Corsair Hydro H80i och H100i

Permalänk
Medlem

Tycker vattensystemen är väldigt intressanta, Gentemot en vanlig processor kylare som vispar runt luften INUTI chassi är det absolut ingen varm luft i chassit alls från ett vattensystem!

Detta tycker jag många som kommenterar trådar på formet osv inte tänker på(känns så med tanke på vad de skriver).

Så detta blir absolut ett inköp h80i!

Säg hej då till varm luft från processorn inuti chassit! <3<3

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Dock är det ju fortfarande en förhållandevis liten del av alla chassin som säljs som ger möjlighet att montera en 240 rad så det kan väll vara en nackdel att inte så många kommer kunna använda den.

Då är H80i valet, H100i är ju precis för dom som kan och vill.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk

Förlåt en dum fråga, men var ska den där SATA strömkontakten in? Jag har ingen SATA på mitt nät agg.

Visa signatur

CPU: i7 6700k GPU: Gigabyte GTX 980 ref. vattenkylt RAM: Crucial Ballistix Sport 16 GB. Moderkort: Asus Z97-A. Chassi: Fractal Design Arc Midi R2.

Permalänk
Medlem

Köpte H100i idag efter en del strul med fläktkontroller och missljud på H70 samt H100 jag har haft tidigare.

Vilken skillnad, vid 4.7Ghz ligger jag på 65c i full load i prime95, som kan jämföras med 75-80 grader med min senaste H100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgt. Stinger:

Det där ser riktigt intressant ut! Jag tycker dock att h80i inte känns så prisvärd bredvid storebror...

Det skiljer ju inte så mycket i kylkapacitet, mer vad som passar i ens chassi i storlek och form. Så att priset inte skiljer så mycket är inte så konstigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av basse10000:

Förlåt en dum fråga, men var ska den där SATA strömkontakten in? Jag har ingen SATA på mitt nät agg.

Hur gammalt är ditt nätagg, brukar finnas ett gäng sata strömkontakter på alla moderna nätagg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Går en H80i ett Corsair 300R måntro?

Ja det gör det, har en vanligt H80 med de nya corsair sp fläktarna i mitt 300r

Permalänk
Medlem

Intressant test att läsa helt klart! Älskar slutna vattensystem.

Men jag kör vidare på med min H70 med Scythe GT i PnP!!
Så mycket skiljer det inte, så att det är ett "jag måste ha begär" skulle bara kännas som bortkastade pengar när man väl monterat det iallafall.

Link verkar trevligt men verkar ha många barnsjukdomar så att det får ta och växa lite innan det blir jätteintressant.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Entusiast

Nu är ju jag väldigt inkompetent när det gäller vattenkylning men om det låter 45dba som minst är ju det jättemycket jämfört med vanliga fläktar?
Jag stör mig på fläktar som går i 30dba, hur står ni ut?!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Ja det gör det, har en vanligt H80 med de nya corsair sp fläktarna i mitt 300r

Låter bra, antar att du inte behövt göra någon modifiering eller så?

Permalänk
Medlem

Kan man sätta färgen på cpu-blocket till att visa temperatur. Typ om den är sval så är den grön och är den varm så blir den röd.
Detta hade varit awesome iaf.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkanftw:

"Kräver mer plats inuti datorlådan"

Seriöst? Det är en 240mm rad, klart då att den tar mer plats.. Känns som ni skrev det bara för att?

Men annars, trevligt med recensioner!

Ja det är väl en nackdel ??
Herregud

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Ruskigt snygg kylare, samt verkar bra kommer nog byta till en sådan här vid nästa datorbygge just nu så har jag kört Antec Khüler serien med mina 2 senaste datorer.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Låter bra, antar att du inte behövt göra någon modifiering eller så?

Nej det var lite trångt men det gick utan några modifieringar. Gillar det chassit

Permalänk
Inaktiv

Köp en Noctua NH-D14 istället!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Kan man sätta färgen på cpu-blocket till att visa temperatur. Typ om den är sval så är den grön och är den varm så blir den röd.
Detta hade varit awesome iaf.

"Förutom att styra fläktarna på radiatorn finns det även möjlighet att ändra färg på lysdioden som sitter integrerad i vattenblocket. Man kan välja mellan att låta blocket hålla en fast färg, pulsera mellan olika färger eller byta färg beroende på vatten/processortemperaturen.

Ja, det kan man.

