Intel vs AMD integrerad grafik för videouppspelning

Permalänk
Medlem

Intel vs AMD integrerad grafik för videouppspelning

Att AMDs grafikkretsar är kraftfullare än Intels ar jag förstås förstått, men har inte lyckats få någon klarhet i om det finns något tillfälle man kommer märka det så länge man enbart använder HTPCn som mediauppspelare, dvs inget spelande? Finns det videoformat som ej kan hårdvaruaccelereras med Intels kretsar men som AMD klarar?

Frågan gäller i första hand så länge man håller sig till Intels bättre krets, Intel HD Graphics 4000, och AMDs a-serie

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patols:

Att AMDs grafikkretsar är kraftfullare än Intels ar jag förstås förstått, men har inte lyckats få någon klarhet i om det finns något tillfälle man kommer märka det så länge man enbart använder HTPCn som mediauppspelare, dvs inget spelande? Finns det videoformat som ej kan hårdvaruaccelereras med Intels kretsar men som AMD klarar?

Frågan gäller i första hand så länge man håller sig till Intels bättre krets; Intel HD Graphics 4000

Ser ingen fördel med Intel eller AMD. Själv skulle jag valt AMD pga
billiga moderkort (som fortfarande är kvalité och mITX)
och för att AMD behöver lite pengar, annars så blir de ju inte kul för oss i längden.
Dock så vad jag vet funkar Intel CPU+ingegrerat grafik bättre med Linux än AMD.
Men det kan vara så att nya APU från AMD funkar bra på Linux OS med, inte kollat upp det än.

PS: Kör du Intel HD 4000 så klarar du dig fint, men den är inget jämfört med AMD's exempel 7660D

Permalänk
Medlem

AMD har helt klart billigare alternativ och snabbare GPU vilket spelar stor roll för en HTPC.

Permalänk
Medlem

Har en AMD netbook (C60) som klarar fullHD utan problem, intels motsvarande (N2600/N2800) skulle efter vad jag läste på om innan köpet klara 720P men ej 1080P. Så skillnad finns det absolut och som HTPS verkar AMD kunna leverera en billigare lösning.

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Medlem

Intel har ett antal fördelar, ffa lägre strömförbrukning och därmed värmeutveckling vilket för mig är mycket viktigt då jag är allergisk mot fläktljud

Prisskillnaden är inte avgörande, även om billigare naturligtvis är bättre om prestanda, totalt, är jämförbara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patols:

Intel har ett antal fördelar, ffa lägre strömförbrukning och därmed värmeutveckling vilket för mig är mycket viktigt då jag är allergisk mot fläktljud

Prisskillnaden är inte avgörande, även om billigare naturligtvis är bättre om prestanda, totalt, är jämförbara

AMD:
+ Snabbare Grafikprestanda
+ Lägre pris
- Slöare CPU
- Högre värmeutveckling
- Högre strömförbrukning (vid likvärdig cpukraft)

Intel:
+ Högre cpu prestanda
+ Lägre strömförbrukning
+ Lägre värmeutveckling (Vid likvärdig cpukraft)
- Slöare grafikprestanda, men kraftig nog för allt i HTPC-väg förutom SVP vid högre än 1080P.

Det finns många med erfarenhet av detta som har skrivit i min tråd här i denna delen av forumet. Jag håller dock med om att AMD behöver pengarna mer än Intel. Fast vem vill inte köpa de bästa man kan? Man måste ju tänka på sin egna situation och köpa de som passar bäst. AMD är ju helt okej om man vill ha en HTPC med fläktar och har inga problem med lite högre temp men i min tråd så snackar vi om ljudlöshet, dvs inga fläktar och då är de svårt för AMD att hänga med. Det går men de blir inte problemfritt alltid.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

GPUn i AMD's senaste processor var väl likvärdig ett 6950? Har ett sådant kort i min burk och det är riktigt bra.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uniko:

GPUn i AMD's senaste processor var väl likvärdig ett 6950? Har ett sådant kort i min burk och det är riktigt bra.

