RAID eller AHCI på ssd?

Permalänk

RAID eller AHCI på ssd?

Vad ska man köra med på ssd RAID eller AHCI och vad är skillnaden?

/Infraxtor

Permalänk
Medlem

läste att man ska ha AHCI om man kör ssd bootuppen blir snabbare eller något sånt

Permalänk
Master of Overkill

ACHI
RAID är till för flera diskar om du vill samman koppla dom men du behöver inte köra RAID bara för att du har flera diskar, du kan köra ACHI och ha 10 diskar i datorn.

om du har singel disk KÖR AHCI innan du installerar windows-

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av BriLiAnT:

läste att man ska ha AHCI om man kör ssd bootuppen blir snabbare eller något sånt

Skrivet av tvelander:

ACHI
RAID är till för flera diskar om du vill samman koppla dom men du behöver inte köra RAID bara för att du har flera diskar, du kan köra ACHI och ha 10 diskar i datorn.

om du har singel disk KÖR AHCI innan du installerar windows-

Okej, min dator var tydligen inställd på raid med en hårddisk. Men är det bara att ändra till AHCI och sätta i ssd:n och installera windows då?

Permalänk

Raid om du har minst två diskar för att öka skriv/läshastighet ahci när du har 1.
Här kan du läsa om olika former av raid http://rog.asus.com/77402012/rampage-iv-motherboards/what-is-...

Permalänk
Skrivet av nakednakedguy:

Raid om du har minst två diskar för att öka skriv/läshastighet ahci när du har 1.
Här kan du läsa om olika former av raid http://rog.asus.com/77402012/rampage-iv-motherboards/what-is-...

Okej, tack

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Infraxtor:

Okej, min dator var tydligen inställd på raid med en hårddisk. Men är det bara att ändra till AHCI och sätta i ssd:n och installera windows då?

Yes ställ in ACHI och installera windows.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infraxtor:

Okej, tack

Intel rekommenderar att man använder RAID. Du får AHCI på köpet (eftersom det är en funktion i samma styrkrets) och du kan om du vill köra RAID i framtiden utan att behöva ändra något.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Intel rekommenderar att man använder RAID. Du får AHCI på köpet (eftersom det är en funktion i samma styrkrets) och du kan om du vill köra RAID i framtiden utan att behöva ändra något.

Okej Ska ha en intel ssd så, ska jag ha kvar raid då? Är AHCi inbyggt i ssd:n?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infraxtor:

Okej, ska ha en intel ssd så, ska jag ha kvar raid då? Är AHCi inbyggt i ssd:n?

AHCI är inbyggt precis som RAID i Intels styrkretsar på moderkortet.

Edit: AHCI är en samling kommandon som kan skickas av OS som stödjer dessa; bl.a. TRIM, NCQ etc till hårddisken. Det som är inbyggt på styrkretsarna och SSD är stöd för att förmedla dessa AHCI kommandon.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

AHCI är inbyggt precis som RAID i Intels styrkretsar på moderkortet.

Menade du att RAID var rekommenderat på intel moderkort eller till intel ssd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infraxtor:

Menade du att RAID var rekommenderat på intel moderkort eller till intel ssd?

Intel rekommenderar att styrkretsen för hårddiskarna på moderkortet är i RAID-läge oavsett om det är för SSD eller HDD.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Intel rekommenderar att styrkretsen för hårddiskarna på moderkortet är i RAID-läge oavsett om det är för SSD eller HDD.

Har inget intel moderkort men ska jag köra RAID på ssd:n i alla fall eller göra som alla andra säger och köra i AHCI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Intel rekommenderar att styrkretsen för hårddiskarna på moderkortet är i RAID-läge oavsett om det är för SSD eller HDD.

Även om de är 2 diskar som inte är i raid-konfiguration ?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så har raid-läget för styrkretsen samma funktioner som i AHCI (plus raid-funktionalitet) så det ska inte ha någon betydelse. Enda som kan ha betydelse är möjligtvis om BIOS/CMOS-minnet blir korvigt om du har ett äldre bord, eftersom RAID-läget kan ta lite mer (nästan ett icke-problem numer).

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Skrivet av Pappy:

Vad jag vet så har raid-läget för styrkretsen samma funktioner som i AHCI (plus raid-funktionalitet) så det ska inte ha någon betydelse. Enda som kan ha betydelse är möjligtvis om BIOS/CMOS-minnet blir korvigt om du har ett äldre bord, eftersom RAID-läget kan ta lite mer (nästan ett icke-problem numer).

Okej, inställt på raid från fabrik på min dator, så inga problem med Cmos då tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Även om de är 2 diskar som inte är i raid-konfiguration ?

Japp.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

vänta nu, så jag ska ställa om till RAID nu efter jag köpt min andra SSD till systemet? Jag trodde bara man skulle ha raid om man ville dela datan över 2 diskar för att öka prestandan eller kopiera datan till båda diskarna för att göra backup på allt som händer, har jag fel?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infraxtor:

Har inget intel moderkort men ska jag köra RAID på ssd:n i alla fall eller göra som alla andra säger och köra i AHCI?

