SP120 kyler lika bra på 5 volt, som 7, som 12 ?!

Permalänk
Medlem

SP120 kyler lika bra på 5 volt, som 7, som 12 ?!

Tjena.
Ska försöka fatta mig kort.

Setup:
Intel i7 3770K 3.5Ghz (OC 4.2Ghz)
H60 (2013 edition) med Corsair SP120 High Performance
Kör CPU fläkten via mitt chassis fläktkontroller (5,7,12V)

Slängde på min nya SP120 i dag, men märker verkligen ingen skillnad i temperaturer mellan 5,7, och 12V ? Ligger på cirkus 33 grader i idle, runt 50-60 i spel, och runt 70-80 grader i 100% load (på 4.2Ghz OC) Varför detta? Visst - 3770k är känd för att vara varm, men va fan, upp mot 80 grader i 12V med en SP120 HP på 4.2Ghz med en H60? Den går verkligen varm!

Är H100 betydligt bättre? Vad får ni för temps med den?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nåt är tokigt nånstans, men om det är hårdvaran eller om du mäter tokigt blir knepigare att svara på.
Med vad för program mäter du, inte speedfan får man hoppas

H100i är bättre ja, H60 är lite klen och finns många luftkylare som är en hel del bättre.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Nåt är tokigt nånstans, men om det är hårdvaran eller om du mäter tokigt blir knepigare att svara på.
Med vad för program mäter du, inte speedfan får man hoppas

H100i är bättre ja, H60 är lite klen och finns många luftkylare som är en hel del bättre.

Använder "RealTemp" och stresstestar med Prime95. Fudnerar på att klocka ner den till 3.5 igen och testa lite stresstest där, se vad som pågår egentlgien. Ska även montera loss kylaren i morgon och applicera ny kylpasta lite jämnare och se om det hjälper.

jo det såklart, har en Phanteks dödskylare som jag vet presterar liak bra eller bättre, men den är lite för stor för min smak, därför gick jag och blev med vattenkylning, haha.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kör en 3570K stock och idlar ungefär 25 grader när jag kollar via HWMonitor med min H100 och pumpen på lägsta. Kör ju dock stock men gick knappt över 60 grader vid flera timmar spelande när jag hade OC till 4.6Ghz.

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Kör en 3570K stock och idlar ungefär 25 grader när jag kollar via HWMonitor med min H100 och pumpen på lägsta. Kör ju dock stock men gick knappt över 60 grader vid flera timmar spelande när jag hade OC till 4.6Ghz.

60 grader på en 4.6Ghz med en varm i7a är rätt bra fan. Kanske byter ut min H60 mot en H100 då

Visa signatur
Permalänk

Har också problem med temperaturen med min i5a och en H80i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpfittz:

Tjena.
Ska försöka fatta mig kort.

Setup:
Intel i7 3770K 3.5Ghz (OC 4.2Ghz)
H60 (2013 edition) med Corsair SP120 High Performance
Kör CPU fläkten via mitt chassis fläktkontroller (5,7,12V)

Slängde på min nya SP120 i dag, men märker verkligen ingen skillnad i temperaturer mellan 5,7, och 12V ? Ligger på cirkus 33 grader i idle, runt 50-60 i spel, och runt 70-80 grader i 100% load (på 4.2Ghz OC) Varför detta? Visst - 3770k är känd för att vara varm, men va fan, upp mot 80 grader i 12V med en SP120 HP på 4.2Ghz med en H60? Den går verkligen varm!

Är H100 betydligt bättre? Vad får ni för temps med den?

Har själv en Antec kühler 620, och den är väl hyffsat lik H60 skulle jag tro och den är lite klen för en 3770K. Jag kör pushNpull på min med en extra ram i mitten så att det går luft genom alla kyl flensar, har själv 60-70 grader i typ BF3, Metro2033 OSV och i 100% load går den för varmt ca 85-90.
Blir antingen ett vatten system bara på prollen eller en H100i

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpfittz:

Använder "RealTemp" och stresstestar med Prime95. Fudnerar på att klocka ner den till 3.5 igen och testa lite stresstest där, se vad som pågår egentlgien. Ska även montera loss kylaren i morgon och applicera ny kylpasta lite jämnare och se om det hjälper.

jo det såklart, har en Phanteks dödskylare som jag vet presterar liak bra eller bättre, men den är lite för stor för min smak, därför gick jag och blev med vattenkylning, haha.

