Valve: PC-datorer i vardagsrummet kommer tävla mot nästa generations spelkonsoler

Permalänk
Medlem

kommer aldrig använda den där skiten, de kan inte ens hålla bort hackers och cheaters...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Varför välja?

Sitt vid datorn när du är själv, koppla in TVn och bänka dig i soffan när polarna är på besök. Bästa av två världar för mig och tillgång till samma spel på båda!

Precis, Det här betyder ju att samma spel kan köras på konsollen,, eller PC'n, utan att den behöver portas. *
Detta innebär ju att när man gör ett spel för denna platform så måste man tänka på PC spelarna också.

* - Förutsatt att PC kör linux då, lite portning blir det ju för att köra på windows, men inget som påverkar spelet som sådant, utan mer hur spelet jobbar mot OS'et.

Permalänk
Medlem

Haha! Och Steam klagar på Microsoft? Okey, vi använder öppna linux, fast sen gör vi en spelkonsoll? Hur öppen är en spelkonsoll? Nu har den bästa spelplattformen börjat försvinna från PC. Tråkigt.

PC är på väg bort Ska bli intressant att se nya xbox och PS4. Men Steam kommer nog fungera som den där konsollen som man kan uppgradera lite m.m. men den kommer nog ändå ha svårt mot xbox & ps4 pga av att spelen anpassas till dessa. Men kan ju vara roligt att modda ett tv-spel (oftast anpassar man ju sin dator efter spel).

Jag tror fler kommer köra Ipads m.m. som surf och sedan spelar folk på tv-spel. branschen kanske använder PC:n till att producera saker. Men inte den "vanliga" konsumenten. Därför gjord Microsoft rätt med Windows 8.

Xbox 720 (hemma center)
PS4 (traditionell konsoll)
Wii U (ren lek och party)
Steam (öppna konsollen, mod m.m.)

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Jag gillar verkligen inte en handkontroll till fps spel. Har provat att köra Far Cry 3 nu med Xbox360 dosa men det går tamejfan inte!

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Skrivet av THURGOOD:

Dom som gillar Big Picture Mode lär ju även gilla Windows 8 Modern UI

Har faktiskt tänkt på detta. Många klagar ju på windows 8:as ''modern UI''. Men det kunde ju funka mycket bra med en större tv på längre avstånd än en monitor. Kunde bli ett riktigt bra alternativ för htpc + steam med big picture mode och en (eller flera) xbox 360 kontroll(er).

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Jag gillar verkligen inte en handkontroll till fps spel. Har provat att köra Far Cry 3 nu med Xbox360 dosa men det går tamejfan inte!

Vem säger att man måste ha en handkontroll och tv till ett Tv-spel? De flesta somm spelar PC-spel brukar väl ändå spela själva i rummet? Då kan man ju koppla in Steam Tv-spelet till en monitor?

Skrivet av Slipknot882222:

Har faktiskt tänkt på detta. Många klagar ju på windows 8:as ''modern UI''. Men det kunde ju funka mycket bra med en större tv på längre avstånd än en monitor. Kunde bli ett riktigt bra alternativ för htpc + steam med big picture mode och en (eller flera) xbox 360 kontroll(er).

Och sedan väntar man på en bra remote app till sin Windows Phone 8. Då har man handkontroll till Windows 8 också. Allt kommer bli nra. Ingen fara till panik.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nitroid:

Vilken sorts dator är det du pratar om, som kostar bara 1000 kr? De enda jag kan tänka mig är surfplattor, men hur skulle man kunna få en hel dator för bara 1000 kr? Kan du visa ett exempel?

Det skulle förvåna mig om man ens kunde få en dator för 2000 kr som är bättre än PS3 för spel.

en begagnad från 2008..

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk

Svårt detta... utvecklingen av spel verkar ha stannat av en del pga att mycket portas från konsoler, i och med detta kommer PC tappa mer fotfäste, och risken är att det förvärrar läget som är idag. Å andra sidan kanske de är mer angelägna om att uppdatera hårdvaran jämfört med PS3 etc, som är rena rama stenåldern och till varje pris ska mjölkas i så många år som möjligt...

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ak-47:

en begagnad från 2008..

Jag tror faktiskt det är möjligt att komma undan med 2000kr för en ny spel-PC.
Om man väljer det billigaste komponenterna man kan hitta när det gäller chassi, nätdel och moderkort.
Sen kostar ju minne och hårddisk nästan gratis. Det som återstår då är CPU och grafikkort, men där kommer man nog hyfsat långt med AMD A8-5600 för under 900kr.

