Windows 8 större än OS X på Steam

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Det låter ju fint. Undrar om en installation av Windows 8 fixar så att min dator går i vila (hybernate) som tänkt. Har inte fått det att funka i Windows 7 sen 2009 då jag byggde datorn. När jag kör ”sleep” så låses bara datorn (alltså inte låser som i hänger sig, utan som att trycka Windows-knapp och L). Har trixat med inställningar och laddat hem senaste drivare från Intel. Fattar inte vad det är för fel. Det skumma är att det funkar fint at ”hybernate:a” i OS X som också körs på datorn…

Kommer inte riktigt ihåg hur det var i W7 men jag tror det funkade för mig, i W8 så var viloläget redan aktiverat iaf. Slår i efter ca 10min, inte mig emot när datorn vaknar upp igen så fort jag trycker på startknappen

Visa signatur

FD Define R3, svart | MSI P67A-GD55 | i5 2500k @4.6Ghz http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2400167 | Antec Kühler H20 620 Noctua NF-F12 PnP | Corsair Vengeance CL9 1600Mhz 2x4Gb | MSI GTX 570 Twin Frozr III OC PE @935mhz | Samsung 840 Pro 256gb (W8.1 Pro) | 1TB Samsung F3 HD103SJ | D-Link DWA-547 RB | Scythe Kaze Master II | Ms Sidewinder X4 | Corsair M60 | Dell U2312hm IPS | Logitech G35 | Sony Z2

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Nja, många kör Nvidia för att det är mindre krångel. Mest prisvärd hårdvara är inte allt. Jag har haft ATI från 3D Rage 1995 till HD6870 idag, och Nvidia från GF2 till GTX680 idag. Alltid strulat mindre med Nvidia, enda större undantaget var när Vista var helt nytt för det var skapligt instabilt i början men det gällde en massa hårdvara inte bara grafikkort.

Nja, synd att det där bara är goja dock.
Det är lika mycket eller lite krångel oavsett om det är nVidia eller AMD.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av aekblom:

Men JAHA? VEM bryr sig, omg. Finns ju inga spel till OSx på steam så ja, lättförklarlig och något snevriden statistik. Dela denna procent på procent spel som spelas så lär det bli mer rättvist!

Gta: san andreas finns

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Skrivet av mrali95:

Kommer inte riktigt ihåg hur det var i W7 men jag tror det funkade för mig, i W8 så var viloläget redan aktiverat iaf. Slår i efter ca 10min, inte mig emot när datorn vaknar upp igen så fort jag trycker på startknappen

Ja, det är ju så det ska vara och vad jag är van vid med OS X under alla år (och även tidigare då jag hade en Mac G4). Brukar sällan stänga av datorn då den ju inte drar mycket ström i det "tunga" viloläget, plus att allt man hade uppe ju är kvar där man lämnade det. Vore gött att få till det i Windows. Härligt att det funkar till belåtenhet för dig i alla fall.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Undrar vart linux hamnar när/om Steambox konsollen kommer ut.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Skrivet av Xake:

Windows7 gör det också, bara man kommer ihåg att uppdatera sin "Windows Experience Index"-utvärdering efter installationen.

Yeah, för "Windows Experience Index" är någonting bra?
Gör absolut ingen skillnad om man uppdaterar det eller inte. Visst, man får en siffra på hur snabb sin SSD är, men det programmerar inte om OS:et för att bli snabbare, haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av korreWorre:

Förstår inte klaget på Windows 8 alls egentligen, kör in start8 så funkar det EXAKT som Windows7 fast vissa saker är t.o.m bättre (filkopiering) osv.

Jag var en som var skeptiskt till Windows 8 förut men använt de 1 månad nu och verkligen haft 0 problem. Använder bara desktop och har inte ens startat en Metro app. Installerade det bara iofs pga Windows Phone 8 SDKn

Vad de flesta inte gillar är den 'påtvingade' handen som sträcks ut mot telefoner och tablets i form av metro. Hade detta bara varit ett tillval så hade i princip ingen använt det.

Men även jag är väldigt nöjd med windows 8, så mjukt när man öppnar stänger program m.m. en bättre känsla över lag än windows 7.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Ja, det är ju så det ska vara och vad jag är van vid med OS X under alla år (och även tidigare då jag hade en Mac G4). Brukar sällan stänga av datorn då den ju inte drar mycket ström i det "tunga" viloläget, plus att allt man hade uppe ju är kvar där man lämnade det. Vore gött att få till det i Windows. Härligt att det funkar till belåtenhet för dig i alla fall.

