Permalänk
Medlem

NAS Behöver hjälp

Hej tänkte bygga en NAS dock så har jag typ ingen koll på hårdvaran inte lika lätt som att hitta till bygga av gamingdator heller precis

Tanken är iaf att jag ska förvara allt på den och fimpa hårddiskarna i datorerna (köra SSD med operativ, och de viktigaste programmen: Adobe, CAD typ)
Det är bra om det går att använda typ som mediacenter också, här är jag ganska lost måste den kopplas till TV eller kan man streama genom nätverket?

Chassit vill jag bygga själv för jag tycker det är roligare med ngt eget och man får det som man vill.

Men till hårdvaran: Vad behövs? Vill att den serven ska vara så liten som möjligt så vill slippa trycka in nätagg.

Detta moderkort har jag hittat http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=988890
Vad tror ni? finns det bättre vad ska jag tänka på, ja jag tar gärna imot förslag om det mesta!

/HelGo

Permalänk

Kan rekommendera ett s.k PicoPSU, men om du ska ha många diskar kanske den inte räcker till fullt ut.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem

Får läsa lite om det där, det är alltså istället för nätagg?
Tanken är nog 4-5 diskar. Är det någon mening med att lägga operativsystemet på en SSD eller är det overkill i en NAS?
Tänkte om man isf kunde koppla in SSD på USB så man slipper ta upp en sataplats med den.

Måste jag köpa alla diskar på en gång eller kan jag köpa 1-2st sen ploppa i 1-2 till eller blir det bökigt? Lite snålt med cash nu..

Permalänk

Japp, PicoPSU är ett nätagg. Jag vet dock inte hur många kontakter för diskar den har, eller orkar driva för den delen.

Det beror helt på hur du kör henne, och vad du vill göra med henne. Som jag fattat det vill du ha SMB-shares, eller vad de heter nuförtiden. CIFS?
Lättast är nog att köra FreeNAS; du kan inte använda OSdiskens utrymme till något utdelande såvida du inte partitionerar.
Ska hon köra någon form av RAID?
SSD över USB låter som en flaskhalsande lösning, ja om du inte har USB3.0 då alltså.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem

Tanken är isf att OS disken blir en SSD i en USB 3.0 port isf. En billig disk på typ 32gb borde la räcka? Jag är ganska säker på att moderkortet jag länkade tidigare hade 2st 3.0 USB portar.

"Det beror helt på hur du kör henne, och vad du vill göra med henne. Som jag fattat det vill du ha SMB-shares, eller vad de heter nuförtiden. CIFS?"
Inte en aning om detta alls..

Ja någon from av raid är tänkt, något som säkrar upp det hela vore nog bra. Läst ngn stans att man tappar massa plats om man kör raid är det så? typ 50% av hårddiskarnas sammanlagda storlek, det låter ju dock inte alls så kul.

Permalänk
Skrivet av HelGo:

Ja någon from av raid är tänkt, något som säkrar upp det hela vore nog bra. Läst ngn stans att man tappar massa plats om man kör raid är det så? typ 50% av hårddiskarnas sammanlagda storlek, det låter ju dock inte alls så kul.

SSD till NAS är overkill, det är knappast OS r/w som ger hastighet i systemet. Jag har kört NAS från USB-sticka, och det funkade finfint.

Det finns några olika typer av RAID. Det finns Mirror, Stripe och Raid5. Dessutom finns det kombinationer av mirror och stripe. Mirror och stripe heter RAID1 eller RAID0, jag blandar alltid ihop de.
Mirror är precis vad det låter som; diskarna är helt speglade. Logiskt sett ger detta dig hälften av utrymmet, med dubbel redundans. En disk kan krasha, och du tappar ingen data, eftersom allt ligger på den andra. Behövs ett jämnt antal diskar för att utnyttja.
Stripe är en hastighetsökande RAID, som halverar din rendundans. Du har två diskar, som ses som en disk av operativsystemet (beroende lite om du kör mjukvaruRAID eller inte) - men förenklat. En disk, som egentligen är två. Om en krashar är allt borta. Fördelen är att du utnyttjar båda diskarna fullöt ut, och får således (teoretiskt) dubbel prestanda med halverad säkerhet. Behövs minst två diskar för att utnyttja.
Det finns som sagt kombinationer här, ofta kallade Raid10 eller raid01, som är antingen två speglade stripes, eller två stripade speglar. Bahövs fyra diskar för att utnyttja.

