ESXI-server (Windows Server 2012, FreeNAS, pfSense) - hårdvara?

Permalänk
Medlem

ESXI-server (Windows Server 2012, FreeNAS, pfSense) - hårdvara?

Hej,

Har blivit sugen på att sätta upp en virtuell miljö med ESXi att labba med (möjligtvis att jag senare testar XenServer eller Virtualbox). Problemet är dock att jag inte har någon erfarenhet av hårdvara och behöver tips på vad jag ska köpa för moderkort, RAM-minne etcetera. Det ska gärna vara så billigt som möjligt och själva miljön har inga höga krav såsom PT-V, kontrollerkort med mera.

Det som jag skulle vilja få med på servern är Windows Server 2012, FreeNAS och pfSense. I och med det sistnämnda måste alltså moderkortet ha två nätverkskort.

Utöver detta vill jag också, såklart, ha utrymme för en eller två labbservrar.

Vore jättesnällt om någon med koll på hårdvara kan rekommendera delar att köpa, t.ex. från inet. Servern får gärna också vara så liten och tyst som möjligt. Billig, kraftfull, tyst och liten. Det är mina krav, haha.

Permalänk
Visa signatur

Intel Core i7 860 3,6 GHz | Corsair 6GB DDR3 1600MHz | 580 GTX | Asrock P55 Deluxe3
Förra Gaming datorn Media datorn

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag såg den, men skulle vilja bygga min egen server. Sedan vet jag inte om den är lite väl over-the-top, i och med att jag bara kommer använda min i labbsyfte och inte behöver något som har särskilt hög driftsäkerhet?

Permalänk

Hej!

Jag har tänkt köra liknande VM:s. Har du byggt din server ännu?

Permalänk

Ska du "bara" labba och köra lite grejer för skojs skull privat... så är frågan om du inte ska titta på en nyare enklare stationär vanlig PC. Om du petar i lite extra RAM-minne bara (och så mycket disk som du behöver) kommer du kunna köra på som vanligt. Eftersom du hade en begränsad budget.

Eller titta på HP Mikroserver, den går iofs bara i 8GB utan att modifiera (2x4GB)? Rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk

Det som styr är din budget och krav på diskplatser skulle jag säga, speca gärna det.
Ska du köra ZFS och Windows Server skulle jag nog gissa att en HP Microserver N40L blir för klen.
Satsa på hembygge, jag fick ihop en schysst burk för liknande ändamål för strax under 7k, skulle kunna dragit ned lite på cpu osv o säkert fått ner det ännu mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralph13:

Hej,

Har blivit sugen på att sätta upp en virtuell miljö med ESXi att labba med (möjligtvis att jag senare testar XenServer eller Virtualbox). Problemet är dock att jag inte har någon erfarenhet av hårdvara och behöver tips på vad jag ska köpa för moderkort, RAM-minne etcetera. Det ska gärna vara så billigt som möjligt och själva miljön har inga höga krav såsom PT-V, kontrollerkort med mera.

Det som jag skulle vilja få med på servern är Windows Server 2012, FreeNAS och pfSense. I och med det sistnämnda måste alltså moderkortet ha två nätverkskort.

Utöver detta vill jag också, såklart, ha utrymme för en eller två labbservrar.

Vore jättesnällt om någon med koll på hårdvara kan rekommendera delar att köpa, t.ex. från inet. Servern får gärna också vara så liten och tyst som möjligt. Billig, kraftfull, tyst och liten. Det är mina krav, haha.

Angående ditt nätverkskort så behöver du inte köpa 2st utan du kan köpa en dualportad t.ex
Intel PRO/1000 MT Dual Port Server Adapter PCI/PCi-X

Finns att köpa på ebay för samma pris som du skulle köpa 2st halvdåliga 100MBit kort här i Sverige istället får du ett riktigt serverkort, har själv ett i min ESXi server och det funkar prima

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fronix:

Angående ditt nätverkskort så behöver du inte köpa 2st utan du kan köpa en dualportad t.ex
Intel PRO/1000 MT Dual Port Server Adapter PCI/PCi-X

Finns att köpa på ebay för samma pris som du skulle köpa 2st halvdåliga 100MBit kort här i Sverige istället får du ett riktigt serverkort, har själv ett i min ESXi server och det funkar prima

Även om jag inte tror att TS kommer maxxa 2Gbit så känns det väl ändå onödigt att köpa ett dual port gigabit nic där man ändå kommer begränsas av hastigheten på pci-bussen.

