Löjligt långsam uppstart.

Permalänk
Medlem

Löjligt långsam uppstart.

Har börjat få problem ibland med extremt lång uppstart, 5min upp till jag ger upp och bootar om efter runt 15-20min.
Den kommer fram till windows loggan där det håller på hur länge som helst, pluttarna fortsätter snurra på den har inte låst sig.

Hibernate har varit av, har satt på det nu för att se om det försvinner.
Men det kommer inte kunna vara ett alternativ länge till då hibernate inte kommer få plats på disken.

CM 420W
MSI A75MA-G55
A6 3500
8GB ram ska bli 24GB när jag får tid.
40GB intel SSD
4x2TB WDG i parity med storage pool.

Några förslag eller någon som varit med om liknade?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk

Kanske dags att formatera? Jag gör det 4 gånger per år för att hålla det mysigt och snabbt.

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedSparowes:

Kanske dags att formatera? Jag gör det 4 gånger per år för att hålla det mysigt och snabbt.

Den är nyinstallerad för ca 2 månader sen.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Har du prövat att installera windows på en annan hdd än den du kör med för tillfälllet?

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Du har inte en massa saker inkopplat i USB-portarna? Hade precis samma problem som dig och kom på lösningen av ett rent misstag. Drog ut två-tre stycken usb-tillbehör så gick det snabbt. Antar att nätaggregatet inte klarade att leverera ström till allt under upstarten?

Skrivet av RedSparowes:

Kanske dags att formatera? Jag gör det 4 gånger per år för att hålla det mysigt och snabbt.

Måste fråga hur du gör när du formaterar så ofta som fyra gånger per år. Blir du inte av med alla program/spel och grejer? Eller har du Windows ensamt på en partition/hårddisk?

De gånger jag har försökt genom att ha windows på egen disk och formaterat så har programmen på de andra diskarna slutat fungera ändå, gissar på att det har något med registret (registerfilerna?) att göra.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Du har inte en massa saker inkopplat i USB-portarna? Hade precis samma problem som dig och kom på lösningen av ett rent misstag. Drog ut två-tre stycken usb-tillbehör så gick det snabbt. Antar att nätaggregatet inte klarade att leverera ström till allt under upstarten?

4 totalt inget spec udda och inget av dem sattes i precis innan problemet uppkom.

1st 32GB usb-minne
1st trådlöst nätverkskort
1st trådlöst tangentbord
1st vanligt tangentbord (utan det piper mobo om att tangentbord saknas)

Skrivet av thorsama:

Har du prövat att installera windows på en annan hdd än den du kör med för tillfälllet?

Nej, ser inte riktigt någon anledning att byta till något långsammare den funkat fint de senaste 2 åren med W7, problemen har uppstått efter jag körde in W8 (funkade dock fint fram till senaste veckorna).

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Zache_:

Du har inte en massa saker inkopplat i USB-portarna? Hade precis samma problem som dig och kom på lösningen av ett rent misstag. Drog ut två-tre stycken usb-tillbehör så gick det snabbt. Antar att nätaggregatet inte klarade att leverera ström till allt under upstarten?

Måste fråga hur du gör när du formaterar så ofta som fyra gånger per år. Blir du inte av med alla program/spel och grejer? Eller har du Windows ensamt på en partition/hårddisk?

De gånger jag har försökt genom att ha windows på egen disk och formaterat så har programmen på de andra diskarna slutat fungera ändå, gissar på att det har något med registret (registerfilerna?) att göra.

Bästa är att göra en nyinstallation av windows, installera drivisar och allt nödvändigt, och sen göra en image av hela skiten. Då går det iaf hyggligt snabbt att få in det mesta. Windows-uppdateringar behöver ju fixas ändå, och eventuellt nyare drivrutiner till grafikkortet, men man sparar ändå en hel del tid. Sen kör man Ninite för att få ner det mest basic i utils-väg och sen in med ett par spel. Allt annat ligger på separat disk. ^^

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Entusiast

Jag har en muppad sata-kontroller på mitt moderkort, om jag använder den så blir min uppstart också otroligt seg. Du skulle ju kunna testa om det är lika segt med bara en disk, för mitt problem uppstår när jag har fler än 2 diskar. Kan vara värt att kolla upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedSparowes:

Kanske dags att formatera? Jag gör det 4 gånger per år för att hålla det mysigt och snabbt.

Då borde du nog lära dig använda din dator bättre. Inte installerat om W7 sen det kom, det tramset kunde man sluta med efter W98...

