Permalänk
Medlem

Fläktar till H100

Jag vet att folk är less på samma fråga om och om igen, men jag har sökt och inte funnit något svar.

Jag har väldigt tight runt radiatorn och är less på orginalfläktarnas brus.

Vilka fläktar bör jag använda som är EXAKT samma storlek som orginalfläktarna men har statiskt tryck etc?
Kollade på några noiseblockers, men till min förtvivlan stack kanterna ut lite.

För att demonstrera hur mycket utrymme som finns tillgodo se bild nedan.

Tacksam för svar

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Azured:

Jag vet att folk är less på samma fråga om och om igen, men jag har sökt och inte funnit något svar.

Jag har väldigt tight runt radiatorn och är less på orginalfläktarnas brus.

Vilka fläktar bör jag använda som är EXAKT samma storlek som orginalfläktarna men har statiskt tryck etc?
Kollade på några noiseblockers, men till min förtvivlan stack kanterna ut lite.

För att demonstrera hur mycket utrymme som finns tillgodo se bild nedan.

Tacksam för svar

Dessa kanske? http://www.inet.se/produkt/5321444/scythe-120mm-gentle-typhoo...

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Inaktiv

Jag har tagit på många fläktar och jag har aldrig sett en 120 mm fläkt som är större än standardmåtten utanpå.
En 120 mm fläkt är 120 x 120 mm, vilket nästan alltid står i produkbeskrivningen.

Tjockleken på fläktarna finns det däremot inga krav på.

Permalänk
Inaktiv

Jag köpte 4 st av de långsammare (1150 rpm) och kan rekommendera dessa!

Permalänk
Medlem

Har de tillräckligt högt tryck?

Skrivet av anon81912:

Jag köpte 4 st av de långsammare (1150 rpm) och kan rekommendera dessa!

Jag kommer inte kunna köra Push/Pull som det ser ut nu, då det redan är löjligt tight, skulle 2st gentle typhoon räcka i 1150 rpm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azured:

Har de tillräckligt högt tryck?

Jag kommer inte kunna köra Push/Pull som det ser ut nu, då det redan är löjligt tight, skulle 2st gentle typhoon räcka i 1150 rpm?

Ja det tror jag, skulle nog säga att de har högre tryck än original fläktarna. (Mer blad och mindre mellanrum)

2 st borde väl räcka

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Ja det tror jag, skulle nog säga att de har högre tryck än original fläktarna. (Mer blad och mindre mellanrum)

2 st borde väl räcka

Då är den sista frågan,
1150 eller 1450 rpm, hur mycket skillnad är det egentligen mellan de två hastigheterna?
Vad rekommenderas?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Azured:

Då är den sista frågan,
1150 eller 1450 rpm, hur mycket skillnad är det egentligen mellan de två hastigheterna?
Vad rekommenderas?

Jag slog på stort och köpte mig en 1850RPM. Ska testa och ge info om hur mycket den låter.

Edit:
Köp 1450RPM, Kommer duga, fan vad den fläkten flyttar luft.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag slog på stort och köpte mig en 1850RPM. Ska testa och ge info om hur mycket den låter.

Det skulle uppskattas, avvaktar med inköp då

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Azured:

Det skulle uppskattas, avvaktar med inköp då

Se ovan

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Okej då blir det 2 st 1450 rpm
Tack för hjälpen!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Azured:

Okej då blir det 2 st 1450 rpm
Tack för hjälpen!

Jag jämförde även med två stycken Quiet Edition Corsair SP120.
Kan bara säga att Gentle Typhoon hade enormt övertag

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Azured:

Har de tillräckligt högt tryck?

Jag kommer inte kunna köra Push/Pull som det ser ut nu, då det redan är löjligt tight, skulle 2st gentle typhoon räcka i 1150 rpm?

Jag kör 2x 800rpm

http://www.inet.se/produkt/5321443/scythe-120mm-gentle-typhoo...

Till min H100 och det räcker gott och väl till WS1 i min sign.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpa 1850 om jag var du. Du har ju 3 olika lägen på H100.
Rätta mig om jag har fel men är inte det voltstyrt dom 3 olika fläkthastigheterna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Jag skulle köpa 1850 om jag var du. Du har ju 3 olika lägen på H100.
Rätta mig om jag har fel men är inte det voltstyrt dom 3 olika fläkthastigheterna?

Jag är inte helt 100% säker, men jag tror inte det stämmer. Läste om detta för nått år sen, vill minnas att de flesta som bytte till lägre varvtal än originalfläktarna inte kunde styra varvtalet överhuvudtaget med den inbyggda funktionen. Enligt Corsair krävdes att fläkten hade samma eller högre maxvarv för att det skulle fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Jag kör 2x 800rpm

http://www.inet.se/produkt/5321443/scythe-120mm-gentle-typhoo...

Till min H100 och det räcker gott och väl till WS1 i min sign.

Min 3770K tycker om att vara varm, misstänker att din 3570K är svalare. Vet inte om så lågt som 800 skulle räcka.

Skrivet av Hcz:

Jag skulle köpa 1850 om jag var du. Du har ju 3 olika lägen på H100.
Rätta mig om jag har fel men är inte det voltstyrt dom 3 olika fläkthastigheterna?

Vet inte hur det är med fläkthastigheterna, finns stöd för både 3 och 4 pin iaf, men har den alltid på lägsta oavsett (använder inte knappen på pumpen).

Permalänk
Skrivet av Azured:

Min 3770K tycker om att vara varm, misstänker att din 3570K är svalare. Vet inte om så lågt som 800 skulle räcka.

Hittade bara en test så vet inte om den är helt korrekt, men enligt denna så är faktiskt 3770K svalare än 3570K.

"All processors were equipped with the same cooler, a Cooler Master Hyper TX3 Evo. We chose this cooler because it performs somewhat better than a boxed cooler and still is affordable

The new processors stay cooler when idle, compared to their predecessors. Interestingly, the Core i7 3770K is the top model and also remained the coolest in our test. We performed this test several times to be sure, so the results are accurate. It's possible that Intel used the most efficient Ivy Bridge chip for the 3770K since that is the model that overclockers will use."

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azured:

Min 3770K tycker om att vara varm, misstänker att din 3570K är svalare. Vet inte om så lågt som 800 skulle räcka.

Vet inte hur det är med fläkthastigheterna, finns stöd för både 3 och 4 pin iaf, men har den alltid på lägsta oavsett (använder inte knappen på pumpen).

Jag kör också på lägsta hela tiden med orginalfläktarna på en H80 (samma pump). Men funderar på att byta ut fläktarna till nått tystare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Hittade bara en test så vet inte om den är helt korrekt, men enligt denna så är faktiskt 3770K svalare än 3570K.

"All processors were equipped with the same cooler, a Cooler Master Hyper TX3 Evo. We chose this cooler because it performs somewhat better than a boxed cooler and still is affordable

The new processors stay cooler when idle, compared to their predecessors. Interestingly, the Core i7 3770K is the top model and also remained the coolest in our test. We performed this test several times to be sure, so the results are accurate. It's possible that Intel used the most efficient Ivy Bridge chip for the 3770K since that is the model that overclockers will use."

Det är möjligt att jag har ett måndagsexemplar då, min blir löjligt varm iaf

Skrivet av Hcz:

Jag kör också på lägsta hela tiden med orginalfläktarna på en H80 (samma pump). Men funderar på att byta ut fläktarna till nått tystare.

Hur ofta öppnar man och byter hastighet på pumpen? Aldrig skulle jag vilja säga, lägsta funkar fint, men orginalfläktarna tickar och låter som en disk som håller på att dö, därför vill jag byta