Permalänk

Temperaturen hoppar upp och ner hela tiden

När jag kör tex OCCT i ca 15 minuter så under tiden kan tempen ligga på sej 63C på den varmaste kärnan.
Sen efter ca 2 minuter så hoppar den upp till 72C och sen ner igen. Då fastnar ju den på stapeln max.
Problemet här är ju att hur ska man kunna faställa en vättig temp när högsta siffran inte är den högsta för den visade sej bara i nån sekund ?
Finns det något sett så man kan få bort det ?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Vanligt problem, har inte hört om någon som lyckats lösa det utan att använda externa temperatursensorer

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Vanligt problem, har inte hört om någon som lyckats lösa det utan att använda externa temperatursensorer

Okej men hur ska man göra så det blir så rättvist som möjligt ?
Har du några tips ?

Permalänk

En fråga - Hur gör ni andra så det ska bli en rättvis mätning ?
Eller har ni inte dom problemen ?

Permalänk

Hur ska man lyckas mäta rättvist när programmen beter sej så konstigt ?
Fan det måste dom ju årtgärda direkt ju. INGEN som vill ge mej ett tips ?

Permalänk
Medlem

Dåliga sensorer, köp extern temperaturmätningsinstrument eller nytt moderkort/CPU. Testa även olika temp-program. RealTemp är min favorit, men även CoreTemp ska vara bra.

Jag ser inte riktigt problemet med att du vill ha "rättvisa" temperaturer? Det är ju för dig och din överklockning - det är ingen e-penis att skriva att tex ens luftkylda CPU idlar i 15c i ett rum som är 23c. Det visar ju bara på att man är okunnig och inte förstår hur det fungerar - men man har sett allt för mycket av den varan här på SweC senaste åren, tyvärr :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Hur ska man lyckas mäta rättvist när programmen beter sej så konstigt ?
Fan det måste dom ju årtgärda direkt ju. INGEN som vill ge mej ett tips ?

1. Gå in på någon järnaffär och be om ett bra mätinstrument så får du exakta temperaturer.
Exempel: http://www.proffsmagasinet.se/matinstrument/temperaturmatare/...

2. Skit i temperaturerna och kör på, blir datorn instabil så klocka ned. Du har ju fått en fingervisning av tempsensorerna i alla fall vad du har för temp, det räcker väl?

3. Skit i temperaturerna och ha kul med datorn istället

4. Skit i temperaturerna och ha kul med datorn istället

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av punchline82:

När jag kör tex OCCT i ca 15 minuter så under tiden kan tempen ligga på sej 63C på den varmaste kärnan.
Sen efter ca 2 minuter så hoppar den upp till 72C och sen ner igen. Då fastnar ju den på stapeln max.
Problemet här är ju att hur ska man kunna faställa en vättig temp när högsta siffran inte är den högsta för den visade sej bara i nån sekund ?
Finns det något sett så man kan få bort det ?

Mät tcase istället, coretemp är inte intressant då Intel använder tcase för max temp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

När jag kör tex OCCT i ca 15 minuter så under tiden kan tempen ligga på sej 63C på den varmaste kärnan.
Sen efter ca 2 minuter så hoppar den upp till 72C och sen ner igen. Då fastnar ju den på stapeln max.
Problemet här är ju att hur ska man kunna faställa en vättig temp när högsta siffran inte är den högsta för den visade sej bara i nån sekund ?
Finns det något sett så man kan få bort det ?

kanske är blind men vad har du för moderkort?

Edit: hittade kortet ASRock Fatal1ty Z77 Professional

fungerar Asus AI suite II på ditt moderkort? tror det är asus som gör asrock med den probramavarn kan man spela in monitoeringen av burken och kolla i efterhand.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

verkar som jag har fel om asrock/ asus men det kanske fungerar i alla fall testa.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

1. Gå in på någon järnaffär och be om ett bra mätinstrument så får du exakta temperaturer.
Exempel: http://www.proffsmagasinet.se/matinstrument/temperaturmatare/...

2. Skit i temperaturerna och kör på, blir datorn instabil så klocka ned. Du har ju fått en fingervisning av tempsensorerna i alla fall vad du har för temp, det räcker väl?

3. Skit i temperaturerna och ha kul med datorn istället

4. Skit i temperaturerna och ha kul med datorn istället

Vad ska han med en IR-termometer till, den mäter ju bara temperaturen på ytskiktet? Det fungerar för att ha någorlunda koll på tex värme på minnen, bakom GPU, chipset osv, men det hjälper inte mycket för att mäta Cpu-temp som detta handlar om. Det bästa för det är väl ett mätinstrument där du sätter en tunn tunn mätsensor mot CPUs IHS och då kan avläsa ganska exakt vad för temperaturer det rör sig om. Det blir dock ett dyrt och onödigt jobbigt moment egentligen - som du säger skit i temperaturerna och överklocka försiktigt med lägre volt än du skulle ha gjort annars, just för att vara på säkra sidan. Ställ in i BIOS att du ska få varningar om tempen på går över rekommenderad temperatur, vilket för min (äldre CPU) är 72,5c. Kolla på Intels hemsida vad din CPU har för maxtemp och ställa i i BIOS att datorn ska stänga av sig om den kommer säg 5c över det. Det är alltid en liten extramarginal på sådant - just som bäst-före-datum.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Skrivet av aMp:

Dåliga sensorer, köp extern temperaturmätningsinstrument eller nytt moderkort/CPU. Testa även olika temp-program. RealTemp är min favorit, men även CoreTemp ska vara bra.

