Vad ska ja köra på min server?

Permalänk
Medlem

Vad ska ja köra på min server?

Hej!

Rensade lite i garderoben och fick faktiskt ihop en nästan komplett dator (utom nätagg). Och tänkte göra en server av den.

Spec:
Moderkort: MS-7225 (Äldre MSI kort?)
Ram: 1Gb 667mhz eller 800mhz (Kommer nog uppgraderas till 2Gb eller 3Gb)
CPU: AMD Athlon 64 4600+ 2.4Ghz
Inbyggd grafik i mobo, hårddisk blir nog bara en Sata 160Gb 7200rpm
Tips på strömsnålt nätagg som driver detta?

Nu så undrar ja då om ja har nån direkt användning av denna?
Vet ej vilket operativ ja kommer köra, antagligen Windows 7 32bit eller nån Linux variant. Om inte nåt annat?

Jag kommer iaf att köra en eller två cs servrar på denna, en CS1.6 och kanske en CS:GO server.
Kanske skulle virtualisera pfSense så den agerar brandvägg, men då kommer den bara agera åt min speldator, inget mer så kanske inte är värt de?

Alla tips är välkomna, kul att prova massor så ja är inte omöjlig!
Minecraft server kan ja säga nej till direkt!

Tacksam för svar!

MVH Stayhard

EDIT: Kommer kanske även köras som filserver, dock endast för att streama media till min HTPC. Har NAS men då får den agera backup. Windows Server som OS är väl att föredra då?

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 29Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x 8x3.6GHz
Misc Proxmox 2x250Gb Raidz-1 GTX 1070 16GB@2133MHz R7 1800x 8x3.6GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av stayhard:

Hej!

Rensade lite i garderoben och fick faktiskt ihop en nästan komplett dator (utom nätagg). Och tänkte göra en server av den.

Spec:
Lina: Får fiber vid årsskiftet så 10/10 eller 30/30
Moderkort: MS-7225 (Äldre MSI kort?)
Ram: 1Gb 667mhz eller 800mhz (Kommer nog uppgraderas till 2Gb eller 3Gb)
CPU: AMD Athlon 64 4600+ 2.4Ghz
Inbyggd grafik i mobo, hårddisk blir nog bara en Sata 160Gb 7200rpm
Tips på strömsnålt nätagg som driver detta?

Nu så undrar ja då om ja har nån direkt användning av denna?
Vet ej vilket operativ ja kommer köra, antagligen Windows 7 32bit eller nån Linux variant. Om inte nåt annat?

Jag kommer iaf att köra en eller två cs servrar på denna, en CS1.6 och kanske en CS:GO server.
Kanske skulle virtualisera pfSense så den agerar brandvägg, men då kommer den bara agera åt min speldator, inget mer så kanske inte är värt de?

Alla tips är välkomna, kul att prova massor så ja är inte omöjlig!
Minecraft server kan ja säga nej till direkt!

Tacksam för svar!

MVH Stayhard

EDIT: Kommer kanske även köras som filserver, dock endast för att streama media till min HTPC. Har NAS men då får den agera backup. Windows Server som OS är väl att föredra då?

Den här setup'en kanske:

Windows Server 2008, dela filer i nätverk, VPN / Ubuntu Server, Samba, VPN
TrueCrypt'a diskarna.
HLDS för cs server (12-24 spelare)
Skrivar server
FTP server
Servern ska fjärrstyras (Finns ej skärm till den)
Och säkert nåt mer kul.

Ska man ha ett antivirus program på en server? Kanske brandvägg med?

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 29Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x 8x3.6GHz
Misc Proxmox 2x250Gb Raidz-1 GTX 1070 16GB@2133MHz R7 1800x 8x3.6GHz

Permalänk

vmware esxi i grunden, sedan skulle jag köra linux med tanke på att du inte har allt för mycket RAM att utnyttja för att kunna köra windows, enligt min åsikt. filserver kan du ha via freeNAS. krypteringen vet jag inte riktigt hur du ska lösa om du nu vill köra VMware dock. Har inga kunskaper av det än! dock går ju det att lösa med windows server.

dock så skulle jag rekommendera att dela upp dina uppgifter till olika gäster. och om du har olika diskar även sprida ut dina virtuella diskar, just för att kunna utnyttja din server till hundra procent när du vill det!

jag skulle dock försöka att uppgradera med så mycket RAM som möjligt. eller skaffa en nyare burk som kan utnyttja ddr3.

angående pfsense, om du ska använda servern som brandvägg också, skulle jag säga att då ska din router bytas ut mot din server också. Ingen ide att låta den stå och vara brandvägg om den bara står inom LAN. bör stå mellan ditt modem/hål i väggen, och ditt LAN.

