Permalänk
Medlem

Swiftech Maelstrom, Vad för pump?

Tjena!
Går i tankarna om att kanske köpa lite vattenkylning och snubblade över https://www.inet.se/produkt/5322232/reservoar-swiftech-maelst...

Som jag har har fattat det så är det pump och reservoar i samma paket, eller ska man köpa till en pump?
Jag tyckte den såg rätt nybörjarvänlig ut, finns det några speciella för/nackdelar med en sådan?

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk

Det är bara en reservoir, pump köper du separat och skruvar ihop. Nackdelen är att det lätt blir vibrationer från pumpen ut i chassit, inte en särskilt bra lösning helt ärligt.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Okej, det såg ganska enkelt och smart ut, men hoppar nog över det så!

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Medlem

Var inte exakt billig, och det största problemen med pumpar är vibrationer. Reservoar och pump lösningar i 5.25 bayen brukar vara ganska högljuda och sprider ganska mycket vibrationer vidare jag kommer ihåg.

Skrivet av Malawie:

Okej, det såg ganska enkelt och smart ut, men hoppar nog över det så!

Är nog en bra ide att skippa.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Att montera pumpen i en reservoar brukar halla ner ljudnivan samt vibrationerna. Du kan dessutom skaffa sma gummibussningar som gor att reservoaren inte vibrerar for mycket.

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Skrivet av Xelathur:

Att montera pumpen i en reservoar brukar halla ner ljudnivan samt vibrationerna. Du kan dessutom skaffa sma gummibussningar som gor att reservoaren inte vibrerar for mycket.

Det stämmer med dränkbara pumpar från förr i världen, den här monteras på utsidan av resen.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Jag kör med en Koolance RP-452X2 i 5.25" slot och då med 2xD5 kan väl inte direkt säga att det vibrerar alls eller låter mycket för mig.
Kör TS med den reservoaren och en DCC pump lär det inte ge oljud om systemet i övrigt är rätt storlek, swiftech släpper inte dåliga saker och har inte sett något om att folk klagat på dessa på andra forum utan att den har fått bra kritik över lag.
Go 4 it är väl mitt tips och det är en smidig lösning att köra med liknande setup och om man lägger till QDC så brukar det underlätta för byggandet och underhållet av vattenloopen.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Det stämmer med dränkbara pumpar från förr i världen, den här monteras på utsidan av resen.

Ouch, da blir det nog tvartom, kommer att lata mer.

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Var inte exakt billig, och det största problemen med pumpar är vibrationer. Reservoar och pump lösningar i 5.25 bayen brukar vara ganska högljuda och sprider ganska mycket vibrationer vidare jag kommer ihåg.

Är nog en bra ide att skippa.

Skrivet av Inveramsay:

Det stämmer med dränkbara pumpar från förr i världen, den här monteras på utsidan av resen.

Undrar vilka erfarenheter ni har med nya dualbay res och med vilka pumpar isf, för finner det lite konstigt att det ger vibrationer och och massa oljud?
Jag har testat en del olika uppsättningar men kan inte påminna mig att jag har haft problem emd att vibrationerna fortplatat sig i chassit förutom med gamla enheim 1250 typ.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Skrivet av Ten:

Undrar vilka erfarenheter ni har med nya dualbay res och med vilka pumpar isf, för finner det lite konstigt att det ger vibrationer och och massa oljud?
Jag har testat en del olika uppsättningar men kan inte påminna mig att jag har haft problem emd att vibrationerna fortplatat sig i chassit förutom med gamla enheim 1250 typ.

xspc av någon sort, dock med en mcp355 pump. Jag tror det har en del att göra med chassit med hur mycket ljudet fortplantar sig men för mig känns det inte som en bra lösning

Visa signatur

Simlärare