Permalänk
Medlem

Automatisk övervakning utav vattenkylning

Hej jag kommer att installera vattenkylning i mitt system men jag är rädd att t.ex. pumpen skall lägga av medan jag spelar eller inte är i rummet och att datorkomponenterna förstörs.... finns det någon del man kan köpa eller något program som övervakar sådant? och kanske stänger av datorn när komponenterna snabbt ökar i temp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RamRoll:

Hej jag kommer att installera vattenkylning i mitt system men jag är rädd att t.ex. pumpen skall lägga av medan jag spelar eller inte är i rummet och att datorkomponenterna förstörs.... finns det någon del man kan köpa eller något program som övervakar sådant? och kanske stänger av datorn när komponenterna snabbt ökar i temp?

ska finnas om du har ett hyffsat moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av yugurt:

ska finnas om du har ett hyffsat moderkort

http://www.inet.se/produkt/1908691/asus-maximus-v-formula Måste jag köpa något eller räcker kortet ?

Om jag måste köpa något vad kan det vara eller finns det program att ladda ner?

Permalänk
Medlem

Vet ingen helt säkert?

Permalänk
Rekordmedlem

Det går ju att ha både temp och flödesmätare som kan stänga av om det behövs innan allvarliga skador händer.
Här är det några prylar men det finns mer om du letar runt lite
http://www.coolingstuff.se/c/66/kontroller/a1/1

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

http://www.coolingstuff.se/p/378/mcubed-bigng fungerar bra om du ska ha automatisk annars är denna ett alternativ http://www.coolingstuff.se/p/469/aquacomputer-aquaero-5-pro men då måste du köpa till lite prylar och det är inte så billigt tycker jag.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt vad jag behöver köpa och hur jag ska använda dem.. Any one care to explain?

Permalänk
Rekordmedlem

Du kopplar in sensorer i datorn eller kylslingan (flödesmätare/termistorer) som kollar om vattnet strömmar och/eller temperaturen, de går till en kontroller som ger nån form av respons om det behövs, det finns väl 3 saker som är lämpliga:
Nått som låter, att försöka stänga av mjukvarumässigt eller nått som "tvångsbryter" strömmen om det är riktigt illa om inget annat hjälper.
Jag har för mig att nån kontroller kan kolla att flödet är ok innan man kan starta datorn, det finns en del varianter och lite olika funktioner så du får försöka sätta dig in i vad du behöver, men en flödesmätare per slinga och så kanske en termistor per het pryl (cpu/gpu) så kan du bygga ett fristående skydd, sedan kanske du vill ha nånting som kan bryta strömmen till burken helt fristående, nått relä eller fjärrströmbrytare.

Sen kan man blanda in en massa fläktar o annat också men det är en lite annan delvis annorlunda historia som inte har så mycket med "katastrofskydd" att göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja ha en del funktioner, men jag vet inte om dem finns tillgängliga... 1. Att datorn stängs av vid lågt flöde/hög temperatur 2. att vatten kylningen fortsätter en stund efter att man har stängt av datorn om du förstår vad jag menar? Det viktigaste är det första, vad skulle jag behöva köpa ifrån Coolingstuff för att få det att fungera ?

EDIT: jag ska redan bland annat köpa http://www.coolingstuff.se/p/550/lamptron-fc8-black

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RamRoll:

Hej jag kommer att installera vattenkylning i mitt system men jag är rädd att t.ex. pumpen skall lägga av medan jag spelar eller inte är i rummet och att datorkomponenterna förstörs.... finns det någon del man kan köpa eller något program som övervakar sådant? och kanske stänger av datorn när komponenterna snabbt ökar i temp?

Aquaero Pro 5 kör jag med, man får köpa till en kabel som kopplas till moderkortet så kan man låta Aquaero Pro 5 stänga ner datorn vid olika händelser. Det är en väldigt avancerad kontroller som kan hantera massa saker åt dig.

Edit: Du ska inte vara orolig över pumpen för det tar faktiskt ganska lång tid innan vattnet blir så varmt att hårdvaran överhettar. En flödesmätare räcker att ha, ihop med ett simpelt larm som tjuter om flödet stannar. Och flöde före och efter start har ingen betydelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av RamRoll:

Hej jag kommer att installera vattenkylning i mitt system men jag är rädd att t.ex. pumpen skall lägga av medan jag spelar eller inte är i rummet och att datorkomponenterna förstörs.... finns det någon del man kan köpa eller något program som övervakar sådant? och kanske stänger av datorn när komponenterna snabbt ökar i temp?

Med vattenkylning skulle jag inte oroa mig alltför mycket för detta, utan mera det att vatten läcker ut i datorn.

