Vattenkylning eller fläkt? (vilket är tystast?)

Permalänk
Medlem

Vattenkylning eller fläkt? (vilket är tystast?)

Hej!

Jag har ganska länge nu kört min processor på 65% effektivitet med standardfläkt (helt sjukt vad den låter).
Vilket är det absolut tystaste alternativet för ca ~500kr till socket am3 (vill väldigt gärna att den klarar av socket 1155 osv. då jag byter till Intel i framtiden).

Processor: AMD Phenom II X4 955 Black Edition (3,2ghz)
Moderkort: GIGABYTE GA-MA790GPT-UD3H
Chassi: Antec 300

Ps: Kommer inte överklocka fast om möjligheten finns kanske jag gör det senare om det skulle finnas behov till det.
Ett stort + ifall om jag kan använda den till en framtida speldator som jag kanske skaffar i sommar.

Sen vore det underbart om någon kan förklara vart jag ska ha mina chassifläktar placerade för optimalt luftflöde. (har bara 2st som medföljde chassit)

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem

Luftkylning är tystare, om gjort rätt.

Denna är nog ett väldigt bra val, och vidare jag kommer ihåg så kan Antec 300 ta processorkylare upp mot 170 mm ? Tyst, grym kylförmåga och just nu till ett väldigt bra pris. Lite stor kanske...
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=516316

Angående luftflöde, simpelt sagt in fram och ut där bak. Får fråga någon mer insatt inom luftflöde för mer detaljer. Kanske köpa till ett par fläktar ? Finns väl plats för två 120 mm fram, en 140 mm top och en 120 mm bak på en Antec 300 ?

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Luftkylning är tystare, om gjort rätt.

Denna är nog ett väldigt bra val, och vidare jag kommer ihåg så kan Antec 300 ta processorkylare upp mot 170 mm ? Tyst, grym kylförmåga och just nu till ett väldigt bra pris. Lite stor kanske...
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=516316

Angående luftflöde, simpelt sagt in fram och ut där bak. Får fråga någon mer insatt inom luftflöde för mer detaljer. Kanske köpa till ett par fläktar ? Finns väl plats för två 120 mm fram, en 140 mm top och en 120 mm bak på en Antec 300 ?

Får den plats med mina standard kingston ramminnen? Har inte lowprofile utan standard.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justin91:

Får den plats med mina standard kingston ramminnen? Har inte lowprofile utan standard.

Så länge det inte är hög profil, standard och låg profil brukar det inte vara något problem med. Kanske länka minnena ? Eller åtminstone namn ?

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Så länge det inte är hög profil, standard och låg profil brukar det inte vara något problem med. Kanske länka minnena ? Eller åtminstone namn ?

Har ingen aning om vad minnena heter fast HW Info säger Kingston 99U5403-003.A00LF (type: PC3-10600 DDR3 SDRAM UDIMM)

Det är 2st 2gb minnen (4gb totalt)

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem

Har den kylaren, kör med lågljudsmotstånd, är helt knäpptyst men kyler som f-a-n!
Lätt värd 500 spänn

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Har den kylaren, kör med lågljudsmotstånd, är helt knäpptyst men kyler som f-a-n!
Lätt värd 500 spänn

Ser ut som 557:- med frakt fast du kanske vet hur man slipper den största kostnaden av frakten?

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justin91:

Ser ut som 557:- med frakt fast du kanske vet hur man slipper den största kostnaden av frakten?

Ganska säker på att Komplett inte har något sånt erbjudande ? Kan ha fel dock. Kan inte hitta någon information på minnena, så kan inte säga. En bild kanske ?

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Ganska säker på att Komplett inte har något sånt erbjudande ? Kan ha fel dock. Kan inte hitta någon information på minnena, så kan inte säga. En bild kanske ?

Mitt moderkort har minnena alldeles bredvid processorn också bara så du vet.
Ok ska fixa bild, vänta kvar lite

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Ganska säker på att Komplett inte har något sånt erbjudande ? Kan ha fel dock. Kan inte hitta någon information på minnena, så kan inte säga. En bild kanske ?

Sådär, tog ett tag för datorn strulade med bluetoothdrivrutiner.

