Sänka hastigheten på mina Chassifläktar?

Permalänk

Sänka hastigheten på mina Chassifläktar?

Jag har nyss byggt ihop min nya dator köpt från inet, (första bygget för mig)

Allt funkar bra men mina två extra fläktar (Cooler Master 120mm Sickle Flow) som jag köpte och har fäst längst uppe i mitt Fractal Design r4 chassi låter ganska högt när de kör på max. Så jag laddade hem Speedfan för att sänka hastigheten. När jag sedan sänker AUX fans på speedfan sänks endast en av fläktarna och den andra fortsätter köra på 100%. Jag har kopplat in dem i ingångarna Chassi fan 2 och 3 i mitt moderkort (Asrock extreme4). Men jag kan dock fortfarande se båda fläktarna i speedfan som Aux1 Fan och Aux2 Fan och att båda kör på 2000 rpm men det är endast Aux2 Fan som sänks när jag justerar...

Kan det vara att jag kopplat in dem i fel? Eller är det Speedfan som fuckar upp det? isåfall, finns det något annat alternativ för att sänka hastigheten på mina fläktar?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600X 3.8GHz CPU Cooling: be quiet! Pure Rock GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming MB: MSI B450 TOMAHAWK MAX Mem: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance SSD: Samsung 970 EVO 500GB M.2 and 120GB Intel 330 Reseller 2.5 HDD: 1TB + 2TB Chassi: Fractal Design R4 PSU: Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze OS: Win10 Display: BenQ FullHD LED 21.5 Headphones: HyperX Cloud Revolver S Keyboard: Aivia Osmium MX Brown Mouse: Corsair Gaming Ironclaw RGB

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort? Provat moderkortets egna fläkt styrnings program kanske?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Har en motfråga, Harvey funderat på att skippa fläktarna helt? Kör med en i oxhvrn ut imitt r4 utan några som helst problem och det är knäpptyst

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

använd R4s fläktkontroll.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av EvilWord:

använd R4s fläktkontroll.

Hur ?

Visa signatur

Citera mig för svar!!
CPU: i7 3770K @ 3,5 Ghz -- Ram: Corsair 16 GB -- Moderkort: Z77A-S01
Lagring: SSD- Samsung 840 EVO 250 GB// 2TB HDD -- GPU: Nvidia Geforce GTX 680

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Borgen1998:

koppla fläktarna till fläktkontrollen via 3 pins sladdar ifrån fronten.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av EvilWord:

koppla fläktarna till fläktkontrollen via 3 pins sladdar ifrån fronten.

aha, kostar det mycket eller?

Visa signatur

Citera mig för svar!!
CPU: i7 3770K @ 3,5 Ghz -- Ram: Corsair 16 GB -- Moderkort: Z77A-S01
Lagring: SSD- Samsung 840 EVO 250 GB// 2TB HDD -- GPU: Nvidia Geforce GTX 680

Permalänk
Medlem

hahaha asså kommentarerna i den här tråden är ju bara f*cked up

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Vad har du för moderkort? Provat moderkortets egna fläkt styrnings program kanske?

Jag har Asrock Z77 extreme4 och jag har testat justera där i men där händer ingenting alls...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600X 3.8GHz CPU Cooling: be quiet! Pure Rock GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming MB: MSI B450 TOMAHAWK MAX Mem: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance SSD: Samsung 970 EVO 500GB M.2 and 120GB Intel 330 Reseller 2.5 HDD: 1TB + 2TB Chassi: Fractal Design R4 PSU: Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze OS: Win10 Display: BenQ FullHD LED 21.5 Headphones: HyperX Cloud Revolver S Keyboard: Aivia Osmium MX Brown Mouse: Corsair Gaming Ironclaw RGB

Permalänk
Skrivet av EvilWord:

använd R4s fläktkontroll.

Jag vet att jag har en fläktkontroll men hur använder jag den? Vad ska jag koppla vart?
Som sagt, mitt första bygge och jag är totalt nybörjare med detta x)

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600X 3.8GHz CPU Cooling: be quiet! Pure Rock GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming MB: MSI B450 TOMAHAWK MAX Mem: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance SSD: Samsung 970 EVO 500GB M.2 and 120GB Intel 330 Reseller 2.5 HDD: 1TB + 2TB Chassi: Fractal Design R4 PSU: Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze OS: Win10 Display: BenQ FullHD LED 21.5 Headphones: HyperX Cloud Revolver S Keyboard: Aivia Osmium MX Brown Mouse: Corsair Gaming Ironclaw RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av HeavyKladdkaka:

Jag vet att jag har en fläktkontroll men hur använder jag den? Vad ska jag koppla vart?
Som sagt, mitt första bygge och jag är totalt nybörjare med detta x)

alltså, du har en inbyggd fläktkontroller i datorn, som du hittar innanför luckan på framsidan. den har 3 lägen, 5 V, 7V och 12V
kablarna till den är i chassit, 3 stycken som du kopplar i dina fläktar i. Den måste också kopplas i emd en 4:e kabel till nätaggregatet, så den får ström.

Till vänster:
så ser kablarna ut som går i från fläktkontrollern.