Bättre att köra med pci-e.

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av WetWilly:

Även om jag inte tror att TS kommer maxxa 2Gbit så känns det väl ändå onödigt att köpa ett dual port gigabit nic där man ändå kommer begränsas av hastigheten på pci-bussen.

Bättre att köra med pci-e.

Klart han aldrig kommer maxa den, men tanken är inte att maxa utan att ha kvalité hårdvara som med garanti inte går sönder utan anledning.
Sen är ju priset (200-300kr) precis vad ett bra 100 kort skulle kosta här i Sverige så varför inte?

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delarium.:

Ska du "bara" labba och köra lite grejer för skojs skull privat... så är frågan om du inte ska titta på en nyare enklare stationär vanlig PC. Om du petar i lite extra RAM-minne bara (och så mycket disk som du behöver) kommer du kunna köra på som vanligt. Eftersom du hade en begränsad budget.

Eller titta på HP Mikroserver, den går iofs bara i 8GB utan att modifiera (2x4GB)? Rätta mig om jag har fel.

Med rätt minneskit går det att köra 16GB i Microservern även om det inte stöds officiellt av HP.

Ang nätverkskort funkar det här kalas i ESXi (om man inte har några särskilda krav):
http://www.dustinhome.se/product/5010312922/intel-gigabit-ct-...

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Här rasslade det in svar!

Skrivet av johnzered:

Hej!

Jag har tänkt köra liknande VM:s. Har du byggt din server ännu?

Jag har köpt en server nu och börjat labba faktiskt. Inte fått igång supermånga VM:s men det rullar på bra hitills. Möjligt att CPU:n lämnar lite åt att önska, men lyckades få in 16GB minne! Servern är, som det tipsats lite om i tråden redan, en N40L.

Det jag köpte:
http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=649780 - för mig kostade den 2.285kr, de verkar ha höjt priset en hel del... märkligt.
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/116813-intel_gigabit_... - extra nätverkskort så jag kan köra pfSense på den.
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/148149-corsair_xms3_8... - vissa 8GB-minnen fungerar inte, dessa gör!

Permalänk

Jag flikar in med vad jag tänkt använda min server till, hoppas det är ok?

Jag hade först tänkt bygga en enkel filserver men började sen fundera att jag får mer ut av servern om jag satsar lite mera i hårdvaran och sedan virtualiserar.

Det jag främst behöver servern till är som sagt som filserver, har funderat på WHS 2011 (har testat det på en gammal dator jag har och det har i princip de funktioner jag vill ha) eller Windows Server 2012 Essentials. Tänkte köra en mjukvarubaserad raid, för tillfället lutar det mot FlexRaid. Sedan behöver jag också en Win7 VM och det där med pfSense verkar ju intressant så det vill jag iallafall ha möjlighet att testa på senare. Sedan kommer jag antagligen att behöva några lab VM:s men vad jag kan komma på nu så behöver max 3-4 st VM:s vara igång samtidigt (WHS, pfSense + något annat). Jag har också ett TV-kort med FireWire anslutning som jag tänkt köra från någon av Windows installationerna med hjälp av passthrough.
Ett krav på själva servern är att den ska vara så liten och tyst som möjligt, helst mini itx.
Förutom storleken finns ju en hel del övriga hårdvarukrav också på grund av mina önskemål/användningsområde; 2st ethernet portar (pfSense), 2st sata controller för att kunna göra passthrough på den ena (filserver), firewire port (tv-kort).

