Ip-konflikt med routern (netgear wpn824 v2)

Permalänk
Medlem

Ip-konflikt med routern (netgear wpn824 v2)

Har en netgear-router (wpn824 v2) som jag köpte för snart 7 år sedan. Fungerat perfekt hela tiden.

Skulle koppla in min nya dator igår, vilket betyder att det är, 3 datorer, 2 mobiler och 1 surfplatta kopplat till den trådlöst. Allt har fungerat perfekt tills den nya datorn blev uppkopplad, då stängdes nätet ner på vissa datorer och kom upp "IP-konflikt".

Är det dags att köpa ny router som kan hantera fler användare? Eller är det samma skit med alla routrar?

Visa signatur

Mmmmm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nille83:

Har en netgear-router (wpn824 v2) som jag köpte för snart 7 år sedan. Fungerat perfekt hela tiden.

Skulle koppla in min nya dator igår, vilket betyder att det är, 3 datorer, 2 mobiler och 1 surfplatta kopplat till den trådlöst. Allt har fungerat perfekt tills den nya datorn blev uppkopplad, då stängdes nätet ner på vissa datorer och kom upp "IP-konflikt".

Är det dags att köpa ny router som kan hantera fler användare? Eller är det samma skit med alla routrar?

Har du fasta IP eller DHCP. Om den sista datorn har fast adress när du försöker koppla in den så kan det krocka med någon redan
ansluten. Låter som något sånt problem. Kolla att alla får adressen automatiskt tilldelad eller att alla har olika adresser om
dom är konfigurerade med fast IP.

Permalänk
Medlem

Hur hanterar du dina ip-adresser? Jag antar att det sköts via DHCP i routern, kolla vilka den delar ut och öka antalet.

Alternativet är att sätta statiska adresser på alla dina maskiner.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Om inte ovanstående hjälper, prova med reset-knappen bak på routern om du inte redan gjort det innan du köper dig en ny.

Permalänk
Medlem

Det ser ut som alla får automatiska IP.

# IP Address Device Name
1 192.168.1.2 ANDROID-69E52D2
2 192.168.1.3 PC-PC
3 192.168.1.4 ANDROID-14DE642
4 192.168.1.5 PC-PC
5 192.168.1.6 PC-PC
6 192.168.1.7 --

Så ser det ut just nu när alla är uppe, det fungerar ett tag sen lägger nätet ner på vissa datorer och kommer upp IP-konflikt. Startat om alla enheter nu så får vi se om det fungerar.

Men finns dett ett maxtak på hur många som kan va uppkopplade på routenr?

Visa signatur

Mmmmm

Permalänk
Medlem

Reseta den helt eller bara starta om den?

Visa signatur

Mmmmm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nille83:

Det ser ut som alla får automatiska IP.

# IP Address Device Name
1 192.168.1.2 ANDROID-69E52D2
2 192.168.1.3 PC-PC
3 192.168.1.4 ANDROID-14DE642
4 192.168.1.5 PC-PC
5 192.168.1.6 PC-PC
6 192.168.1.7 --

Så ser det ut just nu när alla är uppe, det fungerar ett tag sen lägger nätet ner på vissa datorer och kommer upp IP-konflikt. Startat om alla enheter nu så får vi se om det fungerar.

Men finns det ett maxtak på hur många som kan va uppkopplade på routen?

Ja det finns ett maxtak, 254 st ( i din ip-range). Dvs du kommer inte vara med om det problemet.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Ja det finns ett maxtak, 254 st ( i din ip-range). Dvs du kommer inte vara med om det problemet.

Det beror ju helt och hållet på vilken DHCP-range routern är förkonfigurerad med? Kan ju vara så att routern bara delar ut adresser mellan 192.168.1.1 till 192.168.1.7...

Dessutom är maxgränsen betyyyydligt högre. Du kan ju dela ut en 8-bitars serie, då har han ju från 10.0.0.0 - 10.255.255.255 att ta av...

EDIT: Dessutom i ett standard klass C-nät (som hans router förmodligen använder) så är det max 253 adresser tillgängliga eftersom .0 är en nätverksadress, .1 har routern och .255 är broadcast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Det beror ju helt och hållet på vilken DHCP-range routern är förkonfigurerad med? Kan ju vara så att routern bara delar ut adresser mellan 192.168.1.1 till 192.168.1.7...

Dessutom är maxgränsen betyyyydligt högre. Du kan ju dela ut en 8-bitars serie, då har han ju från 10.0.0.0 - 10.255.255.255 att ta av...

EDIT: Dessutom i ett standard klass C-nät (som hans router förmodligen använder) så är det max 253 adresser tillgängliga eftersom .0 är en nätverksadress, .1 har routern och .255 är broadcast.

Sant, jag glömde att routern tar en adress också.
Gamla routrar brukar inte kunna dela ut stora serier utan bara C-nät (med gamla menar jag inte gamla cisco, hp, 3com och andra professionella grejer...)

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

[QUOTE=Zakire;12974793
EDIT: Dessutom i ett standard klass C-nät (som hans router förmodligen använder) så är det max 253 adresser tillgängliga eftersom .0 är en nätverksadress, .1 har routern och .255 är broadcast.[/QUOTE]

Max är fortfarande 254 i ett C-nät.

Till TS:

Några datorer får samma ip-adresser, kolla över alla datorer om någon har en statisk ip tilldelad.

Om det inte är fallet, testa med att göra ipconfig /renew på en av datorerna som bråkar. Sen borde du också kolla vilken range routern delar ut adresser. Det kan vara så att den är satt mellan xxx.xxx.xxx.1 - xxx.xxx.xxx.7 eller något liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nille83:

Reseta den helt eller bara starta om den?

Kör en hel reset, inte bara en omstart. På de flesta routrar brukar det finnas just en reset-knapp baktill som man ska hålla inne i några sekunder om man vill göra en reset.