Jag ser inte riktigt problemet med att du vill ha "rättvisa" temperaturer? Det är ju för dig och din överklockning - det är ingen e-penis att skriva att tex ens luftkylda CPU idlar i 15c i ett rum som är 23c. Det visar ju bara på att man är okunnig och inte förstår hur det fungerar - men man har sett allt för mycket av den varan här på SweC senaste åren, tyvärr :/

Skickades från m.sweclockers.com

Ne men man vill ju ha "rättvisa" temperaturer så man vet vad som gäller i mitt system.
Kommer min CPU inte upp i 72C igentligen så vill jag ju veta det.
Men som det är nu så rätt som det är så hoppar tempen till 73C sen ner igen till 62C.
Lite svårt att veta liksom.

Permalänk
Skrivet av blade80:

1. Gå in på någon järnaffär och be om ett bra mätinstrument så får du exakta temperaturer.
Exempel: http://www.proffsmagasinet.se/matinstrument/temperaturmatare/...

2. Skit i temperaturerna och kör på, blir datorn instabil så klocka ned. Du har ju fått en fingervisning av tempsensorerna i alla fall vad du har för temp, det räcker väl?

3. Skit i temperaturerna och ha kul med datorn istället

4. Skit i temperaturerna och ha kul med datorn istället

Hur ska man lyckas mäta och komma åt CPUn med den du länkade till ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Ne men man vill ju ha "rättvisa" temperaturer så man vet vad som gäller i mitt system.
Kommer min CPU inte upp i 72C igentligen så vill jag ju veta det.
Men som det är nu så rätt som det är så hoppar tempen till 73C sen ner igen till 62C.
Lite svårt att veta liksom.

Du fastställer ju högsta medeltemperaturen. Om det bara visar högt i någon sekund och sen är på samma nivå som innan, så är det ju felmätning, inget att fundera på.

Även om det osannolikt nog skulle stämma att den faktiskt blev så varm en kort stund, så skulle det inte vara länge nog för att den skulle hinna skadas på något sätt och är därför ointressant.

Det man mäter vid stresstest är ju dessutom "värsta fallet". Man sitter ju väldigt sällan vid spelande och surfande och drar 100% på alla kärnor konstant. Då får man sitta och köra RC5 eller folding eller annat som jag anser onödigt

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Men problemet är inte att den hoppar upp i 72C en kort stund, problemet är att det registreras på tempprogrammet att den gör det om man kollar sen på max hos kärnorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Men problemet är inte att den hoppar upp i 72C en kort stund, problemet är att det registreras på tempprogrammet att den gör det om man kollar sen på max hos kärnorna.

Men då vet ju du att den gör det. Alltså kollar du på en graf över temperaturen ser du ju att den bara hoppar upp lite kort och du kan då räkna bort det som ett irrelevant värde.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Skrivet av lollol7:

Men då vet ju du att den gör det. Alltså kollar du på en graf över temperaturen ser du ju att den bara hoppar upp lite kort och du kan då räkna bort det som ett irrelevant värde.

Tror inte det finns en graf i coretemp. Har du nåt tips på en ?

Permalänk
Medlem

hej

med Asus AI suite II kan man spela in cputempen (dock inte per core) över tid och sen se grafer, vet inte om det fungerar på andra moderkort än asus

http://www.asus.se/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8Z77I_DELU...

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Avstängd
Skrivet av punchline82:

Tror inte det finns en graf i coretemp. Har du nåt tips på en ?

Prova Aida64, men kör det inte ihop med Asus AI Suite.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av aMp:

Jag ser inte riktigt problemet med att du vill ha "rättvisa" temperaturer? Det är ju för dig och din överklockning - det är ingen e-penis att skriva att tex ens luftkylda CPU idlar i 15c i ett rum som är 23c. Det visar ju bara på att man är okunnig och inte förstår hur det fungerar - men man har sett allt för mycket av den varan här på SweC senaste åren, tyvärr :/

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte omöjligt men extremt osannolikt att man har fläktar som sänker trycket i luften tillräckligt mycket för att sänka dess temperatur. xD
På samma sätt som en Kolsyresläckare fungerar

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aMp:

Vad ska han med en IR-termometer till, den mäter ju bara temperaturen på ytskiktet? Det fungerar för att ha någorlunda koll på tex värme på minnen, bakom GPU, chipset osv, men det hjälper inte mycket för att mäta Cpu-temp som detta handlar om. Det bästa för det är väl ett mätinstrument där du sätter en tunn tunn mätsensor mot CPUs IHS och då kan avläsa ganska exakt vad för temperaturer det rör sig om. Det blir dock ett dyrt och onödigt jobbigt moment egentligen - som du säger skit i temperaturerna och överklocka försiktigt med lägre volt än du skulle ha gjort annars, just för att vara på säkra sidan. Ställ in i BIOS att du ska få varningar om tempen på går över rekommenderad temperatur, vilket för min (äldre CPU) är 72,5c. Kolla på Intels hemsida vad din CPU har för maxtemp och ställa i i BIOS att datorn ska stänga av sig om den kommer säg 5c över det. Det är alltid en liten extramarginal på sådant - just som bäst-före-datum.

Tyvärr är det ingen extra marginal, processorn degenererar fortare ju varmare den är.

Skickades från m.sweclockers.com