Permalänk

Jävligt varmt moderkort

Moderkort temp 109C, både asus egna temp program och aida64 säger samma temp.

Processorn är överklockad till 4,6Ghz, core voltage ~1.2000v. Finns det något i bios jag kan göra?

Edit: Startar jag om in till uefi står de MB: 24C

Visa signatur

Phanteks P600S | ASUS Z790-F Strix | i7 13700K | Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB |
RTX 4080 ROG Strix Gaming OC White | Samsung 980 PRO 1TB | Corsair 850W |
Windows 11 | Alienware AW2723DF | iPhone 14 Pro |

Permalänk

Tja!

Hade det varit 109C hade du märkt det i rummet. Prova ladda ner Coretemp, vet att det har fungerar för det flesta här på sweclockers. Har du tittat i bios vad du har för temp där?

Titta också till fläktar så det fungerar ordentligt, titta efter smuts och damm!

Permalänk
Medlem

Fel mätningar lovar jag Annars hade dator stängts av

Permalänk
Medlem
Skrivet av all-seeing:

Moderkort temp 109C, både asus egna temp program och aida64 säger samma temp.

Processorn är överklockad till 4,6Ghz, core voltage ~1.2000v. Finns det något i bios jag kan göra?

Edit: Startar jag om in till uefi står de MB: 24C

Låter som felmätning i mina öron, är nog inte mer än en sensor som är lite knas.

Du kan ju alltid testa att uppdatera ditt UEFI för att försöka bli av med det.

Permalänk
Medlem

Låter lite väl varmt, tror inte datorn hade vart stabil i den temperaturen så ett mätfel låter rätt troligt.

Men visst kan du ju alltid testa hålla fingret på nord/syd bryggorna och känna hur pass varma de verkar vara. Kolla också om kylflänsen verkar sitta rätt och inte har släppt. Är man ambitiös kan man byta kylpasta på dessa men kanske inte det första man brukar göra.

Permalänk
Skrivet av Racka:

Låter som felmätning i mina öron, är nog inte mer än en sensor som är lite knas.

Du kan ju alltid testa att uppdatera ditt UEFI för att försöka bli av med det.

Tycker mig ha last ratt ofta att sensorerna ar knasiga, sa pass dalig kvalite eller vada?

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Skrivet av Johan Holm:

Tja!

Hade det varit 109C hade du märkt det i rummet. Prova ladda ner Coretemp, vet att det har fungerar för det flesta här på sweclockers. Har du tittat i bios vad du har för temp där?

Titta också till fläktar så det fungerar ordentligt, titta efter smuts och damm!

Nästan nybyggd dator så damm och smutts vore konstigt, finns gott om kylning alla fläkt platser används.
Bios säger 24C
Tack

Skrivet av Wully:

Fel mätningar lovar jag Annars hade dator stängts av

Okej troligen har mätaren hängt sig inget annat är varmt
Tack

Skrivet av Racka:

Låter som felmätning i mina öron, är nog inte mer än en sensor som är lite knas.

Du kan ju alltid testa att uppdatera ditt UEFI för att försöka bli av med det.

Troligen! Tänkte efter nu och har erfarenhet av att sensorer på moderkort gjort så här förut.
Har flashat senaste UEFI, gjorde det innan jag överklockade
Tack

Skrivet av guos89:

Låter lite väl varmt, tror inte datorn hade vart stabil i den temperaturen så ett mätfel låter rätt troligt.

Men visst kan du ju alltid testa hålla fingret på nord/syd bryggorna och känna hur pass varma de verkar vara. Kolla också om kylflänsen verkar sitta rätt och inte har släppt. Är man ambitiös kan man byta kylpasta på dessa men kanske inte det första man brukar göra.

Kylflänsarna är kalla!
Tack

Tror jag blåser av paniken!

Visa signatur

Phanteks P600S | ASUS Z790-F Strix | i7 13700K | Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB |
RTX 4080 ROG Strix Gaming OC White | Samsung 980 PRO 1TB | Corsair 850W |
Windows 11 | Alienware AW2723DF | iPhone 14 Pro |