Silverstone Sugo SG09

Permalänk
Medlem

Varför bryr ni er om att testa annat än fulltower chassin när ni alltid kritiserar hur små mini-itx etc chassin är? Det är ju liksom poängen med små chassin att de är just, små. Skall man kritisera ett litet chassi skall det i sådana fall vara för att platsen inuti inte tagits tillvara på bästa möjliga sätt. Detta är ju erat problem och inte mitt, men det börjar ändå bli tröttsamt att höra jonas whina om att det är begränsat utrymme i ett litet chassi.

Permalänk
Medlem

Synd att fronten var så... ful för annars verkar det vara ett mycket trevligt chassi

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem

Grym review av ett grymt chassi

Äntligen någon som tänkt till för att få ner storleken, bort med onödigt tjaffs som 3,5 och 5,25 platser, sånt är 90tal och behövs inte längre! Jag bygger mestadels små prestandasystem med matx och mitx, och jag måste säga att jag är sjukt sugen på detta chassi, trodde även att det skulle vara dyrare för att vara Silverstone. Riktigt imponerad!

Permalänk

Ett par intressanta lösningar men samtidigt ett par svagheter. Snälla bara skippa den förbaskade optiska enheten, slim eller inte den tar onödig plats och typ ingen använder den ändå.
Det andra jag inte gillade var att det var alldeles för mycket onödiga fläktplatser framför allt på sidorna vilket förstör utseendet rätt ordentligt.
Det sista är att det känns som de valt en lite märklig riktning på nätagget, placeringen är kanon men varför inte låta den varma luften från det lämna lådan istället för gå rakt in i den.

Jaja, en sak lyckades de med, mindre låder till folket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0verseer:

Äntligen någon som tänkt till för att få ner storleken, bort med onödigt tjaffs som 3,5 och 5,25 platser, sånt är 90tal och behövs inte längre! Jag bygger mestadels små prestandasystem med matx och mitx, och jag måste säga att jag är sjukt sugen på detta chassi, trodde även att det skulle vara dyrare för att vara Lian Li. Riktigt imponerad!

Inte för att verka dryg men det är ifrån silverstone

Visa signatur

- Chassi-Corsair Obsidian 650D, MB-Asus Sabertooth Z77 , CPU-Intel i5 2500k 3,7Ghz, RAM-16Gb Corsair Vengeance LP , GPU-Msi Lightning 580, PSU-Cooler Master Silent Pro Gold 800w, Skärm-BenQ G2420HD, Mus-Razer Imperator 4G, Tangentbord-Logitech G11, Hörlurar-Logitech G35 -
http://www.sweclockers.com/galleri/9230-purple-sands

Permalänk
Medlem

Kolla längst ner i tråden, en kille som har ändrat lite på chassit i (sketch) så vi slipper den fula fronten:) http://hardforum.com/showthread.php?t=1697899

Permalänk
Avstängd

rätt bra chassi förutom 2 saker! Fronten är asigt ful, ser ut som en gammal UPS !
Varför kunde dom inte haft en metalfront/lucka? sku va riktigt snyggt då!
bakrefläkten borde blåsa in och toppen dra ut, men det kan man ju ändra själv !

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Avstängd

Ursäkta men vad är det här för gammalt skräp?
Såna där chassin har funnits i flera årtionden, det är ingenting att lägga upp som en nyhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Ett par intressanta lösningar men samtidigt ett par svagheter. Snälla bara skippa den förbaskade optiska enheten, slim eller inte den tar onödig plats och typ ingen använder den ändå.
Det andra jag inte gillade var att det var alldeles för mycket onödiga fläktplatser framför allt på sidorna vilket förstör utseendet rätt ordentligt.
Det sista är att det känns som de valt en lite märklig riktning på nätagget, placeringen är kanon men varför inte låta den varma luften från det lämna lådan istället för gå rakt in i den.

Jaja, en sak lyckades de med, mindre låder till folket!