Det kan bara inte stämma, 7660D borde inte ens vara i närheten, rimligen?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Har hört att Intel klarar inte spela upp exakt 23,976 fps utan spelar det i 24 fps, vilket ger lite hack efter nån minut, igen och igen. Har själv sett det på min Acer med Intel HD, spelandes upp en bluray. Var tvungen köra i 60 hz mot tvn ist för 24p.
Detta gäller även de senaste Intel HD 4000 har jag för mig också.

AMD klarar det däremot och NVIDIA också.

Numera har jag en billig blurayspelare från Media markt för 399 kr.

Visa signatur

Dator 1: ASUS P8Z77-V PRO, MSI GTX 1060 3GB OC, Intel 2700K @stock, CM Hyper 212+, HAF 932 Advanced + DemcifleX filters, 4x4(16)gb Vengeance LP 1866 CL9, G400 mus, LG IPS236V IPS, 1TB Samsung F3 HDD, Samsung EVO 1TB SSD, TP-Link 300mbps 802.11n PCI, Realtek Gbit PCI, Logitech C270 webcam.
Dator 2: Laptop Acer 5742G (8GB RAM, NVIDIA 540M, Bluray, Samsung EVO 500GB SSD)

Permalänk
Medlem

Notera för det första att alla apu:er i AMD:s senaste A-serie inte innehåller samma grafikkrets! Det är bara A10-5800K och A10-5700 som har den bästa kretsen, 7660D. Hur mycket sämre de andra varianterna är vet jag inte, men personligen tänker jag inte chansa (ska snart bygga en HTPC med A10-5700 som huvudnummer nämligen).

AMD 7660D är ordentligt mycket bättre än Intel HD 4000 på alla (?) sätt, men när det ghäller 100% HTPC-bruk så är den bara marginellt bättre. Båda får höga poäng i HQV HD 2.0-testet; 7660D bara några fåtal fler poäng.

Båda har problem att uppnå exakt 23.976 Hz refresh rate, men 7660D ska enligt de tester jag sett komma aningen närmade än HD 4000 gör. Intel har lovat släppa nya drivrutiner som ska fixa det bättre, men det var länge sedan (halvår? år?) de lovade och ingenting händer så vitt jag vet...

Tillägg: Intel Core i3 3225 (den billigaste Intelsnurran med HD 4000) har en effektivare processordel än A10-5700 dock, så valet är inte självklart. På papperet så drar i3 3225 mindre ström, men det gäller bara i 100% belastning av både cpu och gpu. Vid uppspelning av film så drar A10-5700 faktiskt mindre, om jag minns testresultaten rätt. Även i idle drar A10-5700 mindre, om jag minns rätt. Källa? Fasen, minns inte... Anandtech? Tom's Hardware? Eller var det kanske rent av SPCR?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det kan bara inte stämma, 7660D borde inte ens vara i närheten, rimligen?

Läste det någonstans! Får leta upp det.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mixter81:

Har hört att Intel klarar inte spela upp exakt 23,976 fps utan spelar det i 24 fps, vilket ger lite hack efter nån minut, igen och igen. Har själv sett det på min Acer med Intel HD, spelandes upp en bluray. Var tvungen köra i 60 hz mot tvn ist för 24p.
Detta gäller även de senaste Intel HD 4000 har jag för mig också.

AMD klarar det däremot och NVIDIA också.

Numera har jag en billig blurayspelare från Media markt för 399 kr.

Det där "felet" gällde intels första generation i3/i5 på LGA 1156 och är fixat för över 2 år sedan.

Permalänk
Medlem

Jag har 2 system. Ett med en Intel G550 och ett med Intel G620.

Båda klarar allt jag provat bla BD 1080p i VLC, MPC-HC, XBMC, youtube mm.

G550 kostar ca 300kr så bara köpa.

/R

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Det där "felet" gällde intels första generation i3/i5 på LGA 1156 och är fixat för över 2 år sedan.