Bild 1
Bild 2

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justin91:

Sådär, tog ett tag för datorn strulade med bluetoothdrivrutiner.

Bild 1
Bild 2

Borde inte vara något problem.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Borde inte vara något problem.

Hur tar jag bort kylpastan från den gamla fläkten på bästa & billigaste sätt?
Hur gör man rent den här fläkten från damm?
Kan man ta loss fläkten och göra rent eller sabbar det kylpastan?

Hur är det med monteringen?
Läste att man behöver ta loss moderkortet från chassit = bygga om hela datorn.

Några tips på hur jag ska bygga om hela datorn utan att jag glömmer bort att sätta dit en speciell kabel osv. så datorn funkar helt igen?

Tack så mycket förresten för jag kommer köpa den här fläkten nu
Du behöver inte svara på alla frågor även om det nu hjälper mig på traven med att montera den!

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justin91:

Hur tar jag bort kylpastan från den gamla fläkten på bästa & billigaste sätt?

Helst ska man använda något som kemiskt rent Aceton, Bensin eller Etanol för att rengöra. Men det är inget måste, räcker säkert med lite papper och tops, kanske pröva med suddgummi ? Har hört att det fungerar helt okay. Tror det finns en guide för det...

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Skrivet av Justin91:

Hur gör man rent den här fläkten från damm?

Gissar att du menar kylflänsen också ? Tryckluft, alltså typ en mindre kompressor eller luft på burk. Förslår inte dammsugare, men det är lite delade åsikter om hur skadligt det är.

Skrivet av Justin91:

Kan man ta loss fläkten och göra rent eller sabbar det kylpastan?

Fläkten går att ta bort från kylflänsen utan problem, dock att montera av kylflänsen från moderkort så kommer du behöva sätta ny kylpasta. Men det är inget man behöver göra ofta, kanske en gång vartannat år dock kan man göra det oftare om man vill.

Noctua skickar med en tub kylpasta, som borde vara nog åt kanske två-tre byten.

Skrivet av Justin91:

Hur är det med monteringen?
Läste att man behöver ta loss moderkortet från chassit = bygga om hela datorn.

Beror på chassit och moderkortet, med Antec 300 så kommer du behöva skruv bort moderkortet för att få ditt backplaten.

Skrivet av Justin91:

Några tips på hur jag ska bygga om hela datorn utan att jag glömmer bort att sätta dit en speciell kabel osv. så datorn funkar helt igen?

Ja, ta bilder innan ? Sen finns det massvis med guider på hur man bygger en dator. Bara att googla.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justin91:

Ser ut som 557:- med frakt fast du kanske vet hur man slipper den största kostnaden av frakten?

Själva kylaren kostar 500 spänn, inte mitt problem att Komplett tar ut en fraktkostnad.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Dammsugare är totalt livsfarligt för all typ av elektronik och det är inte diskuterbart. Undvik!

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Luftkylning är tystare, om gjort rätt.

Samma sak kan sägas om vattenkylning.

Traditionellt sätt är det mer jobb med vattenkylning, men nu när det finns en uppsjö av kompletta system gäller inte det längre.

Så det är en smaksak, båda sätten har för och nackdelar, men det är för enkelt att säga att den ena är bättre än den andra.

Kör själv med vatten, så rätta mig om jag har fel:
En luftkylare har ofta en väldigt stor fläns som blockerar luftflödet i chassit och kan göra datorn onödigt tung om man ska flytta den osv. Samt att den blåser runt den varma luften inne i chassit och den måste transporteras ut mha chassifläktar.

Vattenkylning har en pump som somliga anser låter (jag hör inget från min H50 pump dock). Vatten och elektricitet är inge bra om det skulle läcka (dock inget som hänt mig med min lösning på 3 år eller de jag känner).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

En luftkylare har ofta en väldigt stor fläns som blockerar luftflödet i chassit och kan göra datorn onödigt tung om man ska flytta den osv. Samt att den blåser runt den varma luften inne i chassit och den måste transporteras ut mha chassifläktar.