Den intressanta RAIDen är den som heter RAID5. Du har tre (eller fler) diskar, där du utnyttjar n-1/n :tedelar av alla hårddiskar, där n=antal diskar. Tänk att du har 5 x 1TB diskar. Alla ses som en av operativsystemet, men i verkligheten sprids datan ut över de fem diskarna. Om en krashar är det lugnt, eftersom (den här delen behöver förmodligen verifieras )de andra diskarna innehåller checksummor (?) som kan återskapa den förlorade diskens data. Det vet jag, men de exakta tekniska specifikationerna kan jag inte på rak arm. Du kan alltså tappa en av tre diskar, och återskapa den förlorade datan. Det är den intressantaste RAIDen enligt mig, och förmodligen den du ska köra på.

Nu till operativsystem: Har du några erfarenheter av olika server- samt NAS-operativsystem? Jag körde FreeNAS på min Matroushka, när hon levde (R.I.P du var en bra server), och var hyfsat nöjd. Det är BSD-baserat, och styrs helt över din webbläsare. Det enda som är CLI (command line interface) är när du installerar. Jag vill dock minnas att denna installation är ncurses-baserad, vilket gör att det är ungefär som Windows XP att installera.
FreeNAS stödjer de typer av RAID jag nämnt, på mjukvarunivå, till skillnad från Windoze. Du har dessutom ZFS, med snapshots och allt gott det innebär, samt ett riktigt stabilt och lätthanterat BSD-system.
Ifall du vet lite mer om GNU/Linux-distrubutioner kanske du vill installera Arch, Debian eller Gentoo - Alla funkar riktigt bra som servrar, och det är väldokumenterat om hur en nyburgare kan sätta upp shares (utdelade diskar), FTP, torrenting med mera med mera. Jag kör Arch på min server, som agerar torrentslav samt CIFS share för windoze burkarna på nätet. Det funkar fint, och styrs effektivt över SSH (command line över nätet). Uppdatering av alla paket görs med en enkel tangentbordskombination, och hon har oändliga möjligheter.
Somsagt, om du är ny på detta rekommenderar jag dock FreeNAS, det är enklare.

Hårdvaru/mjukvaruRAID då?
Jo, det är helt upp till dig, och om moderkakan stödjer det. Det kan jag inte svara på. Om den stödjer (hårdvaru)RAID ser jag faktiskt ingen nackdel att INTE använda det. Dock ska du inte lita på mig med detta, jag vet väldigt lite om hårdvaruRAID mer än att det hindrade Matroushka från att POSTa.
MjukvaruRAID funkar bra i FreeNAS, och är barnsligt enkelt att konfigurera, så det är nog det jag hade kört på.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem

Vill du ha en nas med riktigt billigt kort så rekommenderar jag ett Asus C60M1-I
18w TDP
6st SATA 6Gb/s

Kostar 734Kr hos Mini-ITX.se som har det hemma.
Ca 650Kr hos Misco... Obekräftad leveransdatum

Enda grejen är att dess nätverkskort i några programvaror (linux) kan behöva nyare drivrutiner.
Borde iofs vara fixat på de flesta distar...

Kör mitt just nu med Win7 och det funkar bra, gissar dock på att den blir rappare i Linux eller typ FreeNas.
Funkar även i unRAID, dock så kostar det programmet om man vill ha fler hdd än 3st.

Visa signatur

Spel: Corsair 280X - X570i - R9-3900x - 16GB@3200Mhz - 240GB + 1TB NVME - R5700XT
FilServer: FD Node 804 - X570M - R3-3200G - 16GB@3200Mhz # Nvidia Shield 16GB v2 # Sony XZ2 Compact # Toshiba Encore WT8

Permalänk
Medlem

Kantal:
Vill helst ha USB 3.0

Vad tror ni om denna setup?
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2229366&view=o
Fast med 4 sådana diskar tillslut.

och en picoPSU typ 120 borde räcka?
Kommer ha en 120mm fläkt i också.