Va jag vet så är det inte fixat än. tror redaktionen här på sweclockers pratade om det på fredagspanelen när ivy birdge kom ut. Jag har extremt dålig erfarenhet av intel GPU i HTPC sammanhang, både med drivrutiner, bildkvalitet och prestanda. Skulle inte rekomenndera det till någon med gott samvete. ATI GPUer fungerar bra, man jag undrar ibland vad AMD/ATI håller på med i sina drivrutiner, så sjukt ologiskt layout och ofta buggigt, men får man till allt som man vill behöver man ju inte va där å pilla sen. har själv ett HD6450 i min HTPC, den spelar upp ALLT och ljudet via HDMI funkar perferkt. Men det blir nog Nvidia nästa gång då dom nu mera också kan köra ljud via HDMI vad jag vet, gick ju inte på de äldre korten.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av Uniko:

GPUn i AMD's senaste processor var väl likvärdig ett 6950? Har ett sådant kort i min burk och det är riktigt bra.

Men lol glöm det.
Kanske som ett 6750, aldrig ett 6950, som faktiskt är ett spelkort.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Va jag vet så är det inte fixat än. tror redaktionen här på sweclockers pratade om det på fredagspanelen när ivy birdge kom ut. Jag har extremt dålig erfarenhet av intel GPU i HTPC sammanhang, både med drivrutiner, bildkvalitet och prestanda. Skulle inte rekomenndera det till någon med gott samvete. ATI GPUer fungerar bra, man jag undrar ibland vad AMD/ATI håller på med i sina drivrutiner, så sjukt ologiskt layout och ofta buggigt, men får man till allt som man vill behöver man ju inte va där å pilla sen. har själv ett HD6450 i min HTPC, den spelar upp ALLT och ljudet via HDMI funkar perferkt. Men det blir nog Nvidia nästa gång då dom nu mera också kan köra ljud via HDMI vad jag vet, gick ju inte på de äldre korten.

Mja då är de snett på det. Jag har inte det felet på min i3 iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uniko:

GPUn i AMD's senaste processor var väl likvärdig ett 6950? Har ett sådant kort i min burk och det är riktigt bra.

Källa på det, sluta släng med lögner.

Till topic:

Till HTPC så är AMD med deras äldre fusion och nyare Trinity den bästa lösningen om man vill ha så små system som möjligt. Där är det ingen diskussion.

Vill man ha lite kraftfullare system med ett diskret grafikkort så man får lite mer spelprestanda så är nog Intel det bättre alternativet.

I vilket fall så handlar det om prioritering om vad man uppskattar och utgår ifrån det.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Till HTPC så är AMD med deras äldre fusion och nyare Trinity den bästa lösningen om man vill ha så små system som möjligt. Där är det ingen diskussion.

Nu var det ju just det som var frågan. Vad är det som gör AMDs alternativ så mycket bättre, om man begränsar användningen till ren HTPC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patols:

Nu var det ju just det som var frågan. Vad är det som gör AMDs alternativ så mycket bättre, om man begränsar användningen till ren HTPC?

Låt oss jämföra 2 st processorer som ligger jämnt i pris
AMD A10 5800K vs Intel i3 2100

Strömförbrukning:
A10=100W
i3=65W

CPU prestanda:
http://www.anandtech.com/bench/Product/675?vs=289
Alltså är A10 vinnare, speciellt med Multithreaded(flertrådade) program.

GPU prestanda:
A10 kör med 7660D mot i3ans HD 2000.
Där vet nog vi alla att 7660D är ljusår före,
HD 2000 är ju ett skämt. Min egen CPU har ju detta så jag vet.