//Tobias

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjossanmannen:

vmware esxi i grunden, sedan skulle jag köra linux med tanke på att du inte har allt för mycket RAM att utnyttja för att kunna köra windows, enligt min åsikt. filserver kan du ha via freeNAS. krypteringen vet jag inte riktigt hur du ska lösa om du nu vill köra VMware dock. Har inga kunskaper av det än! dock går ju det att lösa med windows server.

dock så skulle jag rekommendera att dela upp dina uppgifter till olika gäster. och om du har olika diskar även sprida ut dina virtuella diskar, just för att kunna utnyttja din server till hundra procent när du vill det!

jag skulle dock försöka att uppgradera med så mycket RAM som möjligt. eller skaffa en nyare burk som kan utnyttja ddr3.

angående pfsense, om du ska använda servern som brandvägg också, skulle jag säga att då ska din router bytas ut mot din server också. Ingen ide att låta den stå och vara brandvägg om den bara står inom LAN. bör stå mellan ditt modem/hål i väggen, och ditt LAN.

//Tobias

Skulle dom grejerna ja har palla med en ESXI server med två operativ? Med som du själv säger typ linux och freenas.
Visst mer ram krävs. tänkte ta mig upp iaf i 4Gig- Tror inte mobot klarar mer än så.

Läste precis att i FreeNAS 3.8.1 Nightly så finns det 128-bit AES kryptering, så det är på gång att bli inbyggt i FreeNAS

Hur menar du med att ja ska dela upp mina uppgifter till olika gäster?

Förmodligen har jag ingen möjlighet att ha datorn där ja har fiberlan uttaget (pga av sambon ) Så skiter i pfsense.

Tack för ditt svar!

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 29Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x 8x3.6GHz
Misc Proxmox 2x250Gb Raidz-1 GTX 1070 16GB@2133MHz R7 1800x 8x3.6GHz

Permalänk
Skrivet av stayhard:

Skulle dom grejerna ja har palla med en ESXI server med två operativ? Med som du själv säger typ linux och freenas.
Visst mer ram krävs. tänkte ta mig upp iaf i 4Gig- Tror inte mobot klarar mer än så.

Läste precis att i FreeNAS 3.8.1 Nightly så finns det 128-bit AES kryptering, så det är på gång att bli inbyggt i FreeNAS

Hur menar du med att ja ska dela upp mina uppgifter till olika gäster?

Förmodligen har jag ingen möjlighet att ha datorn där ja har fiberlan uttaget (pga av sambon ) Så skiter i pfsense.

Tack för ditt svar!

vad jag menade med dela upp uppgifterna över olika gäster är delvis att du kan ha 2uppgifter på en linux, virtuell burk, och 2 andra uppgifter på en annan virtuell burk. dvs, går en av de virtuella maskinerna ner, så står den andra där och fungerar felfritt! men antagligen så kommer du köra bara FreeNAS och linux till en början antar jag

som CS servrarna kan du OM du får tag i mer minne köra på 2st virtuella maskiner, istället en, då är det bara att starta den du vill ha köra för olika servrar, om du förstår mitt tänk. självklart kan du ju också göra flera vm's med olika uppgifter och inte ha dom igång också! och bara starta dom vid behov

//MVH

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjossanmannen:

vad jag menade med dela upp uppgifterna över olika gäster är delvis att du kan ha 2uppgifter på en linux, virtuell burk, och 2 andra uppgifter på en annan virtuell burk. dvs, går en av de virtuella maskinerna ner, så står den andra där och fungerar felfritt! men antagligen så kommer du köra bara FreeNAS och linux till en början antar jag

som CS servrarna kan du OM du får tag i mer minne köra på 2st virtuella maskiner, istället en, då är det bara att starta den du vill ha köra för olika servrar, om du förstår mitt tänk. självklart kan du ju också göra flera vm's med olika uppgifter och inte ha dom igång också! och bara starta dom vid behov

//MVH

Blev riktigt sugen på de där alltså!