Vad menas med detta som en har skrivit under kommentarerna på moderkortet?:
"Med SSD för cache och två nätverkkort i LAGG levererar systemet 200 MB/s skrivning och läsning (vid cacheträff). Jag är ruggigt nöjd."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HelGo:

Vad menas med detta som en har skrivit under kommentarerna på moderkortet?:
"Med SSD för cache och två nätverkkort i LAGG levererar systemet 200 MB/s skrivning och läsning (vid cacheträff). Jag är ruggigt nöjd."

Det menas att han kör två nätverkskort med Link Aggregation, dvs att datorn snackar på 2st Gigabit portar som om det vore en och utnyttjar i princip hela bandbredden, vilket är bra.

Jag vet att du skriver att du vill bygga själv, men jag skulle vilja delge lite av mina erfarenheter. Sedan ett tag har jag en hemmabygd NAS baserad på FreeNas och visst har den funkat som NAS, men i övrigt så har jag inte lyckats få den att göra som jag vill. Jag tittar just på att köpa en ny NAS eftersom jag vill ha större diskar och så vitt jag förstår låter inte FreeNas mig byta ut mina gamla som jag vill. Först tittade jag på att bygga en dator själv, men efter ett tag gick jag över och tittade på färdiga NAS'ar och jag blev mycket imponerad av Synologys produkter. Deras NAS'ar kan göra en massa trevliga grejor mer än att vara NAS, tex styra övervakningssystem, vara webserver för något hemmaprojekt, printserver, DLNA server för streaming etc etc. De har ett eget Raidsystem som gör det bästa av de diskar du sätter i. Man kan börja med 4x2TB i Raid5 och byta ut tex två diskar till 4TB när man behöver mer plats. Modellen jag tittar mest på just nu, DS412+ har också två gigabitportar som kan köra Link Aggregatation, vilket jag tänkt satsa på så undviker man att farten slöar ner allt för mycket när flera personer arbetar med den samtidigt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Det låter ju inte så kul :/
Dock kostar DS412+ 5000kr utan HDD och paketet jag slängde ihop ligger på 3000 med 3tb disk :/ + kostnaden för att bygga chassi.

Det verkar ju finnas plugin till FreeNas för dnla har du provat det?

Så det går inte att lägga till diskar allt eftersom om man kör med freenas? det suger ju dock ganska hårt isf.. :/

Permalänk
Medlem

Kapar tråden med några frågor:
Äger ett http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1072447 och jag skulle vilja sätta upp en nas med denna, har alla komponenter som behövs egentligen, men har funderingar om mjukvara.
Kan jag köra FreeNas på detta system?
Hur gör jag då med drivrutiner?
Antar att den är stark nog för att flytta filer.

Mvh

Permalänk
Skrivet av HelGo:

Så det går inte att lägga till diskar allt eftersom om man kör med freenas? det suger ju dock ganska hårt isf.. :/

Klart du kan, varför skulle inte det gå? Det enda är om du ska ha "in" en disk till i en befintlig RAID. Jag har personligen aldrig kört R5 men det borde gå.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markthegreat:

Klart du kan, varför skulle inte det gå? Det enda är om du ska ha "in" en disk till i en befintlig RAID. Jag har personligen aldrig kört R5 men det borde gå.

Okey det låter ju bra, det var ju in i raiden jag syfta på dock. Tänkte att jag köper 1 disk till att börja med för 3TB räcker och blir över för tillfället sen när jag har cash köper jag 3st till och gör en raid5 av hela skiten.

Håller på att spåna på hur jag ska bygga chassit för tillfället har fastnat lite för det är så jävla dyrt med glasfiber :S vill ha en glasfiberstav på 4cm diameter och en sådan kostar 900kr metern :S
Men jag ska försöka klura ut något och sätta igång med bygget.