Tystaste cpu-kylare (luft) till Fractal Design R4

Permalänk

Tystaste cpu-kylare (luft) till Fractal Design R4

Hallå gott folk!
Jag håller på att skriva ihop min julklappslista (till mig själv) och jag tror att tomten i år kommer med ett helt gäng hårda klappar

Dold text

Mitt mål är att få ett kraftfullt LGA2011 system så tyst jag kan, utan att det blir galet dyrt. Jag har tänkt mig ett Fractal Design R4 och jag kommer att ha höga minnen. Jag vill undvika att stå där efter Kalles julafton, någon gång efter kl. 15 och inte kunna montera på kylaren för att minnena är för höga...

Jag har läst en del, men det är inte alla recensioner som tar upp det problemet... är det inte ett problem?

Om fläktarna inte är tillräckligt tysta, är inte så viktigt... det finns tystare att köpa!

Hoppas att jag kan få förslag på verkningsfulla och höga kylare

SmirreKatt

Permalänk
Medlem

Tror det egentligen är mer intressant vad du har för moderkort än chassi, just med tanke på hur långt det är mellan cpu-sockel och minnena.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Jag hade tänkt mig detta MSI X79A-GD65 8D

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmirreKatt:

Jag hade tänkt mig detta MSI X79A-GD65 8D
http://s3.pji.nu/product/right/800/1025982.jpg

är inte sluten vattenkylare ett alternativ alls?

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Avstängd

Har du fyra eller åtta minnen? Ifall du kör 4 så kan du ha dem i svarta slotsen då får du lite utrymme :), jag skulle föreslå en NH-D14 eller thermalright Silver arrow eftersom då kan du ha fläkten i mitten

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera en noctua d14, kör min med enbart mitten fläkten, min 3570k går i 4.5ghz och går ej över 70c när jag spelar Bf3 flera timmar i sträck. Kan summeras som att de enda som låter i min dator är mitt grafikkort!

Permalänk
Skrivet av Malawie:

är inte sluten vattenkylare ett alternativ alls?

Jag har inget emot vattenkylning, tvärtom! Hade vattenkylning varit tystare, så hade jag valt det. Tyvärr har jag läst att pumpen ger ifrån sig omkring 40dB. Det är kanske inte så jättefarligt för de flesta, i alla fall inte om man har möjlighet att ställa undan datorn i ett annat rum. Min tanke är att jag skall ha datorn stående i vardagsrummet (nä, precis - ingen sambo

Dold text

)

För att dra en parallell, så bytte jag fläkten i min digitalbox, eftersom jag tyckte att den lät för mycket... Jag funderar också på att köpa ett överdrivet dyrt nätagg, bara för att fläkten inte skall behöva gå igång vid normal drift... å andra sidan är det kanske inte nödvändigt, eftersom jag ändå kommer att ha fläktar till cpu-kylaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmirreKatt:

Jag har inget emot vattenkylning, tvärtom! Hade vattenkylning varit tystare, så hade jag valt det. Tyvärr har jag läst att pumpen ger ifrån sig omkring 40dB. Det är kanske inte så jättefarligt för de flesta, i alla fall inte om man har möjlighet att ställa undan datorn i ett annat rum. Min tanke är att jag skall ha datorn stående i vardagsrummet (nä, precis - ingen sambo

Dold text

)

För att dra en parallell, så bytte jag fläkten i min digitalbox, eftersom jag tyckte att den lät för mycket... Jag funderar också på att köpa ett överdrivet dyrt nätagg, bara för att fläkten inte skall behöva gå igång vid normal drift... å andra sidan är det kanske inte nödvändigt, eftersom jag ändå kommer att ha fläktar till cpu-kylaren

Beror på vilken pump du kör med.. jag hör inte min pump alls. (ja den fungerar som den ska) utan snarare fläktarna i radioatorn som låter mycket (noctua).

med nätagg så håller jag med dig. köp ett riktigt overkill.. typ 1000w corsair. tror inte ens fläkten snurrat annat en vid uppstart på den. helt tyst agg i min rigg.. rekomenderas.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Har du fyra eller åtta minnen? Ifall du kör 4 så kan du ha dem i svarta slotsen då får du lite utrymme :), jag skulle föreslå en NH-D14 eller thermalright Silver arrow eftersom då kan du ha fläkten i mitten

Det kommer absolut att bli 8 minnen, om inte genast så i alla fall på sikt... Noctuas kylare och fläktar har jag sneglat lite på... och de är ett alternativ.

