Tänk bara på att om du väljer den temperaturstyrda varianten av den så kommer den regleras av temperaturen där själva fläktmotorn sitter, dvs den har ingen susning om hur varm processorn egentligen är.
Själv skulle jag nog valt en mer traditionell fläkt (typ denna) för att se till att så lite luftflöde som möjligt kan smita åt sidorna och så mycket som möjligt fokuseras på att komma ner i och kyla flänsen.

Den av thrreal_twisted länkade som du nämnde, sittern alltså censor (stavning ?) inte på en kabel utan inne i flöktmotorn ?

Den fläkten som jag tog av hadde sin censor sittandes på en kabel som satt fast (-limmat ?) inne i kylflänsen. Iom detta antar jag att Arctic's (åtminstone den kylar-fläkt som jag har/hadde) cpu kylar fläktar är faktiskt på intet sätt är/var tekniskt olika sina chassi motsvarigheter ? Några synpynkter ?

Visa signatur

Dator: Top Secret Ancient Artefact

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Arctics fläktar har faktiskt en extern temp sensor som man kan placera vart man vill. Tyvärr är sensorn som en liten klump, dvs du får inte in den på nåt ställe där den bör vara för att ge rätt temp.

Det är precis en sådan sensor som den cpu fläkt jag avlivade för andra och sista gången hadde, alltså en grön "platt klump" som liknar och har samma storlek som en grön "UFO" ärta. Kan man IOM detta inte ta an chassi-fläkts sensor och sätta fast inne i flänsen där original cpu-kylar-fläkten satt ?

Skrivet av thereal_twisted:

Skulle nog funka att bara tejpa/trycka dit den på flänsen.

Eller inne i flänsen, precis som (jag nämnde ovan) original fläkten ?

Visa signatur

Dator: Top Secret Ancient Artefact

Permalänk

Ganska exakt såhär ser temp sensorn ut på arctic fläktarna med suffixet TC..

Permalänk
Skrivet av oi:

Det är precis en sådan sensor som den cpu fläkt jag avlivade för andra och sista gången hadde, alltså en grön "platt klump" som liknar och har samma storlek som en grön "UFO" ärta. Kan man IOM detta inte ta an chassi-fläkts sensor och sätta fast inne i flänsen där original cpu-kylar-fläkten satt ?

Eller inne i flänsen, precis som (jag nämnde ovan) original fläkten ?

Yes, se min fina bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Yes, se min fina bild

Ja, ser lika ut, bara färgen som verkar annorlunda. Annan fråga; som antagits i mina nya inlägg ovan, antar jag att chassi-fläktarnas kablar som sensorn sitter på tål lika mycket hetta som original-cpu-kylaren's sensor-kablar då ?

Visa signatur

Dator: Top Secret Ancient Artefact

Permalänk
Rekordmedlem

Om den bara roterar tungt så är det nog för att lagret torkat ihop och det kommit in damm som "cementerat" ihop lagret, du kan prova att ta isär och rengöra det och smörja om du vill pilla, annars går det ju byta fläkten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om den bara roterar tungt så är det nog för att lagret torkat ihop och det kommit in damm som "cementerat" ihop lagret, du kan prova att ta isär och rengöra det och smörja om du vill pilla, annars går det ju byta fläkten.

Som jag skrev ovan så gick det åt pipan. Fläkten gick sönder och det spreds en del damm/torkad vätska som jag fick på mig bland annat.

Visa signatur

Dator: Top Secret Ancient Artefact

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1123928

Kostar 600kr. Är betydligt bättre tilll server än en P4a. Drar 1/5e del av strömmen...

Ska du behålla din P4a, köp en valfri 120mm och Limma/bunta/modda fast... garanterat bätttre luftflöde/ljudnivå ratio än bef 80/92mm,

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Skrivet av oi:

Ja, ser lika ut, bara färgen som verkar annorlunda. Annan fråga; som antagits i mina nya inlägg ovan, antar jag att chassi-fläktarnas kablar som sensorn sitter på tål lika mycket hetta som original-cpu-kylaren's sensor-kablar då ?

Det är bara att prova, en fläkt kostar 49:- typ

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Det är bara att prova, en fläkt kostar 49:- typ

Du ser mig som försökskanin, eller hur
Några tysta termeraturstyrda fläktar för det priset som du känner till ?

Visa signatur

Dator: Top Secret Ancient Artefact

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1123928

Kostar 600kr. Är betydligt bättre tilll server än en P4a. Drar 1/5e del av strömmen...

Ska du behålla din P4a, köp en valfri 120mm och Limma/bunta/modda fast... garanterat bätttre luftflöde/ljudnivå ratio än bef 80/92mm,

Det kan bli svårt att bunta en 120mm på den flänsen. Men framförallt; större fläktar kostar ju mera, och jag kommer ju experimentera, så ingen idé att slösa onögigt då. Men tack för rådet.

Visa signatur

Dator: Top Secret Ancient Artefact

Permalänk
Skrivet av oi:

Du ser mig som försökskanin, eller hur
Några tysta termeraturstyrda fläktar för det priset som du känner till ?

SOrry, från 25kr lol

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=478617

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Hadde vart trevligt om det var inkl frakt
Men, jag får ordna något snart...

Jo, vet du om buntband klarar av hettan ? någon erfarenhet ?

Visa signatur

Dator: Top Secret Ancient Artefact

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oi:

Hadde vart trevligt om det var inkl frakt
Men, jag får ordna något snart...

Jo, vet du om buntband klarar av hettan ? någon erfarenhet ?

Nog för att det är en p4 (prescot kanske ?) men inte lär den bli så het att du smälter buntband, du skulle ju kunna leta reda på en gamma kylare också, eller såga/modda/limma fast en ny fläkt på den gamla ramen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nog för att det är en p4 (prescot kanske ?) men inte lär den bli så het att du smälter buntband, du skulle ju kunna leta reda på en gamma kylare också, eller såga/modda/limma fast en ny fläkt på den gamla ramen.

Jag tror att det är an Northwood, 2.4GHz är det i vilket fall. Jag fär nog prova buntband då.

Visa signatur

Dator: Top Secret Ancient Artefact

Permalänk

Buntband klarar allt.

Skämt åsido, japp

Permalänk
Rekordmedlem

Å är där det för hett för buntband så finns ståltråd

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Buntband klarar allt.

Skämt åsido, japp

Skönt att höra.

Skrivet av mrqaffe:

Å är där det för hett för buntband så finns ståltråd

Annars blir det att dra loss chassit's sidpaneler och ställa en bordsfläkt framför cpu'n...

Visa signatur

Dator: Top Secret Ancient Artefact

Permalänk

Japp, eller skruva i heatsinken, brukar gå bra mellan flänsarna

*ghettmod master*