Kan Noctua fläkten sluta funka för att den blivit för kall?

Permalänk
Medlem

Kan Noctua fläkten sluta funka för att den blivit för kall?

För ca 1 vecka sedan flyttade jag min NAS, från att varit instängd i en tv-bänk till att få stå på golvet i min kall-garderob.
Temperaturen ligger runt 8-10grader där inne så jag tänkte att det skulle vara lämpligt som kylning och temperaturen på hårddiskarna verkar efter flytten ligga mellan 11-25 grader vid normal belastning.

I morse började den däremot varna för att 1 av dess 2 interna fläktar hade slutat fungera, efter en omstart försvann meddelandet och fläkten verkade fungera.
Men när jag kom hem från jobbet nu på kvällen så har den lagt av igen.

Har utan resultat försökt hitta någonting om att fläktarna inte skulle klara att bli FÖR kalla, det är den enda faktor som ändrats den senaste tiden.
Annars har den väl bara gett upp i förtid och då bör jag ju kunna reklamera den som defekt och montera tillbaks originalfläkten så länge..

Det är 2st Noctua NF-R8 PWM 80mm fläktar, originalfläktarna byttes mot dessa nästan omgående efter inköpet i somras (2012) och har fungerat utan problem sedan dess.

Visa signatur

# pfSense 2.4.3 # Teltonika RUT955 & Huawei B525 # Unifi AP AC
# Unifi US-24, Zyxel GS1900-10HP & GS1200-5HP
# Synology DS1512+ 3x2TB+2x4TB # Optiplex i5-7500 3,4GHz
# MacBookAir 9,1 - Quad-Core Intel Core i5 1.1GHz/16GB/256GB
# Mac Mini 6,2 - Quad-Core Intel Core i7 2.3GHz/16GB/1TB HDD

Permalänk
Medlem

Vad kör du för rpm på fläkten? Jag vet att när min Noctua-fläkt körs på låg rpm så kan den ibland stanna för att den är för låg. Då får man putta den med fingret så den startar igen. Kan det vara nåt sånt?

Permalänk

Det skulle väl vara möjligt att smörjan inte gillade kylan. Däremot gillar inte hårddiskar så låga temperaturer, jag vill minnas att dom är gladast runt 35 grader eller däromkring, lite googlande kan nog bekräfta det. Jag har för mig att det var livslängden som kortades när det blev för kallt.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Vad kör du för rpm på fläkten? Jag vet att när min Noctua-fläkt körs på låg rpm så kan den ibland stanna för att den är för låg. Då får man putta den med fingret så den startar igen. Kan det vara nåt sånt?

Det lär jag kolla, skulle ju vara en enkel lösning.

Skrivet av Inveramsay:

Det skulle väl vara möjligt att smörjan inte gillade kylan. Däremot gillar inte hårddiskar så låga temperaturer, jag vill minnas att dom är gladast runt 35 grader eller däromkring, lite googlande kan nog bekräfta det. Jag har för mig att det var livslängden som kortades när det blev för kallt.

Hmm, då lär jag nog googla på det igen då, tyckte inte jag hittade något direkt negativt om det sist, men jag var nog inte så noggrann heller...

Skulle ju vara själva tusan om man skall behöva "värma" datorn oxå...

Visa signatur

# pfSense 2.4.3 # Teltonika RUT955 & Huawei B525 # Unifi AP AC
# Unifi US-24, Zyxel GS1900-10HP & GS1200-5HP
# Synology DS1512+ 3x2TB+2x4TB # Optiplex i5-7500 3,4GHz
# MacBookAir 9,1 - Quad-Core Intel Core i5 1.1GHz/16GB/256GB
# Mac Mini 6,2 - Quad-Core Intel Core i7 2.3GHz/16GB/1TB HDD

Permalänk
Medlem

Det verkar som om det kan berott på kylan, gjorde mig omaket att krångla ut nas'en igen och nu har den faktiskt snurrat på i rumstemperatur (ca: 21 C) sedan dess utan problem, tidigare slog den ifrån fläkten inom en halvtimme enligt loggen.