Jag har också kikat på Thermalrights HR-02 Macho, som enligt vissa källor kan fungera utan att ställa till problem med högre minnen. Macho-kylaren kan monteras på LGA2011 om man får med ett sådant monteringskit, men jag är inte säker på att det följer med... (jag har ställt frågan till de svenska återförsäljarna igår, så jag får vänta på svar)

Silver Arrow får jag ta och kika lite närmare på - tack för tipset!

Permalänk
Skrivet av Akarr:

Beror på vilken pump du kör med.. jag hör inte min pump alls. (ja den fungerar som den ska) utan snarare fläktarna i radioatorn som låter mycket (noctua).

med nätagg så håller jag med dig. köp ett riktigt overkill.. typ 1000w corsair. tror inte ens fläkten snurrat annat en vid uppstart på den. helt tyst agg i min rigg.. rekomenderas.

Kan du rekommendra någon tyst pump som jag kan läsa på om?

Permalänk
Skrivet av SmirreKatt:

Kan du rekommendra någon tyst pump som jag kan läsa på om?

Alltså alla pumpar är ju så gott som tysta bara det att vissa har otur när dom får en som låter, eller har jag fel ?

Permalänk

Istället för att lägga pengar på ett nätagg som är 1000W (om du inte behöver det) är ett 650W-750W nätagg med Gold-Platinum certifiering, de låter nästan inget alls. Jag har ett Bronze och jag hör inte det.

Permalänk
Medlem

Skulle kört på en Noctua NH-D14 SE2011:)

Visa signatur

Jag har T igen!:D
Citera tack!

Permalänk

Finns mkt bättre och tystare kylare än Noctua's klassiker numera, syftar då framförallt på Thermalrights alternativ.

Denna tex. funkar garanterat med lite högre minnen på 2011 http://www.thermalright.com/html/products/cpu_cooler/archon_s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmirreKatt:

Jag har inget emot vattenkylning, tvärtom! Hade vattenkylning varit tystare, så hade jag valt det. Tyvärr har jag läst att pumpen ger ifrån sig omkring 40dB. Det är kanske inte så jättefarligt för de flesta, i alla fall inte om man har möjlighet att ställa undan datorn i ett annat rum. Min tanke är att jag skall ha datorn stående i vardagsrummet (nä, precis - ingen sambo

Dold text

)

För att dra en parallell, så bytte jag fläkten i min digitalbox, eftersom jag tyckte att den lät för mycket... Jag funderar också på att köpa ett överdrivet dyrt nätagg, bara för att fläkten inte skall behöva gå igång vid normal drift... å andra sidan är det kanske inte nödvändigt, eftersom jag ändå kommer att ha fläktar till cpu-kylaren

Pumpen är faktiskt knäpptyst, om du inte får ett dåligt ex, Men för att få en supertyst dator är kanske inte vattenkylning ett super alternativ då, men kallt blir det!
Jag kan rekommendera Corsair AX serie, sitter på ett AX750W, som jag inte fått igång fläkten på än, det är semi passivt. sjukt fint agg!

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Skrivet av MuffinManxD:

Istället för att lägga pengar på ett nätagg som är 1000W (om du inte behöver det) är ett 650W-750W nätagg med Gold-Platinum certifiering, de låter nästan inget alls. Jag har ett Bronze och jag hör inte det.

Jag har redan ett guldcertat nätagg (Corsair HX 850), så jag håller med om att det kan vara att slänga pengarna i sjön för den lilla förbättring som ett ännu större agg skulle ge... Det är väl inte så att jag skulle springa och köpa det direkt idag, utan istället skulle jag nog överväga att byta fläkten (kanske lite motstånd)

Skrivet av thereal_twisted:

Finns mkt bättre och tystare kylare än Noctua's klassiker numera, syftar då framförallt på Thermalrights alternativ.

Denna tex. funkar garanterat med lite högre minnen på 2011 http://www.thermalright.com/html/products/cpu_cooler/archon_s...

http://www.thermalright.com/images/cooler/archon_sb-e_x2/feat...

Ja, jag har sneglat på Thermalrights kylare och det finns en del intressanta produkter hos dem. Den du länkar till såg riktigt intressant ut, inte minst för att jag kanske skulle kunna få lite cirkulation kring minnesmodulerna... Tack för tipset!!