Vad menar du? Att luften går ut på samma sida som man kan sätta extra fläktarna till GPU?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 0verseer:

Äntligen någon som tänkt till för att få ner storleken, bort med onödigt tjaffs som 3,5 och 5,25 platser, sånt är 90tal och behövs inte längre! Jag bygger mestadels små prestandasystem med matx och mitx, och jag måste säga att jag är sjukt sugen på detta chassi, trodde även att det skulle vara dyrare för att vara Silverstone. Riktigt imponerad!

Lian Li gör bara tåg idag ...

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viaz:

Inte för att verka dryg men det är ifrån silverstone

Ah, förvirrade mig själv en smula då jag satt och läste om detta samtidigt
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1414892

Permalänk
Medlem

Gillar inte att dessa småchassin ofta bygger lika mycket eller nästan lika mycket på djupet som ett stort chassi. Fractal Design är väl värst med det. Deras mATX har ju ruskigt stor volym. Skulle vilja se något som bygger på höjden men inte tar mycket plats på skrivbordet. Nog fortfarande mer nöjd med mitt Silverstone Temjin TJ08B än vad jag skulle vara med det där dock. Har ju ett väldigt litet mATX-chassi som ändå är väldigt luftigt och känns tomt. Det är alldeles för mycket uppoffringar för de sista litrarna i Sugo SG09, kapar ju bara på höjden ändå. Ingen nytta med det.

Permalänk
Medlem

Nä men är det inte hipster-Jonas?

Permalänk
Medlem

Synd att fronten är så ful och att PSU-lösningen suger lite (borde vara slutet tätt mot sidan där så luften verkligen går ur chassit).

Hittade denna post, så här borde den sett ut:
http://hardforum.com/showpost.php?p=1038813830&postcount=17

Med smidig luftkanal för PSU'n för lite finare estetik:

(Se länken för mer bilder.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av albin967:

Kolla längst ner i tråden, en kille som har ändrat lite på chassit i (sketch) så vi slipper den fula fronten:) http://hardforum.com/showthread.php?t=1697899

Nu snackar vi! Den fronten var ett redigt lyft

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk

Usch vad ful.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Jag gillar designen på detta chassi. Inga fönster och inte en massa lysande lysdioder. Stilren funktionalitet tyckr jag om. Men den där blåa lysdioden är den starkt lysande? Tycker alla chassin jag köpt på senare år haft en bländande blå lysdiod. Jag saknar de där små diskreta gröna lysdioderna som fanns för 10-15 år sedan.

Nämndes ju att dioden var diskret..såg du på hela recensionen? Intressant chassie och bra recension.

Permalänk
Medlem

Så sjukt häftigt chassi, blir med mycket hög sannolikhet detta om jag ska bygga en dator! Synd bara att fronten är så ful, mycket snyggare som den där sketchen som någon gjorde. :/

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Avstängd

Synd att AMD inte har så mycket på Micro atx fronten..

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av albin967:

Kolla längst ner i tråden, en kille som har ändrat lite på chassit i (sketch) så vi slipper den fula fronten:) http://hardforum.com/showthread.php?t=1697899

ja varför gjorde de inte så? de har ju redan typ sån front på precision 07. eller åtminstone ett snyggare luftintag som på temjin 08. silverstone och lian li måste fan vara världsledande på att fucka upp bra idéer... men de har iaf idéer till skillnad från många andra

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Den ser ju ut som en kupévärmare från Biltema, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Första gången jag såg detta chassi tyckte jag det var riktigt fult nu tycker jag det är rätt snyggt.

Har Prodigy nu men skulle med lätthet ta detta chassi hellre. Dessutom stödjer den Micro-ATX vilket är ett plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ak-47:

Synd att AMD inte har så mycket på Micro atx fronten..

Kan bara hålla med , AM3+ moderkort finns knappast med M-atx och definitivt inte M-itx.
Det är delvis därför jag kör Intel mot min vilja.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av leafbranch:

Kan bara hålla med , AM3+ moderkort finns knappast med M-atx och definitivt inte M-itx.
Det är delvis därför jag kör Intel mot min vilja.

Väldigt synd ja

AMD har ju potentialen att köra micro men dom vill inte av nån anledning...