Detta är vad jag kommit fram till hittils:

Intel Core i5-3550/i5-3570
4GB USB Minne (ESXi)
Seagate Momentus XT Solid State Hybrid Drive (ESXi Datastore)
16 GB minne
3st Western Digital Red 3TB
Fractal Design Node 304
Seasonic G-Series G-360 360W

Moderkortet har varit lite krångligare eftersom det är svårt att hitta ett som stöder VT-d. Dessa har jag hittat som kunde fungera:
Intel DH77DF
+FireWire
+Full size mini PCI Express
Jag tror detta kort stöder VT-d? Isåfall kunde man lägga till ett Intel EXPI9301CT Gigabit CT PCI-Express (tack Calle) och i mini PCI-express sloten ett Syba 2-Port SATA 6G Card (eBay) och köra passthrough på portarna som finns på moderkortet?

Jetway NF9E-Q77
+2 ethernet portar
+6st SATA portar på moderkortet
-endast half size mini pci express (Syba kortet ryms inte)
-pci express platsen skulle användas av ett Firewire kort som jag redan har så då finns ingen plats för en till sata kontroller. Kan man köra någon form av USB till SATA adapter?

Gigabyte GA-B75N
+2 ethernet portar
+förmånligt
-endast half size mini pci express (Syba kortet ryms inte)
-pci express platsen skulle användas av ett Firewire kort som jag redan har så då finns ingen plats för en till sata kontroller. Kan man köra någon form av USB till SATA adapter?

Vad tror ni om detta? Får jag allt att fungera enligt mina önskemål? Är det vettigt att köra ESXi från ett usb minne och sedan ha en skild disk för datastore? Är det någon idé att använda en hybrid disk för datastore eller vore det lika bra att köra med en helt vanlig disk? Är nätagget tillräckligt kraftigt?
Vad menar Calle med speciella krav på nätverkskortet? Många frågor här, hoppas ni kan hjälpa mig.

Permalänk
Medlem

Kan tyvärr inte svara på alla dina frågor. Är usel på hårdvara, men svarar på det jag kan.

Skrivet av johnzered:

Är det vettigt att köra ESXi från ett usb minne och sedan ha en skild disk för datastore?

Det är väldigt vettigt. Många kör ESXi från USB-minne och det fungerar utmärkt.

Skrivet av johnzered:

Är det någon idé att använda en hybrid disk för datastore eller vore det lika bra att köra med en helt vanlig disk?

Jag kan inte ge ett 100%-igt svar, men av det jag läst är lagring av VM:s på SSD inte till någon större förmån. Mitt tips skulle vara att lagra VM:s på en mekanisk hårddisk, sen om du vill ha en SSD för host cache.
Du kan läsa lite mer om det om du Googlar: https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&rlz=1C1AS...

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnzered:

Vad menar Calle med speciella krav på nätverkskortet? Många frågor här, hoppas ni kan hjälpa mig.

Det var egentligen bara antalet portar, bättre avlastning av CPU etc jag syftade på.

När det gäller valet av komponenter kan jag bara råda dig att göra lite research innan så ESXi har stöd för prylarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralph13:

Jag kan inte ge ett 100%-igt svar, men av det jag läst är lagring av VM:s på SSD inte till någon större förmån. Mitt tips skulle vara att lagra VM:s på en mekanisk hårddisk, sen om du vill ha en SSD för host cache.
Du kan läsa lite mer om det om du Googlar: https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&rlz=1C1AS...

Nja, "Host Cache Configuration" innebär att man lägger en writeback cache för VMarnas swapfiler på en SSD om det är där du har lagt din host cache.

Utöver det kan man välja att lägga VMarnas swapfiler på t ex en SSD "Virtual Machine Swapfile Location". Alla eller vissa, man kan ställa in host:ens default och sedan speca för varje maskin om man så vill.

Att lägga en hel VM (eller vissa VMDKs) på SSD fungerar utmärkt och ger ett bra lyft åt prestandan. Hur det sedan är med TRIM etc låter jag vara osagt, jag använder en Kingston med Toshiba-controller som har någon egen garbage collection som är oberoende av huruvida mjukvaran har stöd för TRIM eller ej. Host cache har jag däremot på en OCZ Vertex 2 60GB, kostade bara 349:- så jag kunde inte låta bli...