Nja, vet inte om det är ett speciellt bra bygge, knappast framtidssäkert och inte mycket att uppgradera när det är dags för sånt.

Permalänk
Medlem

Bra att det sätts lite press på konsollmarknaden av Gabe och Valve.folket även om det känns lite smutsigt att istället konsollifiera datorer, handkontroller är av ondo!

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Skrivet av Maysay:

Och sedan väntar man på en bra remote app till sin Windows Phone 8. Då har man handkontroll till Windows 8 också. Allt kommer bli nra. Ingen fara till panik.

Kolla om unified remote finns till WP8. Släppt till både android och WP7, och har en helt OK plugin till Win8

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Ja men hur länge tror ni Hemmakväll finns kvar ?
Är det inte så att stommen i det hela är streaming..
Sen om det andvänds handkontroller eller what ever är av mindre betydelse...
Och det ryktas om direct-X i konsoll världen...
Vilket säkert programerare tar emot med varm hand...

Mvh Dread56..

Permalänk
Skrivet av skogsvilden:

Bra att det sätts lite press på konsollmarknaden av Gabe och Valve.folket även om det känns lite smutsigt att istället konsollifiera datorer, handkontroller är av ondo!

Vi får se hur hela sagan slutar. Förhoppningsvis blir det inte värre än "lite smutsigt".

Lustigt dock om att dom gnällt så mycket (grundlöst) på att Microsoft skulle döda hem-PC'n på spelfronten, om det är några som verkligen har möjligheten att göra det nu är det Valve.

Känns lite som att dom tog till vara på Win8-hatet och skapade lite egen fördel av det.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Vem säger att man måste ha en handkontroll och tv till ett Tv-spel? De flesta somm spelar PC-spel brukar väl ändå spela själva i rummet? Då kan man ju koppla in Steam Tv-spelet till en monitor?

Jobbigt att sitta i soffan med tangentbord och mus : <

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Du kopplar in din framtida Tablet / mobil till din TV eller använder projektorn direkt från Mobil/tableten. Kopplas något ihop så är det självklart trådlöst.
Du använder din trådlösa mus och tangentbord när du behöver det, som är kopplad till din monitor och tabbmobilen.
Sen kopplar du även in handkontrollerna om du vill spela. Så kommer det se ut om några år.

För att komma så nära det som möjligt just nu är jag ute efter en Win8 tablet där jag kan lira lite gamla spel och även koppla den till TVn.
En fråga för att köra ROMs och emulatorer. Om jag har en tablet med en USB 3.0 utgång. Kan jag då koppla in en USB hubb till den som tillåter upp till säg 4st USB 2.0 ingångar. Skulle jag kunna koppla in två stycken XBOX kontroller och använda dem för spelande eller knasar det lös på något sätt för att allt går ihop till en USB 3.0? Någon hjälpande själ som vet något om detta?

Ha en god kväll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fränkie:

Du kopplar in din framtida Tablet / mobil till din TV eller använder projektorn direkt från Mobil/tableten. Kopplas något ihop så är det självklart trådlöst.
Du använder din trådlösa mus och tangentbord när du behöver det, som är kopplad till din monitor och tabbmobilen.
Sen kopplar du även in handkontrollerna om du vill spela. Så kommer det se ut om några år.

För att komma så nära det som möjligt just nu är jag ute efter en Win8 tablet där jag kan lira lite gamla spel och även koppla den till TVn.
En fråga för att köra ROMs och emulatorer. Om jag har en tablet med en USB 3.0 utgång. Kan jag då koppla in en USB hubb till den som tillåter upp till säg 4st USB 2.0 ingångar. Skulle jag kunna koppla in två stycken XBOX kontroller och använda dem för spelande eller knasar det lös på något sätt för att allt går ihop till en USB 3.0? Någon hjälpande själ som vet något om detta?

Ha en god kväll

Det ska inte vara några problem, fast kanske ännu bättre med xbox wireless reciever som klarar av upp till 4 kontroller? ;-]

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arkebuzer:

Svårt detta... utvecklingen av spel verkar ha stannat av en del pga att mycket portas från konsoler, i och med detta kommer PC tappa mer fotfäste, och risken är att det förvärrar läget som är idag. Å andra sidan kanske de är mer angelägna om att uppdatera hårdvaran jämfört med PS3 etc, som är rena rama stenåldern och till varje pris ska mjölkas i så många år som möjligt...