Om vi återgår till mjukvarubaserade lösningar:

Datorer brukar stänga av sig själv när t.ex. prollen eller grafikkortet blir något över 100 grader, men då kan det redan vara skadat i värsta fall.
Asus har programet PCProbe (bara ASUS moderkort) som övervakar temperaturer och fläkthastigheter och varnar med ljudssignal om temperaturen eller fläkthastigheten går över/under ett gränsvärde som du själv kan ställa in. Andra tillverkare har säkert motsvarande så du kan ju börja med att kika på deras hemsida. (kräver att du har pumpen inkopplad i ett fläktuttag). Detta är den enklaste och billigaste lösningen.

Sen så har tidigare länkat flera riktiga flödesmätare med fler och bättre funktioner.

Permalänk
Medlem

Men om man köper http://www.coolingstuff.se/p/469/aquacomputer-aquaero-5-pro kan den ju stänga av datorn då flödet minskas/tempen ökar (i samband med att det läcker). Eller fungerar det inte så? eller förstod jag fel?

Jag vill inte att det ska varna med ljud, jag vill helst att den stänger av så att vattnet slutar läcka och att det minsta möjliga mängden vatten kan läcka ut.

EDIT: jag kommer nog köra något liknande PCProbe, tittade och det låter riktigt bra om man är vid datorn hela tiden. Men jag kommer ju inte alltid vara det-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Aquaero Pro 5 kör jag med, man får köpa till en kabel som kopplas till moderkortet så kan man låta Aquaero Pro 5 stänga ner datorn vid olika händelser. Det är en väldigt avancerad kontroller som kan hantera massa saker åt dig.

Edit: Du ska inte vara orolig över pumpen för det tar faktiskt ganska lång tid innan vattnet blir så varmt att hårdvaran överhettar. En flödesmätare räcker att ha, ihop med ett simpelt larm som tjuter om flödet stannar. Och flöde före och efter start har ingen betydelse.
Skickades från m.sweclockers.com

Det låter bra men som sagt vill jag helst att systemet ska stängas ner ist för att det tjuter, tänk om jag är på neder våningen eller har lämnat den på medan jag är ute (låta datorn installera något som tar lång tid.

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter på dig som du inte litar på att mjukvaruavstängning duger, då får du operera in ett relä på nått sätt, det går väl principiellt att göra det på 2 sätt, endera använder du pinne 14 på nätdelen (atx kontakten) eller så fixar du nånting som bryter nätspäningen utanför datorn när det blir ett fellarm.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RamRoll:

Men om man köper http://www.coolingstuff.se/p/469/aquacomputer-aquaero-5-pro kan den ju stänga av datorn då flödet minskas/tempen ökar (i samband med att det läcker). Eller fungerar det inte så? eller förstod jag fel?

Jag vill inte att det ska varna med ljud, jag vill helst att den stänger av så att vattnet slutar läcka och att det minsta möjliga mängden vatten kan läcka ut.

EDIT: jag kommer nog köra något liknande PCProbe, tittade och det låter riktigt bra om man är vid datorn hela tiden. Men jag kommer ju inte alltid vara det-

Blir det läcka så hinner ganska mycket smita ut innan flödet stannar, det finns lösningar på att upptäcka läckage oxå. Du kan ju iofs sätta i en vätskemätare i din reservoar och låta den stänga ner datorn när vätskan når ner till en viss nivå i reservoaren.

Men oavsett det så är läckage väldigt sällsynta. Körde själv läckagetest i 24 timmar på högsta pumphastighet, med externt nätagg innan jag vågade dra igång datorn. Kontrollera slangarna gentemot nipplarna innan du sätter in dom, man ska ta i ordentligt innan slangen släpper från nippeln. Många 45 graders nipplar är felkonstruerade och släpper vid ganska låg dragkraft.

Kolla även packningarna innan så dom är helt runda och utan jack eller andra skador.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RamRoll:

Men om man köper http://www.coolingstuff.se/p/469/aquacomputer-aquaero-5-pro kan den ju stänga av datorn då flödet minskas/tempen ökar (i samband med att det läcker). Eller fungerar det inte så? eller förstod jag fel?

Jag vill inte att det ska varna med ljud, jag vill helst att den stänger av så att vattnet slutar läcka och att det minsta möjliga mängden vatten kan läcka ut.

EDIT: jag kommer nog köra något liknande PCProbe, tittade och det låter riktigt bra om man är vid datorn hela tiden. Men jag kommer ju inte alltid vara det-

Kör Aida64 istället, mycket mer pålitligt än pcprobe och andra program.