Jag skulle nog säga att det beror på vad det är för typ av VM du lägger på SSD. Helst skulle man ju vilja ha alla VMar på stora SSDer men det blir lite dyrt. Man kan ju sprida ut sina VMar så att man lägger VMDKs med sånt som är lönsamt att ha på SSD och annat på vanlig disk. Fördelen är ju bl a om du har begränsat med diskplatser i chassiet så kan man ju köra flera VMar på samma SSD utan märka någon större prestandaminskning, lite beroende på vad VMarna pysslar med förstås. Att köra VMar på samma disk går ju också bra men det går tungt när flera jobbar mot samma disk samtidigt.

Det är alltså inte riktigt jämförbart med en hybriddisk som i övrigt låter som en bra idé i mina öron iaf. Skulle vara intressant att prova. Det finns ju lösningar som bygger på ett kort som är avsett att sitta i host:en (egentligen en PCIe SSD) och ska cacha det som skrivs och läses från t ex SAN/DAS och det låter ju ungefär som samma sak. Dock kanske dessa har vissa optimeringar mm för hypervisorn.

Edit: efter att ha läst på lite verkar det ju vara tårta på tårta att både ha host cache och VM swap på SSD så jag har just stängt av host cache.

Edit trettioelva: host cache config är nog bra om man har flera hostar med delad lagring kan jag tänka mig - och/eller har VM-swapparna på roterande media.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Köp en server
Installera Server 2012
Installera Hyper-V rollen
Win!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Eller ta Hyper-V server som är gratis

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Om man nu vill absolut bygga en själv, ett litet förslag på komponenter.

Moderkort : SuperMicro X9SCM-IIF-O http://mullet.se/product.html?product_id=333240 (2181kr)
CPU : Intel Xeon E3-1220v2 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1247139 (ca 1700kr )
RAM : 2x8GB Kingston http://www.dustinhome.se/product/5010653384/kingston-8gb-1600... (1380kr)

= ~5261 kr

mAtx Chassi+nätagg är ju lätt att hitta något valfritt bra.

Sen skulle jag rekomendera en SSD för att ha VM's på, otrolig skillnad, specielt om man tex. kör 2k8 som man RDP'r till eller något annat grafisk server.
ESXi på ett usb minne, finns ju intern USB port på moderkrotet.

Moderkortet har 2st Intel 82574L som är VMware goodkända samt IPMI port också.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Skrivet av Ralph13:

Kan tyvärr inte svara på alla dina frågor. Är usel på hårdvara, men svarar på det jag kan.

Det är väldigt vettigt. Många kör ESXi från USB-minne och det fungerar utmärkt.

Jag kan inte ge ett 100%-igt svar, men av det jag läst är lagring av VM:s på SSD inte till någon större förmån. Mitt tips skulle vara att lagra VM:s på en mekanisk hårddisk, sen om du vill ha en SSD för host cache.
Du kan läsa lite mer om det om du Googlar: https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&rlz=1C1AS...

Skrivet av Micke O:

Nja, "Host Cache Configuration" innebär att man lägger en writeback cache för VMarnas swapfiler på en SSD om det är där du har lagt din host cache.

Utöver det kan man välja att lägga VMarnas swapfiler på t ex en SSD "Virtual Machine Swapfile Location". Alla eller vissa, man kan ställa in host:ens default och sedan speca för varje maskin om man så vill.

Att lägga en hel VM (eller vissa VMDKs) på SSD fungerar utmärkt och ger ett bra lyft åt prestandan. Hur det sedan är med TRIM etc låter jag vara osagt, jag använder en Kingston med Toshiba-controller som har någon egen garbage collection som är oberoende av huruvida mjukvaran har stöd för TRIM eller ej. Host cache har jag däremot på en OCZ Vertex 2 60GB, kostade bara 349:- så jag kunde inte låta bli...