Den stora fördelen skulle kunna vara att vi på PC-sidan får ett riktigt minimum för spelbarhet och kan anpassa datorer därefter. Vill man ha bättre grafiik köper man helt enkelt bättre presterande komponenter som är kompatibla och drar upp grafiken -- vill man ha något billigt köper man bara "default" eller kanske rentav just Valves box (lär vara billigare att bygga själv dock). En annan fördel kan vara att när det blir så många köp av samma hårdvara kan Valve pressa priserna ganska duktigt vilket gör att det faktiskt kan bli riktig konkurrens mot konsollerna.

Eller... det är det jag hoppas på iaf. Detta förutsätter dock att Valve inte skapar ett låst system så att man tvingas till just deras specifika hårdvara och att deras mjukvara endast är kompatibel, på ett dåligt sätt, med deras egna hårdvara.

Och alla tomtar som sitter och jämför med byggen för 10 000:- eller mer -- det är nog inte er Valve tänkt som målgrupp.

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Det ska inte vara några problem, fast kanske ännu bättre med xbox wireless reciever som klarar av upp till 4 kontroller? ;-]
http://asset1.cbsistatic.com/cnwk.1d/sc/32312736-2-300-DT1.gi...

Tack så mycket!!
Blir att prova det, så fort jag fått tummen ur och sålt iväg min Ipad 2 (3rd generation, 16gb utan 3g (retina)) ;););););););) kan tänka mig 1500kr för den ;););););););) och skaffat mig en skaplig win8 pro tablet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Du har inte provat den emulatorn va? Den kräver i7 och väldigt snabba grafikkort så kanske man får framerate på 25-30 fps i de få spel som fungerar korrekt.
emulera Wii U kommer ta minst 10 år gissar jag på om ens då. Om det hade varit så lätt att emulera så borde man varit iaf halvvägs med emulering ps3/360 vilket man inte är.

Jag kör den felfritt utan några drops på ett HD 7950 och en Fx-8120. Dessutom är konsolspelen låste till 60 fps. Om det nu är dolphin vi snackar om.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Om den här nya konsollen kör linux så finns det ju hopp för att det ska börja komma riktigt många spel med linux support för vanliga datorer också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

PC är på väg bort Ska bli intressant att se nya xbox och PS4. Men Steam kommer nog fungera som den där konsollen som man kan uppgradera lite m.m. men den kommer nog ändå ha svårt mot xbox & ps4 pga av att spelen anpassas till dessa. Men kan ju vara roligt att modda ett tv-spel (oftast anpassar man ju sin dator efter spel).

Jag tror fler kommer köra Ipads m.m. som surf och sedan spelar folk på tv-spel. branschen kanske använder PC:n till att producera saker. Men inte den "vanliga" konsumenten. Därför gjord Microsoft rätt med Windows 8.

Xbox 720 (hemma center)
PS4 (traditionell konsoll)
Wii U (ren lek och party)
Steam (öppna konsollen, mod m.m.)

PC är inte alls på väg bort, sluta komma med de där gamla påståendena. Spel på PC ökar till skillnad från konsol, och dessutom ökar intresset för entusiast-PC (de som lägger mycket pengar på en spel-PC typ).

PC-marknaden växte 15% från mars 2011 till mars 2012.
http://www.edge-online.com/news/gdc-2012-pc-game-market-grows...
PC enthusiast market grows
http://jonpeddie.com/press-releases/details/pc-gaming-hardwar...
Finns fler sådana här länkar, bara att googla efter mer.

Spelen anpassas till den platform som de säljer mest på. PC ökar, och en PC-konsol skulle möjligen kunna öka marknaden ännu mer (beroende på hur det går). Finns ingen anledning att tro att Xbox/PS kommer vara dominerande nästa generation. Se bara på hur det ändrade sig mellan förra generationen och nuvarande (förra så dominerade Sony totalt med PS2, vilket ändrade sig markant till denna generation).

Ipad/mobil är i stort sett casual-plattformar. Det jättestora problemet är att de är gjorda för att styra med fingret och det finns väldigt lite stöd för mer gamer-inriktade kontroller. Visst de kommer utvecklas, men som jag ser det används dem för att spela kortare perioder mobilt (bara kolla på pendeltåget så ser man massor av folk som "småspelar" under resan).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teere:

Sant, dock vissa spel funkar även dåligt med Xpadder tyvärr. Men fixar oftast biffen!