En H100 är ju också rätt så stor, bara att den är stor på två fläktplatser istället för vid CPUn, så om du inte har minnen som är i vägen, så skulle jag fortfarande rekommenderat att sätta tillbaka Phanteksen, eftersom den kyler bättre än H60. För att H100 ska kyla mer får du dra upp fläktarna i högre hastighet och då låter den bra mycket mer än Phanteks'en också.

Men det hänger ju på vad du menar med "för stor", om den inte passar, eller om minnena är i vägen så är det ju svårt, annars är H100 som sagt också stor, fast på ett annat ställe.

EDIT: Nya H100i verkar vara bättre dock, den får bättre resultat i low speed, än gamla H100 i high enligt Vortez.net, så där kan det vara bättre än Phanteks faktiskt. Till ett högre pris givetvis.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

En H100 är ju också rätt så stor, bara att den är stor på två fläktplatser istället för vid CPUn, så om du inte har minnen som är i vägen, så skulle jag fortfarande rekommenderat att sätta tillbaka Phanteksen, eftersom den kyler bättre än H60. För att H100 ska kyla mer får du dra upp fläktarna i högre hastighet och då låter den bra mycket mer än Phanteks'en också.

Men det hänger ju på vad du menar med "för stor", om den inte passar, eller om minnena är i vägen så är det ju svårt, annars är H100 som sagt också stor, fast på ett annat ställe.

EDIT: Nya H100i verkar vara bättre dock, den får bättre resultat i low speed, än gamla H100 i high enligt Vortez.net, så där kan det vara bättre än Phanteks faktiskt. Till ett högre pris givetvis.

Intressant.
Phanteks kylaren är lite för stor rent estetiskt i mina ögon, ser hellre en 260 radiator i taket än en stor kylfläns mitt i smeten.

Funderar på att lämna tillbaka H60 kylaren och SP120 HP fläkten och köpa en H100i med dubbla (eller kvadruppla) SP120 QE fläktar istället. Tror ni Inet tillåter att jag lämnar tillbaka H60 efter en vecka så här?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpfittz:

Intressant.
Phanteks kylaren är lite för stor rent estetiskt i mina ögon, ser hellre en 260 radiator i taket än en stor kylfläns mitt i smeten.

Funderar på att lämna tillbaka H60 kylaren och SP120 HP fläkten och köpa en H100i med dubbla (eller kvadruppla) SP120 QE fläktar istället. Tror ni Inet tillåter att jag lämnar tillbaka H60 efter en vecka så här?

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan inte lämna tillbaka en använd produkt nej, speciellt inte om produkten i fråga ej är defekt. H60 till en överklockad 3770K är ju ganska dumt, h100 är det som gäller för din del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevvs:

Du kan inte lämna tillbaka en använd produkt nej, speciellt inte om produkten i fråga ej är defekt. H60 till en överklockad 3770K är ju ganska dumt, h100 är det som gäller för din del.

Attans.
Nu tar du i lite tycker jag, har ändå stabila temperaturer på en överklockad 3770k. Missuppfatta mig inte när jag säger att jag är helt nöjd, MEN skulle gärna vilja gå ännu högre. För någon som inte klockar är ju H60 v2 en perfekt kylare på alla sätt och vis!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpfittz:

Intressant.
Phanteks kylaren är lite för stor rent estetiskt i mina ögon, ser hellre en 260 radiator i taket än en stor kylfläns mitt i smeten.

Funderar på att lämna tillbaka H60 kylaren och SP120 HP fläkten och köpa en H100i med dubbla (eller kvadruppla) SP120 QE fläktar istället. Tror ni Inet tillåter att jag lämnar tillbaka H60 efter en vecka så här?

Skickades från m.sweclockers.com

Kom att tänka på du kör kanske volten med auto? det kan höja tempen ganska mycket typ 10-15c extra helt i onödan.
Klockar man är det helt manuella inställningar i bios som gäller

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevvs:

Du kan inte lämna tillbaka en använd produkt nej, speciellt inte om produkten i fråga ej är defekt. H60 till en överklockad 3770K är ju ganska dumt, h100 är det som gäller för din del.

