Halvering av priset på mobilt bredband

Permalänk
Melding Plague

Halvering av priset på mobilt bredband

Priserna på mobiltjänster fortsätter nedåt, men de dolda avgifterna tycks vara här för att stanna. Det konstaterar Post- och telestyrelsen (PTS) i en rapport.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Det är ju bra att det förtydligas.

Men vilka dolda avgifter menar swec?
Vad jag sett på både mobil och bredbandet så betalar jag jag precis det som står (allt står ju uppskrivet).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

De dolda kostnaderna tycks vara här för att stanna. De gör det svårare för konsumenterna att jämföra olika erbjudanden. Tidigare var det inte ovanligt med debitering av mobilsamtal varje sekund eller var tionde sekund. Nu är det minutdebitering som gäller.

Dold kostnad

Permalänk
Medlem

Har 4g:80Mbits Och det suger för allt utom att surfa/spela, t.ex ladda ner lagligt material

Permalänk
Medlem

Mobilavgifter stör mig inte lika mycket som bredband. Mobil kan du styra själv hur mycket du ringer och du väljer fritt vad du vill ha för abonnemang. Bredband gör mig tokig. I norra Stockholm så finns stadsnät väl utbyggt. Bra priser och utbud. I Uppsala där jag bor nu är det totalt inavlat. Comhem har monopol, dyrt och dåligt utbud för dem pengarna tycker jag.

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem

Jag tecknade telenor 4g och jag fick inte höra ett enda ord om gränsen på 100gb. Det tycker jag de borde vara mer tydliga med, förutom att bara ha det skrivet på hemsidan och kunna refferera dit när kunden klagar

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem

Största problemet med 3G (Och 4G?) är dessa eländiga "Data begränsningar", det vill säga du får ladda ner säg 5GB varefter sen internet blir segt som attan.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

"men även om det finns geografiska begränsningar för hur en tjänst fungerar".
Detta låter bra tycker jag.
Kanske en täckningskarta med vilka tjänster man kan få på en
angiven adress kunde vara en smidig lösning?

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Skäggig legend

En anledning till att man vill slippa dra in dedikerad fiber från t.ex. Telia. Då kan du bara välja Telia som i sin tur "själv" sätter priserna. Samma sak med ett "ComHem" hus. Om man däremot installerar ett öppet fibernät kan alla slåss om priserna där istället.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

"men även om det finns geografiska begränsningar för hur en tjänst fungerar".
Detta låter bra tycker jag.
Kanske en täckningskarta med vilka tjänster man kan få på en
angiven adress kunde vara en smidig lösning?

Finns ju redan?

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem

De som verkligen är lurade är ADSL-kunderna. När jag bodde i min gamla lägenhet betalade jag 399Kr/mån för "24"mbit/s ner (fick ut mellan 12-18) från telia (de enda som erbjuder något sånär "OK" upload). Nu när jag flyttat till en hyreslägenget med fiber indraget betalar jag 295Kr/mån för 100/10 från bahnhof och får ut 140/14 ungefär. För dessutom betydligt lägre ping och anslutningen i allmänhet känns stabilare etc etc. Så jag betalar alltså MINDRE för en BÄTTRE uppkoppling. Jag tror inte det är fiberpriset som är lågt, för jag vet att det finns städer där man betalar knappt hälften för liknande hastigheter, utan det är nog snarare ADSL-priserna som är för höga. Operatörerna utnyttjar helt enkelt att de som tvingas välja adsl inte har några alternativ.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Jag tycker främst de kommunala hyresvärdarna skulle installerat 100/100 till alla lägenheter, priset per lägenhet och månad hade inte blivit hög om man splittrade det på alla lägenheter med en enskild leverantör.

Vår förening har 100/100Mbps för 79kr/lägenhet. Hade man haft några tusen lägenheter att upphandla om samtidigt hade priset säkert kunnat bli betydligt lägre.