Är ytterst få spel som inte funkar om man skaffar en Xbox-dosa eller motsvarande med Xinput. De spel jag stött på som inte klarat handkontroll är såna spel som ändå bör spelas med tangentbord och mus... Sen får vi väl räkna att om Valve börjar pusha på detta så lär spelutvecklarna tänka om lite. Får vi väl hoppas iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Är ytterst få spel som inte funkar om man skaffar en Xbox-dosa eller motsvarande med Xinput. De spel jag stött på som inte klarat handkontroll är såna spel som ändå bör spelas med tangentbord och mus... Sen får vi väl räkna att om Valve börjar pusha på detta så lär spelutvecklarna tänka om lite. Får vi väl hoppas iaf

Sant det du säger, jag har främst hängt upp mig på de spel som faktiskt är anpassade för tangentbord/mus, som vore skoj att spela på större skärm med.
Japp, vi får hoppas. Vore även kul med MMO som funkade hyffsat med kontroller. Det enda jag testat där är Tera, dock var spelet inget vidare.

Visa signatur

PC: i7 3770k, Asus P8Z77-M PRO, 16GB @ 1600Mhz CL9, Gigabyte GTX670 OC, 120GB Intel 330
HTPC: i5 3450, ASRock Z77M mATX, 8GB @1600Mhz CL9, Gigabyte GTX670 OC, 160GB Intel 320
Server (Ubuntu 12.04): Pentium G2030 3Ghz, 4GB @ 1600Mhz, 160GB VelociRaptor, 4*1TB 7200RPM @ RaidZ

Permalänk
Skrivet av Lidodido:

Är ytterst få spel som inte funkar om man skaffar en Xbox-dosa eller motsvarande med Xinput. De spel jag stött på som inte klarat handkontroll är såna spel som ändå bör spelas med tangentbord och mus... Sen får vi väl räkna att om Valve börjar pusha på detta så lär spelutvecklarna tänka om lite. Får vi väl hoppas iaf

Hoppas dom tänker om rejält isåfall. Inte bara anpassar spelen efter dagens handkontroller, utan satsar på nya enheter som tillåter soffläge utan att tappa PC'ns styrförmåga.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

Har redan speldatorn kopplad till min 60" plasma som klarar BF3 i 1080p, med surroundljud och hela kitet

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk

Jag tycker också det känns lite lustigt att Gabe vräker ur sig en massa hat om hur "låst" Windows 8 är, och sen vill han skapa en pc-baserad spelkonsol som kommer vara "väldigt låst".

Tycker dock det är bra om det kommer lite mer konkurrens till etablerade konsoltillverkare, och det lär ju dessutom skapa ett uppsving för spel till pc. Själv kopplar jag gärna datorn till tv:n och lirar med handkontroll. Tyvärr är det väldigt få pc-spel som stödjer local co-op, vilket är bland det roligaste imho. Tror inte utvecklare insett att folk gärna spelar via tv:n med handkontroll. Kanske blir ändring på det nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrberg:

kommer aldrig använda den där skiten, de kan inte ens hålla bort hackers och cheaters...

Skit kan jag väl knappast kalla det, Det gör vad det ska! Och för att vara så pass ungt så gör det väldigt bra ifrån sig!

Men skit du i det, är säker på att du kommer att sitta på "skiten" ändå om ett år eller så.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Om de får fram en stark Steamkonsoll som kommer vara minst lika stark som Xbox 720 & Playstation 4 (vilket de förmodligen kommer göra då de kommer göra miljontals av Steamkonsollerna) så kan de slå de. Den kommer ha övertaget crossplatform med PC. Sen måste de få spelutvecklarna att utveckla spel till den dock. Och inga förbannade portar! Gabe måste spänna ögonen i dem o förklara att det inte kommer vara acceptabelt.

Min stora förhoppning är att det kommer gå att spela i flerspelarläge med dem från hemmabyggda PCs. Sen via Steam också! Detta kommer förmodligen få min konsollkompis att gå över till PC med Steamkonsollen.

På tal om det. Fan ska man kalla den..? Steamkonsollen? PCkonsollen? (vilken paradox!)

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Kanske ska kalla den Steam kort och gott? Vad har du? AA jag har en Steam.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Jobbigt att sitta i soffan med tangentbord och mus : <

Funkar alldeles utmärkt att sitta i soffan med tangenbord och mus.
Har personligen inte suttit vid mitt skrivbord och monitor på drygt 2 år utan sköter allt på datorn inklusive gaming tillbakalutad i soffan.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.