Permalänk
Medlem

Processorfläkt: problem efter rengörning

Hej, jag rengjorde nyligen min stationära dator och gick bland annat på processorfläkten som hade milt sagt ett tjockt lager av grå massa runt sig. Jag var noga med att ha ett antistatiskt band kopplat hela tiden och blåste ur det mesta av skiten med tryckluft från Biltema följt av topps.

Allt såg bra ut, startade burken och den snurrade igång men jag upplevde den segare än innan och efter några timmars användande så stängde den av sig med följande felmeddelande som dök upp när jag startade om den på nytt "CPU Fan Error - Press F1 to Resume"

Jag har öppnat burken och kollat så fläkten spinner och det gör den, annars kan jag förstå om datorn hade stängts av pga överhettning. Programmet CPU Thermometer läser av följande: CPU Core#1 62grader, CPU Core#2 65grader, CPU Core#3 63grader, CPU Core#4 63grader.. detta är utan några tunga program, spel eller dylikt igång efter ca 20-30 från uppstart, är det "Ok" värden?

Men tillbaka till min grundfråga, vad kan ha gått snett och vad beror mitt felmeddelande på? Provade att göra en systemåterställning i hopp om att det skulle fungera, men det känns snarare som det är något problem med hårdvaran.

Tack i förhand!

Mvh, Christoffer

Permalänk

det är otroligt höga temps för idle :/ kan kanske vara dags att skaffa ny fläkt

Visa signatur

GPU: Nvidia GeForce 2x GTX 670 CPU: Intel 3570K 4.2 GHz PSU: Corsair TX750W Moderkort: MSI Z77A-S01 CPU kylare: H70 Chassi: Corsair Obsidian 650D SSD: Samsung SSD Desktop 830- Series 128GB HDD: Western Digital 2TB + 1TB Skärm: XL2420T 120Hz LED www.ohfoto.se www.onroaders.com

Permalänk

Jag tror att kylpastan har gjort sitt. Byt den så blir det nog bra skulle jag tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Jag tror att kylpastan har gjort sitt. Byt den så blir det nog bra skulle jag tro.

Ja detta är nog det billigaste att kolla först. Funkar inte detta så kan man titta efter en ny kylare.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold