Domän till ip och port

Permalänk
Medlem

Domän till ip och port

Först och främst så är jag osäker om detta är rätt tråd, men fann ingen lämpligare för mitt ämne.

Jag har 2 minecraftservrar rullandes på en och samma server. Ena använder minecrafts standardport och fungerar därför med direkt ip/domän utan att skriva port.

Min andra server ligger på port 25566 och därav måste jag skriva "domänen":25566

Finns det något sätt jag kan få en Subdomän att direkt gå till denna porten? så jag skriver tex "vanilla.Domänen utan att behöva skriva porten?

Har testat att peka domänen mot IP med port men det tillåter inte Loopia.. Annat alternativ är att slänga en av servrarna på annan burk och lina men det är inte heller ett alternativ att tänka på just nu.

Någon som vet något sätt som kan fungera? eller kanske en programvara som kan redirekta?

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Medlem

Vad jag vet kan man inte peka domäner mot portar, utan bara rakt på en ipaddress eller liknande.
Domänuppslaget säger bara vilken ip klienten skall gå mot och inget om var på den.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ipzen:

Först och främst så är jag osäker om detta är rätt tråd, men fann ingen lämpligare för mitt ämne.

Jag har 2 minecraftservrar rullandes på en och samma server. Ena använder minecrafts standardport och fungerar därför med direkt ip/domän utan att skriva port.

Min andra server ligger på port 25566 och därav måste jag skriva "domänen":25566

Finns det något sätt jag kan få en Subdomän att direkt gå till denna porten? så jag skriver tex "vanilla.Domänen utan att behöva skriva porten?

Har testat att peka domänen mot IP med port men det tillåter inte Loopia.. Annat alternativ är att slänga en av servrarna på annan burk och lina men det är inte heller ett alternativ att tänka på just nu.

Någon som vet något sätt som kan fungera? eller kanske en programvara som kan redirekta?

Hejsan, kan väl nästan säga med min kunskap att det inte går, iaf inte i DNS systemet.
Är isåfall om det finns nån brandvägg eller liknande som kan göra om ett dns namn till annan port på insidan sen.

Detta är min erfarenhet bara. Kanske finns någon som har något annat svar.

Visa signatur

Vintage computer hoarder
.:http://www.infania.net:.
.:Infania Networks:.
.:info@infania.net:.

Permalänk

Utan att ha testat det själv så skulle jag kolla närmare på: http://www.gcd.org/sengoku/stone/

En enkel "TCP/IP repeater" (same, same but different som en proxy/squid)

Borde fungera

BTW: berätta gärna om det fungerar, för det är onekligen ett intressant problem

Permalänk
Medlem

Har sökt en hel del på vårt heliga google, Enda jag hittar var EN domainprovider som erbjöd den tjänsten.. Har ju dock inte så lust att byta ut hela domänen.

Det som Kalle1024 skrev, är grekiska för mig som aldrig arbetat med sådana saker, rätt svårt att förstå hur detdär fungerar..

Någon borde skapa en programvara som känner av vilken domän någon ansluter ifrån och tilldelar den till den porten man vill till

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Medlem

DNS har den funktionaliteten men det kräver att klienten använder den vilket få om några gör.

Permalänk
Medlem

Skapa en host på www.no-ip.com. Dom fixar de, ja har själv den setup på min cs server, ip : port = csserver.no-ip.org. Din blir ju så klart dittnamn.no-ip.org eller liknande.
Add host --> Restricted Host. Tror de är där inne om ja inte minns fel.

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 29Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x 8x3.6GHz
Misc Proxmox 2x250Gb Raidz-1 GTX 1070 16GB@2133MHz R7 1800x 8x3.6GHz

Permalänk
Medlem

I våran brandvägg som kör pfsense så kan vi göra så. Vi gör det med DNS forward

Permalänk
Medlem

Det bästa sättet är att tilldela 2 ip-adresser till minecraft-servern. Beror ju lite på hur den är hostad om det är möjligt iofs.

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Medlem

Har inte testat detta, men kan va värt ett försök , du skriver ju i din server properties vilken IP det ska vara.
Kan du inte skriva en annan domän på den andra servern?
Och ha 2 st domäner pekade på din IP.

Annars har jag för mig att de finns ett linux baserat MinecraftOS som erbjuder denna möjligheten.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.