Men så börja jag titta på min hårdvara och känner mig alldeles för begränsad för en ESXI server... Så titta jag lite på nätet och hitta Windows Home Server 2011, de är jävligt billigt

Så min nya fråga då: Windows Home Server 2011 eller Ubuntu Server 12.04 LTS?

Jag är ingen van linux användare men kan lite grunder iaf. Windows kan ja i stort sett utan och innan, iaf W XP och W7.

Mina krav är väl att kunna styra servern med fjärrskrivbord, det ska alltså finnas ett "desktop" på servern. Servern kommer då styras från flera windows datorer, så kan ja använda windows fjärrskrivbord för att styra servern om det är ubuntu på den?

TrueCrypt som sagt, de finns till både windows och linux.
Måste kunna ha en cs server.
VPN
FTP
Streama media till min HTPC
Backup från server till NAS.

Windows kommer ja lätt och snabbt kunna fixa det mesta av detta, men windows kommer ju kräva mer av min hårdvara.
kommer säkert kunna fixa detta genom ubuntu server med men får lägga ner bra mye mer tid på de.

Sååå, vilket av dessa operativ?
Home server, billigt och lätt men resurskrävande
Ubuntu server, gratis och ej resurskrävande men lite avancerat för mig som ej är van linux användare

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 29Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x 8x3.6GHz
Misc Proxmox 2x250Gb Raidz-1 GTX 1070 16GB@2133MHz R7 1800x 8x3.6GHz

Permalänk
Medlem

Kör på Ubuntu Server så får du ett utmärkt tillfälle att lära dej lite om Linux
Det finns massor av tutorials, forum mm om du behöver hjälp. Finns även en UNIX/Linux del i det här forumet.

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem

Håller med, ett ypperligt tillfälle att lära dig lite mer utan att vara rädd att ha sönder något.

Permalänk
Medlem

De verkar ju som dom flesta säger ubuntu server så då va de bestämt!
Tankar Ubuntu 12.04.1 LTS nu Ska ha max 4Gig minne på denna datorn men 64-bit version var rekommenderad så fick bli den.

Nu kommer jag förmodligen bo i UNIX delen (När ja nu skaffar ett nätagg.....)

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 29Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x 8x3.6GHz
Misc Proxmox 2x250Gb Raidz-1 GTX 1070 16GB@2133MHz R7 1800x 8x3.6GHz

Permalänk
Medlem

FreeBSD, så får du lite mer hår på bröstet och lär dig ett riktigt operativ

Fast du kanske ändå är sån som rakar bröstet varje beachsesång

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

FreeBSD, så får du lite mer hår på bröstet och lär dig ett riktigt operativ

Fast du kanske ändå är sån som rakar bröstet varje beachsesång

Beror på

Kan ja fixa både vpn, ftp, cs-server, filserver för streaming till htpc, och styra den med fjärrskrivbord med FreeBSD?

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 29Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x 8x3.6GHz
Misc Proxmox 2x250Gb Raidz-1 GTX 1070 16GB@2133MHz R7 1800x 8x3.6GHz

Permalänk
Medlem

Blir mycket fram och tillbaks heletin... Men nu har jag nog hittat de bästa alternativet för mig.

PC-BSD! Byggt på FreeBSD så lika säkert och stabilt, har skrivbordsmiljö och det har, vid installation av operativet, ett alternativ för "TrueOS" vilket är optimerat för serverlösning.

Så det blir PC-BSD 9.1 Isotope 64-bit med TrueOS.

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 29Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x 8x3.6GHz
Misc Proxmox 2x250Gb Raidz-1 GTX 1070 16GB@2133MHz R7 1800x 8x3.6GHz

Permalänk
Medlem

Någon linux variant skulle jag också rekomendera, speciellt om du har intresse för att lära dig eller bara annars tycker om att pilla med system.