Minimalt ändrad design + medföljande programvara. Okej, men i övrigt är jag inte imponerad. Prestanda mässigt så är skillnaden verkligen minimal. Tittar jag på diagramet så kan jag konstatera att min H80 med 2 schyte fläktar gör ett bättre jobb. Nu har jag inte en exakt likadan setup som testlabbet men en kvalificerad gissing är att det inte skulle vara någon skillnad på h80 med andra fläktar än medföljande och h80i.

Visa signatur

NZXT Phantom ° P8Z68-V PRO GEN3 ° i5 2500K @ 4.5 + Corsair H80 & Schyte GT ° Gigabyte 7970 Windforce OC 3GB ° G.Skill 8GB Ripjaws 1600Mhz ° Samsung SSD 830-Series 128GB ° Seagate Barracuda 1TB ° NZXT HALE90 850W ° Asus Xonar D1 ° SideWinder X4 Gaming Keyboard + Logitech G400 + AKG GHS1 Gaming Headset ° Dell 2209wa ° STEELSERIES 4HD

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av RzrTrek:

Köp en Noctua NH-D14 istället!

Man vill ju få bort värmen ifrån datorn det får man inte med en Noctua på samma sätt jag har i min Cosmos 2 just nu bara 2 fläktar i hela datorn och dom fläktarna drar in luft, behöver inget

Gillar slutna system mer en gigantiska kylar torn

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Köp en Noctua NH-D14 istället!

Lite trist att NH-D14 fortfarande är en av de bättre kylarna man kan köpa idag, den är ju ändå 4 år gammal snart. Fast det känns som CPU-kylare nått sin kulmen då trenden går mot mer och mer strömsnåla CPUer för oss vanliga "gamers". Hursomhelst bra recension, hade gärna bytt min NH-D14 mot H100i för utseendets skull, men jag är tveksam då många klagar på surrande ljud på Corsairs forum när man kopplar fläktar i pumpen.

Permalänk
Medlem

Detta ser onekligen väldigt intressant ut, och det blir nog att en H80i för min del. Bra test Sweclockers, nu vill jag bara se Antec KÜHLER H2O 620 v4 med det nya kylblocket för att jämföra en gång för alla vilken av dessa som verkligen är bäst.

Dock har jag några undringar: passar H80i och H100i i ett Fractal Design Define XL? Anledningen till att jag frågar är att den större vinklade takfläkten på 180mm kanske kan vara iväg, eller? Det borde absolut passa med H80i tycker jag, men då är frågan om H100i skulle passa på något sätt utan att modda chassit?

En annan sak jag verkligen saknar i testet är att ni testar H100i med fyra stycken fläktar som den har plats för. Som det är nu är ju skillnaderna väldigt små mot lillebrorsan, men jag skulle tro att med fyra fläktar så får H100i sträcka lite extra på benen. Eftersom H80i har likadana fläktar så har ni ju absolut tillgång och möjlighet till att testa detta, och det är nog vad de flesta som köper det systemet kommer att göra vilket gör det till väldigt relevant.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Dessa är inte dåliga, men verkar ju vara ganska marginella skillnader mellan dom 2, H100i skulle behöva ha samma tjocklek på radiatorn som H80i, då skulle nog den glänsa mer.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Detta ser onekligen väldigt intressant ut, och det blir nog att en H80i för min del. Bra test Sweclockers, nu vill jag bara se Antec KÜHLER H2O 620 v4 med det nya kylblocket för att jämföra en gång för alla vilken av dessa som verkligen är bäst.

Dock har jag några undringar: passar H80i och H100i i ett Fractal Design Define XL? Anledningen till att jag frågar är att den större vinklade takfläkten på 180mm kanske kan vara iväg, eller? Det borde absolut passa med H80i tycker jag, men då är frågan om H100i skulle passa på något sätt utan att modda chassit?

En annan sak jag verkligen saknar i testet är att ni testar H100i med fyra stycken fläktar som den har plats för. Som det är nu är ju skillnaderna väldigt små mot lillebrorsan, men jag skulle tro att med fyra fläktar så får H100i sträcka lite extra på benen. Eftersom H80i har likadana fläktar så har ni ju absolut tillgång och möjlighet till att testa detta, och det är nog vad de flesta som köper det systemet kommer att göra vilket gör det till väldigt relevant.