Det beror på vilken typ av kylare det handlar om, men när det gäller en traditionell tornkylare så vet jag inte om man kan påstå att den "blockerar" luftflödet - den är ju normalt orienterad så att dess fläkt jobbar i det generella chassiluftflödets riktning, så på så vis skulle man kunna säga att den "assisterar" luftflödet.

Vikten kan vara ett problem beroende på hur kylaren är monterad i moderkortet - en väldigt tung rackare ökar förstås risken för att moderkortet går sönder, speciellt vid längre transport på guppig väg - om man inte transporterar chassit liggande förstås, vilket är betydligt smartare och inte borde innebära några problem överhuvudtaget.

Som du säger så är det ofta en god idé att ha en chassifläkt direkt efter en tornkylare, men beroende på avståndet till närmaste ventilationshål och det generella chassiluftflödets riktning så behövs det inte.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Samma sak kan sägas om vattenkylning.

Traditionellt sätt är det mer jobb med vattenkylning, men nu när det finns en uppsjö av kompletta system gäller inte det längre.

Så det är en smaksak, båda sätten har för och nackdelar, men det är för enkelt att säga att den ena är bättre än den andra.

Kör själv med vatten, så rätta mig om jag har fel:
En luftkylare har ofta en väldigt stor fläns som blockerar luftflödet i chassit och kan göra datorn onödigt tung om man ska flytta den osv. Samt att den blåser runt den varma luften inne i chassit och den måste transporteras ut mha chassifläktar.

Vattenkylning har en pump som somliga anser låter (jag hör inget från min H50 pump dock). Vatten och elektricitet är inge bra om det skulle läcka (dock inget som hänt mig med min lösning på 3 år eller de jag känner).

Ja, en luftkylare har en stor kylfläns som blockerar luftflödet i chassit. Det är just precis därför man har fläktar som sitter tätt intill kylflänsarna... då trycks luften igenom dom små gångarna i kylflänsen och förutsättningarna för att en luftkyld processorkylare av modell större skall fungera optimalt så behövs det en fläkt i baksidan/toppen i chassit som agerar utblås.

Det svåra med denna tråden är inte för TS att avgöra vilket som är effektivast utan vilket alternativ som är tystast för under 500:-. Då rekommenderar jag - precis som så många andra - luftkylning.

Permalänk
Medlem

Som sagt, jag har inte luftkylning själv. Faktum kvarstår att en luftkylning måste transportera bort varm luft, något som vattenkylning inte behöver göra. Faktum är även att flänsen är ett stort as (om den ska kyla ordentligt dvs) som blockerar flödet om man tex har in i fronten och ut i baken/taket. Men det beror såklart på vilket chassi man har.

Ville bara visa att det finns alternativ till luftkylning och att ingen är "bättre" än den andra.

Permalänk
Medlem

Visst kan vattenkylning bli lika tyst, men det kostar som sagt oftast flertal gånger mer. Och det är redan bevisat att slutna system är mer högljuda än luftkylning. Skillnaden är dock inte mycket, men han sa "absolut tystaste alternativet för ca ~500kr" och det är utan tvekan luftkylning.

Har själv vattenkylning, som är väldigt tyst men det kostade mig runt 5000:- i slutet, alltså 10x mer än hans budget...

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Min H50 är tyst, kostade runt 500...

Antar att det beror på vad man har för referenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Min H50 är tyst, kostade runt 500...

Antar att det beror på vad man har för referenser.

Nog är slutna system inte högljuda exakt, men för 500:- så luftkylning tystare och effektivare. Han frågade om absolut tystaste valet för 500:- vilket utan tvekan är luftkylning. Vattenkylning blir inte tystare än luftkylning förrän man bygger eget system, med bra komponenter vilket inte brukar vara billigt.

Så luftkylning är det tystare valet tills man kommer upp i prisklasser runt 3500:- och uppåt. Åtminstone enligt min åsikt.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Nu är det monterat och datorn är RIKTIGT tyst. Det är bara mina chassifläktar som låter lite nu & hårddisken.
30* när den inte gör något och 40* när Assassins Creed 3 var igång i 3-5 minuter.

Nu är frågan vilken temperatur ska jag pressa processorn till för att kylpastan ska fylla hela processorn där det behövs?

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1