Konstigt att det inte har funkat för dig, själv stänger jag av datorn på kvällarna och låter den va på under dagarna. När man åker på träning osv så går den i viloläge och sparar lite ström, hur mkt det nu än är

Visa signatur

FD Define R3, svart | MSI P67A-GD55 | i5 2500k @4.6Ghz http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2400167 | Antec Kühler H20 620 Noctua NF-F12 PnP | Corsair Vengeance CL9 1600Mhz 2x4Gb | MSI GTX 570 Twin Frozr III OC PE @935mhz | Samsung 840 Pro 256gb (W8.1 Pro) | 1TB Samsung F3 HD103SJ | D-Link DWA-547 RB | Scythe Kaze Master II | Ms Sidewinder X4 | Corsair M60 | Dell U2312hm IPS | Logitech G35 | Sony Z2

Permalänk

Föga förvånande.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

Slutsats: OSX-användare spelare inte. Eureka!

Permalänk
Medlem

använder endast steam till min mac för att spela indiespel mellan lektionerna i skolan. Mer än så kan man ju fan inte göra x)

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av A7V:

Jo, det låter ju bra att de har slagit OSX, men klart mindre bra för MS att det är dubbelt så många som kör Window XP som gaming-OS. Gamla företagsdatorer med WinXP kör inte Steam så de är inte medräknade i de här siffrorna.
Däremot så är kanske Linux-datorer som kör windows-versionen av Steam genom wine medräknade som Windows XP.

Iofs så skulle den "förklaringen" vara ännu värre för MS.

Samma sak för dom som kör Wine i OS X och kör in steam via det, funkar ganska OK faktiskt.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Hur intressant var det här egentligen? W8 har ju inte gått om OSX, ingen jävel använder Steam på OSX då Mac är sämst för gaming. Det här var väl inte oväntat...

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrali95:

Själv är man sjukt nöjd med W8, Efter att bios har bootat tar det bokstavligen knappt en sekund innan jag skriver in lösen och datorn är redo att användas. Windows bootlogan hinner bara blinka till innan jag är vid inloggningsskärmen och när jag skrivit in lösen är allt redo att användas. Är även sjukt nöjd med anslutningshastigheten till Internet, jag är redan ansluten när jag kommer till inloggningsskärmen.

När jag sedan vill stänga av datorn, trycker jag bara på knappen och 2 sekunder senare är datorn tyst. Tror inte det kan bli mkt bättre. Själv har jag inte upplevt några problem med att vara utan startknapp och ett "metro" över allt. Allting fungerar fortfarande i princip som vanligt och transitionerna mellan "metro"-appar och det vanliga skrivbordet är absolut det bästa jag sett, helt flytande och tillfredsställande. Det inbyggda .iso/dvd monteringsprogrammet är bara en bonus, monterar .iso filer snabbt och enkelt.

Kan bara instämma, förstår inte allt gnäll när allt flyter hur fint som helst. Tog ett tag att vänja sig men så är det ju med allt och nu skulle jag inte gå tillbaka till W7.

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Medlem

Det är lite tidigt att göra jämförelser mot andra Windows-versioner men det blir intressant att se hur det rör sig framöver. Till skillnad mot Windows 7 så kom ju 8:an i en tid där de flesta var nöjda så att försöka introducera något nytt i det läget är modigt. Dock är det väl också helt rätt läge då de som inte vill ha det nya då enkelt kan använda den föregående versionen som fortfarande fungerar utmärkt.

Skrivet av zhrooms:

Windows 8 skräp, vad spelar det för roll om det är snabbare i grunden? Tar lång tid att komma åt allt istället vilket neutraliserar ledningen från Windows 7.

Juste, i senaste Two and a Half Men körde dom Windows 8 reklam, höll på o spy när jag såg det

Detta inlägget är ett utmärkt exempel på varför trådar för nyheter kring Windows 8 är så roliga. Swec har så många användare som inte förstår sig på konstruktiv och väl uppbyggd kritik och det blir bara lyteskomik av det. Jobbigt att vara en så känslig själ att man inte ens tål reklam för en produkt man inte gillar.

Permalänk
Skrivet av mrali95:

Konstigt att det inte har funkat för dig, själv stänger jag av datorn på kvällarna och låter den va på under dagarna. När man åker på träning osv så går den i viloläge och sparar lite ström, hur mkt det nu än är

Brukar köra ”sleep” så fort jag går ifrån datorn en längre tid. I hybernate drar den inte mycket, allt stängs mer eller mindre av. Bättre det än att låta den stå på hela tiden, framförallt om det är en stationär som drar relativt mycket ström.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst spaltvis med forumgnäll och sett högvis med videoklipp som "objektivt" förklarar det nya operativsystemet var jag väldigt avigt inställd mot Windows 8. Jag var helt inbiten på att lalla vidare med mitt Windows 7.