Och ja Aquaero Pro 5 kan stänga ner datorn men du måste köpa till en separat sladd för det, snacka med Artur på Coolingstuff så hjälper han dig med att beställa en. Den kopplas in på en speciellt plats på moderkortet och stänger ner strömmen, men nätagget ligger fortfarande och har standbyström. Ska du bryta helt måste du ta till externa lösningar för att bryta strömmen till nätagget helt och hållet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Och ja Aquaero Pro 5 kan stänga ner datorn men du måste köpa till en separat sladd för det, snacka med Artur på Coolingstuff så hjälper han dig med att beställa en.Skickades från m.sweclockers.com

Vilken sladd? och hur kontaktar jag honom?

Permalänk
Medlem

Hoppas att ni förstår att jag frågar många frågor då jag vill hålla mitt system säkert

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av RamRoll:

Vilken sladd? och hur kontaktar jag honom?

Kontaktuppgifter finns på hemsidan och jag förmodar att det är en kabel som bryter ledare 14 till nätdelen för då dör den omedelbart.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Om du är orolig av dig är jag inte helt säker på att vattenkylning är för dig

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Jag är inte så orolig, men jag menar det är ju bra att ha skydd? men det kan fortfarande hända något och jag är villig att ta den risken. Det är bra att alltid vara på den säkra sidan?

Permalänk
Medlem

Alltså, avstänging vid för hög temperatur har funnits hur länge som helst på moderkort. Bara o gå in i bios o ställa in vilken temperatur du vill att datorn ska stängas av vid.

Visa signatur

jag lovar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av keffing:

Alltså, avstänging vid för hög temperatur har funnits hur länge som helst på moderkort. Bara o gå in i bios o ställa in vilken temperatur du vill att datorn ska stängas av vid.

Precis.. och det funkar bra

börjar det läcka ut vatten så spelar det ingen roll om du stänger av datorn fort eller inte.. det lär nog poffa och ryka lite ur datorn endå..

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Akarr:

Precis.. och det funkar bra

börjar det läcka ut vatten så spelar det ingen roll om du stänger av datorn fort eller inte.. det lär nog poffa och ryka lite ur datorn endå..

Nja det tar längre tid med kylvätska som inte leder ström. Men visst om det är dammigt leder den ström ändå men inte lika bra som vanligt vatten. Det man vill undvika är ju att nätagget dränks i vätskan för då kommer det smälla ordentligt, har man en avstängningsfunktion som kan stänga ner snabbt vid läckage så minskar risken betydligt. Med BIOS avstängning vid hög temperatur kan det ta upp till 10 minuter innan den når den tempen om det finns vätska i CPU-blocket.

Men i värsta tänkbara fall finns ju drulleförsäkring.

Och är man sugen på att modda ordentligt kan man ju faktiskt smeta in alla delar med diverse olika saker som inte leder ström men är vattentätt. Silikon tex funkar bra att täta nätagget med, och kontakter där starkaste strömmen går på moderkortet. Det finns värmebeständigt silikon som klarar högre temp än vad någon del i datorn klarar av, men det blir svårt att sälja datorn sen såklart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akarr:

Precis.. och det funkar bra

börjar det läcka ut vatten så spelar det ingen roll om du stänger av datorn fort eller inte.. det lär nog poffa och ryka lite ur datorn endå..

Men pumpen kan stanna, och då cirkulerar inte vatten igenom radiatorn. Då blir det varmt.

Till TS: Vad är det för vattenkylning du ska köpa? Antar att det är någon färdig lösning? Tror faktiskt du kan vara ganska lugn då. Om du inte gör något när du inte är i rummet är det mycket säkrare att stänga av datorn, för då kan det klarar sig även om det börjar läcka.

Permalänk
Medlem

ladda ner cortemp sen sätter du på overheat protection kan sätta vilken temp i programet funkar 100%

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av mylife:

Till TS: Vad är det för vattenkylning du ska köpa? Antar att det är någon färdig lösning? Tror faktiskt du kan vara ganska lugn då. Om du inte gör något när du inte är i rummet är det mycket säkrare att stänga av datorn, för då kan det klarar sig även om det börjar läcka.

Nej inget klart system. Jag sätter ihop själv.

Men då har vi rett ut temp "problemet" man hur gör vid pump haveri eller om det blir en läcka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RamRoll:

Men då har vi rett ut temp "problemet" man hur gör vid pump haveri eller om det blir en läcka?

Om pumpen lägger av så kommer ju tempen höjjas, och om du har automatisk avstängning på i BIOS så borde allt gå bra.

Läckor däremot är lite klurigare. Om det droppar lite från nån anslutning ner på komponenterna så kan du räkna med åtminstone bluescreen, kanske tom att det ryker lite från kondisar tex om dom kortsluts. Om en slang däremot lossnar helt från anslutningen och pumpen tömmer hela systemet i datorn så är du nog screwed. Tror det enda som går att göra åt läckor är att dubbelkolla alla slangkopplingar och köra åtminstone ett dygn med datorn avstängd för att kolla att det sitter tätt.

Visa signatur

jag lovar...