Jag har 4 giga minne i min server, och kör med 2-3 virtuella maskiner plus att själva fysiska maskinen kör några tjänster, och jag har få gånger sett ramanvändningen stiga över 2 gb... Då har ena virtuella datorn 1 GB dedikerat åt sig. Mera minne är sällan dåligt, om man inte förståss blir tvungen att köpa av gårdagens minnen. För du kör mest troligt ddr2, vilket är relativt dyrt per gb.

Jag körde en tid en virtuell pfsense där jag gömde bort hela mitt nätverk, inkluderade själva servern också. Dock var det lite otympligt de gånger man gjorde något åt servern eftersom internet låg nere då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stayhard:

Blir mycket fram och tillbaks heletin... Men nu har jag nog hittat de bästa alternativet för mig.

PC-BSD! Byggt på FreeBSD så lika säkert och stabilt, har skrivbordsmiljö och det har, vid installation av operativet, ett alternativ för "TrueOS" vilket är optimerat för serverlösning.

Så det blir PC-BSD 9.1 Isotope 64-bit med TrueOS.

PC-BSD är skitbra. Det är i princip ett komplett och ej modifierat FreeBSD med en del extra saker pålagda. TrueOS har allt som PC-BSD har fast utan grafiskt gränssnitt. Med din hårdvara skulle jag skippa skrivbordsmiljön. Du kan ju iofs testa, går det för segt är det bara ta bort den.

Bra att ha som referens att leta i:
http://wiki.pcbsd.org/index.php/PC-BSD%C2%AE_Users_Handbook
http://wiki.pcbsd.org/index.php/Main_Page
http://www.freebsd.org/handbook/

Jag hoppas du har lite tålamod att lära dig FreeBSD. Det är ett väldigt trevligt och stabilt system när du väl kommit över den första lilla tröskeln.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

PC-BSD är skitbra. Det är i princip ett komplett och ej modifierat FreeBSD med en del extra saker pålagda. TrueOS har allt som PC-BSD har fast utan grafiskt gränssnitt. Med din hårdvara skulle jag skippa skrivbordsmiljön. Du kan ju iofs testa, går det för segt är det bara ta bort den.

Bra att ha som referens att leta i:
http://wiki.pcbsd.org/index.php/PC-BSD%C2%AE_Users_Handbook
http://wiki.pcbsd.org/index.php/Main_Page
http://www.freebsd.org/handbook/

Jag hoppas du har lite tålamod att lära dig FreeBSD. Det är ett väldigt trevligt och stabilt system när du väl kommit över den första lilla tröskeln.

De verkar vara både säkrast och mest stabila UNIX systemet, vad ja läst mig fram till iaf.
Ska sätta upp de virtuellt på min game dator och se om ja kan ta mig igenom lite grunder

Tack för länkarna, dom kommer nog hjälpa oerhört mycket!
För att underlätta för mig så kanske ja kan installera skrivbordsmiljö i TrueOS enbart för att sätta upp systemet som jag vill ha de och sedan avinstallera skrivbordsmiljön?

Eller det kanske går att installera skrivbordsmiljön men den aktiveras bara när ja ansluter med fjärrstyrningen?

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 29Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x 8x3.6GHz
Misc Proxmox 2x250Gb Raidz-1 GTX 1070 16GB@2133MHz R7 1800x 8x3.6GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av stayhard:

De verkar vara både säkrast och mest stabila UNIX systemet, vad ja läst mig fram till iaf.
Ska sätta upp de virtuellt på min game dator och se om ja kan ta mig igenom lite grunder

Tack för länkarna, dom kommer nog hjälpa oerhört mycket!
För att underlätta för mig så kanske ja kan installera skrivbordsmiljö i TrueOS enbart för att sätta upp systemet som jag vill ha de och sedan avinstallera skrivbordsmiljön?

TrueOS är samma som PC-BSD men utan alla extraprogram som gör skrivbordsmiljön. Det är enda skillnaden. Vill du ha skrivbordsmiljö installerar du alltså PC-BSD som vanligt och väljer förslagsvis KDE. Du kan ta bort skrivbordsmiljön i efterhand men det är inte så lätt som det låter om man är nybörjare. Det va dumt av mig att nämna detta.