Till höger:
Så ser kablen ut från dina fläktar, som ska in i dem uttagen som är till vänster.

En sån kabel (nedan) ska du koppla in i fläktkontrollern också.

Det är viktigt att tänka på att din fläkt som sitter över din processor skall vara inkopplad i moderkortet direkt där det står "CPU FAN"

Så här ser din fläktkontroller ut.

*Och där har du t.om kablarna som ska in i fläktarna / nätaggregatet.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Limpfittz:

alltså, du har en inbyggd fläktkontroller i datorn, som du hittar innanför luckan på framsidan. den har 3 lägen, 5 V, 7V och 12V
kablarna till den är i chassit, 3 stycken som du kopplar i dina fläktar i. Den måste också kopplas i emd en 4:e kabel till nätaggregatet, så den får ström.

Till vänster:
så ser kablarna ut som går i från fläktkontrollern.

Till höger:
Så ser kablen ut från dina fläktar, som ska in i dem uttagen som är till vänster.

http://images17.newegg.com/is/image/newegg/12-706-034-TS?$S30...

En sån kabel (nedan) ska du koppla in i fläktkontrollern också.

http://1.bp.blogspot.com/-i5afKsCVv1k/TgnXsqqXAII/AAAAAAAAAJw...

Det är viktigt att tänka på att din fläkt som sitter över din processor skall vara inkopplad i moderkortet direkt där det står "CPU FAN"

Tack så mycket!! precis den hjälp jag behövde! Ska se vad jag kan göra på direkten, jag återkommer (förhoppningsvis haha)

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600X 3.8GHz CPU Cooling: be quiet! Pure Rock GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming MB: MSI B450 TOMAHAWK MAX Mem: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance SSD: Samsung 970 EVO 500GB M.2 and 120GB Intel 330 Reseller 2.5 HDD: 1TB + 2TB Chassi: Fractal Design R4 PSU: Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze OS: Win10 Display: BenQ FullHD LED 21.5 Headphones: HyperX Cloud Revolver S Keyboard: Aivia Osmium MX Brown Mouse: Corsair Gaming Ironclaw RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av HeavyKladdkaka:

Lycka till!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Limpfittz:

Det fungerar! Stort Tack!

Jag har en till snabb fråga! hehe
Borde mina fläktar i toppen av chassit blåsa in eller ut?
Min bakre chassifläkt blåser ut och min främre blåser in.
Har haft så att de blåst in i chassit hittills, borde jag ändra på de?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600X 3.8GHz CPU Cooling: be quiet! Pure Rock GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming MB: MSI B450 TOMAHAWK MAX Mem: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance SSD: Samsung 970 EVO 500GB M.2 and 120GB Intel 330 Reseller 2.5 HDD: 1TB + 2TB Chassi: Fractal Design R4 PSU: Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze OS: Win10 Display: BenQ FullHD LED 21.5 Headphones: HyperX Cloud Revolver S Keyboard: Aivia Osmium MX Brown Mouse: Corsair Gaming Ironclaw RGB

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Borgen1998:

aha, kostar det mycket eller?

det följer med i chassit.....

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av HeavyKladdkaka:

Det fungerar! Stort Tack!

Jag har en till snabb fråga! hehe
Borde mina fläktar i toppen av chassit blåsa in eller ut?
Min bakre chassifläkt blåser ut och min främre blåser in.
Har haft så att de blåst in i chassit hittills, borde jag ändra på de?

Bak och topp = ut.
Bott och front = in.

För övrigt till första frågan, det är inte säkert att moderkortet kan variera fläkthastigheten på alla fläktutgångar.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Bak och topp = ut.
Bott och front = in.

För övrigt till första frågan, det är inte säkert att moderkortet kan variera fläkthastigheten på alla fläktutgångar.

Tack för svaret
Aa jag ska ta en närmare titt på hur mitt moderkort fungerar mm. när jag går in för att klocka min dator inom en snar framtid. Men nu kan jag justera mina fläktar med chassits fläktkontroll så jag klarar mig när det gäller fläktarna

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600X 3.8GHz CPU Cooling: be quiet! Pure Rock GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming MB: MSI B450 TOMAHAWK MAX Mem: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance SSD: Samsung 970 EVO 500GB M.2 and 120GB Intel 330 Reseller 2.5 HDD: 1TB + 2TB Chassi: Fractal Design R4 PSU: Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze OS: Win10 Display: BenQ FullHD LED 21.5 Headphones: HyperX Cloud Revolver S Keyboard: Aivia Osmium MX Brown Mouse: Corsair Gaming Ironclaw RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av HeavyKladdkaka:

Tack för svaret
Aa jag ska ta en närmare titt på hur mitt moderkort fungerar mm. när jag går in för att klocka min dator inom en snar framtid. Men nu kan jag justera mina fläktar med chassits fläktkontroll så jag klarar mig när det gäller fläktarna

Va bra att det fungerar för dig.
Kör själv på 7V vanligtvis. bra flöde, men tystgående.

ha också i baktanke att varmluft stiger, så ha alltid utblåsen i taket, eller om du hellre vill, där bak. Luftintagen ska du ha där fram, eller i bottnen.

Visa signatur