Permalänk

Ny dator - hög temp?

Har precis byggt ihop en dator, spec:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2514181/2012-11-08

Jag kör med stock-kylare.

Nu till problemet:
Innan jag ens installerat Windows gick jag in i UEFI och kollade temp, reagerade då över att CPUn i vila låg på 58 grader. Jag installerade dock Windows och sedan direkt efter HWmonitor, och där står att "Temperatures Package" ligger mellan 40-80 grader (min-max).

Nu tänkte jag att jag kanske misslyckats på något sätt när jag monterade CPUn så jag tog bort den och applicerade ny kylpasta, men fortfarande visar både UEFI och HWmonitor samma temperaturer. Dock testade jag nyss att köra Core Temp och där står att tempen ligger på 0 grader. Vad ska jag tro?

För övrigt har jag passat på och mätt hur mycket effekt datorn drar ur väggutttaget, och av någon anledning ligger den på ca 130W i UEFI men bara 35W i Windows (i vila). Varför drar den så hög effekt i UEFI?

Jag kan ordna screenshots om det underlättar...

Tackar!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

jag vet inte hur AMDs processorer brukar ligga i temperaturer. men kylpastan på kylaren tar lite tid att få helt kontakt på CPU:n. så temperaturen kommer nog att sänka sig om några dagar.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

58 grader är ju inte skadligt, men ger ju knappast utrymme för överklocking. Gissar på att dina temperaturer har att göra med att du har en rätt så energistark processor och rätt så kass kylare.

Skrivet av EvilWord:

jag vet inte hur AMDs processorer brukar ligga i temperaturer. men kylpastan på kylaren tar lite tid att få helt kontakt på CPU:n. så temperaturen kommer nog att sänka sig om några dagar.

Mjo, men med pastor som tex Arctic Silver så snackar vi ändå om runt 5 grader i skillnad efter burn in (på 200 timmar).

Visa signatur

jag lovar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av john_heden100:

För övrigt har jag passat på och mätt hur mycket effekt datorn drar ur väggutttaget, och av någon anledning ligger den på ca 130W i UEFI men bara 35W i Windows (i vila). Varför drar den så hög effekt i UEFI?

Kan vara att strömsparfunktioner inte är aktiverade innan datorn POSTat klart.

Visa signatur

jag lovar...

Permalänk

Ja, om CPU'n ligger på 0 grader är det något fel..
Bor du i en iglo? Det går inte att få lägre temp än vad det är i rummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av john_heden100:

Har precis byggt ihop en dator, spec:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2514181/2012-11-08

Jag kör med stock-kylare.

Nu till problemet:
Innan jag ens installerat Windows gick jag in i UEFI och kollade temp, reagerade då över att CPUn i vila låg på 58 grader. Jag installerade dock Windows och sedan direkt efter HWmonitor, och där står att "Temperatures Package" ligger mellan 40-80 grader (min-max).

Nu tänkte jag att jag kanske misslyckats på något sätt när jag monterade CPUn så jag tog bort den och applicerade ny kylpasta, men fortfarande visar både UEFI och HWmonitor samma temperaturer. Dock testade jag nyss att köra Core Temp och där står att tempen ligger på 0 grader. Vad ska jag tro?

För övrigt har jag passat på och mätt hur mycket effekt datorn drar ur väggutttaget, och av någon anledning ligger den på ca 130W i UEFI men bara 35W i Windows (i vila). Varför drar den så hög effekt i UEFI?

Jag kan ordna screenshots om det underlättar...

Tackar!

Tycker det låter högt för en AMD. intels 3770K med original kylare ligger där. Har du testat att om installera kylaren med ny kylpasta och se till att du fäster dom kors aktigt i den ordningen?
1 4
3 2

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk
Medlem

Vad den säger i i bios är helt ointressant.
Montera om kylaren och torka av samt använd ny kylpasta och kolla tempen igen i windows!

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk

Tusen tack för alla svar!

Jag har som sagt var redan installerat om en gång, men jag gör om det senare i veckan så får vi se. De tips jag sett på nätet talar om en mängd pasta motsvarande ett okokt riskorn, men jag tycker det var klart mer än så för-applicerat. Angående att ta bort gammal pasta så gjorde jag det minutiöst noggrant med kemiskt ren aceton (gjorde först med kemiskt ren bensin, men det blev helt klart bättre resultat med acetonet, för er som undrar).

@mecke96 - vad menar du med ordningen
1 4
3 2

@Defender - varför kan man inte lita på vad den säger i BIOS/UEFI?

Rent allmänt tycker jag det verkar som om temp-givarna beter sig skumt med tanke på att de rapporterar tre olika temperaturer i tre olika program, varför är det så? Ska programmen själva behöva TOLKA informationen från temp-sensorerna? Finns det något program som man verkligen kan lita på? Jag struntar i om tempen är 35 eller 40 grader, men jag vill inte ha en rapport som säger 0 grader och en som säger 60 grader.

Finns det anledning att misstänka defekt moderkort av någon anledning, och hur kan jag i så fall bevisa det om jag reklamerar?

Permalänk
Medlem

Ett enkelt satt att testa ar ju att du tar en bordsflakt och haller mot CPU-kylaren och kor pa hogsta effekt. Hjalper detta dina temperaturer valdigt mycket sa ar det helt enkelt for dalig kylning.

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem

För att i Bios är inte strömspar lägen och sådant igång!
Bios visar "oftast" högre temp än vad det gör i windows!

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Stock=Kass
1 4
3 2
?

Borde det inte vara 1,3 och sedan 2,4?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

mecke96 menar förmodligen att du ska korsdra skruvarna till cpu-fläkten, precis som när man byter däck på bilen.