Permalänk
Medlem

Vi har 4G, Tele2 deras största paket, 80GB i månaden. Eftersom våran fasta ADSL lina är mer är värdelös, 0,4upp och 4mbit ner med en ping på 52ms.

Permalänk
Rekordmedlem

Det verkar framgå att städerna har subventionerad uppkoppling, då borde vi kräva en utjämning av priserna så att priserna går ner för de som inte bor i flerbostadshusen i städer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Jag tycker främst de kommunala hyresvärdarna skulle installerat 100/100 till alla lägenheter, priset per lägenhet och månad hade inte blivit hög om man splittrade det på alla lägenheter med en enskild leverantör.

Vår förening har 100/100Mbps för 79kr/lägenhet. Hade man haft några tusen lägenheter att upphandla om samtidigt hade priset säkert kunnat bli betydligt lägre.

Helt OK pris. Hoppas bara de valde en leverantör som bryr sig om era fri- och rättigheter och inte lämnar ut era personuppgifter vind för våg.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

En anledning till att man vill slippa dra in dedikerad fiber från t.ex. Telia. Då kan du bara välja Telia som i sin tur "själv" sätter priserna. Samma sak med ett "ComHem" hus. Om man däremot installerar ett öppet fibernät kan alla slåss om priserna där istället.

Kan meddela att i Uddevalla så håller de på att installera öppet fibernät

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det verkar framgå att städerna har subventionerad uppkoppling, då borde vi kräva en utjämning av priserna så att priserna går ner för de som inte bor i flerbostadshusen i städer.

Snarare tvärt om. Bredband på landsbygden måste subventioneras kraftigt idag eftersom det är 1000 gånger så dyrt per uppkoppling att dra bredband 10km till 1 familj jämnfört med att dra samma bredband 1km till 100 familjer (enkelt räknat).

Permalänk
Medlem

Kan bara tala för telenor, men operatörerna har priskrigat så mycket med låga priser att de inte har råd att utveckla nätet. Sammtidigt har det strömmat in kunder pga de låga priserna. Där jag bor går det inte att använda internet trotts full täckning ( går inte att gå in på en sida, och i bästa fall tar det en minut typ. Samma i centrala Göteborg - helt dött..

Att priserna halverats är ju en dålig nyhet alltså, vi är på väg mot U-lands standard

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av infexis:

Finns ju redan?

Skulle förtydligat.
Menade typ bredbandsleverantörer.
TV/bredband/telefoni.

Inte täckning i olika generationer GSM, för det vet jag att det finns.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ixos:

Snarare tvärt om. Bredband på landsbygden måste subventioneras kraftigt idag eftersom det är 1000 gånger så dyrt per uppkoppling att dra bredband 10km till 1 familj jämnfört med att dra samma bredband 1km till 100 familjer (enkelt räknat).

Man betalar dragningen själv eller kanske kan få hjälp från skattemedel, men absolut inte från operatörerna, i de flesta fall så fort man inte bor i flerbostadshus oavsett om man bor i en stad eller på landet så har man ändå högre månadsavgift för trafiken, alltså bekostar operatörerna "gratisnäten" i flerbostadshus med pengar från oss som inte bor i dem.

För övrigt så är 3-4g ett dåligt skämt och man borde kanske ange hur lång tid man kan använda nätet vid utlovad hastighet, man köper i vissa fall inte ens 1timmes användning per månad och sånt borde framgå.

"Vi erbjuder 15 minuters trafik vid utlovad maxhastighet sedan begränsas din uppkoppling till upp till men aldrig mer än 1% av maxhastigeten"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tycker så synd om er stackare som inte har tillgång till fiber. Hade telenor mobilt bredband ett tag när jag bodde tillfälligt och inte kunde ha något annat (ADSL och era jävla 12-24 månader bindningstid!) Sitter nu i Lunds studentnät och betalar det hutlösa priset 44kr/månad för bahnhof 100/100, 3 första månaderna gratis och 1 månad uppsägningstid. Länge leve öppna stadsnät! Hoppas inte att 4G utbyggnaden tar livet av fiberutbyggnaden bara