Sedan inträffade något...

Min mor ville ha hjälp med att beställa en ny laptop och hon hade några krav. Bland annat var hon nyfiken på nya Windows 8 och jag försökte avråda henne från det, med allt jag "visste" om det. Det blev i varje fall en riktigt trevlig maskin från Acer och jag gavs tillfälle att testa den lite snabbt. Jag kan medge att jag inte är kompis med att bläddra mellan desktop och Metro, men det kommer väl... Och jag gillar inte att man ska dra ner ett fönster från skärmtopp till botten för att stänga det, vad var det för fel på ett kryss i hörnet? Däremot tycker jag inte att sökfunktionen var så usel som man vill framställa den.

Jag skäms nästan över min villrådighet men jag måste erkänna att jag blev nyfiken på Windows 8. Faktiskt blev jag så nyfiken att jag beställde "skräpet" och väntar med viss iver att ge mig på det på allvar, på min egen stationära spel-/nytta-/whateverdator, utan touchskärmar.

Visa signatur

Chassi: NZXT Switch 810 Vit PSU: Corsair AX 1200i Mobo: ASUS Z170-DELUXE CPU: Intel Core i7-6700K Skylake RAM: HyperX Fury 2666MHz 32GB GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 8GB XTREME Gaming SSD1: Samsung 850 PRO 512GB SSD2: Samsung 840 PRO 256GB SSD3: Samsung 830 Series 256GB CPU-kylning: Corsair Hydro H105 med 2st Noctua NF-F12-PWM NAS: Synology DS1812+ med 8st Western Digital Red 3TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av madland:

Efter att ha läst spaltvis med forumgnäll och sett högvis med videoklipp som "objektivt" förklarar det nya operativsystemet var jag väldigt avigt inställd mot Windows 8. Jag var helt inbiten på att lalla vidare med mitt Windows 7.

Sedan inträffade något...

Min mor ville ha hjälp med att beställa en ny laptop och hon hade några krav. Bland annat var hon nyfiken på nya Windows 8 och jag försökte avråda henne från det, med allt jag "visste" om det. Det blev i varje fall en riktigt trevlig maskin från Acer och jag gavs tillfälle att testa den lite snabbt. Jag kan medge att jag inte är kompis med att bläddra mellan desktop och Metro, men det kommer väl... Och jag gillar inte att man ska dra ner ett fönster från skärmtopp till botten för att stänga det, vad var det för fel på ett kryss i hörnet? Däremot tycker jag inte att sökfunktionen var så usel som man vill framställa den.

Jag skäms nästan över min villrådighet men jag måste erkänna att jag blev nyfiken på Windows 8. Faktiskt blev jag så nyfiken att jag beställde "skräpet" och väntar med viss iver att ge mig på det på allvar, på min egen stationära spel-/nytta-/whateverdator, utan touchskärmar.

Använder alltid Alt+F4.

Gillar W8 väldigt mycket, metro har trots allt (efter några veckors användning) något att tillföra och är riktigt fin när man har två skärmar att leka med. Startar snabbt som attan och USB-överföringen är betydligt stabilare för mig i 8:an än 7:an. Bästa förändringen är aktivitetshanteraren, fullkomligt älskar den!

Permalänk
Medlem

Jag hoppade på tåget gällande Windows 8, men har nog aldrig upplevt så mkt issues sedan Windows ME...
Jag är nu åter tillbaka till Windows 7 och kommer att fortsätta såhär tills det har mognat något.

Permalänk
Skrivet av cyntax5574:

Jag hoppade på tåget gällande Windows 8, men har nog aldrig upplevt så mkt issues sedan Windows ME...
Jag är nu åter tillbaka till Windows 7 och kommer att fortsätta såhär tills det har mognat något.

Vad hade du problem med? är bara nyfiken. Har kört Windows 8 sedan lanseringen och har inte märkt av några större problem, förutom att Firefox inte fungerar så bra i Windows 8.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Inaktiv

Men herregud vilken sned jämförelse! Det är väl klart att windows 8 är större än MacOS på steam, majoriteten av spelen är ju till windows. Det är ju som att säga att MacOS är större på safari än Windows. Super fail.