Pris:
A10=999kr
i3=949kr

Du bestämmer själv

Edit: Som jag såg nu i ett tidigare inlägg i tråden så skrev någon att detta med strömförbrukning
är bara vid full belastning och det är sant. A10 drar bara 100W vi full belastning vilket den inte gör
om du bara kollar 1080p videor mm.
Han sa även att A10 då inte drar mer än Intels, snarare mindre, vet inte om detta är 100% sant men
jag är säker på att skillnaden är extremt minimal

Permalänk
Medlem

Nu gällde frågan Intels HD 4000 och inte 2000-varianten och vad jag kan förstå så visar dessa tester på att koda och inte avkoda HD-formaten. Så den väsentliga frågan kvarstår; finns det några mediaformat eller andra funktioner som en Intelprocessor med HD 4000 inte klarar av att spela upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patols:

Nu gällde frågan Intels HD 4000 och inte 2000-varianten och vad jag kan förstå så visar dessa tester på att koda och inte avkoda HD-formaten. Så den väsentliga frågan kvarstår; finns det några mediaformat eller andra funktioner som en Intelprocessor med HD 4000 inte klarar av att spela upp?

Men herregud. Klart att en Intel med HD 4000 klarar videouppspelning utan problem.
Frågan är väl varför man skulle välja det när man får bättre för samma pris eller i vissa fall billigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Men herregud. Klart att en Intel med HD 4000 klarar videouppspelning utan problem.
Frågan är väl varför man skulle välja det när man får bättre för samma pris eller i vissa fall billigare?

Skälen kan vara många, lägre värmeutveckling, större utbud av bra moderkort, enligt vissa bättre funktion under Linux, möjlighet att välja ett mindre nätagg etc

För mig är prisskillnaden på ett par hundralappar upp till kanske en tusenlapp ganska oviktig i jämförelse med att få en tyst och problemfri HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patols:

Skälen kan vara många, lägre värmeutveckling, större utbud av bra moderkort, enligt vissa bättre funktion under Linux, möjlighet att välja ett mindre nätagg etc

För mig är prisskillnaden på ett par hundralappar upp till kanske en tusenlapp ganska oviktig i jämförelse med att få en tyst och problemfri HTPC

Du fattar visst mindre än du läser.
AMDn kommer verkligen inte dra märkbart mer (troligtvis inte mer alls) än Intels.
Den visar enbart full load strömförbrukningen.
Vad är det för moderkort du snackar om? Det finns massa bra moderkort för AMD.
Ska du köra Linux så vet jag bara att Intels integrerade grafik är bättre än en del AMD grafik pga inga drivrutiner krävs.
Dock så tvekar jag med denna AMD integrerad grafik, vet inte hur den är med Linux,
men det är inte så svårt att ta reda på heller.

Enda anledning att skaffa Intels cpu förutom eventuellt att Linux kanske funkar bättre på Intel
är om man är en fanboy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Du fattar visst mindre än du läser.
AMDn kommer verkligen inte dra märkbart mer (troligtvis inte mer alls) än Intels.
Den visar enbart full load strömförbrukningen.
Vad är det för moderkort du snackar om? Det finns massa bra moderkort för AMD.
Ska du köra Linux så vet jag bara att Intels integrerade grafik är bättre än en del AMD grafik pga inga drivrutiner krävs.
Dock så tvekar jag med denna AMD integrerad grafik, vet inte hur den är med Linux,
men det är inte så svårt att ta reda på heller.

Enda anledning att skaffa Intels cpu förutom eventuellt att Linux kanske funkar bättre på Intel
är om man är en fanboy.

Tycker inte det finns någon anledning att vara otrevlig, jag frågar för att jag inte vet.

Skrev aldrig att AMDs kommer att sammantaget dra mer, dock kommer AMDs processor att vid extremfall dra mer och det är utifrån det man måste dimensionera PSUn. Läser man på forum som detta ser man också att flera har problem att både kyla AMDs processorer passivt med tex Streacoms chassin och även att köra dem med picoPSU. Detta tycks inte vara fallet med Intels processorer. Om detta är sant och ett generellt problem vet inte jag men det är delvis pga det som jag startat den här tråden.

Du kan väl knappast förneka att utbudet av moderkort med socket 1155 är större än det med FM2?

Hoppas att vi kan ha en konstruktiv diskussion istället för personangrepp. Hade jag redan bestämt mig för vilken tillverkare jag ville ha så skulle jag väl inte startat en tråd som denna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patols:

Tycker inte det finns någon anledning att vara otrevlig, jag frågar för att jag inte vet.