Jag skulle nog säga att det beror på vad det är för typ av VM du lägger på SSD. Helst skulle man ju vilja ha alla VMar på stora SSDer men det blir lite dyrt. Man kan ju sprida ut sina VMar så att man lägger VMDKs med sånt som är lönsamt att ha på SSD och annat på vanlig disk. Fördelen är ju bl a om du har begränsat med diskplatser i chassiet så kan man ju köra flera VMar på samma SSD utan märka någon större prestandaminskning, lite beroende på vad VMarna pysslar med förstås. Att köra VMar på samma disk går ju också bra men det går tungt när flera jobbar mot samma disk samtidigt.

Det är alltså inte riktigt jämförbart med en hybriddisk som i övrigt låter som en bra idé i mina öron iaf. Skulle vara intressant att prova. Det finns ju lösningar som bygger på ett kort som är avsett att sitta i host:en (egentligen en PCIe SSD) och ska cacha det som skrivs och läses från t ex SAN/DAS och det låter ju ungefär som samma sak. Dock kanske dessa har vissa optimeringar mm för hypervisorn.

Edit: efter att ha läst på lite verkar det ju vara tårta på tårta att både ha host cache och VM swap på SSD så jag har just stängt av host cache.

Edit trettioelva: host cache config är nog bra om man har flera hostar med delad lagring kan jag tänka mig - och/eller har VM-swapparna på roterande media.

Måste säga att jag inte riktigt hänger med nu? Används inte swap filer först när minnet i datorn (i det här fallet VM:en) tar slut? Isåfall borde väl det optimala vara att se till att alla VM:s har tillräckligt med minne, eller? Någon får gärna förklara närmare vad Host Cache innebär också.

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Köp en server
Installera Server 2012
Installera Hyper-V rollen
Win!

Skrivet av mats42:

Eller ta Hyper-V server som är gratis

Hyper-V kunde vara ett alternativ men det känns som om jag vill testa ESXi för tillfället. Dessutom verkar inte pfSense spela så bra med Hyper-V? Men det kanske finns andra liknande lösningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnzered:

Hyper-V kunde vara ett alternativ men det känns som om jag vill testa ESXi för tillfället. Dessutom verkar inte pfSense spela så bra med Hyper-V? Men det kanske finns andra liknande lösningar?

Det skall inte vara några problem , vad jag hört skall olika linux distar fungera bättre med nya Version 3 av Hypervisor.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnzered:

Måste säga att jag inte riktigt hänger med nu? Används inte swap filer först när minnet i datorn (i det här fallet VM:en) tar slut? Isåfall borde väl det optimala vara att se till att alla VM:s har tillräckligt med minne, eller? Någon får gärna förklara närmare vad Host Cache innebär också.

Jo absolut, i den bästa av världar iaf. Windows-burkar brukar ju använda lite swap även om det finns tillgänligt RAM verkar det som, verkar också skilja lite (mycket?) mellan olika versioner. Linuxburkar verkar mindre benägna att använda swap annat än när det börjar bli dåligt med RAM.

RAM är ju relativt dyrt, speciellt när man börjar behöva riktigt stora moduler och allt som oftast ECC osv. Vissa maskiner kanske bara ibland behöver mer minne och man kanske inte har "råd" att gödsla med vRAM. Swap är inte så tokigt även om det kan dra ner prestanda men oftast tar man hellre det än att maskinen kraschar.

Kolla gärna på sidorna 25 och 26 här också: www.vmware.com/pdf/Perf_Best_Practices_vSphere5.0.pdf

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Det skall inte vara några problem , vad jag hört skall olika linux distar fungera bättre med nya Version 3 av Hypervisor.

Men sluta jiddra om Windows server 2012/Hyper-v nu hela tiden.
Sa inte TS att han vill ha hårdvarurekommendation till en ESXI-låda? Dessutom bygger Pfsense på freebsd så det du "har hört" spelar ingen som helst roll.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av TommyToad:

Men sluta jiddra om Windows server 2012/Hyper-v nu hela tiden.
Sa inte TS att han vill ha hårdvarurekommendation till en ESXI-låda? Dessutom bygger Pfsense på freebsd så det du "har hört" spelar ingen som helst roll.

är du efter eller? han frågade ju för fan.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Det skall inte vara några problem , vad jag hört skall olika linux distar fungera bättre med nya Version 3 av Hypervisor.

pfSense fungerar inte i Hyper-V.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

är du efter eller? han frågade ju för fan.