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

De som verkligen är lurade är ADSL-kunderna. När jag bodde i min gamla lägenhet betalade jag 399Kr/mån för "24"mbit/s ner (fick ut mellan 12-18) från telia (de enda som erbjuder något sånär "OK" upload). Nu när jag flyttat till en hyreslägenget med fiber indraget betalar jag 295Kr/mån för 100/10 från bahnhof och får ut 140/14 ungefär. För dessutom betydligt lägre ping och anslutningen i allmänhet känns stabilare etc etc. Så jag betalar alltså MINDRE för en BÄTTRE uppkoppling. Jag tror inte det är fiberpriset som är lågt, för jag vet att det finns städer där man betalar knappt hälften för liknande hastigheter, utan det är nog snarare ADSL-priserna som är för höga. Operatörerna utnyttjar helt enkelt att de som tvingas välja adsl inte har några alternativ.

Om jag inte har fel för mig är ADSL betydligt dyrare i drift och underhåll än ett färdigbyggt fibernätverk. Rätta mig om jag har fel.

Fiber är definitivt framtiden! Men lär ta ett tag innan vi är där med den här takten...

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem

GE MIG FIBER! Är så jävla less på ADSL skiten jag tvingas sitta på! :'(

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Skulle förtydligat.
Menade typ bredbandsleverantörer.
TV/bredband/telefoni.

Inte täckning i olika generationer GSM, för det vet jag att det finns.

menar du www.telepriskollen.se ?

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggyoc:

Om jag inte har fel för mig är ADSL betydligt dyrare i drift och underhåll än ett färdigbyggt fibernätverk. Rätta mig om jag har fel.

Fiber är definitivt framtiden! Men lär ta ett tag innan vi är där med den här takten...

Har ju gått vrålsnabbt?
Från att vi betalade hutlöst mycket pengar år 1998 för "128" kbits (snarare 64x2, om ingen pratade i telefon, annars 64) ISDN, jag tror det var en fast avgift på typ 300 kronor och då ingick en liten mängd användade per dag, gick man över det fick man betala 20 kronor i timmen, DET VAR ATT LÄGGA UT EN MINDRE FÖRMÖGENHET ATT SPELA SC EN HEL KVÄLL/NATT.

Idag ingår 100/100 fiber i min hyra samt att jag har 1 mbits som ingår i mitt kontantkort.

Visa signatur

5 är högre än 3, sug på den Samsung!

Permalänk
Medlem
Skrivet av infexis:

Nja, inte vad jag kan se, av det du skickade.
Inte just priserna jag skulle tycka var intressant, för
de är lätta att hitta tycker jag.

Tänkte mer på att man smidigt kan se var vilka operatörer
kan leverera sina tjänster.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det verkar som att abbonnemangen bara har gått upp i pris... förr kunde man ringa relativt mkt för ett abb med 50kr/mån som kostnad. nu är det minsta 60kr exkl samtal:S nej fyfan för avregleringen.
Dessutom är fiber/telenätet en störd bransch nuförtiden. bolagen skiter totalt i kunderna och kunderna får betala hutlöst för ex fiber(såvida man inte söker EU-bidrag).

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem

har ju comhem de har ju skyhöga priser...kan dock inte välja något annat tyvär.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av infexis:

Jag tecknade telenor 4g och jag fick inte höra ett enda ord om gränsen på 100gb. Det tycker jag de borde vara mer tydliga med, förutom att bara ha det skrivet på hemsidan och kunna refferera dit när kunden klagar

Telenor suger röv, har hört försäljare säga att man får obegränsad data på deras 80 Mbit/s för 249 kr/mån, dock ljuger de inte men man får efter 100 GB ut 0,5 Mbit/s ner vilket gör bredbandet helt värdelöst att använda.

Visa signatur

Hej

Permalänk

Har Comhem och det är ruskigt billigt med deras student erbjudande. 100Mbit/s för 100kr/månad.