Skrev aldrig att AMDs kommer att sammantaget dra mer, dock kommer AMDs processor att vid extremfall dra mer och det är utifrån det man måste dimensionera PSUn. Läser man på forum som detta ser man också att flera har problem att både kyla AMDs processorer passivt med tex Streacoms chassin och även att köra dem med picoPSU. Detta tycks inte vara fallet med Intels processorer. Om detta är sant och ett generellt problem vet inte jag men det är delvis pga det som jag startat den här tråden.

Du kan väl knappast förneka att utbudet av moderkort med socket 1155 är större än det med FM2?

Hoppas att vi kan ha en konstruktiv diskussion istället för personangrepp. Hade jag redan bestämt mig för vilken tillverkare jag ville ha så skulle jag väl inte startat en tråd som denna?

Det spelar ingen roll om det nu skulle finnas dubbelt så många 1155 MK som med FM2.
Du ska ha en HTPC intesant? https://www.inet.se/produkt/1902306/asrock-fm2a75m-itx
Det moderkortet borde ju egentligen vara långt mer än tillräckligt för media osv.

När det gäller kylning förstår jag inte vad du menar.
Vid användande av ett specifikt chassi, kyler AMDn sämre än Intel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Det spelar ingen roll om det nu skulle finnas dubbelt så många 1155 MK som med FM2.
Du ska ha en HTPC intesant? https://www.inet.se/produkt/1902306/asrock-fm2a75m-itx
Det moderkortet borde ju egentligen vara långt mer än tillräckligt för media osv.

När det gäller kylning förstår jag inte vad du menar.
Vid användande av ett specifikt chassi, kyler AMDn sämre än Intel?

Tveksam om just det moderkortet fungerar till ett HTPC-bygge baserat på Streacoms chassi för att där sitter minnet i vägen för heatpipesen. Det finns mao fler faktorer än rena prestanda- och prisfaktorer att ta hänsyn till.

Och när det gäller kylning verkar det som att AMD-användarna har mer problem än Intel-användarna när det gäller passiv kylning. Håller dock med om att detta verkar konstigt då processorerna tycks dra ganska lika vid användning i HTPC. Men återigen, det är sånt jag, om möjligt, vill få klarhet i den här tråden.

Permalänk
Avstängd

Har ett Asrock itx mk med en AMD A3670K prolle med grafikkretsar i HTPCn

K=överklockningsbar, både CPU och GPU. kör med en lätt underklocklockning genom moderkortets program AXTU.
När htpcn bootat hörs det när AXTU startat, för fläktarna tystnar.
Skulle kunna sänka mer men A3670K ska klara 1080p mkv vilket är datorns jobb.

Red: glömde att lägga till att, med bättre fläktar än de som följde cpun o chassit. Skulle htpcn funka med överklockning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Patols:

Tveksam om just det moderkortet fungerar till ett HTPC-bygge baserat på Streacoms chassi för att där sitter minnet i vägen för heatpipesen. Det finns mao fler faktorer än rena prestanda- och prisfaktorer att ta hänsyn till.

Och när det gäller kylning verkar det som att AMD-användarna har mer problem än Intel-användarna när det gäller passiv kylning. Håller dock med om att detta verkar konstigt då processorerna tycks dra ganska lika vid användning i HTPC. Men återigen, det är sånt jag, om möjligt, vill få klarhet i den här tråden.

Vad är det för chassi du ska ha? Man kan ju ta olika moderkort och se vilket som passar bäst.
Borde inte vara så krångligt

Permalänk
Medlem

Nu är vi på väg att flyta iväg från trådens ämne, dvs om vilka skillnader det är på AMDs och Intels processorer vid användning i en ren HTPC.

Önskar man diskutera något annat finns gott om andra trådar där det avhandlas.

(och för att inte ducka frågan ovan, så har jag inte bestämt vilket chassi jag ska ha, lika lite som någon annan komponent)