Att testa virtualiserat på din speldator är en jättebra idé. Där kan du ju testa med KDE också så du får se hur det ser ut.

Skrivet av stayhard:

Eller det kanske går att installera skrivbordsmiljön men den aktiveras bara när ja ansluter med fjärrstyrningen?

Jag kan inget om fjärrstyrning tyvärr. En snabb sökning gav detta: http://wiki.pcbsd.org/index.php/Remote_Desktop. Det låter dock spännande och bara att testa! Skrivbordsmiljön kommer antagligen ligga igång hela tiden.

Tröttnar du på fjärrstyrningen så finns alltid det gamla hederliga sättet kvar. Att logga in via SSH och kommandorad. En bra windowsklient är putty.

Allt jag säger är bara råd och tips Testa på och gör det som känns kul så kommer du snart lära dig vad som funkar. Risken är att skrivbordsmiljön kommer gå segt på din server, men samtidigt är det coolt om du får det att funka

Visa signatur
Permalänk
Medlem

FreeBSD är ett väldigt solitt operativsystem.

Har ALDRIG varit med om systemkrasch eller problem sedan jag började köra FreeBSD för säkert 8år sen.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Dra non-stop Folding@Home och stödj SweClockers.com's Folding lag istället!
Spel är så outdated, hjälpa forskningen är så 2000 tal som de bara går!

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

FreeBSD är ett väldigt solitt operativsystem.

Har ALDRIG varit med om systemkrasch eller problem sedan jag började köra FreeBSD för säkert 8år sen.

Jag hade många krascher när jag började med FreeBSD 8.0 och ZFS. Plötsligt bootade det bara om efter ett (ofta misslyckat) försök att dumpa kärnminnet. Kändes som ett superinstabilt system tills jag insåg man var tvungen att tweaka diverse parametrar för att för ZFS stabilt (man fick bland annat dra ner storleken på ZFS filcache). Men efter tweakandet så var det stabilt i flera år. Jag upplevde FreeBSD som stabilt men samtidigt aningen tråkigt och jobbigt att administrera. Installera program genom att kompilera källkod känns inte alltid så roligt. Behöva läsa genom en lång textfil innan man uppgraderar portsträdet var också segt och sedan när man uppgradera fick man kompilera i eveighet. Detta resulterade i att datorn fick stå och gå utan uppgraderingar i flera månader. Visst allting funkade bra ändå men det kändes lite motigt att använda. Vi blev liksom aldrig bästa vänner med varandra FreeBSD och jag. Han skötte arbetet utan att klaga men var ingen rolig kille att umgås med.

Numera har jag gått över till Arch Linux och trivs med det. Har inga problem med instabilitet trots bytet och allting känns mycket smidigare och för det mesta är vi bästa vänner Arch och jag även om vi småtjafsar med varandra ibland. Arch är mer som en god vän, FreeBSD är som en anställd som kräver lång inskolning men sedan gör ett jättebra jobb. Inte rolig men duktig. Arch är igång med uppgiften snabbt, är rolig och gör också ett bra jobb och tycker det är roligt på jobbet men är lite ombytlig av sig istället. Personkemin är bättre mellan Arch och mig så jag tolererar mer krångel med honom eftersom vi trivs ihop.

Permalänk
Medlem

Linux server, tex Ubuntu.

Jag kör Teamspeak, Mumble, torrents, shell osv
Samba löser utdelningsproblemen.

Kan dock inte säga hur de spelen du listade fungerar i Linux.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Arch är mer som en god vän, FreeBSD är som en anställd

Bra post!