Visserligen är nas'en speccad att kunna köras i temperaturer från 5 - 35C.

Men det är kanske rätt ovanligt att den faktiskt körs i så låga miljöer irl. Och är det som Inveramsay skriver om hårddiskarnas känslighet för kyla så kanske det är säkrast att försöka få den lite varmare...

Får tacka för biståndet iaf, lär klura på hur jag ska lösa det nu bara... Täta garderoben ligger väl närmast till hands.... :-/

Visa signatur

# pfSense 2.4.3 # Teltonika RUT955 & Huawei B525 # Unifi AP AC
# Unifi US-24, Zyxel GS1900-10HP & GS1200-5HP
# Synology DS1512+ 3x2TB+2x4TB # Optiplex i5-7500 3,4GHz
# MacBookAir 9,1 - Quad-Core Intel Core i5 1.1GHz/16GB/256GB
# Mac Mini 6,2 - Quad-Core Intel Core i7 2.3GHz/16GB/1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghaster:

Det verkar som om det kan berott på kylan, gjorde mig omaket att krångla ut nas'en igen och nu har den faktiskt snurrat på i rumstemperatur (ca: 21 C) sedan dess utan problem, tidigare slog den ifrån fläkten inom en halvtimme enligt loggen.

Visserligen är nas'en speccad att kunna köras i temperaturer från 5 - 35C.

Men det är kanske rätt ovanligt att den faktiskt körs i så låga miljöer irl. Och är det som Inveramsay skriver om hårddiskarnas känslighet för kyla så kanske det är säkrast att försöka få den lite varmare...

Får tacka för biståndet iaf, lär klura på hur jag ska lösa det nu bara... Täta garderoben ligger väl närmast till hands.... :-/

Behöver du fläktarna då när det är så kallt?

Permalänk

Det ar inte pga kylan, 8/10 grader ar helt ok.

Ok osaker hur det ar om smorjan ar gammal, ar flaktarna gamla? kan stelna lite da.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Behöver du fläktarna då när det är så kallt?

Jo så tänkte faktiskt jag med först, men då kall-garderoben väl visserligen är kall på sommarn med, så är den iaf 5-10 grader varmare det känns dumt att riskera att jag glömmer det och att det händer något då...

Skrivet av toxicstone:

Det ar inte pga kylan, 8/10 grader ar helt ok.

Ok osaker hur det ar om smorjan ar gammal, ar flaktarna gamla? kan stelna lite da.

Inhandlade nu i Juli 2012 så mindre än ett halvår åtminstone, tycker dom borde hänga med så pass länge iaf.
Vågar man göra ngt själv om problemet är smörjan, typ 5-56 ell liknande

Skrivet av Extrapaj:

Vad kör du för rpm på fläkten? Jag vet att när min Noctua-fläkt körs på låg rpm så kan den ibland stanna för att den är för låg. Då får man putta den med fingret så den startar igen. Kan det vara nåt sånt?

Tyvärr märkte jag att den står alldeles för tokigt till för att prova att snurra igång den manuellt utan att ta ut den i värmen och då faller ju syftet med det testet..
Men jag tog iaf ut nasen i rumstemperatur igen igår kväll och startade om den och den har nu surrat i drygt 14 timmar utan några som helst problem, så det måste ju vara någonting med kylan som påverkar.
Även om det är smörjan som blir för kall så betyder det ju indirekt att fläkten inte tål 8 grader...

Visa signatur

# pfSense 2.4.3 # Teltonika RUT955 & Huawei B525 # Unifi AP AC
# Unifi US-24, Zyxel GS1900-10HP & GS1200-5HP
# Synology DS1512+ 3x2TB+2x4TB # Optiplex i5-7500 3,4GHz
# MacBookAir 9,1 - Quad-Core Intel Core i5 1.1GHz/16GB/256GB
# Mac Mini 6,2 - Quad-Core Intel Core i7 2.3GHz/16GB/1TB HDD