Du behöver inte "modda" define XL.
Du kan skruva bort den svarta plasthållaren som är vinklad och ta bort fläkten hur enkelt som helst.
Bytte själv fläkten för ett tag sedan, inga konstigheter. Och hela den svarta plasthållaren går att ta bort lika enkelt så det är helt fritt till taket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Köp en Noctua NH-D14 istället!

Samma här. Är inne på att plocka bort fläktarna och testa hur det funkar. Har chassifläktar hyfsat välpositionerade för att blåsa luft genomtornkylaren utan fläktar. Får se om jag vågar mig på det experimentet.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av basse10000:

Förlåt en dum fråga, men var ska den där SATA strömkontakten in? Jag har ingen SATA på mitt nät agg.

Du lär ha SATA strömkälla från ditt nätaggregat om det inte har typ 5-6 år+ på nacken. Och är det så gammal är det verkligen dags för dig att köpa ett nytt nätagg, tex Corsair AX750 watt. Kör du med ett gammalt och lite sämre (och/eller) slitet nätagg kan du förstöra någon eller några av dina komponenter i datorn, och de är ju från senaste generationen vad jag såg. Ett vanligt fel många gör när de köper nätagg är att snåla in - men nätaggregatet är verkligen en riktigt viktig del i systemet och man bör köpa kvalitet för att minimera risken för skador och problem.

Med det sagt ska jag svara på din fråga: du köper bara en adapter molex till SATA på tex Kjell & CO. Det kostar väl typ 19 kronor eller liknande, billigt är det iaf!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

fråga: går en H100i in i ett R4 med mitt moderkort? (sign)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Blesk:

Minimalt ändrad design + medföljande programvara. Okej, men i övrigt är jag inte imponerad. Prestanda mässigt så är skillnaden verkligen minimal. Tittar jag på diagramet så kan jag konstatera att min H80 med 2 schyte fläktar gör ett bättre jobb. Nu har jag inte en exakt likadan setup som testlabbet men en kvalificerad gissing är att det inte skulle vara någon skillnad på h80 med andra fläktar än medföljande och h80i.

Om jag förstår dig rätt jämför du din H80 med utbytta fläktar mot H80i med de medföljande fläktarna? Det är lite som den "klassiska" diskussionen/argumentet "om du köper grafikkort X och överklockar så blir det att lika bra/bättre än grafikkort Y!!1". Men man kan ju då såklart överklocka även grafikkort Y så är det bättre igen, så det håller inte.

Om man skulle ta dina fläktar du har och köra på H80i så skulle det med all sannolikhet prestera bättre pga de hårdvarutekniska förbättringarna som finns. Det är ju knappast så att de släpper en sämre variant. Med det i minnet så har man ju också mjukvaran till "Link" och kan då göra bättre fläktprofiler som passar ens egna önskemål perfekt. Tex att fläktarna går på lägsta hastighet under tex surfning och filmtittande (man får först kolla vilka temps det ger), och när det kommer över det varvar det upp när det belastas hårdare när man tex spelar och ändå har hörlurar på sig så man ändå inte hör något.

Men det är en intressant diskussion, jag skulle verkligen vilja se ett test där exakt samma fläktar används på båda radiatorer för att kunna bedöma den exakta skillnaden på hårdvara sidan.

En sista fördel är ju också som de nämner de nya slangarna som ska vara mycket mer följsamma. Jag har hört folk klaga på det tidigare om Corsairs system.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Kul att ni jämförde Thermal Right Silver Arrow, även om siffrorna var imponerande för h80i så är det svårt att motivera sluten vattenkylning just nu.

Permalänk
Skrivet av obadja:

Kul att ni jämförde Thermal Right Silver Arrow, även om siffrorna var imponerande för h80i så är det svårt att motivera sluten vattenkylning just nu.

Tar mycket mindre plats och är lättare att installera, inte så svårmotiverat för dem flesta skulle jag säga.

Permalänk
Medlem

RELEASE THE KRAKEN!!

Hehe, hoppas ni även kommer recensera kommande NZXT Kraken serie

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

RELEASE THE KRAKEN!!

Hehe, hoppas ni även kommer recensera kommande NZXT Kraken serie

När kommer den och vad för unikt och bra ska det vara med den?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Inaktiv

Det ända jag ser här är att lufkylare är tystare och svalare. Visst ger vattenkylning lägre temp när det körs i max men då låter det som fan med.

Ända anledningen att köra det är om man inte får plats med torn kylare av ngn anledning (och även då är det förmodligen bättre att kapa några fenor för att få plats med minnes moduler än att köra svindyr vattenkylning).