Du sätter fingret på nåt som är viktigt för en hemmapulare, att hitta rätt dist. På jobbet ska man ha nåt som är stabilt, lätt och säkert. Hemma vill man ha nåt som passar ännu bättre, nåt som även är roligt. Är det inte roligt orkar man inte mecka när problem uppstår. Väldigt nördigt men det står jag för

Efter 12år med enbart windows ville jag lära mig Linux. Jag flyttade ut mina diskar till en liten Intel Atom server. Jag började med Ubuntu server efter en guide här på Sweclockers. Allt var lätt. Lite för lätt för att jag skulle lära mig nåt. Dessutom började jag söka efter ett schysst filsystem (ZFS fanns inte till Linux då). Hittade Shrimps guide om FreeBSD och tänkte att den kan jag ju ge en chans. Filosofin bakom FreeBSD skiljer lite från Linux. Jag tror det är det tillsammans med dokumentationen (handboken) och ZFS som gjorde att FreeBSD passade mig bättre. Dessutom har jag nån sjuk fetish för att kompilera saker.

Testade faktiskt Arch som desktop. Gillar dokumentationen stenhårt, samt att de då hade samma sorts konfigurationsfiler som FreeBSD (rc.conf osv), men jag klarade inte av att systemet pajja hela tiden (mitt eget fel oftast). Min desktop måste alltid funka för det är inte alltid jag orkar fixa problem på direkten.

Hoppas ingen fanboy hugger på detta nu. Vi ska inte fajtas för Linux är svinbra det med.

Visa signatur
Permalänk

Finns det någon gratis version utav wmware? Tänkte installera lite linux på datorn och leka lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

TrueOS är samma som PC-BSD men utan alla extraprogram som gör skrivbordsmiljön. Det är enda skillnaden. Vill du ha skrivbordsmiljö installerar du alltså PC-BSD som vanligt och väljer förslagsvis KDE. Du kan ta bort skrivbordsmiljön i efterhand men det är inte så lätt som det låter om man är nybörjare. Det va dumt av mig att nämna detta.

Att testa virtualiserat på din speldator är en jättebra idé. Där kan du ju testa med KDE också så du får se hur det ser ut.

Jag kan inget om fjärrstyrning tyvärr. En snabb sökning gav detta: http://wiki.pcbsd.org/index.php/Remote_Desktop. Det låter dock spännande och bara att testa! Skrivbordsmiljön kommer antagligen ligga igång hela tiden.

Tröttnar du på fjärrstyrningen så finns alltid det gamla hederliga sättet kvar. Att logga in via SSH och kommandorad. En bra windowsklient är putty.

Allt jag säger är bara råd och tips Testa på och gör det som känns kul så kommer du snart lära dig vad som funkar. Risken är att skrivbordsmiljön kommer gå segt på din server, men samtidigt är det coolt om du får det att funka

Nu kör ja PC-BSD 9.1 Isotope 64-bit med Lxde, i virtualbox, och gav operativet tillgång till 1gig ram, 30gig hdd och användning av en kärna och de flyter på problemfritt, hur fint som helst

Fått tag på OpenVPN och FTP genom PBI, dock har ja inte hittat Samba, men de kanske redan är involverat i PC-BSD?

Ja kommer nog fjärrstyra datorn och de med FreeNX, om det kan fjärrstyra ända från login screen?

PC-BSD kommer ja nog alltid köra, kommer nog dra in de på min bärbara dator med. Riktigt snyggt och flyter på fint
Oerhört tacksam för tipset

kan man köra m0n0wall på PC-BSD dist. eller nåt liknande? Ja vill att denna server ska agera brandvägg åt min game dator. Så all trafik går igenom servern för enbart min gamedator, ej hela nätverket.

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 29Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x 8x3.6GHz
Misc Proxmox 2x250Gb Raidz-1 GTX 1070 16GB@2133MHz R7 1800x 8x3.6GHz

Permalänk

Jag har filservern bl.a på min server men jag är sugen på något mer!
Någon som har något tips på något att leka lite med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skum-tomte:

Jag har filservern bl.a på min server men jag är sugen på något mer!
Någon som har något tips på något att leka lite med?

Jag kör också tvheadend med 3 stycken DVB-kort på min linuxbaserade filserver.
Där har man ändå lagringsutrymme att spara tv-programmen.
Sedan pvr-addon på xbmc på htpc-datorn så kan man kolla på tv via nätverket.

Permalänk
Medlem

För att komma igång snabbt så bestämde ja mig ändå för att köra en Esxi server.
Så det blev Esxi 5.1 och ja kommer köra enbart pfsense och nas4free (fortsatt projekt av freenas 7) på den.