Syftar inte på Intelmoderkort, utan på moderkort med Intels styrkretsar, t.ex: P55, X58, Z77 osv. Men har du AMD processor så vete tusan vad som sitter på... och vad som rekommenderas.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Förlåt om jag bara hoppar in, men måste man ställa in ssd:n på ahci mode innan man installerar windows? Kan man inte installera utan?

Visa signatur

Samsung 250 gb ssd, 2x Msi gtx 660, i5 3570K, FD Arc

JVC JA-s31, Mirsch OM 3-28, Micro seiki mb-15

iPhone 5, iPad air

Beats solo HD red, Supra Nitro black

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

vänta nu, så jag ska ställa om till RAID nu efter jag köpt min andra SSD till systemet? Jag trodde bara man skulle ha raid om man ville dela datan över 2 diskar för att öka prestandan eller kopiera datan till båda diskarna för att göra backup på allt som händer, har jag fel?

Det är bara en rekommendation från Intel för att man - i händelse av att man vill använda raid i framtiden - skall slippa ändra ändra i bootmanager och peta i registret som kan vara lite knepigt för den oinvigde. Om det har någon praktisk betydelse ifall du inte vill använda raid kan säkert diskuteras.

Och raid används INTE och har ALDRIG använts för backup. Raid0 används för prestanda och Raid1-10 som redundans av hårdvara för att minimera driftstörningar.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Syftar inte på Intelmoderkort, utan på moderkort med Intels styrkretsar, t.ex: P55, X58, Z77 osv. Men har du AMD processor så vete tusan vad som sitter på... och vad som rekommenderas.

Okej, japp har amd, men tack för hjälpen ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av WallEm:

Förlåt om jag bara hoppar in, men måste man ställa in ssd:n på ahci mode innan man installerar windows? Kan man inte installera utan?

Du ställer inte AHCI-läge på din SSD utan i BIOS/UEFI för aktuella SATA-portar. Det går att ändra i efterhand men kräver förändringar i registret: http://support.microsoft.com/kb/922976

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Du ställer inte AHCI-läge i BIOS/UEFI. Det går att ändra i efterhand men kräver förändringar i registret: http://support.microsoft.com/kb/922976

Okej, tack!

Visa signatur

Samsung 250 gb ssd, 2x Msi gtx 660, i5 3570K, FD Arc

JVC JA-s31, Mirsch OM 3-28, Micro seiki mb-15

iPhone 5, iPad air

Beats solo HD red, Supra Nitro black

Permalänk
Hedersmedlem

Kan också påpekas att vi berättar ofta här att TRIM inte fungerar i RAID (men det har på senaste tiden blivit möjligt väl?). Men det problemet har bara gällt om man skapat en array (kopplat ihop diskarna). Har man kontrollern i RAID-läge istället för AHCI och bara pluggar på enheter så funkar TRIM lysande.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Skrivet av Aqualize:

Kan också påpekas att vi berättar ofta här att TRIM inte fungerar i RAID (men det har på senaste tiden blivit möjligt väl?). Men det problemet har bara gällt om man skapat en array (kopplat ihop diskarna). Har man kontrollern i RAID-läge istället för AHCI och bara pluggar på enheter så funkar TRIM lysande.

Kommer bara att sätta i utan att koppla ihop, så då ska det inte spela någon roll för ssd:n om man har RAID eller AHCI?

Edit: kommer jag få lägre hastigheter i RAID? Rekommenderar du AHCI framför RAID om man inte ska koppla ihop diskar?

Permalänk

Tack för alla hjälpsamma svar

Permalänk
Skrivet av Infraxtor:

Kommer bara att sätta i utan att koppla ihop, så då ska det inte spela någon roll för ssd:n om man har RAID eller AHCI?

Edit: kommer jag få lägre hastigheter i RAID? Rekommenderar du AHCI framför RAID om man inte ska koppla ihop diskar?

Jag bara satte i min ssd och installerade windows8 ahci eller raid de vettetusan! Men mellan 8-10sekunder tar det att starta han iallafall!

Visa signatur

CPU:AMD FX8320 4Ghz 8core||MB:Gigabyte GA-970A-DS3 ||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:Asus Geforce GTX 760 2GB OC||
PSU:corsair RM750W||CHASSI: Nanoxia Deep Silence1 ||
HDD: en j*vla massa||SSD:120Gb||
Frakfritt inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexstheman:

Jag bara satte i min ssd och installerade windows8 ahci eller raid de vettetusan! Men mellan 8-10sekunder tar det att starta han iallafall!

Hehe, "han", min erfarenhet är att de är hyndor, förlåt honor menar jag...

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Hehe, "han", min erfarenhet är att de är hyndor, förlåt honor menar jag...

Haha! Men henne! Sorry

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:AMD FX8320 4Ghz 8core||MB:Gigabyte GA-970A-DS3 ||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:Asus Geforce GTX 760 2GB OC||
PSU:corsair RM750W||CHASSI: Nanoxia Deep Silence1 ||
HDD: en j*vla massa||SSD:120Gb||
Frakfritt inet