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem

Silverstone är skitbra på innovation men inte alltid 100 när det kommer till designen. Denna var skitful. Ge mig ett ft02 som är 1 180mm fläkt kortare (ta bort 5.25'' och 3.5'' platserna) och ett uppdaterat ft03

Permalänk

Kan någon identifiera CPU kylaren i videon? Den passade ju perfekt!

Visa signatur

It is a medium of entertainment which permits millions of people to listen to the same joke at the same time, and yet remain lonesome. ~T.S. Eliot, about radio

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Ett par intressanta lösningar men samtidigt ett par svagheter. Snälla bara skippa den förbaskade optiska enheten, slim eller inte den tar onödig plats och typ ingen använder den ändå.
Det andra jag inte gillade var att det var alldeles för mycket onödiga fläktplatser framför allt på sidorna vilket förstör utseendet rätt ordentligt.
Det sista är att det känns som de valt en lite märklig riktning på nätagget, placeringen är kanon men varför inte låta den varma luften från det lämna lådan istället för gå rakt in i den.

Jaja, en sak lyckades de med, mindre låder till folket!

Jag är helt med dig på alla punkter!

Men att ingen skulle använda optiska enheter är bara så fel!
Jag bränner själv väldigt mycket skivor till vänner och släkt som inte har dom möjligheterna själva! (ImgBurn statistik: you`ve burnt 2066 discs!) talar för sig själv, och det är bara innan ca 4 omformateringar/nyinstallationer (ja jag har många vänner och släktingar

Och jag tror inte jag är ensam här på Swec med att vara en "Videobutik" till släkt o vänner.

(nä, jag betalar inte för skivorna sjlv, och jag gör som ni streamar film. (har jag gjort från NAS/filserver i så många år att jag tappat räkningen)

Men inte f*n tycker jag att dom ska skita i optiska lösningar, nej för satan, jag tycker det är roligt att ge mina vänner den senaste filmen dom frågar efter, jag är snäll och gillar att dela med mig till dom som inte kan/fattar hur dom ska göra! Hur som helst så är det roligt att göra någon glad, för vem uppskattar inte en bra film

Och tro det eller ej, men några gånger i månaden så skriver jag ut label på dvd och fodral, bara för att

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Jag är helt med dig på alla punkter!

Men att ingen skulle använda optiska enheter är bara så fel!
Jag bränner själv väldigt mycket skivor till vänner och släkt som inte har dom möjligheterna själva! (ImgBurn statistik: you`ve burnt 2066 discs!) talar för sig själv, och det är bara innan ca 4 omformateringar/nyinstallationer (ja jag har många vänner och släktingar

Och jag tror inte jag är ensam här på Swec med att vara en "Videobutik" till släkt o vänner.

(nä, jag betalar inte för skivorna sjlv, och jag gör som ni streamar film. (har jag gjort från NAS/filserver i så många år att jag tappat räkningen)

Men inte f*n tycker jag att dom ska skita i optiska lösningar, nej för satan, jag tycker det är roligt att ge mina vänner den senaste filmen dom frågar efter, jag är snäll och gillar att dela med mig till dom som inte kan/fattar hur dom ska göra! Hur som helst så är det roligt att göra någon glad, för vem uppskattar inte en bra film

Och tro det eller ej, men några gånger i månaden så skriver jag ut label på dvd och fodral, bara för att

Ok ok, Ändrar mig till att 90% inte använder optisk enhet då
Nej men helt seriöst skulle jag våga påstå att det är väldigt få entusiaster som använder den optiska enheten överhuvudtaget därför hade det varit trevligt med chassin där de plockade bort den helt då det faktiskt ger möjlighet till att spara en del plats och framför allt spara plats på längden i chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Nämndes ju att dioden var diskret..såg du på hela recensionen? Intressant chassie och bra recension.

Jag hade inte ljud på datorn så jag hörde inte vad som sas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pursche01:

Kan någon identifiera CPU kylaren i videon? Den passade ju perfekt!

Ser ut som en av Zalman's senaste modeller.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989