Ska uppgradera ram lite mer men säg 384mb till pfsense och resten (av 2-4gig) till nas4free borde ju räcka gott och väl.
Nas4Free klarar ZFS med 1gig ram.

Så om nån har en bra guide för att få igång detta med både pfsense och nas4free så är det välkommet, tänker mest på att få igång nätverksdelen, har 3-5 nätverkskort i datorn, och kör väl pfsense till alla fysiska kort och antar att jag bryggar ett kort till nas4free?

PC-BSD var bra, men inte tillräckligt mycket guider/how-to/hjälp för att komma igång med mer avancerade grejer, men de funkar nog fint på min bärbara som bara är för surf.

FreeBSD kommer ja köra virtuellt på min game-dator för det vill ja lära mig.

Tack för alla tips!

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 29Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x 8x3.6GHz
Misc Proxmox 2x250Gb Raidz-1 GTX 1070 16GB@2133MHz R7 1800x 8x3.6GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av stayhard:

För att komma igång snabbt så bestämde ja mig ändå för att köra en Esxi server.
Så det blev Esxi 5.1 och ja kommer köra enbart pfsense och nas4free (fortsatt projekt av freenas 7) på den.

Ska uppgradera ram lite mer men säg 384mb till pfsense och resten (av 2-4gig) till nas4free borde ju räcka gott och väl.
Nas4Free klarar ZFS med 1gig ram.

Så om nån har en bra guide för att få igång detta med både pfsense och nas4free så är det välkommet, tänker mest på att få igång nätverksdelen, har 3-5 nätverkskort i datorn, och kör väl pfsense till alla fysiska kort och antar att jag bryggar ett kort till nas4free?

PC-BSD var bra, men inte tillräckligt mycket guider/how-to/hjälp för att komma igång med mer avancerade grejer, men de funkar nog fint på min bärbara som bara är för surf.

FreeBSD kommer ja köra virtuellt på min game-dator för det vill ja lära mig.

Tack för alla tips!

Har din dator VT-d eller IOMMU?
Jag tror inte det är så smart att köra ZFS virtualiserat om man inte ger det direkt åtkomst till diskkontrollern. Du kan ju testa. Går det långsamt kan du skita i ZFS och köra UFS istället.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Har din dator VT-d eller IOMMU?
Jag tror inte det är så smart att köra ZFS virtualiserat om man inte ger det direkt åtkomst till diskkontrollern. Du kan ju testa. Går det långsamt kan du skita i ZFS och köra UFS istället.

Ärligt talat, inte en aning. Ja antar att jag kan kolla detta i BIOS?

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 29Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x 8x3.6GHz
Misc Proxmox 2x250Gb Raidz-1 GTX 1070 16GB@2133MHz R7 1800x 8x3.6GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av stayhard:

Ärligt talat, inte en aning. Ja antar att jag kan kolla detta i BIOS?

Du får söka reda på datablad om dina komponenter (CPU och moderkort) på nätet. Jag tror att AMD kör med IOMMU, och intel med VT-d.

En kvalificerad gissning är dock att du inte har det. Din CPU är rätt gammal och konsumentinriktad. Virtualiseringstekniker är i första hand inriktade på företag och professionella användare och förekommer oftast i server/workstation-hårdvara.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Du får söka reda på datablad om dina komponenter (CPU och moderkort) på nätet. Jag tror att AMD kör med IOMMU, och intel med VT-d.

En kvalificerad gissning är dock att du inte har det. Din CPU är rätt gammal och konsumentinriktad. Virtualiseringstekniker är i första hand inriktade på företag och professionella användare och förekommer oftast i server/workstation-hårdvara.

I stort sett alla AMD cpu har det, så det var okej.
Men vad ja än söker på om mitt mobo så hittar ja inget om det, har ja tur så kan ja se det i BIOS, men finns inget där så får ja väl chansa och testa med ZFS annars får ja köra med UFS som du säger. Tack för tipset iaf, om det krånglar med ZFS så hade ja aldrig kommit på detta

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 29Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x 8x3.6GHz
Misc Proxmox 2x250Gb Raidz-1 GTX 1070 16GB@2133MHz R7 1800x 8x3.6GHz