Router till lite större lan

Permalänk

Router till lite större lan

Hejsan, jag ska anordna ett LAN till våren och behöver en router som ska dela trafik till ca 120-150 pers. Hade tidigare en linux server som vi körde ip tables på men den servern har sett bättre dagar och jag är nu på jakt efter en "plug and play lösning".

Förra lanet jag höll var det ca 80 pers i nätverket och jag använde mig då av en mikrotik router, tror det var denna modell
Problemet jag såg då var att routern delvis var fullt belastad vilket gjorde att vissa switchar ute på borden fick begränsat nätverk.

De jag kollat på är denna router, tror ni den funkar för mitt ändamål? Värt att nämna är att vi har 1gbit/s från vår ISP.
Produktens hemsida
Länk till dustin

Visa signatur

Nuvarande dator: 5900x, 3080ti, 64gb ddr4

Permalänk
Vila i frid

Relativt ny produkt som få vet något om.

Plug and play? En pfSense/m0n0wall med två Intel pci-e NIC'ar och relativt moderat och gammal cpu, t.ex. en Athlon x2 250 eller E6600 räcker för 1 Gbit och tar inte många minuter att sätta up och kostar ungefär lika.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Relativt ny produkt som få vet något om.

Plug and play? En pfSense/m0n0wall med två Intel pci-e NIC'ar och relativt moderat och gammal cpu, t.ex. en Athlon x2 250 eller E6600 räcker för 1 Gbit och tar inte många minuter att sätta up och kostar ungefär lika.

"501+ Mbps - server class hardware with PCI-X or PCI-e network adapters. No less than 3.0 GHz CPU."

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Vila i frid

fyi, jag byggde en "snik-router" av vanlig stationär med en x2 250 3 GHz med två intel nic'ar med esxi 5 i botten och tilldelade pfsense en enda cpu-kärna som då räckte till att dra 762/95 Mbit mha av 4 externa ip-adresser i 200/20 lastbalancerat. Med pfsense i smp dvs två kärnor bör den klara av lite till. "Server class" i det här fallet betyder mest att är nic'arna skall ha bra prestanda.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

fyi, jag byggde en "snik-router" av vanlig stationär med en x2 250 3 GHz med två intel nic'ar med esxi 5 i botten och tilldelade pfsense en enda cpu-kärna som då räckte till att dra 762/95 Mbit mha av 4 externa ip-adresser i 200/20 lastbalancerat. Med pfsense i smp dvs två kärnor bör den klara av lite till. "Server class" i det här fallet betyder mest att är nic'arna skall ha bra prestanda.

Och hur stora state tables blev det då? TS ska ju ha minst 100 klienter bakom routern.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Permalänk
Medlem

Försök bli sponsrade av en ISP så ni får publika adresser. Är ni en Svrok-förening se här:http://www.sverok.se/forening/bredband/.
Då kan ni köra trafiken switchad utan att trafiken behöver passera genom en router hos er. Sen kör ni en separat dator (gärna server-hårdvara) som DHCP-server. Vi brukar köra debian eller ubuntu-server med dhcpd. Windows server borde ju kunna köra dhcp-server om ni inte känner er bekväma med linux. I.o.m att trafiken inte behöver passera genom burken så behöver det inte vara nån monster dator/märkes-router. Kör korta leastider typ en kvart. Detta var vad vi gjorde under vårt event FrostByteLAN som hade fler än 300 deltagare och det rullade på fin fint. Annars rekommenderas en rack burk med dubla gignic och pfsense eller clearos vilket är vad vi kör då vi inte har publika adresser till alla deltagare.

//Viktor, UmeLAN

Permalänk
Medlem

Jag skulle också rekommendera en hyffsad burk och köra pfSense på. Tänk dig en maskin med något runt Intel Q6600-ish, lagom med RAM, och dubbla NICs. Vad var det för gammal linuxkärra ni hade? Klarade den routa den hastigheten ni vill åt? Isåfall borde ni kunna köra pfSense på den med.
Fråga: Kör ni NAT också, eller har ni bara routing?
pfSesnse klarar att routa gigabit utan större problem. Kör pfsense i en virtuell maskin på servern i sign. och klarar att routa 980-990 Mbit/s mellan mina interna nätverk (har ett klientnät, servernät, gästnät och mobilnät), ut mot nätet har jag inga problem att mätta min stackars 100/10 Mbit/s-lina.

/Zyber

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk

Inte så många svar angående routern. Jag såg att den inte lanserats riktigt ännu, kan ju vara därför man inte vet så mycket om prestandan.

Vi är sponsrad av T3 redan, dock inga publika adresser och jag tror inte det är något vi kommer att satsa på just nu, kanske i framtiden.

Angående den gamla servern vi äger så är det en HP-Proliant dl360 gen3, varför vi ska byta är inte på grund av att den har för lite prestanda utan mer att den är för ostabil att använda. Dessutom har den lyckats bränna sönder ett tangentbord!

Som svar på zyberzeros fråga: Ja vi kör NAT också.

Ett alternativ vi kollat på är den server du skrivit Hasenfrasen, men då är det ju en enorm skillnad i pris istället.
http://www.dustinhome.se/product/5010641400/fujitsu-primergy-...