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Jag har en muppad sata-kontroller på mitt moderkort, om jag använder den så blir min uppstart också otroligt seg. Du skulle ju kunna testa om det är lika segt med bara en disk, för mitt problem uppstår när jag har fler än 2 diskar. Kan vara värt att kolla upp

Skulle kunna vara något sånt, fick uppdatera BIOS för att mobot skulle klara 4x2TB diskar, innan så hittade den bara tre hela tiden. Får prova koppla bort 4x2tb diskarna och se om problemet kvarstår, eftersom det sker lite slumpmässigt får jag sitta och starta om ett gäng gånger och se om det ser ut att vara borta.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Bästa är att göra en nyinstallation av windows, installera drivisar och allt nödvändigt, och sen göra en image av hela skiten. Då går det iaf hyggligt snabbt att få in det mesta. Windows-uppdateringar behöver ju fixas ändå, och eventuellt nyare drivrutiner till grafikkortet, men man sparar ändå en hel del tid. Sen kör man Ninite för att få ner det mest basic i utils-väg och sen in med ett par spel. Allt annat ligger på separat disk. ^^

Detta som ligger på separat disk, vad är det? Endast lagrade filer eller även installerade program/spel? Mina program och spel har alltid slutat fungera och krävt en ominstallation efter att jag formaterat och installerat om Windows.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedSparowes:

Kanske dags att formatera? Jag gör det 4 gånger per år för att hålla det mysigt och snabbt.

Måste vara något fel på dina diskar.
Hur kan de bli sega på bara några månader?

Permalänk

Inte det att de blir sega gott folk. Jag har all musik på min NAS. Samtliga spel på STEAM och mjukvara finns på nätet.
En formatering rensar bort alla bloatwares som kan fastnad, alla småprogram man inte ids avinstallera, rensar alla register, tar bort all spyware som kan tänkas finnas. Sen passar jag alltid på att göra en helt ny design i windowsblinds etc vid formatering.

Se det som vårstädning eller något.

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem

Bump

Bumpar tråden.

Hör win7 prof (ärlig). Samma installation sen 2011. Tyckte att datorn blivit seg o massa skit på. Har en 80gigs SSD som jag kör os på. Bestämde mig för att ta tag i saken o körde format C: för 2mån sedan
Efter allt e klart och jag laddat hem mina basic program, typ winrar, vlc, avg, skype mm. Då startar win upp på 22sek. Grymt kände jag.
Sen kommer ju alla dessa jävla windows update med en kubik med filer. Nu tar det typ 3-4min för skiten att starta upp.

Går det o fixa till detta på något sätt, eller måste jag "leva" med detta?

Visa signatur

Heavy metall is the Law!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kleppan:

Bumpar tråden.

Hör win7 prof (ärlig). Samma installation sen 2011. Tyckte att datorn blivit seg o massa skit på. Har en 80gigs SSD som jag kör os på. Bestämde mig för att ta tag i saken o körde format C: för 2mån sedan
Efter allt e klart och jag laddat hem mina basic program, typ winrar, vlc, avg, skype mm. Då startar win upp på 22sek. Grymt kände jag.
Sen kommer ju alla dessa jävla windows update med en kubik med filer. Nu tar det typ 3-4min för skiten att starta upp.

Går det o fixa till detta på något sätt, eller måste jag "leva" med detta?

Men det fattar du väl själv att det inte är normalt för en system på en SSD-disk att ta 3-4 minuter på sig att starta upp? Windows update har inte ett skit med saken att göra, mitt stalltips är hårdvarufel, kolla loggarna till att börja med.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Medlem

Glappig/halvtrasig SATA-kabel?

Permalänk
Medlem

Dra ut ditt USB-minnen och starta sedan datorn. Jag har haft exakt samma problem för några år sedan. Vet inte varför, men det hjälpte mig iaf.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Dra ut ditt USB-minnen och starta sedan datorn. Jag har haft exakt samma problem för några år sedan. Vet inte varför, men det hjälpte mig iaf.

Har inget usb minne i. Har ingenting i förutom min blåtandsmottagare för t-bord. Jag har varken kopplat i eller ur någonting sedan nyinstallation.
Det var ju snabb uppstart första veckan. Sen blev den kass. Och jag bara misstänkte att det kanske kunde vart windows updates som orsakade det.
Det e ju ett par gig som tankats hem. Och det dog ju flera dagar om inte nån vecka för windows o hämta hem allt.

Det var ju lika trött uppstart innan formateringen.

Visa signatur

Heavy metall is the Law!