Jag tolkar hans första inlägg som att han vill köra en Windows Server 2012 vm (bl a) på en ESXi -host men jag kan ha fel.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Skrivet av Micke O:

Jag tolkar hans första inlägg som att han vill köra en Windows Server 2012 vm (bl a) på en ESXi -host men jag kan ha fel.

Ja, helt klart. Tråden heter "ESXI-server...", förstår inte hur man kan lyckas missuppfatta det.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Skrivet av Merlinen:

Om man nu vill absolut bygga en själv, ett litet förslag på komponenter.

Moderkort : SuperMicro X9SCM-IIF-O http://mullet.se/product.html?product_id=333240 (2181kr)
CPU : Intel Xeon E3-1220v2 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1247139 (ca 1700kr )
RAM : 2x8GB Kingston http://www.dustinhome.se/product/5010653384/kingston-8gb-1600... (1380kr)

= ~5261 kr

mAtx Chassi+nätagg är ju lätt att hitta något valfritt bra.

Sen skulle jag rekomendera en SSD för att ha VM's på, otrolig skillnad, specielt om man tex. kör 2k8 som man RDP'r till eller något annat grafisk server.
ESXi på ett usb minne, finns ju intern USB port på moderkrotet.

Moderkortet har 2st Intel 82574L som är VMware goodkända samt IPMI port också.

Okej efter ha sökt med ljus och lykta efter lösning på en mini-ITX server som uppfyller mina krav har jag kommit fram till att det är lika bra att ge upp.

Började tänka som så att om jag går upp till micro-ATX istället kan ja ha en större låda med bättre kylmöjligheter och istället ställa in hela servern i garderoben. Jag vill ändå fortfarande köra med vanliga desktop komponenter som jag bättre kan utnyttja om hela mitt server projekt blir till ett fiasko (men tack iallafall Merlinen, den setupen hade säkert varit fin). Här är min nya setup:

Intel Core i5-3470 3,2 GHz/i5-3550 3,3 GHz/i5-3570 3,4 GHz
AsRock H77 Pro4-M/AsRock Z77 Pro4-M
Intel EXPI9301CT Gigabit CT
4GB USB Minne (ESXi)
Seagate Momentus XT Solid State Hybrid Drive (ESXi Datastore)
16 GB minne
3st Western Digital Red 3TB
Fractal Design Define Mini
Seasonic G-Series G-360 360W

Skall ännu försöka tänja lite på min budget så jag kunde få in en SSD antingen för swap som Micke O skriver om eller så helt enkelt installera VM's på den som du rekommenderade (fast då krävs ju en lite större SSD).
Fläktar och sånt köper jag till efter behov, kan också hända att jag testar något av de nya slutna vattenkylningssystemen (från Antec eller Corsair osv).

Vad tror ni om denna setup? Asrock verkar ha stöd för vt-d åtmistone i Z77 modellen men jag tror även H77 modellen har det. Ser ni någon nytta med att välja Z77 modellen över H77 förutsatt att båda stöder vt-d?
Sedan gällande CPU, det finns väl egentligen ingen anledning att inte välja i5-3570 då det ändå skiljer så lite i pris mellan de tre? Och till sist är 360W PSU tillräckligt om man räknar med att jag ännu under serverns livslängd kanske klämmer in 4 diskar (eller 3 och en optisk läsare) till i chassit?

Permalänk

Vad tror du om Intel® Server Board S1200KP, det har två Intel NIC, 4 SATA och stöd för ECC-RAMx2 PCI-Ex16-sloten kanske kan användas för extra SATA-portar (vet dock inte om detta påverkar den inbyggda grafik-utgången)
http://download.intel.com/support/motherboards/server/s1200kp...

Ett bygge med Intel Xeon 1260L Lower Power CPU & S1200KP mITX

Permalänk
Medlem

Detta kort fungerar också, kör det själv: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=844303
Dock har det bara 1 NIC, men det fungerade för mina behov. Har stöd för VT-d och VT-x med rätt propp.