Visa signatur

Nuvarande dator: 5900x, 3080ti, 64gb ddr4

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Jonas-2400:

Ett alternativ vi kollat på är den server du skrivit Hasenfrasen, men då är det ju en enorm skillnad i pris istället.
http://www.dustinhome.se/product/5010641400/fujitsu-primergy-...

Check this out! http://www.dustin.se/product/5010652880/hp-proliant-ml110-g7-...

Permalänk
Medlem

Hade du haft LAN'et "lite" mer söderut hade jag haft 2 servrar jag kunde låna ut dom har ett par år på nacken, men 4 fysiska kärnor, 6GB RAM, 2st Gigabitkort och 146GB SCSI diskar skulle funkat för er

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

Eller bara köpa begagnad server på it-auktion.se eller serverhuset eller liknande.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk

Som jag sa tidigare så är vi ute efter en så mycket "plug and play" lösning som möjligt och med en färdig router så går det inte att komma närmare. Därav är routern det bästa alternativet för oss om man ställer den mot en server, även om man hittar en gammal server som ligger i ett lägre pris så är den inte färdig att koppla in och köras igång.

Ja, jag vet att det inte är svårt att köra in en linux dist, vmware, monowall, pfsense osv. men det var inte det jag frågade efter i denna tråden, så tack för förslagen men nej tack.

Min fråga och anledningen till att jag skapade tråden var i det syftet att ta reda på om min föreslagna router duger till det jag ska använda den till och eftersom den inte är släppt ännu förstår jag att det inte finns mycket mer än företagets "egna" prestanda-siffror.

Jag avvaktar tills routern funnits på marknaden ett tag sen återkommer jag till denna tråd med min fråga ännu en gång.

Visa signatur

Nuvarande dator: 5900x, 3080ti, 64gb ddr4

Permalänk
Medlem

Hej här har du en bra router med bra prestanda för ett bra pris http://www.dustin.se/product/5010653285/ubiquiti-edgerouter-l...

Visa signatur

IT-tekniker på Witofix
www.wifixit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av frans82:

Hej här har du en bra router med bra prestanda för ett bra pris http://www.dustin.se/product/5010653285/ubiquiti-edgerouter-l...

Det är exakt den TS nämnde i trådstarten och har frågat om hela tråden.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av frans82:

Hej här har du en bra router med bra prestanda för ett bra pris http://www.dustin.se/product/5010653285/ubiquiti-edgerouter-l...

Har du testat routern och går efter egna erfarenheter eller sökte du på Dustin och denna var den fösta som kom fram?

Visa signatur

Nuvarande dator: 5900x, 3080ti, 64gb ddr4

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig testat denna routern men ja har endel UBIQUITI trådlösa accespunkter hemma och den funkar hur bra som helst är så nöjd med deras stabilitet. Jag tror att denna routern är nog minst lika bra därför ja rekommenderar detta märket.

Visa signatur

IT-tekniker på Witofix
www.wifixit.se

Permalänk
Skrivet av frans82:

Jag har aldrig testat denna routern men ja har endel UBIQUITI trådlösa accespunkter hemma och den funkar hur bra som helst är så nöjd med deras stabilitet. Jag tror att denna routern är nog minst lika bra därför ja rekommenderar detta märket.

Läst tråden?

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Jag har läst tråden och ja rekomenderar UBIQUITI router för att ja vet att deras saker är stabila och har funkat för mig.

Visa signatur

IT-tekniker på Witofix
www.wifixit.se

Permalänk
Medlem

Är ju en ganska enkel sak för ISPn att bara routa ut en /24 eller en /25 tillfälligt under lanet åt er om ni ber snällt Då behövs ingen router, på sin höjd en lokal DHCP bara för att man ska slippa konfa alla burkar manuellt med ip-adresser. Blir ju också en roligare upplevelse på lanet om alla får egen publik ip på sin dator Det är iallafall vad jag skulle satsa på om jag var du

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Medlem

Om du känner dig hemma på routeros (Mikrotik) så kan du väl bara köpa en lite vassare modell?
Typ RB450G

Visa signatur

• Massa fräcka prylar •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas-2400:

Som jag sa tidigare så är vi ute efter en så mycket "plug and play" lösning som möjligt och med en färdig router så går det inte att komma närmare. Därav är routern det bästa alternativet för oss om man ställer den mot en server, även om man hittar en gammal server som ligger i ett lägre pris så är den inte färdig att koppla in och köras igång.

Ja, jag vet att det inte är svårt att köra in en linux dist, vmware, monowall, pfsense osv. men det var inte det jag frågade efter i denna tråden, så tack för förslagen men nej tack.

Min fråga och anledningen till att jag skapade tråden var i det syftet att ta reda på om min föreslagna router duger till det jag ska använda den till och eftersom den inte är släppt ännu förstår jag att det inte finns mycket mer än företagets "egna" prestanda-siffror.

Jag avvaktar tills routern funnits på marknaden ett tag sen återkommer jag till denna tråd med min fråga ännu en gång.

Vad jag läst i deras eget forum så verkar sifforna stämma rätt bra. Beställde själv en sådan i december någon gång men den är något försenad, kommer förhoppningsvis i januari.

Visa signatur

CCNP

Permalänk

Har som sagt dålig erfarenhet av microtik, har ju inte alls bråttom eftersom lanet är närmare våren så jag avvaktar tills det finns några tester på UBIQUITI routern.

Visa signatur

Nuvarande dator: 5900x, 3080ti, 64gb ddr4