Temperaturavläsning för CPU, lite hjälp tack

Permalänk
Medlem

Temperaturavläsning för CPU, lite hjälp tack

Jo såhär va: jag har tänkt överklocka för första gången och tänkte då börja med CPU:n. Har en i7-3770K som kyls med en Noctua NH-D14 vilket ju är en väldigt kapabel luftkylare. När jag kollar temperaturen i RealTemp så ser det ut på följande vis: http://postimage.org/image/ejjwz077x/. Detta alltså i idle. Har kollat runt lite på nätet vad folk brukar få för idle-temperaturer på oklockade i7-3770K, och i de fall de har en eftermarknadskylare så talar många om temperaturer under 30° (typ 27-29). Därför blir jag lite konfunderad över varför jag har betydligt högre värden än så. Särskilt eftersom Noctua NH-D14 ska vara en av de allra bästa luftkylarna som finns. Känns inte som ett kul utgångsläge att försöka klocka ifrån liksom.

Sen undrar jag också om man ska räkna fram något slags medelvärde utifrån alla 4 cores, eftersom de verkar vara rätt olika varma.. Eller hur gör man? Vilket värde är det man brukar syfta på när man talar om cpu-temperaturer?

Eventuellt får jag väl ta bort kylaren, rengöra processorn och sedan applicera ny kylpasta på förhoppningsvis ett bättre sätt. Bävar dock för att behöva göra detta, särskilt eftersom jag inte ens vet om det kommer innebära någon märkbar förbättring av kylförmågan efteråt.

Permalänk
Medlem

Haha, var ett tag sen nu jag var aktiv i forumet men kanske kan hjälpa dig.

Kommer ihåg att jag hade liknande "problem" när jag skulle börja överklocka. Felet låg då i att jag hade en väldigt dålig lösning för mitt luftflöde, bl.a fläktar som var riktade åt fel håll. Vad har du för låda och hur bra genomströmning är det i den? Vad har du för varvtal på fläktarna? (Low, Mid, High)

Eftersom det inte är alla som bryr sig om ljudnivån kan det hända att du sitter och jämför dina siffror med någon som kanske har ett jetplan med hål i som låda? (Som t.ex HAF 912 på High eller liknande)

Det här kommer dock från någon med väldigt lite erfarenhet av de senaste Ivy-brige processorerna så har generellt dålig koll på exakta temps.

Permalänk

Idle tempen är ifråga inte relevant om du ska OCa. börja med att köra Prime95 och kolla vad du har för Load temp på prollen. Idle Tempen kan du börja vara orolig för när den som min börjar närma sig 50c på Idle. dock har jag en i7-960 på 130Watt och stock kylare så det är väll inte så mkt att göra något åt.

Men som sagt dra en Prime95 och återkom med Tempsen!

MVH

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem

Glömde nämna att komponenterna sitter i ett Corsair Obsidan 550D med fyra st fläktar (BeQuiet ShadowWings, 2x140mm och 2x120mm). Grafikkortet är ett Asus GTX680 DC2 Top, och det tycks ju hålla sig svalt då det ligger på 29° i idle och aldrig går över 60° i load (oklockat än så länge, men här känns det som att det finns bra med utrymme för att klocka sen, värmemässigt då). Jag skulle vilja se att CPU:n låg på samma temp men det gör den alltså inte.

@InZ-Audio: idle-tempen är väl klart relevant då den står i direkt förhållande till load-tempen. Men visst, load-tempen är väl det mest centrala att titta på, glömde nämna den. Efter att ha kört Prime95 i en timme så ger RealTemp följande värden: http://postimage.org/image/y8ztbjnqv/

Med tanke på att det är en Noctua NH-D14 som kyler denna processor så förväntade jag mig att se betydligt lägre siffror, iaf under 60° för samtliga cores. Är det en orimlig förväntning? Finns ju inte så jäkla mycket utrymme för att klocka som det är nu, eller?

Permalänk
Skrivet av Rufs:

Glömde nämna att komponenterna sitter i ett Corsair Obsidan 550D med fyra st fläktar (BeQuiet ShadowWings, 2x140mm och 2x120mm). Grafikkortet är ett Asus GTX680 DC2 Top, och det tycks ju hålla sig svalt då det ligger på 29° i idle och aldrig går över 60° i load (oklockat än så länge, men här känns det som att det finns bra med utrymme för att klocka sen, värmemässigt då). Jag skulle vilja se att CPU:n låg på samma temp men det gör den alltså inte.

@InZ-Audio: idle-tempen är väl klart relevant då den står i direkt förhållande till load-tempen. Men visst, load-tempen är väl det mest centrala att titta på, glömde nämna den. Efter att ha kört Prime95 i en timme så ger RealTemp följande värden: http://postimage.org/image/y8ztbjnqv/

Med tanke på att det är en Noctua NH-D14 som kyler denna processor så förväntade jag mig att se betydligt lägre siffror, iaf under 60° för samtliga cores. Är det en orimlig förväntning? Finns ju inte så jäkla mycket utrymme för att klocka som det är nu, eller?

Jag har samma idle temp som du på min i5 3570k, dock är den redan överklockad till 4,5ghz @ 1,23v, och går max till 76 grader i full load, jag skulle testa att sätta om kylaren. Rent av kolla alla fläktar så att alla inte t.ex. riktas ut och tar luften etc. (Låter otroligt men varför inte xD)

Och nej det verkar inte finnas så mycket utrymme att klocka med dom loadtempsen.

Min kylare:http://www.inet.se/produkt/5321383/scythe-samurai-zz

Permalänk
Skrivet av Rufs:

Glömde nämna att komponenterna sitter i ett Corsair Obsidan 550D med fyra st fläktar (BeQuiet ShadowWings, 2x140mm och 2x120mm). Grafikkortet är ett Asus GTX680 DC2 Top, och det tycks ju hålla sig svalt då det ligger på 29° i idle och aldrig går över 60° i load (oklockat än så länge, men här känns det som att det finns bra med utrymme för att klocka sen, värmemässigt då). Jag skulle vilja se att CPU:n låg på samma temp men det gör den alltså inte.

@InZ-Audio: idle-tempen är väl klart relevant då den står i direkt förhållande till load-tempen. Men visst, load-tempen är väl det mest centrala att titta på, glömde nämna den. Efter att ha kört Prime95 i en timme så ger RealTemp följande värden: http://postimage.org/image/y8ztbjnqv/

Med tanke på att det är en Noctua NH-D14 som kyler denna processor så förväntade jag mig att se betydligt lägre siffror, iaf under 60° för samtliga cores. Är det en orimlig förväntning? Finns ju inte så jäkla mycket utrymme för att klocka som det är nu, eller?

Idle temp är irrelevant eftersom tempsensorerna inte är kalibrerade så långt ifrån max säker temp och kan därför vara lägre än vad som visas.

Ditt grafikkort spottar ut varmluft i lådan vilket kan putta upp temperaturen men första steget är nog att montera om kylaren och se om det fortfarande är för varmt. Om inte det hjälper ta av chassisidan och se om det gör någon skillnad. Blir det bättre utan sidopanel så behöver du mer luftflöde i lådan.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Vilken kylpasta använder du? Applicerar du den korrekt? Har du två fläktar som insug och två fläktar som utblås i chassit?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Idletempen brukar vara något högre på NH-D14, eftersom fläktarna går på riktigt lågt varv vid idle för att hålla datorn tyst. När man klockar och får höga temperaturer visar den däremot var skåpet ska stå! Bara som en liten parentes till diskussionen.