Så länge den är beställd på nätet ska det väl inte vara några problem?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpfittz:

Attans.
Nu tar du i lite tycker jag, har ändå stabila temperaturer på en överklockad 3770k. Missuppfatta mig inte när jag säger att jag är helt nöjd, MEN skulle gärna vilja gå ännu högre. För någon som inte klockar är ju H60 v2 en perfekt kylare på alla sätt och vis!

Syftade inte på att H60 är värdelös eller att H60 är för klen på något sätt men om man googlar lite så kan man snabbt komma underfull med att en H100 är snäppet bättre än samtliga luftkylare på marknaden och då du själv har en av de bästa luftkylarna liggandes så borde du känna till att H100 är mer lämpad för överklockning, speciellt vid överklockning av en lite bättre ivy-bridge.

Tänkte på en annan sak, varför vill du inte använda din Phantek-kylare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Så länge den är beställd på nätet ska det väl inte vara några problem?

Kan någon confirm'a detta?

Skrivet av kevvs:

Syftade inte på att H60 är värdelös eller att H60 är för klen på något sätt men om man googlar lite så kan man snabbt komma underfull med att en H100 är snäppet bättre än samtliga luftkylare på marknaden och då du själv har en av de bästa luftkylarna liggandes så borde du känna till att H100 är mer lämpad för överklockning, speciellt vid överklockning av en lite bättre ivy-bridge.

Tänkte på en annan sak, varför vill du inte använda din Phantek-kylare?

Jo det så klart jag känner till att H100 är bättre, men fick blodad tand när jag klockade upp till 4.5Ghz och fick lite för varma temperaturer. Tänkte aldrig dra den så högt
Mjo jag sitter ju faktistk inne på en av de bästa kylarna på marknaden när det kommer till luftkylning, men har ett pågående projekt just nu där jag ska fixa det estetiska i datorn, och då går den bort, då den är alldeles för stor. Har fönsterversionen på R4 chassit, och den täcker upp hela jävla rutan hgahahah. så det fick bl ivattenkylt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Så länge den är beställd på nätet ska det väl inte vara några problem?

Vad skulle det ha för betydelse? Grejen är ju den att de inte kan sälja en begagnad produkt till samma pris som en ny och de förlorar således pengar om de tar tillbaka en begagnad kylare.

Sälj den till nån kompis, eller ha den kvar som reserv

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av soulis:

Vad skulle det ha för betydelse? Grejen är ju den att de inte kan sälja en begagnad produkt till samma pris som en ny och de förlorar således pengar om de tar tillbaka en begagnad kylare.

Sälj den till nån kompis, eller ha den kvar som reserv

Man har 14 dagars ångerrätt (om den är köpt på nätet) och man får packa upp produkten och testa den.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpfittz:

Kan någon confirm'a detta?

Jo det så klart jag känner till att H100 är bättre, men fick blodad tand när jag klockade upp till 4.5Ghz och fick lite för varma temperaturer. Tänkte aldrig dra den så högt
Mjo jag sitter ju faktistk inne på en av de bästa kylarna på marknaden när det kommer till luftkylning, men har ett pågående projekt just nu där jag ska fixa det estetiska i datorn, och då går den bort, då den är alldeles för stor. Har fönsterversionen på R4 chassit, och den täcker upp hela jävla rutan hgahahah. så det fick bl ivattenkylt

Det är ju 14 dagars ångerrätt.
http://www.inet.se/info/9/forsaljningsvillkor

H80 räcker ju rätt långt också.
Klockade du med automatisk volt? Ivy Bridge brukar skena vid 1,3v och klockar man med automatisk volt ligger den nog där vid eller högre.

Permalänk
Medlem

Tror inte resultatet kommer vara så pass mycket bättre, Ivy Bridge generellt sagt blir väldigt varma vid överklockning och dina temperaturer är absolut inte dåliga jämfört med vad man sett.

Angående ångerrätten så får man väl pröva produkten, men inte använda den mer än vad som krävs för att bekräfta att allt fungerar som det ska. Alltså att den klarar av vad specifikationerna säger och liknande.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.